HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Kimber select i budget-system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:37:12  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Förutsättningar:
Jag tillhör kategorin som fruktansvärt ointresserad av kabel-diskussioner. Jag har förvisso deltagit i tester där vi tyckt oss höra skillnader på diverse olika kablar. Dock har alla kabel-tester jag deltagit i rört kablar i liknande prisklass, i system något finare än mitt eget.

när jag fick möjlighet att låna en något "finare" kabel för att testa i mitt system blev jag naturligtvis nyfiken, skulle det bli bättre?

Testsystem
mitt system är av "budget" variant.

källa:Sony DVD modell 930 (som skall ersättas)
stärk:Cayin A-88T integrerad rörförstärkare (som inte skall ersättas inom överskådlig framtid.)
högtalare:1 par JMlab Electra 906
högtalarkabel: någon snart 10 år gammal audioquest, modell bortglömd
lågnivåkabel för test: Nordost Blue Angel, Kimber PBJ, och Kimber Select KS-1021.

Nordost Blue angel är det jag kört med sedan jag köpte den för 8 år sen, de andra är lånade från ett något bättre system.

Lyssnade skivor
Sarah Mclachlan - Surfacing, främst spår 7&8
Alison Krauss + Union Station -new favorite, spår 2&3

resultatet?

Kimber PBJ
Kimber PBJ ligger i ungefär samma prisklass som Nordost Blue Angel gjorde när jag köpte den (Blue Angel finns dock inte längre)
så vad har blivit bättre på 8 år?

Inte mycket är svaret på den frågan, Blue Angel har en något ljusare klang, mer fokus på de övre registren, i mitt system är det ingen fördel (jmlab) men i övrigt (mellanregister, bas, stereoperspektiv) är det inga direkt hörbara skillnader i mitt system.

att uppgradera till PBJ är alltså inte aktuellt,den tonala skillnaden märker man inte efter ett par dagar...

Kimber Select 1021
KS-1021 betingar ett pris på 5-7 tusen (eller därikring) och är alltså ekonomiskt sett malplacerad i mitt system.

Vid första inkoppling var det inga större problem att höra skillnader, helt plötsligt verkade de små 906:orna gå en oktav djupare i basen, och pianot på Sarah Mclachlan - Angel fick en väldigt trevlig efterklang, riktigt varför det sistnämnda inträffade är jag osäker på.

Efter ett par dagar av intensivt lyssnade på anläggningen kopplades KS-1021 ur, och PBJ fick ta plats igen.

Märkligt nog upplevdes skillnaderna som stora denna gång, särskilt på Sarah Mclachlan - Angel.

Placeringen av de olika "ljudkällorna" upplevdes inte alls lika exakt, ljudet kändes inte lika homogent, basen kröp undan, och det som var kvar saknade definition, det hela lät väl spretigt.

det märkligaste är ändå att rumsinformationen på detta spår (vare sig autentiskt eller pålagt) inte alls längre förmedlade känslan av att rummet var större...

rent tekniskt var väl den enda skillnaden utsträckningen&definitionen i basen, men just den där sköna klangen i pianot, och känslan av att rummet väggar hade flyttat sig en bit på vissa inspelningar kan allt vara värt en peng.

Slutsats:

Kimber PBJ var måttligt roande, men Select KS-1021 verkar vara en mycket trevlig kabel, kommer jag då att köpa en KS-1021? inte omöjligt, dock skall en vettig cd-spelare inhandlas först...

de närmsta månaderna skall ett par KS-1030 testas mot marcus Cables silverkabel, och ett par KS-3033 högtalarkablar skall jämföras med ett par Xindak FS-1.

Men det är helt annan historia...

kan dock säga att de mer kritiska lyssningarna lär (ny cd eller inte) knappast genomföras i mitt system...



MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:20:09  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Mao så kan man dock säga att bra kablar gör skillnader även i enklare system !!

Jag har upptäckt att även billigare system går att förbättra klart med bra kablar och att man ibland kan lägga ut mer än vad som är praxis.

