HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inlägg om Hi-Fi , ja eller nej
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:31:37  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag har varit med på detta forum ganska länge, sedan 2002-12-03 faktiskt, och sett när trådar har spårat ur till höger och vänster. Många gånger om menings-skiljaktighet om tråden i sig, men alltför ofta i en helt offtopic diskussion som oftast slutar med en låsning.

Frågan är när ska man göra ett inlägg? Har man rätt till det bara för att man är medlem, eller finns det något mer som kan ha betydelse? Ska man skriva i topics när ämnet är ointressant, eller emot sin tro?

Många gånger har tråden startats av en person som vill dela med sig av sina intryck, tyvärr dröjer det inte länge förren någon rasar mot dennes intryck och säger att det är fel etc. Sådana inlägg brukar inte vara illa menade, i en del fall, men det brukar tyvärr vara slutet på den tråden.

Finns det tillfällen då man kan hålla inne med sina åsikter/inlägg för att det inte gör tråden eller trådstartaren någon nytta?

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:49:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Viktiga frågor! Många är snabba på att hoppa på andra och det leder ju till tråkigheter. Vi kommer aldrig att enas att tycka det samma..
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:50:42  Show Profile Send sampix a Private Message
Bra tråd!

Frågar trådskaparen t ex "vilken är bäst av dessa 2 kablar?", så tar det inte lång tid innan några personer skriver "fixa akustiken", "köp en EQ" "bla bla".
Dålig stil enligt mig. Man borde respektera trådskaparen på ett bättre sätt. Det är trotsallt han som tagit sig tid att skapa en tråd, pågrund av att han är uppriktigt intresserad av andras åsikter, i detta fall-de 2 sorters olika kablage. Personer som ej har någon erfarenhet av produktera bör kanske avvakta då.

A och O, hålla sig till frågan. Tycks vara ytterst svårt när kablage-frågan ständigt kommer upp. Men inte skriver någon "-byt högtalare" när en trådskapare frågar "vilken av dessa 3 högtalare skulle passa mig bäst?"

Meningskiljaktigheter kommer alltid att förekomma, men detta är nog ett steg åt rätt håll.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  02:01:18  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Sampix:

Bra inlägg! Respekt var ordet......


Jag tycker att moderatorerna kunde vara lite mer kritiska i sitt arbete att hålla kursen på trådarna på detta forum.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/07/26 02:07:56
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  08:09:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker nog att man bör tänka efter lite innan man skriver sina inlägg. Det blir lite väl jobbigt att läsa en del trådar som blir svart-vita i sin karaktär, kabeltrådarna i synnerhet då. Jag tror alla känner till de rådande förhållandena mellan kabelskeptiker och de som gärna experimenterar lite. Att ständigt hoppa på dem som beskriver vad de upplever och påstå att det inte är sant ger inte så mycket, det är upp till läsaren att filtrera informationen.

Om detta fortsätter kommer vi inte att få just den typen av upplevelser beskrivna och åtminstone jag tycker att det är en viktig del i HiFi-hobbyn att diskutera sina erfarenheter av hur det låter.

Det är naturligtvis fritt fram att beskriva att man inte hör skillnad också men skippa personangreppen.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:16:48  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag ycker nog man ska försöka vara lite balanserad i sina inlägg

vr-8
quote:
dröjer det inte länge förren någon rasar mot dennes intryck och säger att det är fel


Sen har vi ju "problemet" när någon ber om råd ang två kablar, så har dom plötsligt råd om 13 snokar och 1 högtalare 4 inrednings förslag.

Ska man om man sitter på råd om en kabel som frågeställaren inte tar upp, men som skulle funka utmärkt, hålla tyst?

Byt kabel mot akustikåtgärd å ställ frågan igen.

För visst e d ofta det smyger in både en två å fem extra produkter. Som inte efterfrågats. Har inte sett att någon vänt sig mot det, annat än i sällsynta fall trådskaparen. E d OK att gå liiiite OT, å var går gränsen?

MatsT
quote:
det är upp till läsaren att filtrera informationen.

