HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Thor - Allt bytt, nästan iaf...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/13 :  14:33:44  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
Var nu över ett år sedan jag lade in mitt system, så det är väl dags för en uppdatering. Sedan sist så har bl.a. en Linn Ikemi och Kairn passerat förbi, men idag så ser det ut så här.


Översiktsbild.




Racket är ett Sound Organisation, en stadig sak som står på fyra spikes. Det som står överst behöver väl ingen närmare presentation, en mycket basic LP12:a med Valhalla, Basik Plus arm och en K5 pickup. Enda uppdateringen är en Ekos tonarmskabel, men en Adikt pickup står på tur. CD spelaren är en AH! Njoe Tjoeb 4000 Ultra, dvs alla uppdateringar utom uppsampler kortet. Under den tomma hyllan står försteget, ett fjärrstyrt Audion Premier 2.0. Längst ner står ett par Audion Silver Night 300B PP monoblock.




LP12:an och CD spelaren.




Rören i alla Audion prylarna är utbytta mot bättre ljudande saker:
300B Gold från Electro Harmonix
5687 från Raytheon NOS
E88CC Philips SQ NOS
På rören till försteget sitter HAL-O dämpringar.




Högtalarna är ett par Snell C/V, 119 cm höga och 48 kg tunga per styck.




Kablaget består av Tara Labs RSC Reference BiWire till högtalarna, Harmonic Technology Precision Link och Analysis Plus signalkablar. Funderar på att uppgradera signalkablarna, ägde ett par HT Truth Link ett tag, men tyckte inte de passade i mitt system. Letar vidare...




Så här såg det ut i racket för 1 år sedan.


Edited by - Thor on 2004/06/21 09:04:22

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/13 :  18:30:49  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Nice,
Var det inte en sådan skivspelare som det talades om i en av trådarna?
Är det ett medvetet val att inte ha rör även i försteget? (tänker då på sk hybridamps som har rör i försteget och tansistorer i effektstet. Men du har kanske testat. Snell, en dröm på åttitalet att äga. Diskanten liknar en från JBL fast vänd så att "gallret" är liggande. Tänker också köpa VIncent Riaa. Är du nöjd?
Dimitri
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/13 :  19:21:21  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
Jo det var jag som startade den tråden, visste inte riktigt vad det var för skivspelare jag hade. När det gäller försteget så blev det mest bara så då jag förut behövde ha en anläggning som klarade både Hemmabio och HiFi, då var Thulen ett utmärkt val. Nu när jag har ett separat Biorum, så funderar jag ev på att byta försteget, men till vad vet jag inte riktigt, kanske ett Audion där också. Jag tycket att Snell alltid har gjort vettiga högtalare, de här kom -95, vet iofs inte riktigt hur de är idag.

Vincent steget tycker jag fungerar riktigt bra, har dock inte haft den särkillt länge. Får se hur den fungerar ihop med min nyinköpta LP12:a som jag hoppas dyker upp snart.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:58:29  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Audion-stegen är en fröjd för ögat. Villket gör du mest, lyssnar eller putsar.. he he.
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:08:45  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
Jag lyssnar mest Putsar man dom så blir dom bara repiga, guld är mjukt...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:43:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
SNYGGT! Men ekar det inte i rummet?
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/14 :  14:02:03  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
Nu har jag inte gjort något "klapp test" men det är inget jag tänkt på faktiskt. Rummet är en del av en öppen planlösning på ca: 60 kvm, det hjälper nog till att hålla ekona i schack, men givetvis kan det säkert bli bättre.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:03:47  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jösses! Du bytte alltså ut Ikemi mot Ah! Njoe Tjoeb. Av ekonomiska skäl eller lät Njoe Tjoeb bättre i dina öron?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:29:11  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
Ikemin lät bra, men tyckte inte den var värd 20000 kr som den kostade mig begagnad. Och ja, jag tycker Njoe Tjoeb låter bättre, dock gjorde jag aldrig någon direkt jämförelse sida vid sida. Jag är helnöjd med ljudet nu, det var jag inte när spelade på Ikemin...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:37:56  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Intressant system. Jag har själv tyvärr lyssnat på AH! Njoe Tjoeb, vilket är synd. Verkar mycket trevliga.
Du har inte testat med långa signalkablar till monoblocken, och korta högtalarkablar?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:58:28  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Okej. Har själv en Ikemi som jag sitter helnöjd med Men nog verkar Njoe Tjoeb intressant, det måste jag hålla med om.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/20 :  22:38:34  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
sampix:

Nej det har jag inte provat, men jag tror inte att det skulle bli någon större skillnad då det är så pass små längder vi pratar om. Skulle väl kunna tänka mig att en lång lågnivåkabel skulle vara lite mer känslig för störningar än en högtalarkabel. Om den yttre störningen är konstant så borde den ha en större inverkan på en signal med låg nivå gentemot en signal med hög nivå, procentuellt sett, IMHO :)

Ayn:

Det gör du med all rätt, men i mitt system så ville det sig inte riktigt. Jag säger inte att en Njoe Tjoeb är en bättre spelare överlag än Ikemin, utan det handlar givetvis om matchning med övriga komponenter och ens egna preferenser. I ett helt igenom Linn system som du har, så kan mycket väl Ikemin vara den spelare som passar bäst, men du kanske skall prova en Tjoeb... ;)
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2004/06/22 :  21:08:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Helrätt med rör. Har själv ett par Audion silver night.
Ditt försteg Premiere 2.0 med fjärr vore helrätt för mig med.
Är fjärrstyrningen en original Audion grejja?? Har aldrig sett ett dylikt förr! Var får man tag på en sådan?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/22 :  22:34:45  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
De första Premier stegen hade inte fjärrstyrning, men på de senaste så fanns det. Jag hittade mitt begagnat, vet inte om de finns nya längre. Audion har ju omstrukturerats och bytt modeller.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:45:05  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Mycket intressant system du har!

quote:
Det som står överst behöver väl ingen närmare presentation, en mycket basic LP12:a med Valhalla, Basik Plus arm och en K5 pickup. Enda uppdateringen är en Ekos tonarmskabel, men en Adikt pickup står på tur.


Adikt är en kanon pickup för pengarna kan jag lova
Jag skulle också rekomendera en uppgradering från Basik Plus arm till en begagnad Akito 1 arm i bra skick! Jag har själv gjort den uppgraderingen en gång i tiden och upplevde det som en tämligen stor uppgradering. Runt 1500 kr brukar dom ligga.

Har lyssnat på Audion förstärkarna och måste säja att de har en mycket trevlig återgivning trots att jag sitter med Linn elektronik i hela kedjan själv! Snell högtalare har jag dock aldrig lyssnat på.
Finns det någon som säljer Snell i sverige?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/23 :  20:10:59  Show Profile Send Thor a Private Message  Reply
Problemet är väl att hitta en Akito 1 i bra skick vad jag förstått, lagrena var visst av varierande kvalité. Frågan är om det inte är bättre att satsa på en Akito II, eller Ittok av senare modell, om man kan få tag på någon med vettigt pris dvs

Är extremt nöjd med mina Audion prylar. Har haft slutstegena i 7 år, och kommer nog aldrig att sälja dom.

Snell verkar inte finnas i Sverige längre, såldes tills för något år sedan av HiFi Klubben.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000