HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Xindak FS-1 vs. Kimber KS-3033
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/20 :  10:15:59  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Förutsättningar:
för att fortsätta mina kabelutvärderingar jämförs denna gång en Xindak FS-1 (inköpt beg. för 1500kr) med en Kimber Select KS-3033 ( pris runt 25-30'??)
Xindak-kabeln är min, och Kimberkabeln hör hemma i det system där kablarna testas, det är alltså inte min egen rigg som använts denna gång.

Alla testerna genomfördes under en dag, och resultatet är därför mer av indikationer, och absolut inget mått på absolut kvalitet...alla skillnader som beskrivs nedan är små, väldigt små, men de är i alla fall verifierade genom att undertecknad och systemägaren upplevde samma skillnader.

Testsystem

källa:Simaudio Moon Stellar
stärk:Simaudio Moon Processor och slutsteg Titan
högtalare:1 par Totem Wind
Kablage: de testade kablarna, övrigt kablage Kimber Select.

Lyssnad musik
Diana Krall, blandade låter ( kommer tyvärr inte ihåg vilka)

resultatet?
Vid kabelskifte stod det klart från början att det inte skulle bli helt lätt, skillnaderna är inte precis motsvarande prisskillnaden...

FS-1 är uppenbarligen inte en dålig kabel (jag vet iaf. att den är avsevärt bättre än den audioquest modell gammal som den ersatte)

Båda kablarna klarar av att mejsla fram detaljer i den djupaste basen o de högsta symbalerna utan problem, men FS-1 upplevs ha en något "lättare" mellanregister, vilket totalt sett gör att den upplevs som något ljusare än KS-3033

FS-1 presenterar ljudbilden något längre fram än KS-3033, ljudbildens utsträckning i sidled och djup var identisk, dock klarar KS-3033 av att presentera en ljudbild som är större i höjd-led, vilka parametrar som bidrar till detta känner jag inte till, men det var hörbart för oss båda.

Slutsats:

Båda kablarna får gott betyg, båda kablarna klarar av att få fram både detaljer och musik ur inspelningarna, då vi båda föredrar ett ljud som drar något åt det "mörka" hållet är vi eniga om att KS-3033 är den trevligare kabeln, har man däremot högtalare som drar åt det mörka hållet kan FS-1 vara en bra idé för att styra upp ljudkaraktären något utan att förlora detaljer.

I mitt egna system bestående av Cayin rör-cd, rörstärk och JMlab 906:or sköter FS-1 sitt jobb utmärkt, jag har full förståelse för att den fått goda omdömen av de som testat den, priset gör dessutom att den är extra intressant.

Skulle det finnas något i stockholm som är intresserad (och har tid) att genomföra en mer grundlig test av kabeln under en vecka (i lämpligt system) är ni välkomna med PM

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/20 :  13:51:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Trevlig läsning, men är jämnförelsen verkligen rättvis. 1500:- mot 25kkr?

Har själv Xindak som "vinnare" mot 4st köpeskablar i 4-5000:- klassen

Hoppas du hittar någon som vill testa mer grundligt också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/20 13:54:22
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/20 :  14:16:13  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Tackar för recensionen.
Kan ge en vägledning i mitt val av ny högtalarkabel.

mvh Leif B

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:34:25  Show Profile  Reply
Kul! Jag har ett par jag borde få hem vilken dag som helst, köpte efter att ha läst i Stereo Times, mangews upplevelser samt några andra på ett annat forum som köpt.
Om man nu inte blir nöjd så lär den ju knappast vara svår att kränga
Men jag har svårt att se att min halvsunkiga DIY kabel skulle vara i närheten.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:59:55  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
(25-30')hmmm....jag har fått en uppgift om att 3033:an kostar ca 15' i sin kortaste längd idag....?

...fortfarande får man flera FS-1:or för det priset...fritt val.

\\K-man
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/09/20 :  18:33:46  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Intressant att läsa att typ "alla" får fram djup bas med Xindaken.
Nu har jag iofs bara ägt FS-2:an och den gav inte mitt system någon djupbas, kan det vara SÅ stor skillnad på FS-1 vs FS-2?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/20 :  18:34:49  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
K-man: kollade just upp priset för 11 fot KS-3033 vilket var 24500 (£1750)från RussAndrews, den FS-1 som är testad är 4 meter, så jag hade väl nästan rätt i alla fall man kan ju konstatera att pris/meter skiljer rätt rejält

Mangew: nää, jämför man med pris som faktor är det inte särskilt rättvist alls, tittar man en på att köpa högtalarkabel för >20' så är ju o.a.s. uppenbarligen priset inget problem, skulle själv gärna ha KS-3033 på lur bakom högtalarna sitter dock väldigt nöjd med mina FS-1, och hoppas på många fina lottvinster...eller nått

skulle gärna testa lite mer utförligt själv, men sånt här tar rätt mycket tid, en dag nerlagt ger ju tyvärr bara en fingervisning.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/20 :  21:18:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tycker inte det är rätt att säga att FS-1 kostar 1500 kr. Visst, köper man direkt från Kina så kan man hamna runt de pengarna men köper man dem i USA så kostar de 1150 dollar (2*2.5 m)
http://www.bertrandaudio.com/Products/XINDAK/Xindak.htm

