HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audio Artistry Beethoven - Hemma hos "Ulf"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/21 :  14:58:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ändrade om lite med bilderna,,, Skall fungera nu igen... Prova en Shift+Refresh om det inte fungerar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/08/21 :  15:25:47  Show Profile Send buffy a Private Message  Reply
ojoj så fina saker... är subbarna också signerad Sigfried Linkwitz ?
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/08/21 :  15:31:04  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Är du säker på att det sitter Peerless i subbarna,såvitt jag minns provade han Peerless XLS-basar först efter 2002 nångång?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/21 :  15:39:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Visst är det Linkwitz som ligger bakom. Det är rätt intressant hur öppen Linkwitz är med sina rön. Han har en jättestor site, www.linkwitzlab.com , som är en guldgruva för den tekniskt intresserade. En rescension av Beethovensystemet finns på http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/328/index.html . Den blev utsedd till "Årets produkt" samma år den testades och rescensionen är milt sagt positiv. Jag var väldigt spänd på att höra det här systemet eftersom jag är mycket förtjust i dipolhögtalare.

Nicke: Jag ska inte svära på att det är Peerless, jag har för mig att jag läste det på Linkwitz site men osvuret är bäst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/21 15:40:07
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/21 :  16:22:19  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag har tårar i ögonen...

/J
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/21 :  16:40:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Glädjetårar förmodar jag?

"Kablar?" säger någon säkert nu. Och visst fanns det kablar i anläggningen. Silversmith Audio stod för kablaget, jag är rätt kass på olika kabelfabrikat och sånt så här får någon annan gärna fylla i. Vad kablarna är gjorda av är ju i varje fall inte svårt att gissa sig till.


Lite kabelbilder då:





Det blir mycket kablar med biamping, här har vi också biwiring till huvudpanelerna.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/08/21 :  17:18:22  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Ja vad ska man säga. AA spelar i min värld i en alldeles egen liga, sedan kommer ingenting och sen... ingenting... o sen resten.

Hade det inte varit för att jag säljer bort tyngre hifi för en tid framåt hade ett par Beethoven elite redan stått i lyssningsrummet.

De spelar alldeles underbart med både muse och ayre. "Ulfs" setup Verkar spännande komponerad.

Silversmith har jag kört en del med, mkt fina kablar

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/08/21 :  19:14:37  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Vackert! Men en översiktsbild skulle sitta fint.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/21 :  19:44:11  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Härligt system!
Inga dåliga doningar det visas upp här. Jeff Rowland

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/21 :  20:03:51  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
AA beethoven tillhör den exklusiva skaran av högtalare som jag (helt utan anledning) avgudar trots att jag aldrig hört dem

var det inte för förstärkarkraven skulle ett par linkwitz orion kunna duga hemma

härligt system, Rowland har jag aldrig sett i svedala förut

lyssningsintryck tack
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/21 :  22:08:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det här systemet är något alldeles speciellt.
Jag var mycket spänd på att se och höra det här systemet. Jag hade läst testet i Stereophile och sen dess har jag önskat att jag skulle kunna få en chans att provlyssna dessa skapelser. Tillfället dök upp då Ulf skrev att vi var välkomna.
Då jag kom in i rummet så tyckte jag att Beethoven var lite mindre än jag föreställt mig, men de är ju inga små högtalare ändå.



Ulf har all anledning att se nöjd ut.





Audio Artistry Beethoven har inte serienummer på sina högtalare. I stället har varje högtalarsystem ett unikt namn - de är döpta efter något musikstycke av Ludvig van Beethoven. Just de här hette "Leonora Overture 2", som man kan se på bilderna här:



Anslutningsterminaler för högtalarkablarna







Här kommer en översiktsbild:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/08/21 :  23:22:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag har tårar i ögonen...
U1, kan jag förstå, hoppas att du har något att torka med för det kommer mera...



Signal och högtalarkablarna i "Ulf's" system är Silversmith Audio's silver kablar och väldigt många blir det...
Basarna har naturligtvis sina egna, panelerna är Bi-wirade och det är ett aktivt filter. Så, 3 par högtalarkablar och 2 par interconnects enbart mellan högtalare, slutstegen och det aktiva filtret, många kablar blir det.

Kraften levereras genom Cardas kraftkablar

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/22 :  00:21:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En sängfösare nu.

Att ladda Forselltransporten med en skiva är en lite speciell procedur. Transporten är luftlagrad, så i hörnet stod en liten luftpump. Dessutom sugs skivan fast med vacuum. Så här går det till att ladda en Forselltransport:



Ta tag i handtaget.





Öppna och lägg i en skiva.





Läsaren sitter i locket på transporten så skivan läggs i med texten neråt.





Så där ja. Klart!




