HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Janders: Flytt & Nytt - jan'08 (ML, Ayre m.m.)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/26 :  18:25:16  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Lånade kamera av en kompis och sköt dessa från höften:

OBS! Nya prylar och bilder längre ned (uppdaterat 3/1-'08)


(systembild)

Högtalarna är Aurum Cantus "Leisure SE":


Elektroniken:

Uppifrån och ned:
- Sony SCD-XB770QS (CD/SACD)
- Marantz ST-6000 (tuner)
- Embla "Pre Three" (försteg/volymkontroll)
- Hemmabyggt slutsteg med Tripath-teknik ("Class T") på ca 200W
(med ursnygg front)
Racket är Soundstyle-"nånting", med sandfyllda rör och topplatta i marmor (från IKEA!)

Skivspelaren:

- Michell Gyro SE, med modifikation enligt "Gert Pedersen Concept" (http://pedersensgyro.hjem.wanadoo.dk/index_english.htm)
- Tonarm: Origin Live-moddad RB250, med hemmagjord motvikt
- Pickup: Ortofon Kontrapunkt b
- RIAA-steg: Hart Audio (http://www.williamshart.com/phono.htm)
- Hemmabyggd motorstyrning ("silverlådan" nederst till höger under spelaren)
- Under spelaren en "sandlåda" med topplatta i granit, á la "TNT SandBlaster" (http://www.tnt-audio.com/clinica/sandblaster_e.html)
Allt uppställt på rangligt IKEA-rack

Så gott som alla prylarna är moddade - bilder på "innanmätena" kommer väl så småningom

Uppgradering som främst väntar är ny klocka till Sony'n, nytt rack till skivspelaren, ny front till slutstegslådan, samt akustikbehandling av rummet som är 16m2

Edited by - Janders on 2008/01/03 17:40:28

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/04/26 :  18:41:02  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
fint system, hur låter högtalarna? man har ju sett demlite över allt.

/rillo

Edited by - IcedEarth on 2004/04/26 18:41:16
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/26 :  18:59:21  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
De klingar mycket skööönt i mina öron
Har förmågan måla upp en mycket stor ljudbild med framförallt klassisk musik.
Diskanten upplevs som mycket detaljerad utan tillförd hårdhet.
Basen imponerar både i kvalitet och kvantitet (för sin storlek), men
här krävs dock skapligt avstånd till bakvägg (basporten sitter på baksidan) - ca 80 cm i mitt lilla rum på 16m2.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/26 :  20:10:22  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
ser bra ut janne! kan tänka mig det låter minst lika bra, men jag gillade dina förra högtalare mer :P

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/26 :  20:34:46  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Förstår ja' väl att du gjorde, men då är vi är ju bägge mycket nöjda numera
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:06:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Gillar skivspelaren och uppdateringen till den .
En undran bara. Det den står på,
är det en fd skivspelare eller.........

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:21:31  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Tack,

om du menar den svarta "lådan" så är den alltså hemmabyggd (se byggbeskrivning i länken till TNT) i plywood och fylld med blästersand, med en 3cm granitskiva på toppen. Till fötter användes justerbara "Superspikes" som möjliggör att spelarens underlag står helt "i våg".
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:35:43  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Aha. Missade den i hastigheten. Tack.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:51:38  Show Profile Send Babar a Private Message  Reply
Väldigt fint system!
Har du jämfört Gyro SE mot några andra spelare ljudmässigt?
Hur är den att sätta upp - är det lätt att få bra ljud ur den eller måste man vara väldigt noga med underlag, tonarm- och pickupval, inställningar etc?

Jag ska köpa en ny skivspelare till hösten om jag har råd och har sneglat lite på bla. Michell. Finns de att köpa i Sverige?

Den där sandlådan var en fiffig sak
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:19:10  Show Profile Send Babar a Private Message  Reply
Berätta gärna mer om Pedersen-uppgraderingen förresten. Den verkar intressant. Blir det stor skillnad från original?
Som jag förstod det så byter man ut fjäderupphängningen mot gummiupphängning, ny plint, sidostabilisering med kevlarsnören.
Ingår "armboard upgrade" när man köper grejorna från pedersen?
Gjorde du uppgraderingen själv?

många frågor blev det...
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:30:08  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Tackar,

Nej, jag jämförde aldrig med några andra spelare inför köpet av Gyro'n, utan jag gick helt på läckra bilder samt recensioner i utländsk press
För det är ju tyvärr så att Michell är ett sorgligt negligerat märke i Sverige. Ingen marknadsföring, ingen chans till provlyssning och inga tester i fackpressen. I dagsläget vet jag inte ens om Ljudtema har agenturen kvar (vilket de alltså hade vid tiden för mitt inköp för tre år sedan). Jag försökte t.ex. nyligen få prisuppgift på Michells nya tonarm "TechnoArm" (en listig variant på RB250) men fick till svar att den kunde jag lika gärna importera själv från England!

