HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Bubbens tillflyktsort (nytt rum)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/02 :  17:23:32  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
ååååååh electrocompaniet....


mer bilder och lyssningsintryck
förövrigt ett mycket snyggt system.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:18:27  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Bilder får vänta.
Det känns lite som ett hån mot prylarna att försöka lägga ut dem med hjälp av en mobilkamera. Det gör dem liksom inte rättvisa alls.
Men lyssningsintryck kan jag ge…fast varför göra en historia kort när man kan göra den lång?
Jag hade tidigare Arcam CD72T. En mycket bra spelare för priset, men den hade lite vass topp och svag bas. Så då började jag självklart söka efter ny CD-spelare, och jag bestämde mig ör att spelaren jag nu skulle köpa skulle vara den sista på mycket länge. Jag kom ganska fort fram till att det var en ren CD-spelare jag var ute efter, istället för att hoppa på multimaskinståget. Detta dels för att jag hade gått ifrån hemmabion till fördel för stereo tidigare, men även för att Gryphon själva inte hade någon multimaskin eller DVD.
Tanken var nämligen från början just att slippa en massa krångel med sökande av spelare till förbannelse, utan bara ta det enkla och fortsätta inom samma tillverkare. Det är ju känt att fungera i flera fall än det fallerar. Det skulle bli lite dyrare än vad jag hade tänkt mig, men jag skulle nog slippa mycket krångel. Så när jag upptäckte att det fanns en Gryphon Adagio inte för långt från min studieort i Skövde så styrde jag självklart kosan dit.

Min förutfattade åsikt om Adagio var att den skulle låta ungefär som Callisto i karaktären, men vara lite snabbare och attackvillig i anslagen. Precis så lät det också när jag provlyssnade tillsammans med Gryphon Callisto och Thiel. Genast började jag se över möjligheterna av ett hemlån som gick av stapeln några veckor senare. Väl hemma visade sig att det där snabba ljudet berodde nog på högtalarna i demo-anläggningen, men ljudet var fortfarande mycket balanserat. Ljudet från Gryphon Adagio påminde mycket om ljudet från Arcam CD72 som den skulle ersätta, men allt var bättre. Precis vad jag sökte och som jag vill ha det.
Efter några låtars lyssning kom dock ett stort bakslag fram, ljudet låt återhållet. Lite nonchalant på något vis, det lät inte engagerande till 100%. Flummig beskrivning men det är det bästa jag kommer på. Detta gjorde dock att jag valde bort Adagio´n från listan över potentiella cd-spelare, för jag skulle aldrig kunna leva flera år med en spelare som jag hittar fel hos efter ett par timmar.

Så nu föll idén med att ha samma tillvärkare genom hela elektroniken. Nu var det bara att börja söka upp vilka andra märken det finns i prisspannet runt 20-30 000, som också är balanserade. Inte alltför många visade det sig. Jag hade också som krav att jag skulle kunna provlyssna spelaren hemma, eftersom det var det som hade visat att Adagio´n inte var ”rätt”.
Så jag började med att besöka närmste Primare- & Advantagehandlare. Här lyssnades p Advantage S1, Primare DVD30 och Primare D30.2. Advatage S1 hade ett underbart diskantområde, men hade på tok för låg utnivå. Man vill ju inte gärna att volymen ska behöva gå i botten när man vill kröka väggarna. Dessutom lät den lite basfattig, eller om den bara var för stram. Nästa spelare var Primare D30.2, denna hade det mesta som Advantage hade, men även det som den saknade. Nämligen basen och en hög utnivå. Eftersom så många här på forumet har talat väl om Primare VD30´s styrka som CD-spelare så provade jag även dem mot D30.2. Multimaskinen hade lite mer värme, men ack så lågupplöst jämfört med cd-spelaren. Det slutade med att jag lånade hem Primare D30.2 ett par dagar för att se hur den fungerade hemma. Hemma lät den mycket bra, men ljudet var hela tiden lite ljust. Lyssningströtthet infann sig, och man blev mer imponerad av kraften och det potenta ljudet än berörd. Så det var inget annat att göra än att lämna tillbaka den.