Får en sjubjektiv upplevelse aldrig utsättas för kritiska frågor? Jag kan förstå att det tyvärr kan kännas som regn på paraden, särskilt om frågorna inte kan besvaras, men om jag som läsare ska få ut något av en subjektiv upplevelse, så måste jag kanske ställa lite kritiska frågor.

Men, har dom i tråden att göra, ska jag PMa istället? Läser man då utifrån så kommer vi vara okritikens hififorum.nu. Vill vi det

Edited by - lasselite on 2004/07/26 10:21:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:29:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns ett regelverk här. Jag klipper ut lämpliga delar:

quote:
§.6 Tydliga subjects
Skriv ett tydligt subject (rubrik) så att man enkelt kan
förstå vad tråden handlar om.

Här kan trådskaparen "mota Olle i grind" och vara tydlig vad hans tråd ska handla om. Det gör det lättare för mod att se vad som är off topic.

quote:
§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

OK, här har vi ju en lösning för de som har en annan åsikt. Skapa en ny tråd t.ex "Mina erfarenheter från lyssning Transparent vs. Silversmith" eller "Det är ingen skillnad på kablar - basta!" eller vad man nu vill skapa för en trevlig titel.

quote:
§.7 Inlägg för den goda stämningens skull
Inlägg på HiFiForum.nu skall inte förstöra den goda
stämningen. Vi är här för att lära oss, och hjälpa andra.

Den här håller jag personligen utkik efter en hel del. I synnerhet om tråkiga inlägg drabbar nya medlemmar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 10:30:20
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:34:54  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Sålänge det är ok med trådförfattaren kan man gå hur OT som helst enligt mig. Det är ofta OT-diskussionerna som är intressantast att läsa.

Ett städat okritikens hifiform blir det ju då, som "lasselite" beskrev det.

Sen får ni forumrävar respektera att alla inte har varit medlem sen starten och inte innehar 1000+ inlägg. Stör ni er på en tråd, strunta i att läsa den. Är det så svårt?

I fallet akustiktips i kabeltråd får jag känna mig "skyldig" till, men trådförfattaren var ute efter hörbar skillnad som han markerade, om inte hans nuvarande kabel är felkonstruerad så ser jag inte fel i att tipsa om akustik. Det är aldrig fel att tipsa om något som höjer kvaliteten på musikåtergivningen. Få verkar ju förstå hur viktigt det är.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:40:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
För min del så tycker jag inte alltför mycket OT är OK! Det gör att intressanta trådar blir onödigt jobbiga att läsa, rubrikerna skall väl rimligtvis kunna användas för att se vad som avhandlas i tråden?!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:47:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst, det är ju täckt i 6.2. Men nu pratar vi om trådar som ballar ur, då har det gått längre.
Man kan starta olika trådar både subjektiva och kritiska. Sen håller man sig någorlunda till ämnet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:56:55  Show Profile Send krippe a Private Message
Ännu en gnälltråd....

Måste man kommentera allt? Måste man skapa en tråd för att kommentera andras kommentarer? Om andra pysslar med sådant som inte hör hemma här är det väl moderatorernas och ägarens sak att styra upp? Om man alltid ska kommentera allt som man tycker inte hör hemma här så blir det ju minst dubbelt så många kommenterarer som egentligen inte hör hemma här, inte sant?

Pyssla mer med HiFi än med gnäll, tack!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:11:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Krippe: Håller med dig.. mer hifi mindre gnäll!! Jag tror att alla andra vill det med. Vr8 vill nog det också.. och det var därför han skrev denna tråd!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:33:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Gerhard46!
Efter att bibi hade startat en tråd om kabel byte i hans annlägning, så kom du med detta inlägg.
quote:
Ska det vara hörbart så kanske du skulle se om rummet ist för kablar. I blinda tester går det trögt för kabel-förespråkarna.

Och så skriver du så här i denna tråd.
quote:
Sålänge det är ok med trådförfattaren kan man gå hur OT som helst enligt mig. Det är ofta OT-diskussionerna som är intressantast att läsa.

