HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 tian: Nytt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/10/11 :  15:29:18  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nu har jag verkligen lyssnat på alls sorts musik jag kan komma på och skillnaden är helt fenomenal
Nu förstår man verkligen att det är skillnader när det gäller filter

Nu är det en komplett högtalare med en ljudbild som är riktigt stor!
Allt bara låter super rent och snyggt !!!

Basen och dynamiken är smått fantastiskt , det är väl bara "riktiga" horn som jag skulle kunna tänka mig har värre

Jag är riktigt nöjd !!!

Tack Marens !!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/11 :  15:40:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En bra insikt! Filtret är helt otroligt viktigt, mer än halva välljudet ligger däri skulle jag tro.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/11 :  16:13:42  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Jätteroligt att de verkar funka bra iaf! Man blir lite glad över att kunna hjälpa till med något.

Bernt: Eller oljud, för enkla filter med få komponenter förstör ju ljudet minst, visst?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/11 :  20:55:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, enkelt är bra - men bara ibland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/10/12 :  22:08:02  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nog visste jag att filtren behövde en "översyn", men jag visste inte att en uppgradering av filterna kunde göra underverk med högtalarna

Trodde först att det kanske var helt fel element (JBL E130) eftersom att det är ett "gitarr element" men så fel jag kunde ha

Jag som nästan var beredd att sälja JBL E130 elementen och stoppa in något modernare för att få ordning på ljudet Men va glad jag är att dom fick stanna, det är inte många 15" element som har samma härliga mellanregister som dessa besitter.

Nu har jag säkert tackat Martin "Marens" 154 gånger bara den här veckan för all hjälp med filtren, men det blev så fruktansvärt bra att jag bara måste säga tack igen

Nu är det gåshud och glädje att spisa alls sorts musik igen........
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/14 :  10:54:53  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jätteroligt att höra. Mellanregistret i dom högtalarna är bland det brutalaste och dynamiska jag har hört förutom Bernts Catacomber då. E130 är ett riktigt roligt och bra element. Låter som man får planera in ett besök hos dig sen tian för att lyssna på dom nu med det nya filtret. Kan tänka mig att skillnaden är enorm.

/Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/10/14 :  19:57:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
quote:
Jätteroligt att höra. Mellanregistret i dom högtalarna är bland det brutalaste och dynamiska jag har hört förutom Bernts Catacomber då. E130 är ett riktigt roligt och bra element. Låter som man får planera in ett besök hos dig sen tian för att lyssna på dom nu med det nya filtret. Kan tänka mig att skillnaden är enorm.

/Kristofer


Du behöver inte tänka, skillnaden är E N O R M


Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2013/10/17 :  15:22:53  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Kul att läsa om uppgraderingen angående filtret. Jag bygger lillebror till dina högtalare, med Beyma CD10FE och Liberty 8.
Köpte lådorna och Liberty 8 av R1T.
marens har ställt upp och varit riktigt bussig och varit hemma hos mig och mätit upp frekvensgång m.m.
Mina filter komponenter är beställda och lådorna står hos lackeraren.
Tian, kul att du har fått till det, stort grattis!

DIY och rör.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/10/17 :  17:35:36  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ah, kul, har du någon tråd om skapelserna ?
Ja all heder åt Marens, han har verkligen varit jätte hjälpsam

Har han då även varit med och mät och fixat ditt filter så är jag nog tvärsäker på att det kommer att bli bra
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/14 :  18:39:33  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Uppdatering!

Fortfarande ruggigt nöjd med QW-1 skapelserna, röster och gitarr ljud är rysnings framkallande
Dynamiken och spelglädjen är otroligt roligt


Edited by - tian on 2013/11/14 18:40:01
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/15 :  13:41:11  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Verkligen roligt att dom blev så bra med det nya filtret. Hur lågt låter du dom spela innan subbarna tar över?

Musik är livet
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/15 :  18:01:04  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ja, det blev verkligen en lyft, riktigt roligt !
Har haft en "musik" kompis hemma som har hört det mesta hos mig och han sa direkt att det här var absolut det bästa jag har haft, roligt med den utlåtelsen

I dagsläget så har jag satt delningen vid 60 hz som jag tycker fungerar riktigt bra, har även kört utan och QW-1 lådorna hade givetvis klarat sig bra utan subborna, men man får en extra dimension med subborna.

Ska bara få tid att lämna in lådorna till en proffs firma så att även sambon kan uppskatta dom mera
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/24 :  19:44:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ett jättetack tian, för din gästfrihet! Det var mycket trevligt att träffas och få lyssna till din anläggning
Som sagt, ett flertal egenskaper skulle jag gärna tagit med mig hem, till min egen anläggning Grym pondus, helt utan ansträngning skapas realistiska ljudnivåer och en magnifik bas!
Lite som att gå på konsert, men med bra ljud för en gångs skull!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/11/24 :  20:58:24  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Stort tack Tia för att du lät oss hälsa på dig och din anläggning (och Fossing förstås, min nya kompis).
Det var roligt att höra hur oansträngt den spelade och hur sömlöst du lyckats integrera dina subbar i anläggningen. Riktigt trevlig anläggning att lyssna på musik genom med en torra strama basen. Som sagt, hör gärna av dig om du har vägarna förbi vår stad eller gör en extra sväng hit när lusten faller på.

