HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dahlberg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:03:06  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
porr porr porr porr porr
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:44:28  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Det är i alla fall många som använder dom som just transporter. Hur bra dom är beror väl på vad man jämför med. Jag är i alla fall väldigt nöjd med den, har väldigt svårt för skramliga slädar och plastigt utförande.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/26 :  18:43:54  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag tycker själv om finishen på sony-maskiner och om dessa transporter är lika välljudande som de ser ut, så är det bara att tacka och ta emot

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/26 :  19:09:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Dom har även en toppladdad pjäs från samma tid, snyggt bygge det också och det är någon här på forumet som har en, kommer inte ihåg vem bara.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  20:55:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tjusigt! Och det låter?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/26 :  21:27:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Jodå, det låter . Nu har jag inte hunnit lyssna så mycket men så här långt så uppfyller den förväntningarna. En högre upplösning i samtliga register samtidigt som det har blivit snäppet lugnare. Detaljer som tidigare har varit svåra att höra eller där man inte har varit helt säker på vad det har varit framstår helt plötsligt som självklara, skulle väl kunna säga att man hör längre in i bakgrunden. Det har dessutom blivit trivsammare att lyssna så det är inte frågan om något kliniskt analysmonster. Märk väl att jag inte har skaffat något anständigt kablage ännu (gamla för kort), det nuvarande ut från DA'n kommer från Claes Ohlsson (kanske är det som gör det ).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/05/27 15:38:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  22:21:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul! Jo, Clas Ohlson är nog underskattat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/27 :  01:20:20  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"Dom har även en toppladdad pjäs från samma tid, snyggt bygge det också och det är någon här på forumet som har en, kommer inte ihåg vem bara."

Kan det vara denna som menas...?
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/guest.phtml

Denna CDP-X3000ES är inte så tokig, men kanske det är CDP-X5000ES som avses?
Den har ju lite mer höggradig inre design, och även balanserad utgång samt en lite större och tyngre puck.
Den fysiska byggstandarden i sej är dock rätt lika på båda dessa modellerna.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/27 :  09:30:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Dålig bild men det var 5000 modellen jag menade.




Edit: Skulle nog kunna tänka mig ett byte så småningom




Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/05/27 10:10:39
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/27 :  11:34:26  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Då är det Johan Björklund som har en sådan

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:45:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Se där ja, då fick vi en vettig bild på den också.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:21:30  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ett snyggt bygge, den där Sony-transporten. Och som vanligt, ger toppmatning pluspoäng

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/28 :  00:32:26  Show Profile Send juha a Private Message  Reply
Den där sony spelaren låter riktigt bra som drive i Xlr läge.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:02:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Har spånat lite fram och tillbaka angående en ny bänk i lågt och
brett utförande för att få ett luftigare intryck mellan högtalarna.
Att få bort TV'n är också ett önskemål och under helgen så lyfte jag
helt enkelt bort den. Den stör faktiskt inte så mycket som man kan tro
ljudmäsigt men snacka om lättnad rent psykologiskt. Den ser rent ut
sagt fördj..ig ut när den står där Så tänkte jag se ett program
igår kväll och kopplade in den stående framför balkongdörren ca:10cm
från vänster högtalare. Lite udda färgsättning på det programmet kan jag säga.
Måste fundera ut nån bra lösning på det här...........

Kanske får lov att ha TV'n på benställning mellan högtalarna och så
får man väl rulla bort den när man stör sig som mest på den.

En smalare bänk och långa signalkablar löser nog resten, kanske.

PS. Finns lite ändringar i texten i början också.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:32:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur många kilo magneter har du i högtalaren?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:41:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
13,6 kg om jag räknar med en densitet för neodymiummagnerna om 8kg/L
(dom är lite lättare än stål) .

Edit: Har kontrollvägt 32 magneter och det landade på 1kg.
Alltså blir det 10,7kg per högtalare (345 magneter).
Inte så lite det heller.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/09/09 11:32:42
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/09 :  01:58:01  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Öppnade och kikade in i da'n, alldeles för nyfiken, jag vet.




Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/09 :  12:11:33  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
oj, det fanns många monopol-hus i dacen

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/09 :  12:21:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Jo det är ganska fullt för att vara en "halv cd-spelare"

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:40:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Kom just på en kul ide . Den här skall få gå från en "Well tempered rip-off" till en "Schröder tonearm ripp-off". Borde inte ta mer än en timme att fixa .




Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/04 :  07:33:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad är skillnaden?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:12:46  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Koppen har tidigare varit fyld med siliconolja men nu skall två magneter monteras monteras på ett sånt sätt att armen hålls stabilt på plats ändå.





Edit: Hittade lite mindre bilder på armarna.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/27 22:24:17
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/05 :  00:31:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Och så här blev det .



Edit: Lite länkar om schröder armarna.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/schroeder_e.html

http://www.schroeder-tonarme.de/

http://www.teresaudio.com/tonearms.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/09/06 13:48:25
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/06 :  20:59:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Det här var vi några stycken som var och lyssnade på i helgen.
Inte min anläggning men högtalarna är jag ansvarig för.
Dom är ombyggda från ferrit till neodymiumutförande.
Det innebär för närvarande att fotplattan är lite för smal,
överseende tack det skall åtgärdas.



Edit: Skall väl tillägga att det lät fantastiskt bra (många fåniga
leenden under kvällen ) och det dämpled för diskanten som fanns
i det här systemet finns numer här hemma också (1-1,5db).
Använde den dämpningen när jag körde med det aktiva filtret men den
försvann när det passiva kom till.


Det hela var kompletterat av två större Rel-subbar med delningen
satt till 25hz och det sumerade ihop bra så länge nivåerna inte
kördes i "Yello-läget" . Men kul var det.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/09/08 09:14:28
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/09/08 :  19:32:27  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
GAAAAH.. DRÄGEL DRÄGEL!!!

Notera de "inte allt för dåliga" högtalarna som han skuffat undan till förmån för dessa :P
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000