HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dynamic Precision A1:an strippar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:56:21  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Tänkte lägga upp lite bilder på mitt Dynamic DPA1.
Dessvärre så är jag ingen dataexpert, så håll till godo med länken
Kanske någon villig på detta forum som kan hjälpa mig att lägga upp det lite snyggt


Edited by - snare2 on 2004/01/29 15:02:43

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/01/24 :  01:12:07  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Du har PM .


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/24 :  08:35:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
snare2,

Wow, härliga bilder! Här är dina bilder


















Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/24 :  11:17:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
jisses där inne va det grönt läckert steg *dregla*
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:21:38  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag bugar & bockar för hjälpen Nerkis..Tack
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:58:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Najs, ett av framtida inköpsalternativ faktiskt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/24 :  16:00:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag testade den för nån månad sen , men jag blev lite besviken. Slutsteget var inspelat men det betonade S ljud vilket i längden kan bli jobbigt. Men det spelade bas på ett underbart sätt.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/26 :  02:36:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt bygge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:43:06  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Stabilt. Först tänkte jag, var e trafon? Den lilla plutten kan väl inte räcka långt...->bild två-> Ahaaaa. Där va trafon Väl dold, men knappast pluttig.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:45:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Matrixen> Det är väl dessutom två sådana

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:54:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Den nya läckra designen!
Elektriskt sett ett utmärkt steg - det har många användare som dessutom subjektivt uppskattar ljudet!

...vore trevligt att testa!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:55:27  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Helt riktigt Rydberg.. det är 2 st a 800va i rad
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/27 :  22:17:21  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Matrixen

Jag är inget proffs på elektronik, men den lilla trafon tror jag är till att mjukstarta slutsteget, antagligen för att inte mina automatsäkringar löses ut, dock kan jag säga att trots att det öppnar upp kanal för kanal vid påslag så blinkar mina lampor till i rummet...hörde jag någon nämna något om spik i proppskåpet
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/27 :  22:58:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
snare> Jag tror snarare den lillatraffon är till ingångssteget, såg att det fanns ett standbyeläge så det känsliga ingångssteget slås nog inte av i detta läge utan matas via den lilla traffon.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/27 :  23:33:52  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Ok.. du har säkert rätt

Visste ni om att Leif Ernsten (Konstruktören av DP) förövrigt håller på att utveckla en cd-spelare, detta ska ske tillsammans med norska Base Technology, ni vet de där vibrationsdämpande plattformarna som fått en del uppmärksamhet.
Det kan nog bli något i hästväg med tanke på hur bra hans DAC låter
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/28 :  04:57:32  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
I vilken prisklass rör sig detta steg?

Bravo
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/28 :  08:22:18  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Den cd spillerern har vært under utvikling i minste 5 år. For flere år siden så så jeg et bilde av en prototype.
Cd spilleren blir helt sikkert flott, men dyr.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:44:31  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag betalade 69,000:-, jag tror att det ligger normalt på 73,000:- Har sett att i norge ligger detta numera på 60,000:- nrk..
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/29 :  01:42:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Klart intressant. Dubbla trafos, välbyggt och säkert välljudande. Man kanske skulle plocka isär Gryphonerna o se vad dom slängt i.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/29 :  09:58:08  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har haft möjligheten till att lyssna på detta steg ett flertal gånger under olika omständigheter... "Dräggel" är ett bra utryck! Kan bara rekomenderas!
Ps. Betoningar i diskanten finns inte om resten utav anläggningen håller måttet samt man är noga med nät & fas... Finns det något som inte är som det ska så kommer det fram med detta steg i än mer grad än något annat från Dynamic P!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/31 :  00:01:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Ps. Betoningar i diskanten finns inte om resten utav anläggningen håller måttet samt man är noga med nät & fas... Finns det något som inte är som det ska så kommer det fram med detta steg i än mer grad än något annat från Dynamic P!