Du är ute på hal is, helt klart. Inte hade du kollat att det var okej med trådförfattaren. Detta är ett tydligt exempel på att in och sabba trådar mentaliteten.

Om du har några tips till trådförfattaren som inte hör hemma i den aktuela tråden så går det att Pma vederbörande.
I detta fall så gjorde jag detta, eftersom jag hade en annan uppfattning om vad som behövde åtgärdas innan kabelbyte i hans fall.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/07/26 11:37:34
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:49:30  Show Profile Send palm a Private Message
Hej håller med VR-8, krippe och neo!!!

jag tycker att det är gaska jobbigt att göra innlägg på detta forum.. man kan inte ens få skriva om hur man upplevt en produkt som man haft i sina ägo en längre tid utan att få påhopp om hur det kan komma sig att jag upplevt den så och oftast är det vad trådskaparen vill veta... dvs vad andra tycker om produkt X
Det hela glir liksom jobbigt för man måste förklara sig in i minsta detalj och trådarna blir offtopic och JÄTTELÅÅÅÅÅÅÅNGA..

Sätter nog på en skiva i stället "Patricha Barber Verse" och njuter en stund
MVH Fredrik Palm

Palm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:53:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra synpunkt FBK. Att göra så tycker jag definitivt är en bra metod.

Krippe skrev:
quote:
Om andra pysslar med sådant som inte hör hemma här är det väl moderatorernas och ägarens sak att styra upp?

Jag håller inte med dig. Jag vill hellre lyssna på musik än att få styr på urballade trådar. Tvärtom är det den som gör inlägg som ska hålla sig till ämnet och göra inlägg som är vettiga. Man kan faktiskt styra upp sig själv om man är normalbegåvad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:56:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag tycker att moderatorerna kunde vara lite mer kritiska i sitt arbete att hålla kursen på trådarna på detta forum.

En önskan som ställer stora krav på nedlagd tid och arbetsbörda för modsen (inte bara läsning av allt och editering utan tro mig - en fortsatt diskussion per PM eller ännu värre, i trådarna).

OT är svårt. Det kan komma mycket gott ur en OT diskussion, det är klart. Samtidigt tycker jag det är trist när nya medlemmar i sin första egenhändigt skapade tråd blir överkörda av OT.

quote:
Många gånger har tråden startats av en person som vill dela med sig av sina intryck, tyvärr dröjer det inte länge förren någon rasar mot...

Precis. I Mahler fall i en tråd är det ju rent katastrof och det är inte enda exemplet på hur en persons upplevelser kan bli överkörda, hur en persons nedlagda jobb och engagemang kan bli marginaliserat och bortviftat. Medlemmar som ställer till med detta saknar dessutom självinsikt och frågar alla andra (absolut inte sig själva) "Vad har jag gjort för fel...jag har ju bara skrivit detta...". Riktigt fult gjort. Så var det sagt.

quote:
Det är trots allt han som tagit sig tid att skapa en tråd, pågrund av att han är uppriktigt intresserad av andras åsikter...

Här är en annan intressant poäng, eller snarare ett intressant ORD.
Skapa. Så fort man skapar något kommer det finnas (skrivbords-) kritiker som har åsikter om det skapades tillkortakommanden. Rätten att vara (negativt) kritisk anses självklart trots frånvaro av "eget skapande" från kritiker. Att inte själv skapa något (eller ens driva något) är ett utmärkt sätt att undgå kritik. Gör man inget alls, gör man ju sällan fel...

Ett problem kvarstår. Skfivarklåda. Jag har det. Ni har det. Det ÄR svårt att låta bli att skriva en kommentar om man har en stark åsikt i ämnet. Det är upp till alla och en var att hitta en bra lösning för sig själva. I mitt fall handlar det om att sätta tänderna (snarare händerna) i nått av de projekt som står och väntar alldeles bakom mig. Men svårt att låta bli att skriva är det...

Edit: Fixade Pärs å-problem / Bernt

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 12:02:51
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:58:10  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om d e så jobbigt så PMa trådskaparen då då (då då funkar inget vidare i text)!

