HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Smulgetens system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:00:46  Show Profile Send Smulgeten a Private Message  Reply
Introduktion
Kände att det var dags att visa upp mitt lilla system, har hängt här på forumet en tid och kanske inte varit så jätteaktiv men har tyckt att det varit roligt att titta på andras system och hur de har det i sin hifimiljö. Så nu är det dags för mig att visa vad jag har hemma.

Om mig
Jag heter Andreas är 33 år och bor i Gävle. Arbetar som it-lärare och bor tillsammas med min fru och två gnagare. De två sistnämnda bör inte kombineras med hifi då de har en tendens att gnaga på dyra hifikablar. Gnagarna är två kaniner som heter Salt och Peppar.

Historik
Jag har nog varit hifiintreserad en längre tid, men kanske inte prioriterat det intresset, hela tiden, oftast beroende på min ekonomiska situation. Under min tid i Umeå så köpte jag min första riktiga hifipryl: en Rotel integrerad. Denna ersatte ett plasttornintergreradgrunka från Pioneer. Som högtalare så hade jag någon gammal grej från JVC och cd:n var nog en Pioneer den också. Högtalarna ersattes sedan med ett par B&W 600i, små stativare som lät mycket bra. Jag tror de agerar bakkanaler hos någon idag. Denna setup hade jag många år ända tills jag för ca. tre år sedan fick för mig att jag skulle satsa på hembio. Jag sålde förstärkaren och köpte en hembioreciever. En NAD T760. Denna sålde jag dock snabbt för dels så brummade den och sen så lät det inget vidare i tvåkanal. I samma veva så uppgraderade jag högtalarna till ett par Mission 782 som har har än idag.

Nutid
De senaste två åren så har hifikarusellen kommit igång riktigt hemma hos mig. Jag ersatte Naden med en Rotelsetup och det var nog denna som fick hifiintresset att komma igång riktigt. Det var Rotelförsteg rc995 med en Rotelcd rcd971 och det berömda Rotel rb991 som slutsteg.Detta snörades ihop med Taralabs RSC Reference i signalvägen och Taralabs Prime 1000 till högtalarna. Detta lät ju ljusår bättre än den gamla naden, men det var något i det övre mellanregistret som lät hårt och lite spretigt. Jag sålde därför mitt Rotelslutseg och köpte mitt Copland csa515 av en här på forumet. Nu lät det lite bättre men inte helt ok. Bort med rotelcd:n och rotelförsteget. Och in med Thule försteg och en Nad S500. Nu var det spretiga borta men fattades det inte lite i upplösning och närvarokänsla? Hmmm. Jag lånade då en G-dis dac med inbyggt förseg och en medföljande sonydrive. Där satt den! Jag hörde på en gång att jag hade hittat hem. Nu var ljudet som jag ville ha det med massor av information, en tydlig bas, extrem närvarokänsla och mycket bra 3D. Och det är den setup jag har idag. Det som också bytts ut är kablar där det sitter silk XLR mellan dac och slutsteg. Det har även passerat en Terminator T03 i min jakt på ett bättre ljud.

Bilder
Ok nu skall jag sluta tjata och dunka upp några bilder på mitt nuvarande system.

Först en översiktsbild från lyssningsposition:


Närbilder på dacen:


Dacen är konstruerad av Georgios Fevgidis i mångas ögon ett geni. Jag citerar Josef Svalander som har en själv: "g-Dis DAC 2 är en försträfflig apparat som är äkta balanserad rakt igenom. Den inehåller till och med 2 st dubbla 20-bitars DACar för ändamålet.

Den har också tredje ordningens analoga filter byggda kring en enda transistor per signal och Singel End Klass A utgångssteg helt utan motkoppling!

Den har 6 olika nätdelar med flytande jord och är innesluten i en tung låda i kraftig 4mm aluminium.

En fördel är alltså att utgångarna är mycket lågohmiga och att apparaten innehåller en volymkontroll som sitter före utgångssteget vilket gör att man inte behöver något försteg! Volymkotrollen är av en stegad typ av mycket hög kvalitet."

Min dac är uppgraderad med en 24 bitars dac och ett digitalt utångssteg (kortet som sitter på vänster gavel) som förbättrar ljudet ännu mer. Man har

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:51:36  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fint system... och fina bilder

Är det cd-förvaringen man ser under bänken?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:46:47  Show Profile Send Smulgeten a Private Message  Reply
Nje det är nog bara en låda som råkar stå där
Cd:na har jag på en hylla på väggen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/10 :  14:58:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
VIlket trevligt system.. WAF så det skriker om det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:05:52  Show Profile Send Smulgeten a Private Message  Reply
Jo WAF är viktigt. Men min fru är intresserad av att det både skall se bra ut och låta bra. Hon gick på nåt spinningpass förut och kunde inte koncentrera sig för hon tyckte ljudet i lokalen var så dåligt. Så man har ju lyckats smitta henne lite :)
Hon är iaf mycket nöjd med den nya dac:en
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/06/10 :  19:30:47  Show Profile Send Olsson a Private Message  Reply
Mycket snyggt system, tilltalar ögonen och säkert öronen med!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000