HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Lasselites grejer *modemdödare:=)*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/02 :  17:30:04  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
I jämförelse med de flesta här är det en billig anläggning. Rummet den står i är cirkus 18 kvadrat (4,5x3,5). Väggen bakom högtalarna (kortväggen) domineras av duken och en dörr in till sovrummet, vilket gör att högtalarna inte kan stå helt centrerat. Sett från lyssningsposition tas första reflexen till höger om hand av ett fönster med mycket grönsaker och träpersienner och till vänster av två billy fulla med böcker. Alltså snarare diffusering än dämpning. På bakväggen finns en stor tavla och bara 20cm ut står skinnsoffan där jag haft sweetspot. I övrigt finns det en skinnfåtölj, en skinnsoffa till, soffbord, matta på golvet (inte så tjock) och en massa grönt. Högtalarna är ett Sonysystem (SA-VE815ED) med 5 identiska satteliter och en sub med en åttatummare och 120w slutsteg för 12 000:- när det begav sig. Högtaleriet kompletterades senare med 2 AP subbor (2.27) med dubbla 6,5or och 150w slutsteg. Stärkaren är en Pioneer (RXV839RDS om jag inte minns fel) THX select klassad med 5x100w (eller hur) för 6000:-. Å slutligen är spelaren en Technica från ICA-Maxi för 399 riksdaler snörad till stärkaren med hembyggd digitalkabel.

Fördelar/nackdelar: Högtalarna ”släpper” ljudet något fantastiskt men behöver stöd i botten då elementen bara är 3tummare och tidigare har det varit ett glapp mellan sub å sateliter. Subborna: Vilket lyft! 4000 för två subbor som spelar så bra är inget annat än ett riktigt kap! Stärkaren: Bra maskin som börjar bli lite gammal, men fantastiska inställningsmöjligheter, kan gröta till det lite när man spelar riktigt högt. Spelaren: Billig! Gör det den ska och har component ut men laddarskivorna lååååååångsamt.


Nu har högtalarna fått stativ och H-V "står" upp samt att tygfronterna är borttagna. Nu skall det på lite list i ask, osså e d klart.

När bänken var byggd flyttade jag ner högtalarna (som suttit fastskruvade i ”duken” i rätt höjd för film, men katastrofalt illa för musik, dessutom sjöng nog duken med en del, å 2 ½ m2 spånskiva sjunger sisådär vackert ) på bänken. Plötsligt var det kul att lyssna på musik igen. Å med de nya subborna blev glappet mellan sub/satelit mindre. Det började låta helt OK. Men vid finlyssning märktes närheten till bakväggen som gjorde basen lite bumlig å odefinierad, stereoperspektivet OK men inte mer, etc. etc.

Så jag flyttade bort bordet och ställde fåtöljen två meter från bakvägg och 2,5 från högtalarna. Ujujujuj! Bumlighet å glapp, borta! Stereoperspektiv, skojar du Framförallt definitionen i stereoperspektivet överraskade. Plötsligt hörs det att det är två gitarrer, en i varje kanal, som spelar. Basen som går rätt in i kroppen utan omvägen via rummet. Tjoho! Nu var det riktigt kul!

Ska något uppgraderas så blir det frontarna, å då e jag riktigt sugen på piP.

Edited by - lasselite on 2004/10/01 16:42:09

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/06 :  23:04:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snyggt å maximerat system. Du verkar ha skapat mycket välljud för dina slantar. Jag själv byggde en sub och kopplade in den med en separat 2*45 watts-amp till min flickväns stereo, vilket lyft!!!. Man blir ofta förvånad över ljudkvaliten från små 3-4 tums element när dom väl slipper pumpa bas.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/07 :  10:42:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Väldigt snygg bänk, är det skiffer eller.....

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:19:47  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Kör du med projektor på duken??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/12 :  19:33:36  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Circlo: Tack Precis det är mitt mål med intresset; att hitta lösningar som ger max välljud per krona.

Dahlberg: Nope, den är tygklädd med högtalartyg från Biltema (tog ett tag å få damen att gå med på det) Bänken skall kompletteras med ljusa lister av ask. Filten har två funktioner, dels för ljudet (troligen minimal påverkan dock) och dels för att inte reflektera ljus tabax på "duken".

Mikael: Kan du hoppa upp å haja!! En VT45, inbyggd i en egenkonstruerad passiv (inga fläktar) hushbox, står för bilden.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/12 :  22:50:05  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Lattjade lite med kameran och färgat ljus idag Men vi börjar med gårdagen då far och son delade på sweetspot

Man kan tro att ET e på besök, men så är det tyvärr inte.

Å sen en bild på ena fronten som råkat ut för mysko ljus

Så avrundar jag med en bild på hushboxen (för vad ska man med dynamik till när det ändå inte är tyst i rummet då musiken bara viskar).

Jag delar gärna med mig av receptet men tar inte ansvar för resultatet
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  02:59:52  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Vem bryr sig? Jag tänker inte "gå vidare" i diverse trådar
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/09/30 :  22:48:12  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
nice.
Snygga högtalare.
Njutningsfaktor? (i skalan från 0 till 100)
Visst är det mjukvaran som är avgörande, eller hur?
Dimitri
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  05:39:28  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Trevligt "lasselite", dessutom visar du att man inte behöver lägga ut fantasisummor för att lyssna på musik.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:05:37  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Tack zed å Bravo

Njutnings faktorn är hög. Men inte ska jag sätta betyg på mina egna grejer, det får nån annan, mindre partisk göra. Fortfarande stör jag mig på glappet mellan sateliter och subbor, men "släpp" och upplösning är fullt tillfredställande.

På önskelistan står just nu ett par piP, så är det någon i Linköpingstrakten som har ett par så kommer jag gärna å lyssnar.

Visst är det musiken som är det viktigaste. Men det händer att man villar bort sig Det tråkiga är musik som är dåligt inspelad. Då är det faktiskt lättare att lyssna i sovrummet och surfa på HF så slipper man störa sig.

Jag är övertygad om att man idag kan komma oerhört långt med en budget på 20 000. För att få ett bättre ljud kommer det att kosta multum och förbättringarna blir allt mindre (i förhållande till satsad krona) ju högre upp i pris man kommer.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:51:58  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Lite nya bilder med ask"listen" och högtalarna på sina stativ. Känner på det lite men är inte övertygad. skruvarna ska vara ljusare så att dom smälter in bättre.



Kanske ska man ha lister på dom vertikala skivorna oxå. Tyckande mottages tacksamt. (Bilden suger dock)

Lite närmre



Slutligen, angående bastråden i "musik" delen här på forumet. Exiter DM spar inte bå basslingorna

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000