Meningen med ett forum och offentliga inlägg är ju just diskussionen. Om du är på en IRL sammankomst och säger någoT så blir du väl inte förvånad om någon annan än den som kallat till mötet ställer frågor. Å vill du inte ha några frågor och diskussion, så går du avskilt och säger det du ska säga till den det berör.

Vad är skillnaden?

Tillägg edit:
Andra infallsvinklar och annan input är inte alltid bra, men väldigt väldigt ofta.

Edited by - lasselite on 2004/07/26 12:04:19
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:06:24  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Gerhard46 skrev:

"Det är ofta OT-diskussionerna som är intressantast att läsa."

När jag ser ett sån mening så tycker jag att den personen inte har något att tillföra i en tråd av något slag. Det är ju tydligen diskussionen som är av intresse och inte trådens ämne. Starta en egen tråd med diskussion som ämne.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:08:33  Show Profile Send krippe a Private Message
Bernt:

Idealt så skulle moderering inte behövas. Men vad är det du inte håller med om? Att det faktiskt blir värre av att femtielva personer kommenterar kommentarer som inte har med trådens ämne att göra, hellre än att de låter den enda som började (den sk "trådsabotören") göra det ensam? Att en moderator nu inte har en speciellt tacksam uppgift är väl alla överens om, och förhoppningsvis även den som åtog sig uppdraget?

Edited by - krippe on 2004/07/26 12:11:02
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:10:31  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Krippe läs §7. Ditt första inlägg är ett typiskt exempel på ett inlägg som en tråd kan vara utan. Om du inte gillar denna tråd så starta en egen.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/07/26 12:15:18
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:12:22  Show Profile Send krippe a Private Message
"§.7 Inlägg för den goda stämningens skull
Inlägg på HiFiForum.nu skall inte förstöra den goda
stämningen. Vi är här för att lära oss, och hjälpa andra."

Japp ?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:13:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Håller med Bernt om att moddsen faktiskt ska kunna ha tid för annat än att hålla reda här på forumet. Det är ens eget ansvar, men det är oxå trådskaparens ansvar. Men ingen annans! Ger jag en alternativ lösning vill jag ha ett nej tack från trådskaparen, inte från sju militanta*****rättsaktivister Det tror jag skapar mycket onödigt tjafs.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:17:02  Show Profile Send krippe a Private Message
Och jag tycker din tråd är en typisk tråd som detta forum kan vara utan. Läs gärna §7 och begrunda.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:21:57  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Bernt skrev:

"OK, här har vi ju en lösning för de som har en annan åsikt. Skapa en ny tråd t.ex "Mina erfarenheter från lyssning Transparent vs. Silversmith" eller "Det är ingen skillnad på kablar - basta!" eller vad man nu vill skapa för en trevlig titel.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
§.7 Inlägg för den goda stämningens skull
Inlägg på HiFiForum.nu skall inte förstöra den goda
stämningen. Vi är här för att lära oss, och hjälpa andra.
--------------------------------------------------------------------------------


Den här håller jag personligen utkik efter en hel del. I synnerhet om tråkiga inlägg drabbar nya medlemmar"

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/07/26 12:26:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:26:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Krippe! VR-8 har startat den här tråden i ett syfte som jag stöder fullt ut.
I den här tråden diskuteras exakt det som du just visade exempel på. Tråkiga inlägg. SKÄRPNING! / Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:36:17  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

lasselite skrev:

"Meningen med ett forum och offentliga inlägg är ju just diskussionen. Om du är på en IRL sammankomst och säger någoT så blir du väl inte förvånad om någon annan än den som kallat till mötet ställer frågor. Å vill du inte ha några frågor och diskussion, så går du avskilt och säger det du ska säga till den det berör."

Självklart vill man ha diskussion om ämnet ifråga men att gå avskilt kan bli svårt då det finns 4000+ medlemmar på detta forum. Hur vet jag vem som intresserad av det som jag vill prata om? Jag skapar en tråd naturligtvis för att "locka" ut de som är likasinnade för att ha en givande diskussion.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000