Angående uppställning, justering etc:
Det tar ett par timmar att sätta upp den korrekt, och instruktionerna är inte de allra tydligaste, men som bra extra-hjälp finns denna "entusiast"-sida:
http://www.geocities.com/michell_gyrodec/

Vad gäller tonarmar levererar Michell specifika "armbord" för vald tonarm (hela spelaren är nämligen fiffigt nog vikt-balanserad med tyngdpunkten kring centrumlagret), och pickup-valet görs nog i första hand utifrån vilken tonarm som man väljer också. Rega-armar funkar ypperligt.
Mitt eget exemplar har dock moddats, så vissa parametrar har också ändrats i förhållande till originalet. Exempelvis har den flytande upphängningen i fjädrar (som kan upplevas som lite "wobblig") ersatts av upphängning i o-ringar, vilket gör spelaren betydligt mer "stum" i vertikalplanet. Om man följer länkarna ovan så förstår man mer av de många skillnaderna vilka skulle ta för mycket utrymme att orda mer om här.
Trots fjädrande upphängning vinner spelaren på ett rejält stabilt underlag, helst tungt sådant! Sandlådan är som sagt ett både fiffigt och billigt alternativ (OK, man måste inte ha relativt dyr granit på toppen; MDF duger), gör den gärna ännu tjockare (min är bara 8cm).

Måste slutligen bara säga att Gyro'n låter djävulskt bra för pengarna!

Edited by - Janders on 2004/04/26 23:12:13
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:42:33  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Babar,

du hann följa upp innan jag svarade på första frågan:

Min (liksom andras) recension av Pedersen-uppgraderingen finns på hans sida:
http://pedersensgyro.hjem.wanadoo.dk/referen_e.htm

Ja, jag gjorde modifikationen själv. Instruktionerna är mycket tydliga, men visst är det lite läskigt att ge sig på den eftersom ingreppen inte är reversibla...jag har dock inte ångrat mig en sekund eftersom en bra spelare blir ruskigt bra helt enkelt. Skulle vara riktigt skoj att låta den gå en match mot ex.vis en SME 20

Jag har faktiskt precis förra veckan installerat även armbordsmodifikationen med gott resultat. Denna är helt reversibel och kan rekommenderas utan reservationer. Mest kostnadseffektiv tror jag den är för en spelare som ej genomgått den "stora modden". Ökad renhet i övre basregistret kan framförallt förväntas. Test av denna uppgradering finns här:
http://www.tnt-audio.com/accessories/pedersen_e.html

Edited by - Janders on 2004/04/26 22:46:47
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:12:44  Show Profile Send Babar a Private Message  Reply
Tack för de utförliga svaren:-)
Det är verkligen en intressant spelare, speciellt med uppgraderingen som verkar göra mycket för ljudet - och designen är läcker
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2008/01/03 :  00:44:47  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Oj vilken urgammal tråd!
Har flyttat och bytt ut nästan allt utom vinylspelare och rack.
Bilder kommer strax....(Martin Logan, Ayre, Bladelius, Primare, Lyngdorf, Shanling)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/03 :  00:48:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Öka !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/01/03 :  10:14:49  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jag vet vilken Bladelius:)

Vore kul att se lite bilder.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2008/01/03 :  17:38:40  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Som sagt, har flyttat och bytt ut det mesta från anläggningen på bilderna ovan.
Kvar är dock skivspelaren:



Med nya lägenheten följde den bästa "stereobänk" jag nånsin ägt - fönsterbrädan! Stabilt är bara förnamnet

Phonosteg: Ayre P-5xe


...med balanserad koppling såväl in som ut.
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:06:14  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Resten av elektroniken:



uppifrån och ned:
CD-spelare (HDCD): Shanling CDT-100C
Försteg: Primare PRE30
SACD/DVD-A (CD): Bladelius Freja mkI
Slutsteg: Lyngdorf SDA2175

...väntar på nya högtalare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000