HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Musik & filmrumsbygge utanför Örebro.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:24:25  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Hoppas att ni är redo för ännu ett rumsreportage.
Mitt namn är Peter och är helt ny på detta forum.
Jag är 30år och har varit hifi & musik intresserad under halva min livtid. Många olika gör-det-självprojekt har passerat under åren.
Tanken med detta rumsbygge är att det ska fungera som både musik- och filmrum. Projektet startade under sommaren 2003 och kommer att färdigställas till hösten.
Att möblera vardagsrummet med akustikprodukter från Matts Odemalms Svanå Miljöteknik är inte så populärt bland sambos och fruar.
Men när vi flyttade till hus så blev ett rum i källarplanet tillgängligt. Rummet är 4x6meter. Väggar och tak är byggda utav Ytongblock, och tapetserade med en härlig 70-tals tapet. Jag förstod ganska så snart att det skulle behövas en hel del jobb för att få ordning på akustiken i rummet. Redan med de få basabsorbenter och abcyller jag redan hade så gjordes små framsteg. I de främre hörnen står fyra stycken basabsorbenter av Helmholtztyp, samt 4st äldre varianter på ”Varitunes” (90 och 200) Tänk er dessa fullt synliga i ett vardagsrum.





Väggarna reglades upp med 95mm reglar och mellanrummen fylldes med Gullfiber. VP rör lades in i väggarna för högtalarkablar till surroundhögtalare.



Bakväggen består av diffuserande APD80 DM samt de dekorativa APD80 2D i mitten. Panelen består av ekfolierad MDF.



När sedan isoleringen var på plats spände jag ett mörkgrått högtalartyg framför. För att isoleringen inte ska synas när den diffuserande APD80 panelen monteras med en luftspalt för absorbering. Taket har även det fått en mörkgrå färg. Rummet kommer att användas även till filmvisnig.



Så var det dags för ett andra hembesök av Matts Odemalm från Svanå Miljöteknik. Som vanligt utrustad med sitt lilla mätinstrument



En närbild på mätinstrumentet, frekvensgången som syns är när Matts sticker in micken i en av springorna i de bakre hörnen. Ute i rummet är puckeln i basområdet helt borta. Har tyvärr inte något foto på detta.



Här har APD80 panelen hamnat på rätt plats med önskat resultat både mät- och lyssningsmässigt.



Han ser ganska så nöjd ut efter någon timmes justerande och mätande.



Fortsättning följer med fler bilder på hur bygget fortskrider.
Bland annat kommer det monteras absorberande moduler i taket och diffuserande Golden Horn 2D moduler på den främre väggen.

Kanske så kommer det några bilder på anläggningen i övrigt

Edited by - Zalve on 2004/06/01 14:15:30

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:41:16  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Härligt, ännu ett rum som ska akustikförbättras.
Ska bli kul att följa tråden.
Lovande start.

mvh
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/16 :  22:54:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Räkna med ett REJÄLT hembesök inom den närmaste framtiden ;)

Skickar PM.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/17 :  09:24:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevligt...

Får ta o boka in ett besök hos dig...
Är väldigt nyfiken på resultatet.
O så ska jag ju snart ta o börja bygga mitt eget lyssningsrum
så jag behöver lite inspiration

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/17 :  18:46:13  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
ja detta ska bli KUL att följa! Meeeer bilder tack

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/18 :  20:58:32  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Roligt att ni uppskattar mitt lilla byggprojekt.
Här kommer fler bilder och lite mer information om rummet.
På bilden syns höger fronthögtalare som är en Golden Age Dawn & Noon variant, dock har inte den slutgiltiga finishen infunnit sig ännu. I sommar ska de plockas isär och lackeras.
Till höger om högtalaren kan ni se hur högtalartyget döljer Gullfiber isolering och 2st Abcyller från Svanå. Det kommer att tillkomma ramar med ett snyggare tyg mellan APD80 panelerna. Detta är alltså inte det slutgiltiga utseendet på den främre delen av rummet.



En närbild på Abcyllerna som gömmer sig bakom tyget.



Här är bakväggen i sin helhet, den består av 11st APD80 Diffusor Moduler.
Dessa moduler har både en diffuserande och absorberande funktion. APD80 ligger på olika djup i modulen för att diffusera mellan 1200-12000Hz. Varje modul har en dold Helmholtzspringa för jämn basabsorption över ett stort frekvensområde. Lägsta absorptionsfrekvens beror på djupet på modulen. I mitten på väggen är tre stycken APD80 2D monterade. Utseendemässigt för de nästan tankarna till ett snidat konstverk. Jag valde ekfolie som ytfinish för det ger en varm och välkomnande känsla i hela rummet. Övrigt kommer jag att hålla mig till naturliga o behagliga färger. I den övre balustraden kommer spotlights att fällas in. Dessa kommer att styras via fjärrstyrd dimmer.



Nästa gång blir det bilder på taket och kanske någon mer del av själva anläggningen.
Jag kan avslöja så mycket som att mellanregister och diskanter i samtliga högtalare i denna surroundanläggning kommer från Thiel & Partner.

Peter G
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:21:03  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Denna tråd kommer jag följa med intresse
Tack Peter!

/Mattias
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:36:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En av de lycliga ägarna av DAWN+Noon! Låg känslighet men grymt bra ljud!