Nästa tillverkare jag fick upp ögonen för var Audionet. Art V2 fanns ”bara” 25 mil från min bostad, i Stockholm. Här skulle jag gå igenom Audionet, Audio Analouge, NorthStar Design, Naim, Roksan och Sim Audio Moon, fördelade på två butiker.
Första anhalt bjöd på JMlab 926, Audionet ART och Nothstar Design Dac 3 via Gryphon Callisto. Det var alltså främst bara en DAC som denna lyssning utvärderade. Ljudet saknade absolut botten och hade viss antydan till jobbiga s-ljud. Fokuseringen på detaljerna var lite konstig och trots att ljudet inte var direkt vasst uppstod lyssningströtthet fort.

Bort med DACen och nästa lyssning bjöd på endast Audionet Art. Förövrigt bestod anläggningen sedan tidigare. Nu var det mindre essighet, mycket bättre botten och driv, roligare helt enkelt. Det lät väldigt korrekt och tydligt. Allt var liksom kristallklart på ett bra vis.

Glad i hågen byttes Art ut mot Audio Analouge Maestro 24/192.
Nu blev fundamentet ytterligare lite fastare, men transienterna upplevdes som lite rundare. Upplösningen var skyhög och registret lät väl utsträckt uppåt. Dock så saknades det sista i driv och driven i sig surrade som en ilsken bisvärm. Jag kopplade tillbaka till Audionet Art igen och lyssnade mycket länge. Det här lät skoj, en sådan spelare skulle jag kunna leva med. Jag köpte med ett demo-ex hem för att lyssna i hemmamiljö, och sälja tillbaka om det inte skulle passa. Jg lyssnade även åter en gång på Gryphon Adagio, men det intrycket jag fick hemma hos mig, fanns här också. Jag ville bara försäkra mig antar jag…

Men än var jag i Stockholm och hade några spelare kvar att lyssna på. Nästa anhalt skulle bjuda på Naim CD5 med FC, Sim Audio Moon Equinox och Roksan Atessa. Naim och Roksan skulle gå genom Naim 112 och 150, och Sim Audio skulle spela genom Sim Audio I3. Högtalarna var små men naggande goda Totem Hawk.
Nim-ljudet diskuteras ofta och det jag kommer att beskriva här är så jag uppfattade det, inte den absoluta sanningen. Inget av dessa åsikter är väl sanningen igentligen, utan bara hur jag upplevde dem.
Naim har ett ljud som gör att allt låter väldigt välupplöst, rent och dynamiskt. Men jag tycker ändå att det saknas något någonstans i mellanregistret. Det låter lite tunt med vissa ksivor, och det är denna tunnhet som jag tror bidrar till det ändå så klara och välupplösta. Det som kan grumla är helt enkelt borttaget. Det finns i alla fall mycket luft mellan musiker och instrument, och det finns viss antydan till en metallisk klang.

Över till Roksan Atessa, som är en originell cd-spelare med flytande upphängning. Petar man till på drivverket så slutar den aldrig att gunga, känns lite skumt först. Ljudet var dock otroligt. Nu i efterhand har jag fått reda på att den här spelaren var inte inspelad när jag lyssnade på den, så det gör ju inte resultatet sämre. Karaktären var lite ljus, och mycket öppen. Ljudet är ganska påträngande, men inte jobbigt. Man kommer bara lite närmre musiken. Ljubilden är mycket stor. Höjd, bredd och djup nådde ända ut till rummets väggar och tak, men tyvärr infann sig inte samma driv som Naim-spelaren. Helheten var dock betydligt bättre än Naim, och det var roligare att lyssna på musik. Men det fanns ju en spelare kvar att lyssna på, Sim Audio Moon Equinox.

