HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dahlberg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/28 :  10:14:39  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Har du lyssnat på någon original NLE 19
Har fått för mig att de är lite slanka och analytiska. Men med den "biffenätdelen" kan jag tänka mig att det låter mer muskulöst
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/28 :  11:42:04  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Dahlberg: Ja? vad var det då? en is maskin?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/28 :  11:42:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Det blev lite mer must och ett större lugn med den nya nätdelen . Skulle nog vilja karaktärisera NLE/19 som neutral. Den gör väldigt lite väsen av sig. Rekommendas varmt till alla som är ute efter en välljudande förstegslösning även med den medföljande nätdelen. Dact/NLE har även en egen supernätdel som visst skall vara riktigt bra. Har inte provat den själv dock. Den är testad i HF (kommer inte ihåg i vilket nr )och där laborerade dom lite grann med olika nätdelar och batterier.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:04:42  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Ja det är bl.a. den artikeln i HF jag stöder mig på. I samma veva testade de ett BAT rörförsteg som de tyckte spelade med en helt annan kropp och tyngd. Neutralt eller inte får man nog avgöra själv
Själv är jag svag för ett litet värmeinslag i ljudet.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:43:15  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Ismaskin, ja vi säger väl det då Kika förbi när du får tid över, nu spelar dom också.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/11/28 22:16:08
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/28 :  13:39:25  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Jo jag kommer. Jag har lite att göra idag så jag hinner inte idag.. Det blir rätt mycket nu under veckan med att förbereda allt.. mycket som ska handlas osv..
Idag ska jag försöka få ut alla mått som kan tänkas ur skuffen och börja rita.. rita.. rita.. rita.. rita.. rita..
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/28 :  22:17:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
OK, vi hörs.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/19 :  01:17:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Lite nya bilder:

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/19 :  02:26:20  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Läckra stärkarlådor !!!
Sååååååå snygga.
Har det blivit bättre i någon aspekt, och isåfall vilken/vilka, med de höga hyllorna som flankerar TVn?
Har inte sett dom stå där förut...

(Är det en Pana W3 TV..? Grymt bra CRT-apparat för sin tid och peng! Ja, den står sej ju ännu...inte mycket som matchar i "klassen")

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/19 :  11:35:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Utan något som bryter upp bakväggen så får jag lite betongklang i rummet. Hade tänkt mig en låg bänk mellan högtalarna men det fungerade mindre bra. Har provat lite olika lösningar och även om dom här förmodligen inte är den bästa lösningen så skall dom stå någonstans och det fungerar tillräckligt bra.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/19 :  13:02:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Vad blir det av de gamla steget?
och vad är det för liten läckerhet som står längst ner till höger i racket?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/19 :  14:03:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Dom gamla stegen är sålda och sötnosen nere till höger är en Sansui
TU-9900. Tillhör väl klassikerna bland radiodelar.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/20 :  08:42:00  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Måste berätta att jag är barnsligt förtjust i dom nya speakon
kontakterna. Klicket från låsningen är nästan för mycket .

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:15:57  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Dahlberg har du möjlighet att mäta lite i min bil nästa vecka?
Ska vara kul och se hur mycket problem man har.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:56:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Då får jag nog fixa en bärbar dator först, den här släpar jag ingenstans. Marina har en så jag skall se vad som går att ordna.

Nöjet med eventuella problem har jag lite svårt för att se

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/20 :  12:50:26  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Nu har jag mestadels spanat in dina bilder och ögnat igenom texterna som snabbast men jag tycker mig skymta blandannat Nordost strömkablar? vad är det för övriga snokar som sitter i ditt system?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/20 :  14:17:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Nja, det du ser som Nordostkabel är nog mina alldeles egentillverkade högtalarkablar. 1mm finsilvertråd i teflonslangar 4 trådar/kabel och alltså 1,78mm2/ledare. Två trådar till + och två till - . Strömkabeln är Supra lorad numer, tidigare så har jag använt en kabel som är misstänkt lik den som Jorma saluför. Jag har fått den och har faktiskt ingen aning om var man får tag i den. Skickade med den när jag sålde dom gamla slutstegen. Signalkablarna är ännu en gång från ClasOhlsson , kanske därför som det låter så bra . Skämt åsido, jag brukar normalt sett köra med egentillverkat kablage där också, finsilver, teflonslang och lite annat jox men jag har inte hunnit fixa dom längderna ännu. Dom blir ganska så långa som synes.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:05:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Måste bara säga att du har grymmt läckra prylar och finishen på DIY-prylaarna är i äkta köpe-klass.

En liten fråga; Finsilver, vad är det för silverhalt i den och hur får man tag i det? Är det renare än 925?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:32:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Tack
925/1000 är så kallat sterlingsilver, finsilver håller 995/1000 och bägge sorterna finns hos Sargenta. Kolla telefonkatalogen dom har ingen Websida, tror jag i alla fall.

Edit: Det är som sämst 995/1000. Normalt så är det ca:999/1000, ett besked jag fick härom dagen från Sargenta.

Edited by - Dahlberg on 2005/01/15 22:44:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:57:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snygg och listig lösning på slutstegslådorna.

Hmmmm.... Är det en måltavla för luftgevär ovanpå TVn?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:11:02  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Inte direkt, så duktig skytt är jag inte . Det är en klocka med
en genomskinlig flytkristalldisplay.
Det blev väldigt mycket jobb med att få ihop lådorna så varken jag
eller nån av polarna har någon direkt lust att bygga fler .
Men dom blev ganska så läckra .

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/20 :  18:37:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Ok, tackar!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/20 :  19:15:04  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply

Fixade telefonnr:

Sargenta AB

Box 16075, 200 25 MALMÖ

040-12 65 50

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/20 :  21:13:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Man får be att tacka!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/01/20 :  21:28:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har Sargenta katalog hemma om nån vill veta priser eller vad dom har. Silver rör kanske för lite kabeltvinnade ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000