Cd spelare var Accuphase DP-77 , försteg var Accuphase C-245
Kablage var Transparent förutom XLR som var hemmsnickrade pga att Accuphase vänder på fasen i XLR.
Högtalare var Infinity omega , Qrs Neptunus och Dynaudio 52 Se
Faskoll på nätelen är standard vid sådana här tester. Faktum är att vi läste manualen riktigt noga för där står en heldel saker som man inte ska göra , tex ferite kärnor på högtalar kablarna.

En ganska kompetent setup


Som gämförelse valde vi Grendel , o på alla högtalarna så märktes det direkt att S ljud och att vissa cymbal ljud blev betonade. Men bas återgivningen var inte att leka med

Jag dissar inte steget , men jag o mina medlyssnar gillade inte den betoningen som fanns i diskanten. Det kanske är åldern

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/31 :  00:23:18  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hm..? Låter inte bra att du/ni hörde betoningar på A1:an... Det ska det inte vara om allt står rätt till, det är jag tvärsäker på. Jag har haft hemma A1:an samt lyssnat på den under lite olika uppkopplingar så..? Och elektroniken ni körde med kan ju knappast beskyllas... Det som jag vet av erfarenhet med DP är annars att det är viktigt mad skärmade signalkablar samt att strömförsörjningen bör vara så ren man kan erbjuda den... Men betoningar i diskanten..? Nja..? Nåt måste gått fel..?
Själv e jag ingen tonårning längre så det kan hända att man missar en del högst upp i toppen, men ändå?
Skumt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/31 :  13:15:16  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Intressant det ni skriver Johan Björklund & CC.

Föjande är inget försvar, bara egna upplevelser.. :-)

Just detta med att A1:n skulle betona "s"-ljud har jag aldrig upplevt eller "störts" av.
Det var av den andledningen & egenskapen i diskanten som fick mig att få upp ögonen & öronen på detta steg förra året.
Har provat det i lite olika system, bla med Audionet ART V2 cd (då ändvänd som drive), Dcs Dac, Magnepan högtalare (tror de hette 3,2??) , Wilson Audio högtalare, Electrocompaniet EMC1 cd ,Primare D30,2 cd, Krell cd ( vet ej modellen, men var av lite äldre årgång), Primare SP31.7 försteg, DP:s egna & moddade försteg, CMQ högtalare.
Kablar har vart Purist Audio, Nordost, Acoustic Zen, Monster & DP:s egna kablar Silk MKII.

Krell som figurerat i några av dessa ovanstående system har haft just den egenskapen som beskrivs med just en vass diskant , "kantigt" & hårt i mina öron..vet ej varför, men har alltid upplevt krell så, oavsett vilka steg som spelat..
DP har i dessa system tillfört ett "skimmer" & luftighet i toppen & en fasthet liksom Krell I botten & aldrig vart påstridig.
Magnepan ska jag tilllägga att jag ej har lyssnat så mycket på tidigare & det var en annorlunda upplevelse att lyssna på en "ladugårdsdörr"... Kanske ska ge den en möjlighet till?..

Ja, vi skulle nog kunna ha denna debatt till dödsbädden, men detta är mina erfarenheter av DP.
MVH
snare2

Edited by - snare2 on 2004/01/31 13:17:05
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:24:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag måste erkänna att det var inte mycket skillnad där fanns , men den fanns. O faktum är att den auktoriteten som fanns i basen gjorde att Grendel lät slank i basen.

Om det sen hängde på matchning eller på kablar vet jag inte. Vi var sammalagt 5 st som lyssnade , det första man lade märke till var faktiskt inte diskanten utan bas återgivningen. Diskanten märktes när vi bytade till Grendel , Grendel kändes mer "riktig" i det avseendet.
Små nyanser som vi alla uppfattar/vill ha olika , det är just det som gör HiFi så roligt eller hur


Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:52:14  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Kan hålla med dig "johan_björklund" att hifi är roligt för att inte säga fasligt intresant!
Man får chansen att lära sig nytt samt tränas i att försöka förstå hur sina medmänniskor tänker (o framförallt lyssnar!)...
Jag ska hålla öronen öppna även fortsättningsvis

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:18:05  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Quote
"Små nyanser som vi alla uppfattar/vill ha olika , det är just det som gör HiFi så roligt eller hur "

Håller till fullo med dig
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000