När jag tänker på det i efterhand kanske det hade varit bättre och mer rättvist att jämföra med Sim Audio Nova istället, det hade legat mer i liknande prisklass.
Equinox hade i alla fall mycket av det ljudet jag kände igen från Gryphon Adagio, kraftig majestätisk och en botten som kunde förflytta berg. Spelaren hade stor fyllighet men var lite essig i toppen. Ljudbilden var mindre än både Naim och Roksan, men framförallt så grumlade spelaren ihop svåra partier på ett tråkigt sätt. Det blev bara en bas-lera av alltsammans.
Ingen av dessa spelare är ju balanserad, men jag ville ändå lyssna på lite obalanserade spelare också för att se om det kanske ändå var vart att offra balanseringen. Därav tog jag hem Audionet Art som har filosofin att desto mindre delar, desto mindre som smutsar ner.

Väl hemma tog det inte många toner för att komma fram till att inte heller Audionet var rätt i mitt system. Spelaren lät nu för ljus, men hade väldigt bra attack i anslagen. Punschen i basen var exemplarisk som bara skulle överträffas av en spelare, men mer om det senare.
Audionet såldes tillbaka till butiken och jakten fortsatte. Jag hade nu läst en hel del ecensioner av ”bättre” cd-spelare där en av dem verkade passa perfekt, Krell SACD Standard. Kanske kunde det vara så att de nya DSD-kretsarna som började användas lät mycket bra även i CD-läget? När jag jämförde multimaskinen från Primare aknske det berdde på att den inte bara var anpassad till musik? Denna spelare fanns inte inom Sverige på grund av olika anledningar som jag inte fick någon direkt klarhet i, så alternativet att köpa den utomlands uppstod. Jag tittade både på spelare i USA och Europa och självklart alla diskussioner med handlare om nätkonvertering. Till slut hittade jag en spelare som jag importerade och njöt av…nej, det gjorde jag inte. Krell lät inte alls som jag hade förväntat mig. Jag ville ha ett kraftigt dynamiskt, lugnt ljud. Men fick ett ljust, stramt lite tråkigt ljud. Dock väldigt auktoritärt. Den stora klumpen var dock mycket stilig på översta hyllan i racket. Tyvärr gnällde flickvännen att den var ful, lät skränigt och tyckte det handlade om för mycket pengar, så den fick säljas vidare.

Jag insåg nu att spelaren jag var ute efter var inte världens bästa cd-spelare all kategorier, utan den spelare som passade bäst i mitt system, till mina öron. Det gjorde också att det blev ännu svårare att hitta vad jag sökte, eftersom jag kunde inte utesluta någonting utan att ha lyssnat på det hemma.

Jag tog en tur till den lokale handlaren och lyssnade lite på Meridian G08 och Audio Research CD3. CD3 lät lite väl inbonad, förutom att den är förjävligt ful. Men Meridian G08 tog jag hem på lån.
Och nu började allt falla på plats. Meridian G08 var en helt otrolig spelare med allt som jag saknade och lite till. Basen var djup, ljudbilden stor , diskanten var mjuk och inget lät vasst. Dessutom lät allt bra, oavsett vilken typ av musik eller på vilket sätt skivan var inspelad. Den här spelaren hade allt, men även det uns av återhållsamhet som jag upplevt med Adagion. Detta gick dock att råda bot på med rätt nät- och högtalarkabel. Men det borde ju finnas en spelare som passa bra i det system jag har, utan att behöva byta ut något annat?
Så jag försökte låna hem en Classé CDP-100. Detta visade sig vara fullkomligt omöjligt. Om Hifi-klubbens säljstrategi på Nautilus och Classé prylar kan sägas mycket, men servicevänlig är inte det ord som ploppar upp i mitt huvud.
Så jag lånade hem Meridian igen, och upplevde åter musik på ett fantastiskt och roligt vis.
Men en vän tyckte även jag skulle prova Audio Aero Capitole mkII, och varför inte.
Denna spelare har även försteg, som jag också provade, men det lät bättre via försteget i Calliston. Den här spelaren var otrolig (också). Det är förmodligen den bästa spelare jag har haft äran att höra, och med en attack och driv som slår allt. Tyvärr hade den en lite ljus klang i mitt system, men i rätt system är den förmodligen oslagbar till priset.
Så jag var nära att nu slå till på en Meridian G08, men kom över ett erbjudande på en Electrocompaniet EMC1up.