Härligt bildrepportage - jag säger som Mattias: kommer följa med stort intresse!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  17:26:03  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Vilket grymt bygge... det är ju bara att erkänna... ja e avis

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/28 :  12:06:07  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Det är jätteroligt med alla positiva kommentarer
Här kommer den utlovade fortsättningen på rumsreportaget.

I taket kommer 8st bågformade takmoduler att hängas upp, dessa monteras med en springa upp mot taket. Modulen fylls med ett speciellt dämpmaterial. Mellan modulerna kommer 40mm högabsorberande dämpplattor att monteras. Plattorna kommer att vara mörkgrå, för att slippa reflexer i taket från projektorn som kommer att monteras bakkant av taket.
I mitten syns en kabelkanal som kommer att rymma HDMI- och komponentkabel.
Akustikplattorna kommer att monteras med hjälp av U-formade metallprofiler. Plattorna är klädda med ett mörkgrått tyg.



Här syns en av takmodulerna samt bakväggen . För att få ett snyggt avslut upp mot taket har jag tillverkat en balustrad. I bakkant på denna sitter en ljusslang monterad. Som ger ett behagligt ljus i rummet.



Som ni förstått kommer rummet att användas både till musiklyssning och filmtittande.
Därför så behöver man några sköna fåtöljer att sitta i. Dessa fem hittade jag hos en lokal möbelhandlare. De var en del av en soffgrupp och kunde därför inte säljas var för sig. Men efter en del övertalning så var detta möjligt, till min stora glädje Jag ville ha en fåtölj som är bekväm, men som inte har ett alltför högt och ljudförsämrande ryggstöd. Färgen på dessa kallades ”kaffe”, de är väldigt mörkt bruna.
Den bakre raden står på en avsats för att komma upp en bit. Lite amerikaniserat kan tyckas, men mycket av inspirationen har kommit från den amerikanska tidningen Audio Video Interiors.
Högtalaren i bakgrunden är en ”Omnisat” kopia. Det är en prototyp som består av en Thiel & Partner C95 som spelar uppåt mot en svarvad kon. I konen sitter en C23 med en liten kon ovanpå. Formen på högtalaren är ”lånad” från en annan tysk högtalartillverkare.



Jag återkommer med fler bilder när alla panelerna och akustikplattorna är uppmonterade i taket.

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/28 :  13:48:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
HALLÅ vilket bygge!!

När får vi komma och titta/lyssna på rummet ?!?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/28 :  14:28:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Kanon! Har ju något liknande på gång själv...
En fråga, hur högt har du i taket i rummet innan diffusorerna kom på plats och hur högt är det efter? Vad har du för proj?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/28 :  14:54:47  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Du har tamefanken byggt just det rum jag drömmer om

Ser ju suveränt ut... väntar otåligt på bilder mot hgt å duk

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/28 :  15:08:00  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Takhöjden är 243cm och takmodulerna bygger ner 13cm.
Väggpanelerna i mitt fall är 220cm långa, men kan fås i längre längder om man vill.
I dag sitter en motordriven Euroscreen Greyline 16:9 duk uppmonterad (bildyta 190x107cm. Projektor saknas än så länge, tänkte köpa den när rummet är klart. Utvecklingen går ju framåt i rasande takt
Någon som har några bra tips på DLP
Bilder på den främre delen av rummet kommer inom kort.

Peter G
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/28 :  15:13:35  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Marantz S3 är trevlig...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/05/30 :  15:57:57  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Vilket fantastiskt bygge!
Ett litet varningens ord som du kanske redan tänkt på, men glöm inte att sätta dimmern och belysningstrafon på en annan fas, eller iallafall grupp, än ljudelektroniken.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/30 :  16:47:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag vill gärna se högtalarna lite mer i detalj!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/30 :  17:07:39  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
MKt tjusigt bygge

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/30 :  21:03:28  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Här kommer lite närbilder på surroundhögtalarna.
Elementen som används är Thiel & Partner C95 och C23.
Högtalarna har inte fått sin slutgiltiga finish ännu, jag vill vara säker på att de fungerar som de ska innan lackering.





Centerhögtalaren består av dubbla C95 11ohms varianten samt C23.
Bakom högtalaren syns en del av den främre väggen, som består av sex stycken diffuserande Golden Horn 2D moduler.


Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:55:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jösses vilket rum!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:37:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Peter och välkommen till HiFiForum.nu!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:48:32  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Tack för det. Det roligt att få vara med.

Peter G
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/01 :  23:24:59  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Kanon, vilka möjligheter, klart intressant reportage.

Bravo
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/06/02 :  23:40:21  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
snyggt bygge lite visaton stuk på bak högtalarna fontana tror
jag fint blir det i allafall fortsätt

18 ska de va.
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/03 :  07:12:44  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Visst är det en Visaton kopia. Konen har dock vuxit några storlekar för att Thiel & Partner diskanten ska få plats. Lite annorlunda konstruktion, men jag tycker den fungerar bra som surroundkanaler.

Peter G
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/06/03 :  10:54:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Grymt!!

Akustikingreppen får mig att vilja köpa hem ännu mer prylar från Svanå som fort man får råd!

Du lär ha en jämn och fin frekvenskurva också antar jag...

Mycket inspirerande!


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000