Men jag skulle nog säga att en bättre cd kanske skulle ha gjort att skillnaderna mellan kablarna skulle blivit ännu större.. Men det är nått som iof inte går att säga så här utan att testa...

Men testa igen när du har bytt ut dvdn till en bra cd och skriv en uppdaterad test...

/Martin
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:13:00  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
visst lär cd-spelare göra större skillnad för ljudet, det har jag ingen tvekan om...däremot är det ju fortfarande intressant, att t.o.m. en budget-anläggning kan ge hörbara effekter vid kabelbyte.

med en lämplig cd-spelare lär ju inte skillnaderna på kablarna knappast bli mindre.

det blir en uppdatering när en cd-spelare inhandlats.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:51:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Visst är det såhär! Kul test everwake!

Jag har själv plockat in dyra Transparent Audio kablar i en mycket billig Kenwood anläggning (cd spelare + förstärkare) med enkla stativare. Klar skillnad till det bättre.

Rörförstärkaren du har har väl nakna rör? Skärmning borde kunna vara viktigt bara av denna orsak.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:47:58  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
EA: haft sådana funderingar, finns förvisso en tillhörande rörbur, hur effektiv den är vet jag dock inte, har inte hört någon skillnad...till saken hör väl också att förstärkaren står ca 30 cm från en tv

knappast en placering tagen ur väljudsboken..(den är förvisso avstängd när jag lyssnar).men är det trångt så är det.

förvånansvärt nog låter systemet väldigt bra, vilket troligen kan tillskrivas till att förstärkaren och högtalarna fungerar väldigt bra tillsammans.

lite ny nätkabel skall in i systemet också (JPC 2.5), men mest för syns skull, eventuell ljudförbättring räknas som ren bonus.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/02 :  14:50:15  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Heja Everwake som tagit sig tiden att verkligen sitta ner och lyssna och jämföra lite finare kablar i sitt system!!

Fina kablar GÖR skillnad även i billigare system!!

Själv hade jag ett dubbelpar Transparent nätkablar hemma för test under en vecka!! Bytte till CD och till Förstärkare. Och hujj vilken skillnad. Då jag veckorna före gnällt och gnällt på forumet om att mitt ljud hemma är så spretigt, vasst, påträngande och lite "jobbigt" att lyssna på vid en del tillfällen hade jag plötsligt svårt att hitta de svagheter som fanns i mitt nuvarande system. Framförallt upplevde jag en klart högre detaljeringsgrad och separation mellan instrumenten. Det var som att musikerna tog ett steg ifrån varandra vilket var mycket kul faktiskt att höra. Diskanten mjuknade till rejält samtidigt även om den fortfarande lät vass vid riktigt skräniga inspelningar (t ex Red Hot CP och Metallica).

Skall man sammanfatta känslan var det som en blomma som öppnade upp sig lite bredare vilket påverkade alla register. Nu hade jag tyvärr inte råd att köpa kablarna och in åkte därför mina gamla standardsnokar. Och bums så har blomman slutit sig igen. Det är självklart inte olyssningsbart idag men skillnaden hördes direkt. Inte lika frisk musik, lika stor "pin point" exakthet i separationen mellan instrumenten och mera ihoppackat liksom.

Kablarna jag testade var 2 par Transparent Power Link Plus.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:41:08  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Mahler, Ett billigare sätt att få komponenter att "lugna ned sig" är att köpa ett par Harmonic Technologys Pro AC-11 strömkablar begagnade, brukar fås för omkring 1200kr och de är DEFINTIVT värda dem pengarna. När du sedan får lite pengar över så monterar du på Furutech's strömkontakter på dem i båda ändarna. Då kommer brottarbasen och rappheten fram.