Denna spelare säljs ju tyvärr inte just nu, så hemlån var en omöjlighet. I samband med en resa till Danmark fick jag tillfälle att jämföra Advantage Freja och Electrocompaniet EMC1up genom Thor-förstärkare och Avance-högtalare. Det var inte svårt att utröna vilken som lät bäst av dessa två, så därför köpte jag nu den tredje CD-spelaren på under ett år. Men den här gången var det annorlunda…

Så det var historien om varför jag köpte just denna. Det tog nästan ett år, men jag tror som sagt att jag kommer att bli nöjd. Nu ska jag bara beskriva hur den låter…

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:50:22  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Tokläcker cdspelare! Får hoppas du blir nöjd denna gång

quote:
CD3 lät lite väl inbonad, förutom att den är förjävligt ful.

Fast här undrar man ju lite hur det står till med design-smaken egentligen..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:52:57  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Tokläcker cdspelare! Får hoppas du blir nöjd denna gång

Då är vi två...
Förresten, det är inget fel på designmedvetenheten. Men prova att ställ en grå låda med två stora kaffemuggsöron över en Callisto så är vi nog på liknande våglängd. Vackert blir det inte.


"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/02 :  23:25:58  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Helt rätt tänkt Bubben, det ska vara svarta prylar
Nu finns iofs CD3:an även i svart, så egentligen kommer du inte undan.. Kaffemuggsöronen är dock kvar

Iaf, tror nog att du hittat en mycket bra cdspelare nu. Skulle vara trevligt att komma över någon dag då tid finnes

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/03 :  07:59:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det brukar ta lång tid att "hittat hem", men ger man inte upp så brukar man till slut hitta just det som passar bäst till den egna smaken

Grattis Bubben!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/03 :  19:58:33  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Ända hem har jag väl ändå inte hittat ännu, det finns fortfarande lite passiva prytlar jag inte är helt nöjd med.
Signalkabeln jag nu använder är CN Ljudteknik Copper XLR. Den köptes bara för att kunna använda den balanserade utgången, och jo, balansering gör skillnad i det här fallet. Jag kan dock inte riktigt bestämma om CN ljudteknik eller min "gamla" air3 från tara labs låter bäst. Det är lite en humörfråga.

Så hur låter då spelaren?
Den är aningens varm i klangen, men fortfarande neutral. Basen är verkligen brådjup. Den har tveklöst den djupaste basen jag har upplevt i mitt system. Vad som inte kommer fram är punchen i botten, lite för beskedlig skulle man kunna kalla den.
Nu ska jag säga att spelaren är inte korrekt placerad ännu heller. Den har en upphängning som tydligen ska vara mycket beroende av om spelaren är i våg eller inte. Och nu är den absolut inte i våg, det syns med blotta ögat.
Mellanregistret blommar ut och ger en naturlig, raspig yta. Låter en röst rosslig så återges det väldigt rossligt, en distad gitarr återges vädigt distad osv. Inget förskönas, och det är först nu jag börjar märka bristerna i mitt kablage mer påtagligt.
Diskanten är lagom på alla sätt och vis. De som har lyssnat på Meridian vet att diskanten på en Meridian-produkt är väldigt snäll, den gör aldrig bort sig. Riktigt så snäll är inte Electrocompaniet. En cymbal låter fortfarande som en cymbal, och inte skönt klingande. S-ljud kan vara jobbiga (från vissa skivor), men de låter fortfarande som tydliga sss, inte schsch. Ljudbilden är stor, djup och framförallt hög.
Åt sidorna sträcker sig ljudet lite utanför högtalarna, bakåt är det väggen som sätter gränserna, och uppåt...ja, här finns just inget stopp. Ljudbilden var bredare och kanske djupare med Audio Aero Capitole, men absolut inte högre.
Totalt sett låter denna spelare mycket likt Meridian G08, men Electrocompnaiet har en bättre helhet. Meridian fokuserar ibland för mycket på mikrodetaljer. Med detta menar jag absolut inte att Electrocompaniet saknar detaljer, de finns gott och väl. Men de sticker inte ut. Allt är sammanvävt till en helhet av en mängd detaljer som alla integreras. Hmmm....jag kanske borde mynta ett nytt begrepp, On Demand Music, när allt fungerar tillsammans.
Det var OT.