Det ör fortfarande halva priset av Kimber Select KS-3033 men om pris=prestanda så är det inte konstigt att de spöar Audioquestkablar för 4000-5000 kr.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/20 :  21:28:40  Show Profile  Reply
Kan väl slänga in testen från Stereo Times också om någon missat den
http://www.stereotimes.com/cables052603.shtm
Min FS-1 ligger nu på Arlanda!

edit: Min gick på 1200:- ny inkl frakt 2x2.5 meter. Ev tillkommer 100-200:- i tull och moms.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/09/20 22:15:32
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/20 :  22:12:16  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
ryst: har i ärlighetens namn ingen aning, har ju inte testat FS-2, men just om bas skulle saknas så känns det omöjligt att skylla det på matchning, nu tjänstgör ju min fs-1 i ett system där djupbas vore en utopi(a) men i de tester som gjordes i helgen klarade den sig utmärkt i det området.

StefanB faktum är ju att kabeln kostade mig 1500, beggad, vilket framgår, sen har jag sett dem från $300-$1200 beroende på var man letar...men o andra sidan kanske de flesta inte betalar ordinarie listpris för KS-3033 heller?
priset är tämligen ointressant som jämförelsegrund för mig vilket tyvärr gjorde att jag slängde ur mig siffror utan att tänka på att det kanske är av stor vikt för andra, ska ha det i åtanke framöver

KS-3033 som jämförelseobjekt valdes på grund av att den imponerat på mig ljudmässigt, inte för att den är dyr.

testen i stereotimes är förvisso bra men för Hifi-recencenter verkar ju varje ny dag vara en superlativ uppenbarelse...

FS-1 är bra, testa den om du kan.
KS-3033 är snäppet bättre ( i min bok) köp den om du har råd.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/21 :  00:11:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Ryst: Som notis till dina funderingar FS-1 kontra FS-2 så fick jag råd både av Norman och av Snowy då jag köpte mina kablar att FS-1 var bättre. De ansåg precis som du fått erfarenhet att FS-2 var betydligt kyligare i klangen än FS-1 däremot var det inga större skillnader i detaljer osv. därför föredrog de båda FS-1. Hittade på forumet http://www.audiogon.com lite folk som provat dessa kablar och då med tanke på USA priserna 800-2000$ för FS-1 resp. FS-2 även där hittade jag någon som provat båda dessa kablar i en anläggning som snuddar på High End klass(vill minnas det var bra Krell elektronik och lite värre högtalare) och även han föredrog FS-1 då den var betydligt behagligare i klangen.

Så summa sumarum FS-1 verkar vara en bättre kabel än FS-2 för de flesta trots att den ligger i halva priset ungefär. Även om FS-2 verkar grymmt prisvärd att köpa själv från Kina (nånstan runt 3000:- väl? kontra 15000:- från USA) så kanske de ändå inte är bästa köpet.

StefanB: Visst man kan se på dessa kablar med olika prisperspektiv, tycker att de presterar gott vilket man än väljer (ska man kolla på USA priserna har jag köpt Xindak kablar för ca. 25 000:- *huvaligen*)


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/21 00:20:16
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/21 :  01:27:25  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Jag är helnöjd med fs-2, men man får väl köpa ett par fs-1 och prova med.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:10:19  Show Profile  Reply
Har fått min kabel nu, kört den en stund, det var en stor skillnad mot min gamla DIY, större än jag trodde det kunde bli!
Fick sänka volymen ett par snäpp från min förra "normala" lyssningsvolym.
Ljudet blev tightare som helhet, 3D bilden blev mycket större (tror nästan att surroundhögtalarna är på ibland)
Sporrad av denna fantastiska kabel har jag beställt nätfilter, nätkablar och signalkablar från Xindak!
Tycker det är svårt att förklara ljud, men alla som funderar på att köpa en, köp!
Jag köper gärna den gärna av någon sen om någon inte gillar den. Kan ju alltid köra Bi-amp

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/09/21 15:14:07
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/21 :  20:35:18  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Härligt att du tycker om den.
Jag tror den behöver lite inkörning innan den helt går på 100%.
För det är väl inte så att dem bränner in den innan dem skickar den?
Visst är det väl en aning skillnad på denna kontra diy?

mvh / Leif B
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:16:10  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
FS-1 låter bra direkt från lådan, tycker nästan den låter sämre nu efter några 100 timmar. Kanske för att imponans effekten är borta?

Om någon funderar på att köpa Signal kabel från Xindak kan jag rekomendera FA-1 som går på lite under 100$. Letar man efter en riktigt bra signal kabel är den värd att testa. Den är i en helt annan dimension jämfört med Xindak AC serien.

Jag bytte från AC-02 till FA-1 mellan för och slutsteg. Nu hörs det saker på en del inspelnignar som aldrig har funnits där innan.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:24:30  Show Profile  Reply
Nån mer än jag som upplever en högre volym med FS-1? Helskumt...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/29 :  12:10:48  Show Profile  Reply
mje1; Japp, skrev det i mitt inlägg lite högre upp, fick sänka volymen lite. Jag tar det som ett gott tecken

Leif B: Det är natt och dag. Och inte till DIY kabelns fördel hehe... sitter nu i en kompis proson anläggning där den hör hemma.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000