Min egen strömsetup:

Väggkontakt från HMS -> Acoustic Zen Tsunami (Furutech FI-35/FI-25) -> PS Audio Ultimate Outlet -> Ljudmakarns Master Snail (kopplingslist, Furutech FI-35), därifrån har sedan varje komponent en Harmonic Technology Pro AC-11 med Furutech FI-35/FI-25.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:15:55  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Kul test ! jag tycker inte du har ett budget system men dina electra och cayin förstärkarn !
fortsätt testa


Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:39:26  Show Profile Send johan_kjell a Private Message  Reply
Edit: redigeringar

Jag har hållit på med hifi sedan -79 och haft en rad olika system. De har varit allt i från bra budget system till nästan high end. Numera har jag Arcam elektronik och JMLab 906. Tror att mitt kablage kostar ungefär lika mycket som min CD och förstärkare tillsammans. Allt som allt har mitt system kostat runt 55 kkr. Min erfarenhet säger att det låter ungefär som ett system i den prisklassen, förmodligen lite "tystare" eftersom jag har Nordost nätsladdar till CD och förstärkare.

Mitt råd till er som tänker köpa dyra kablar till ett budgetsystem är att se till att CD spelaren står vibartionsfritt och att högtalarna är bra. De bör vara dyrast i anläggningen och ligga på minst 10 kkr i nypris om det är stativare. Dyrare om det är golvhögtalare. Högtalarna måste kunna återge den bättre upplösning och definition som det nya kablaget ger.

Varje gång jag köpt en dyr kabel till mitt system har jag blivit lika positivt överraskad. Kabelinköpen jag gjort har alltid varit med tanke på framtiden, att jag fått ett bra pris och kommer att behöva dem sedan när jag byter cd osv. Men nu vete fasen om jag inte är ganska nöjd. Blev det efter det senaste inköpet av en Nordost Vishnu. Rena trolleriet

Summa summarum så är min uppfattning att kabeluppgraderingar är en bra strategi för att stegvis förbättra sin anläggning. Det är dessutom lättare att hosta upp några tusen då och då än att gräva upp tio tusentals kronor på en gång. Dessutom får man en bra grund att stå på om det blir en Pathos eller Krell någon gång i framtiden

Edited by - johan_kjell on 2004/09/07 21:42:11
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/07 :  10:01:35  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Kloka ord Johan,

Det är den "billigaste" förbättringen du kan göra som verkligen hörs BUMS!!!

Hur mkt kostar Vishnu??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:47:16  Show Profile Send johan_kjell a Private Message  Reply
Hej Mahler,

En Vishnu kostar runt 6 500:- Inte direkt billig men förvånansvärt "effektiv". Tror inte att jag fått en lika stor förbättring om jag kostat på mig ett förstärkar eller cd-byte och lagt till motsvarande peng.

Om jag jämför den med min Shiva kabel så är den i en helt annan klass.

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:26:42  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
kul att det finns en kabelintresse även hos normalt folk som inte sitter på exklusiva anläggningar.

en cd-spelare står nu på inspelning, och nästa duell i serien blir nog Kimber Select KS-3033 mot Xindak FS-1, tar dock några veckor innan det blir något resultat att publicera.
där är prisskillnaden än mer enorm ca 25-30' mot 1.5' (beg) kan bli intressant

intressant att så många satsar på nätkablar, själv har jag JPC2.5 och hembyggda ölflex classic, ingen av dem ger någon som helt skillnad i ljudet, om pengarna bränner i plånboken någon dag, måste jag nog testa t.ex. en nordost
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:37:52  Show Profile Send johan_kjell a Private Message  Reply
Ja, det verkar ha blivit ett väldigt nätkabelintresse sedan Nordost kom med sin sladdar. Det finns oerhört mycket att krama ur budget elektronik med "nordost el".

Vad som är märkligt är att Vishnu kabeln ger så mycket mer "kroppskänsla" runt instrument och röster jämfört med Shiva. Hur kan detta vara möjligt?

Om ni ska testa Nordost kablarna och de inte varit spelade innan kommer ljudet att låta "disigt" i början. Efter ca: 6 h börjar det att låta riktigt bra. När de suttit i en vecka är de nära sitt max.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000