Känslan i spelaren är i alla fall otrolig. Många påpekar att släden borde vara motordriven. Vilket skitsnack!
När man trycker undan en del av fronten för att blotta driven, lägga i en skiva, placera pucken, för tillbaka det kullagerförsedda luckan och sedan vänta på att skivan blir inläst känner man sig lycklig. Det finns inget skrapande eller raspande i mekaniken, driven är knäpptyst och alltsammans byggt som ett kassaskåp.
Den elektromekansika avskiljningsmekaniken (EMC) väger åtta (8) kilo. Det gör att det här är ingen spelare man flyttar i en handvändning. När jag fick hem spelaren skulle först en vingmutter lossas, sedan två vingskruvar. Efter det skruvas två små insexskruvar bort för att lossa en lucka som blottar en större insexskruv som ska lossas. Sedan är det bara att ställa in spelaren i våg med det lilla medföljande vattenpasset. Samma sak i omvänd ordning när jag ska flytta den nästa gång.

Så vad är nackdelen då?
Förutom att spelaren är överkänslig på dåliga inspelningar så finns just inget.
Ja, det skulle väl möjligen vara att det där riktiga transientanslaget sällan infinner sig. Nu finns det ju en nätdelsuppgradering kallad "Kit1" från Electrocompaniet som ska åtgärda just detta, så lite sugen blir man ju på att prova...
Mycket vill ha mer heter det, och när man sitter här med musikberusningen som far fram i ådrorna, så går ju en och annan tanke till hur det skulle låta med Spider-Clamp, eller uppgraderad nätdel, eller ny klocka, eller...
Ja, nöjd blir man aldrig, men det här är deffinitivt en bra bit på väg för mig.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/01/03 20:07:09
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:47:10  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Taralabs, Gryphon, Electrocompaniet... Du e min kompis.

Se och lär övriga hififorum!! Här har vi en kille med smak :)
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/05 :  19:48:36  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Då är det sant alltså?
Den med mest prylar, får flest vänner...

Bilder var det...



En bild på hur lyssningspositionen ser ut. "Hotspot" är mellan platsen längst till höger och mitten i tresitssoffan.



En annorlunda helhetssbild...



En mycket vacker CD-spelare. Sexig är nog rätt ord...nä, nu börjar det bli för kinky.



Över till förstärkaren istället, Gryphon Callisto 2100.



Tillsammans passar Gryphon och Electrocompaniet mycket bra, speciellt på ett par granit-plattor.



Dessa nordiska skönheter tillfredställer en krävande britt. B&W Nautilus 804.



En översiktsbild över hela systemet. Här med ett gästspel av Benchmark DAC1, och avsaknad av TV.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2006/01/24 22:52:13
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:51:31  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Med stor sorg har jag nu bestämt mig för att sälja av hela min anläggning efter en nogrann överläggning med sambon.
Vi kom fram till att något mer lättplacerat hembiosystem var mer intresant just nu, samtidigt som vi behövde lite extra pengar.

