HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Start av lyssningsällskap i Örebro [Bilder]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:46:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Efter lite ideér och löst prat så satte Jag och Mattias vi våra ideér till verklighet. Det behövs nog fler snack, men nu är det startat.

Ofta blir det att man kommer över och lyssnar in nån NYköpt skiva eller nåt tweak och kanske inte hinner det den sociala biten, som är minst lika viktig.

Då Mattias har flyttat till större lägenhet, nya problem och utmaningar så tyckte vi att det var passande att börja där. Att han sen har en TREVLIG anläggning, både för öga och öra, kommer ni få se.

För att utöka vår sociala kompetens, började vi med att käka lite pizza.

Värden för idag har ett brinnande intresse för musik, både på skiva och live, utökar sin samling med ett ANTAL skivor i månaden.
Vilket är roligt, då vi har liknande smak.

Som uppvärmning och stämmningssättning till pizzan, startade vi med Anders Widmarks "Psalmer". Jag slängde upp kameran då det fortfarande fanns lite narutligt ljus in i rummet. Ett bra läge att prova ny macrogluggen.


En bild säger mer än tusen ord...


En pizza och kebab senare så satt jag i sweetspot. Jag kan redan nu säga att detta är en plats jag gillar och ett system som jag GÄRNA skulle ha hemma, så nårga frågor omhur det låter behövs inte ställas.
Detaljerna och bredden är de två största sakerna i detta system, för MINA öron.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/05/03 15:45:18

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:04:57  Show Profile  Reply
Är det ni två som startat en klubb eller är fler välkomna
Pizza tycker jag är väldans gott iaf

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:10:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi skall ha med mer folk i "klubben", det skall inte bli nåt för inbördes beundran, för då skulle inte jag vara dem... Dags att lära din stereo spela i 2 kanaler... =)

Jag hör av mig nästa gång

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:18:00  Show Profile  Reply
Den kan ibland Vi får väl se om våra "planer" längre fram fixar till lite bättre 2-kanal i min anläggning .. Men nu ska jag inte spamma sönder tråden, tar resten in private.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:38:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ganska snabbt kommer man in i välljudet, och bara låter sig följas med.

En och annan längre paus blir det när Mattias byter skivor.
Då jag passar på att knäppa några kort. Nån dag (med mer solljus) måste jag ta en rejäl omgång kort på denna anläggning, för den förtjänar det. En bra kombination utan alltförmånga delar inblandade.


Två förlorade själar... Zalve i sweetspot, Mattias till höger


Vi rörde oss från Bach till Jazz och det precis det mittimellan
Nån som kan gissa vad ?
och faktiskt tillbaks igen.
Låtlista kommer på slutet, om jag kan komma ihåg allt. Det blev en del.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:45:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Jag är personligen inne i ett kamerastim, så jag ser mest på bilderna och dess kvalite...Zalve´s kamera/bild kvalite är jag inte i närheten av , men hoppas snart kunna köpa nån hyffsat bra.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  00:55:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Normalt finns det teoretiska värden för vad en högtalare kan klara av att spela när det gäller frekvenser, men detta måste tillhöra ett av undantagen.

Vid lyssning av Bachs Tocata och Fuga i D-moll(BWv565 - 1) med Ton Koopman vid orgeln, så infann sig en bas som jag sällan hört på en högtalare i denna storlek.


Denna har en parhäst som har ett grymmt samarbete


Gundes "Ståpäls" är ett uttryck som passar väl här . Det blev så mycket, så vi fortsatte med Fugan. Visst, detta är nästan på gränsen till sönderspelade verk, men fortfarande så håller det. STENHÅRT!

Vi hittade en utgåva i Mattias favoritbok - "Pingvinguiden" Där fanns det en med en fin ros - Detta skall inhandlas.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/03 :  01:20:55  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Mycket fina kort! Jag vill se mer

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  02:09:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Efter ett tips från EPKPENG som bara tyckte att jag var tvungen att lyssna på Sarah McLachlan.