Då så - vi bänkar oss och lyssnar på vad en sådan här anläggning kan
tänkas prestera. Förväntningarna var på topp kan jag säga!



I morgon kommer fler bilder och lite lyssningsintryck. Vill kanske Pac börja med sina lyssningsintryck?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/22 00:23:41
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/08/22 :  02:32:45  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Wow, vilken anläggning Imponerande
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/08/22 :  03:10:06  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
DEn som vill läsa om hur mycket Silversmithkablarna betytt för mig kan läsa mitt lilla bidrag till tävlingen Mitt bästa hifiminne. Eftersom Silversmithkablarna nu funnits på marknaden sedan 1998 kan de nu ibland köpas begagnade i USA på Audiogon till bra priser. Det är en chans att få en av världens bästa kablar till en relativt "billig" penning.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2004/08/22 :  10:13:38  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Grymt snygga högtalare och Jeff Rowland´s grejor är snyggast.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/22 :  13:25:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite fler bilder kanske?

Design och finish är oklanderlig in i minsta detalj.









Sidovy på höger högtalare.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/22 13:26:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/22 :  13:57:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dags för provlyssning!



Av skivhögarna att döma så är det antingen Patricia Barber "Nightclub" eller Johan Borgström Septet "Smile and be serious" som ligger i Forsellen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/22 13:59:46
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:51:35  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Tack Bernt, för ett intressant och trevligt bildreportage hemma hos Ulf
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  00:54:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp. Lite grann kvar dock, har inte blivit så mycket forum idag. Mycket OS blir det däremot, två guldmedaljer till Sverige idag.

Hur lät nu Beethoven

Mina intryck är följande: Jag har aldrig hört något system som har varit så homogent och klangriktigt, som samtidigt haft en sådan underbar dynamik som det här.

Låt mig belysa detta lite. Man kan ibland höra system som låter behagligt, naturligt - och TRIST. Såna system har jag hört många. Jag har också hört hornsystem som varit kraftigt färgade i klangen, men som haft en dynamik, ett driv och en rytm som gör det KUL att lyssna på musik. Ett våldsamt sväng helt enkelt.

Här kombinerades dessa båda egenskaper. Röster låter naturligt, stråkar låter som på konserten. Det är lätt att skilja stämmor åt. Och riktigt roligt blir det när man lyssnar på bleckblås, slagverk, piano och andra dynamiska instrument. Dynamiken är inte långt ifrån hornklass faktiskt. Särskilt imponerande tyckte jag de lägre registren spelade med en närvaro som var fascinerande. Beethoven är en mycket imponerande produkt, och här var ju allt i anläggningen av högsta klass.

Nu frågar sig säkert någon om det inte fanns något som var dåligt. Nej, här fanns inget dåligt vill jag bestämt påstå, men ändå tror jag att det kan bli ännu bättre. Själva systemet upplever jag som väldigt komplett i sig, dipolsystem har betydligt mindre problem med rummets akustik än konventionella högtalare men ändå misstänker jag att just här finns lite att hämta hem. Jag tror att ljudbilden skulle stramas upp lite grann med lite såna åtgärder.

Det var ett mycket minnesvärt besök och jag vill gärna tacka Ulf för att vi fick lov att komma på besök och ta lite bilder åt våra forumsmedlemmar. Tack ska du ha!

Jag har några bilder kvar, vi kör dom också.







Ett par bilder på transporten under locket:








Forsell är en klassiker.





Den obligatoriska fikan avverkades också.




Vi turades om att lyssna.





MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/23 01:10:11
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/23 :  02:43:28  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Det enda jag har att invända mot Jeff Rowland är att de ser likadana ut som EAD. Men jag hade gärna haft lite Jeff Rowland där hemma, om jag haft råd.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/08/23 :  14:05:48  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Bra beskrivning på ljudet Bernt! Instämmer till fullo. Faktum är att jag brukar beskriva dem som en kombination mellan detaljriktigheten i en riktigt bra stativare som har öppenheten från ett par magnepan parat med dynamiken från horn. Rätt och slätt MUMMA!!

Det börjar ta emot ordentligt mycket att lägga hifin på hyllan när man påminns om dessa giganters storhet. *plågsamt*

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:32:55  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Tack för ett fint reportage och de fina bilderna. Kurt Pasquale, USA, som driver Audio Artistry (han grundaded firman tillsammans med Linkwitz)har sett tråden och berömde bilderna.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:38:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad kul! Pac får ta åt sig äran för bilderna, han fick låna Zalves kamera och det verkade som han hade kul för han hoppade runt som en studsboll för att hitta bra motiv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:01:35  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
MKT bra reportage, o bra bilder!
rowland... vill ha

ulf: har du koll hurvida d stora skillnader mellan de nyare och äldre varianterna av JR 8 serien?

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/08/24 00:19:04
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000