Så Bubbens diffusa tillflyktort är nu på väg att suddas ut...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:49:55  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Nu börjar det nya lite mer rumsvänliga hemmabiosystemet ta plats.
Vissa har väl redan sett mina "julklappar", och vet vad det är för fabrikat som kommer att dominera.

Här är en liten bild på ena sidan av den bakre delen i rummet:



En bild på CD/DVD/DVD-A/SACD/MP3-källan och drivningen av de sex ljudkällorna till bakkanalerna:



Känns skönt att det åter börjar målas upp en form av lyssningsrum igen...jag lider av lite abstinens...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2006/01/19 23:28:43
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/19 :  23:55:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Gud va snygga A2:orna är!!!













kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/20 :  04:02:21  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Mycket snygg och framför allt mysig bio/musik-hörna,eller vad det egentligen är

Gillade verkligen diffusor-dämparna på väggen!
Vad kostar par-tre st sådana egentligen..?Precis vad jag behöver,(förutom sömn)

lycka till med den fortsatta uppbyggnaden!

M@

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/20 :  10:45:15  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Gillade verkligen diffusor-dämparna på väggen!
Vad kostar par-tre st sådana egentligen..?Precis vad jag behöver,(förutom sömn)


Antar att du menar de grå halv-pelarna.
De kostade 500:-/st+frakt från svanå. Jag är osäker på hur mycket de stör surroundljudet som jobbar med reflektioer, så vid något tillfälle ska jag ta ner dem och jämföra. Kan bli så att de blir till salu...

Bakhögtalarna sitter inte optimalt, varken i höjd eller sidled. En bild på hela den bakre delen avslöjar dock att de sitter så bra det går efter rummets utformning. Jag provade att flytta runt högtalarna en del när jag satte upp dem, och den främsta behöver igentligen komma ner en hel del. Dock så finns det ingen vägg på den ena sidan att sätta den på...



Det hela fungerar ändå mycket bra. A2:orna är relativt okänsliga för placering, men man ska ju alltid följa tillverkarens rekomendationer så långt det går.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/31 :  15:02:18  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Fortsätter med det nyss färdigställda frontsystemet, som ska komplettera ljudkällorna i aktern.

Börjar med en rejäl närbild för att visa att även en liten kamerablixt kan ge reflektioner.



Baksidan är ganska vacker den med...



Framifrån...



Och den andra högtalaren.



Modellen är Ino Audio pi60. Färgen är en väldigt mörk gråmetallic.



En bild på hela frontsystemet (med TV och allt), som även visar lite vilka skiftningar man kan få i lacken beroende på ljuset.



Slutligen en bild på försteget/processorn, slutsteget till pi60, mediaboxen till TV´n och min andra DVD.


"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/31 :  16:13:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snygga! pi60(s) gör sig i mörka färger.

Hur är det med diffuseringen på vänstersida ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/31 :  18:02:49  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Vänstra diffuseringen är kanon! Det är ett helt kök där så ljudet kan studsa runt en hel del mellan grytor och kastruller innan det kommer tillbaka till lyssningspossitionen. Kanske inte optimalt...men det får jag leva med.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/01 :  02:13:01  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Riktigt nice

N804 vs pi60... vem vinner?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:13:10  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Ja, nu börjar man ana hur pi60 kommer at låta efter några dagars inspelning.
Jämfört med 804 trodde jag att det skulle vara större skillnader. De är väldigt lika tonalt, men skiljer sig på vissa egenskaer. pi60 har djupare och bättre basområde..låt säga från sissådär 100Hz och nedåt.
Diskanten är lite mjukare, men fortfarande välnyanserad.
Jag trodde också att alla egenheter på olika skivor kom fram väldigt bra med 804, Gryphon och Electrocompaniet, men det är mycket större skillnad mellan olika inspelningar nu.
Så sammantaget att nuvarnade uppsättning är billigare, mer möbleringsvänlig och faktiskt mer välljudande gör att jag är nog mer nöjd nu. Sedan fick jag ju lite skoj hemmabio på köpet.
Men jag trodde inte att pi60 sulle vara så rumsberoende. 804 var bara att stäla mitt på golvet så lät den bra, till sambons förtret.
pi60 behöver stå nära frontvägg, med dämpad frontvägg och betydlgt mer symetriskt mellan höger och vänster för att inte skillnaderna i rummet ska bli hörbara.