I Mattias "bibliotek" finns det många artister, så jag blev inte förvånad när han plockade ner önskad artist och låt. En akustisklåt, där "Sarah" spelar piano och sjunger, akompangerad av en kontrabas. Här var det "Gunde"-varning igen.


Sarah McLachlan - Surfacing - Angel


Tack EPKPENG... Denna låt kommer att spelas fler gånger i MIN anläggning...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/05/03 02:10:58
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/03 :  08:45:43  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Trevligt!!! Fler bilder!


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/03 :  09:39:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Sarah McLachlan är en kvinna jag försvarar om så behövs! Ärlig, äkta och inget annat är vad musik egentligen skall handla om!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  10:31:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
"JUST JA! Den här MÅSTE du bara lyssna till!" säger Mattias pch formligen springer fram till spelaren.

Detta är kärlek vid första ögonkastet. Ren ooh enkel design med trevligt material och enkla kontroller.



Spelaren har UNDERBARA reglage. Ett litet mjukt, men bestämmt tryck för att gyta låt eller trycka på play.


Design är den är fulländad.


"Sitt kvar och lyssna, denna inspelningen är GRYM!"

Snabbt lämnar vi den ljuva försommaren och beger oss hastigt 7 månader framåt.
En änglakör står framför oss och sjunger i en kyrka med trevlig akustik. Men vänta, det är nåt som inte stämmer... Dom sjunger på svenska ?!

Mattias, kan du förklara ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/05/03 10:45:13
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:01:46  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Ja, det är verkligen änglar som sjunger så ljuvt att det nästan är obeskrivbart

Hush! The Angels are singing


Lite roligt i kråksången är också att den rekomenderats här av ngn, DHT har jag för mig och detta var länge sedan. Vidare så blev jag påminnd om skivan via en recension som Zalve är skyldig för och sen hade jag den på hjärnbalken. Letade och letade i Svearike utan framgång. Den hittades dock i landet där allt är stort dvs USA. Beställer den och får hem den. Sätter den i spelarn och det är Julmusik=chock nr 1. Chock nr 2 De sjunger på svenska va . Chock nr 3 Inspelad i Täby kyrka, va Är det möjligt..... och då har man beställt plattan från en annan kontinent också
Sen att det låter så om skivan är rent otroligt. Det är bara att handla pojkar

Skrev lite på musiksidorna om den
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28856

/Mattias

Edited by - Mattias on 2004/05/03 11:02:50
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:46:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul!
Det verkar som om Ni hade en trevlig stund!

Mer musik tips!!!!!

P.S. Är det Z's nya Macro som är i farten?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  12:07:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Skivbytena blev många och så även stilarna, här är nog en av den roligaste överraskningen. Visst, jag visste vilken typ av musik det var, men en sån inlevelse och samspeldhelt.


Jacques Loussier Plays Bach. Toccata & Fuga i G-moll.


Under fodralet ligger Mattias favoritbok...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/03 :  12:58:22  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Yes, för klassisk musik är boken The Penguin guide to compact discs ett mycket bra verktyg att hitta rätt bland alla utgåvor av en kompositörs olika verk. Guiden beskriver och betygssätter de bästa utgåvorna på marknaden. Bästa betyg är tre stjärnor kompletterade med en ros.

Billig investering i förhållande till vad den kan ge! Själv har jag tjänat in den boken många gånger om. Marknaden är överfull av klassisk musik vilket tyvärr inte märks i Örebro men i våra större städer, och att hitta rätt bland alla utgåvor är inte lätt.

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  13:11:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För er som inte vet vad vi lyssnar på för system, så kommer det lite trevliga bilder.


Är som kär bekant - Vännskapen blir bara bättre genom åren.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  13:22:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mattias har satsat på ett fåtal delar i sitt system, men ack så genomtänkt. Här görs inte saker i en handvänning. En ny signalkabel har vait på tänkt ganska länge, men inte rätt tillfälle har infunnit sig.

Stilen från CD'n går igen på förstärkaren


En förstärkare med värme i ljudet


Denna vän fick jobba fint under en av de mäktigaste körverk jag känner till. "O Fortuna" ur Carmina Burana av Carl ORFF.

