HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Ny Linnanläggning eller behålla?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonteman
Member

485 Posts

Posted - 2004/06/23 :  10:45:27  Show Profile Send jonteman a Private Message  Reply
Jag skulle vilja bolla lite tankar om nya Linnprylar. Nu har jag Linns Majik-I och Mimik båda ca 10 år gamla samt ett par Ninka köpta beg för ett år sedan. Kablarna är LK-400. Jag har problem med CD-spelaren som börjat trilskas och inte spelar alla skivor jag har, speciellt inte brända.
Jag skulle vilja höja nivån ett snäpp och kanske utnyttja Ninkornas potential bättre. Linn ligger varmt om hjärtat och jag skulle gärna vilja fortsätta med detta märke. Ska jag satsa på Kairn Pro, Ikemi...?
Finns det någon som har tips?
/Jonas

If a problem occurs: Ignore it. It might go away...

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  10:58:48  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Kairn är mkt bra försteg, och om du inte behöver RIIA steg lär
PRO räcka för dig, annars är RIIA steget i just Kairn ruggigt bra, Ikemi har jag tyvärr aldrig lyssnat på men det har ju fått mycket
fin kritik.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

jonteman
Member

485 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:05:39  Show Profile Send jonteman a Private Message  Reply
Jag hade tänkt köpa beg. och kanske lägga 7-8000 per del. Vad kan man få för detta? Jag har inte hängt med på marknaden de sista åren. Som sagt vill jag behålla högtalarna men är beredd att byta ut det andra. Vad har Linn som har annan design än de svarta lådorna? Jag börjar bli lite trött på den lite tråkiga designen på dessa.
Jonas

If a problem occurs: Ignore it. It might go away...
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:47:16  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
För 7-8000 kan man med lite tur få tag i en Linn Genki cd och det är ett rätt så stort hopp ljudmässigt från Mimik! En Ikemi kan man med viss tur kanske få för runt 16 000 kr men oftast runt 19-20 kkr.
En Ikemi presterar dock på ett helt annat plan som du kanske förstår.
Den har ju lånat viss teknik från CD-12:an

Kairn är ett väldigt bra försteg och speciellt om man väljer någon av de senare årgångarna. Linn är lite knepiga då dom hela tiden uppgraderar sina produkter och jämför man en gammal Kairn med en nyare så kan det vara rätt så dramatiska skillnader. Så desto färskare desto bättre Men då bränner det tyvärr desto mer i plånboken

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:24:08  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Även om Genki:n ligger i det prisspann som du pratar om skulle jag dock rekomendera dig att utvärdera den noga innan du köper den. Har hört den med Ninka och i just det rummet så blev det inte riktigt bra....finns dock säkerligen andra som är nöjda med den, kan ha med annat att göra också. Istället skulle jag antingen testa en karik som kanske ändå är ett lyft, det har jag inte koll på, eller spara en slant till på en beg. Ikemi som istället är rätt så bra, klart bättre än genkin åtminstone! Kan nog finnas för omkring 15kkr. Om cd:n trilskas lite så kan det väl vara bra att börja med att hitta ersättare där, och sedan se om det kanske är ett ljud som du är nöjd med för ett tag (till slut hittar man nästan alltid saker som saknas men det är en annan historia....) så kan du fundera på slutsteg i ett senare skede.

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/06/23 17:24:33
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:30:12  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Nu läste jag en gång till och såg att du gärna vill ha någon annat än svarta lådor. I cd-väg har du då problem, den bästa rekomendationen då blir nog att byta till lp-spelare Nä, men det bör ju dyka upp en ersättare till genki/ikemi någon gång i framtiden, så länge har de inte funnits.

I slutstegsväg finns 5105:or som säkert kan vara aktuella och har ett pris inom ungefär din tänkta budget, finns i den nya designen och ser riktigt grymma ut om du frågar mig Har dock inte lyssnat på dem tillräckligt för att uttala mig grundligt om hur de låter. Problemet om du ska ha 'nya designen' på allting är att det blir dyrt med försteg...har precis kommit ett nytt och det kostar 27'...

www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000