Men det är nog fortfarande ett par dagars inspelning kvar innan de låter helt som de ska.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2006/02/03 09:16:55
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/30 :  09:55:08  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Lite nya kablar har jag knåpat ihop av Belden´s CT-100 koaxialkabel. Av någon anledning ascosierar jag dem med den där skämtsamma gynnaren i Batman, så jag kallar dem helt enkelt "Joker".







"Joker" används mellan alla delar i anläggningen så en hel del kabel blir det, speciellt när man överför 5.1 analogt.



En närbild på hur trångt det kan bli med på tok för feta snokar i en aldeles för liten DVD-spelare.


"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/30 :  22:35:40  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Känner igen bänken du använder till att förvara stereon i... det måste varit kämpigt att få in Rotelsteget i det andra utrymmet från vänster, det ser ut att väga en del och jag vet hur långt de däringa gånggärnen till dörrarna sticker ut :-)

Snygga kablar du fått till också!

Ser ut som en mycket trevlig och välljudande anläggning!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/23 :  11:11:34  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Då var en flytt genomförd och ett rytt rum installerat. I dag var ljuset skapligt så det gick att fotografera och ana ungefär vad bilderna betyder.
Det är ett jättesvårt rum att fotografera i eftersom det är ganska kompakt, har mycket motljus från fönster, och småskum belysning.
Men här är lite bilder i alla fall...

Översikt från ingången till rummet:


Bakom draperierna finns 50mm markskivor på 45-regel, hela vägen mellan golv och tak.

Höger sida, med balkongdörr och marginelt diffuserande träpersienner:


Höger Bakkanal, tre paralellkopplade Ino A2:


Vänster bakkanal, också med tre paralellkopplade Ino A2. ny kabeldragning är på väg för att få separat förstärkning till varje högtalare och möjlighet till individuell nivåjustering samt stöd för bakre surroundkanal. Därav står ett RB-991 lite skamset på avbytarbänken i hörnet.


Sett från lyssningspossition, Ino pi60, stereobänk med plasma och en liten filmhylla:


Utrustningen i TV-bänken är nästan densamma som tidigare.

Vänstra skåpet: Denon DVD-3910 & Rotel RMB-1066.
Vänster mitt: Rotel RSP-1066, Digitalbox, Mediabox till plasman och Reserv-dvd´n Argon 2004.
Mitten höger: Rotel RB-1090.
Högra skåpet: Gamecube, handkontroller och lite spel.

Bakom sofforna ligger totalt sex meter tubetraps i varierande dimensioner (20-30cm/diameter) och längder. Det stramar upp basen rejält, men jag har inte kalibrerat dem riktigt helt ännu. Högtalaplaceringen är inte heller helt klar...
Väggarna bakom soffan och vid A2:orna ska få någon form av absorbent eller diffusor, men jag och flicktigern har inte kommit fram till vad ännu.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/23 :  12:05:58  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
så du skall inte använda ditt rotel 991 mer är det så?

bara nyfiken...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/23 :  12:29:13  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Nej, det stämmer. Jag bytte ut det mot det sexkanaliga rmb-1066 istället, det låter lite "snällare" än RB-991 men det passar bättre till bakkanalerna.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/23 :  13:13:28  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ok, det kan vara bra att veta då jag personligen funderar på ett 991 till mina frontar så du tyckte att det lät hårt ok får ha det i åtanke, tack.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000