Jag tyckte jag kände blickarna i nacken, från grannen rakt över gården...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/05/03 13:28:46
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/03 :  14:04:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Snygga bilder på ett väldigt stilrent och snyggt system.

Man kanske måste städa i sitt eget snart så det ser ut likt nåt


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  15:44:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi körde Diana Kralls "Girl in the other room", en SACD/hybrid som väl kan rekommenderas.

Andra kvinnliga sångerskor vi passerade var Katinka Wilson - One life. Helen Sjöholm - Möte på en bro(Chess) som sedan följdes av temat CHESS. Varje gågn jag lyssnar på detta system, hittar jag nya saker i stycken, nyanser & markeringar.

Så här skall musik vara, och det finns LITE att gå igenom.


Några skivor att spela...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/05/03 :  19:35:27  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Kul reportage! Bra bilder! Fin stereo! Många skivor! Avundsjuk!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/04 :  14:13:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tänkte avsluta med några bilder, samt säga att detta var bara första träffen, och det lär bli fler
(då troligen oxå med fler personer)


Mmm....




Ytterligare en bild


Vi hann med lite kaffe framåt kvällen, men som allt roligt, så tog även denna kväll slut FÖR fort. VI hade MÅNGA skivor kvar att spela.

Vi hann tex INTE jämföra Diana Kralls nya på CD och SACD/Hybrid.
Att jag knappt hann till jobbet itid har väl nästan redan framgått

Här är en av orsakena till den underbara värmen i musiken...


Rör vid mig...


Slutligen några stycken till som INTE har blivit uppräknade ännu.

  • Cavatina, Guitar Collection - 1. Stanley Mayers

  • Cantate Domino - 1. Enrico Bossi, Cantate Domino

  • Pergolesi Stabat Mater - 12. Quando Corpus Morietur med Barbara Bonney och Andreas Scholl

  • Jacques Loussier Plays Bach - 7. Toccata & Fuga i G-moll.



Tack Mattias för musiken och fikat. Vi får se var vi är nästa gång.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/04 :  14:45:26  Show Profile Send MasterChief a Private Message  Reply
Fin musik!! Fina högtalare!...och massor av skivor...hur många är det 3000? *Bra jobbat*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/04 :  14:50:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
OPS, Jag glömde en bild på hela systemet.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:14:29  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Det var en trevlig kväll vi hade, med mycket bra musik dessutom. Tack Zalve för fina foton och ett trevligt reportage

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:53:30  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Kanske skall berätta lite om rummet och lite tweaks.

Som har nämts tidigare är detta för mig en ny lägenhet. Ganska tidigt efter uppkoppling förstod jag att detta skulle funka hyggligt även här men oron fanns alltid i bakhuvut. Rummet grejerna står i är inte det största och högtalarna står relativt närma bakvägg. För att råda lite bot på basförstärkning (pga hörn) ställdes två av cd-hyllorna bakom högtalarna men också pga av platsbrist. Genom detta tror jag vågorna bryts upp jämfört vanligt hörn. En annan sak är att jag bytt från runda metallbitar (3st) under högtalare (sten mot golv) till små hockeypyckar (3st). Detta minskade de rumsliga basproblemen markant. Sen har det vanliga placeringsrutinerna med rumsanpassning, avstånd och invinkling har testats tills ett hyggligt resultat har hittats. Här är vi idag och en sak är säker, ännu finns det mer att hämta.

Sedan tidigare vet jag hur elektroniken trivs bäst och det är med hårda underlägg rakt igenom, så detta koncept har jag köpt, kör och trivs med. Hockeypuckar tjänstgör under CD och förstärkare. Under stereoracket är det spikes. Under CD'n ligger en Shaktisten som jag ännu inte "vågat" ta bort (för att se skillnad om vad den kan tänkas göra).

Ett problem jag haft vid injusterande av grejerna är faktiskt att musiken tagit överhand och jag har setat och spelat skiva efter skiva och bara njutit. Ett gott tecken tycker jag

/Mattias

Edited by - Mattias on 2004/05/04 21:18:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000