Vänlig hälsning Johan
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/24 :  21:19:31  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Tackar själva för 2st glada och trevliga herrar som ville komma och lyssna Jätte trevligt !

Jag ska definitivt göra en sväng upp till er och få lyssna lite på andra troligtvis trevliga anläggningar

Jag är som sagt väldigt nöjd med QW-1 lådorna och hur fint dom kan samspela med HFS subborna, men jag ska titta vad jag kan göra för roligt på förstärker sidan, finns nog en hel del i välljud att uppgradera receivern till något vassare
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/24 :  21:38:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Just ja, Glömde att hälsa och tacka för en mysig klapp stund ifrån Fossing
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/25 :  17:06:36  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Bild på en utav HFS subbarna

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/29 :  18:29:49  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nästa förstärkare som ska kunna mätta min JBL 15"




Får se hur den står sig........
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/29 :  20:52:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Coolt Tian, det torde vara en 990?
Den har väl rejält med muskler har jag förstått!
Borde kunna sätta ordentlig fart på både JBL och Beyma(?)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/11/29 :  22:04:29  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Men Tian!

Skoj! Har aldrig hör den men det skall vara riktigt bra driv i den och den lär låta riktigt bra. Hoppas den funkar fint där hemma. Ser fram emot en liten rapport.

/Johan
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/30 :  17:19:32  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Den kommer nog funka som hand i handske till JBL/Beyma elementen. Men ta det lite försiktigt. E-130 tål bara 150 watt kontinuerligt.
Fast när du ger dom den effekten så är du uppe i ca 130 dB och roar dig. :)

Musik är livet
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/01 :  00:06:59  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Dessutom så är dom delade vid 70hz så det blir inte mycket onödigt konutslag

Ljudtrycket och dynamiken är det bästa jag har hört !!! Mer än vad jag klarar av, om man vill andas normalt

Blir intressant med HK 990, blir nog en helt annan kontroll på elementet

Edited by - tian on 2013/12/01 00:13:29
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/02 :  18:41:56  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Vi kan börja med lite specifikationer innan jag får hem förstärkaren


Specifikationer

Kontinuerlig Uteffekt/Kanal:
(FTC) 8 Ohm: 150 Watts@<0.03%thD
20 Hz-20 kHz, båda kanalerna drivna 4 Ohm: 300 Watts@<0.3%thD


Strömkapacitet:
(HCC) ±200 Amps

Frekvensområde:
@ 1W (+0/-3dB) 5 hz - 120 khz
Dämpfaktor (20 Hz-20 kHz) >200

Phono (Mc): 75 dB
Ingångskänslighet/Impedans tuner/cD 350mV/43k Ohms
Phono (MM): 10 mV/47k Ohms
Phono (Mc): 1 mV/100 Ohms
Överstyrningsreserv tuner/cD 2,8V
Phono (MM): 85 mV
Phono (Mc): 8.5 mV

Effektförbrukning:
1000 W

Dimensioner:
(Bredd x Höjd x Djup) 440 x 160 x 444 mm
Djup inkluderar volymknapp och högtalarterminaler
Vikt 24kg



Roliga fakta ifrån Harman Kardon:

När det gäller ström är hk 990 den mest kraftfulla förstärkare som harman/kardon® har lanserat hittills.
Den är kapabel att driva de mest besvärliga högtalare utan problem.
Men hk 990 styrka är inte värt någonting om den inte också är förfinad bortom watt och ampere.
Med flera optiska och koaxiala ingångar och en helanalog signalväg, samt fjärde generationens rls IV (real-time linear smoothing), 2.2-kanalig ezset / eQ rumskalibrering, dubbla subwoofer-utgångar och en phono-förförstärkningssektion i audiofilklass kan hk 990 erbjuda en kombination av egenskaper som gör den oemotståndlig.
Det finns förstås också de som helt enkelt är ute efter
kraftfullheten. Vi förstår precis.

Uppmätta värden av Hifi&Musik:
8 ohm: 330W
4 ohm: 525W
2 ohm: 696W
1 ohm: 727W









Kommer med en liten recension när den dyker upp hemma hos mig ................

Edited by - tian on 2013/12/02 19:09:00
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/07 :  12:01:42  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nu har förstärkaren kommit hem till mig

Blev det någon skillnad då kan man undra, med tanke på att min gamla Onkyo 608 skall ge 120w i 4ohm samt 210w i 8ohm så skall det finnas kraft så att det räcker och blir över med tanke på känsligheten på högtalarna (104db/1w/1m)

HK:n är ett effektmonster, ingen tvekan om den saken , den har kraft att hämta om det behövs !

Ljudet blev mycket bättre måste jag få säga, ljudbilden fall på plats direkt.
Allt blev "lugnare" i musiken, stabilt är ett bra ord i sammanhanget!
HK:n håller 15" JBL samt Beyma i ett järngrepp som den aldrig kommer att tappa
Dynamiken och attacken är helt fenomenal det är nästan så att man blir rädd om man spelar något i bra kvalitet och en "attack" kommer i låten



Den här förstärkaren passade mig perfekt eftersom den har:

Dual Path: Analogt eller digitalt, två separata försteg i samma förstärkare
Relästyrd omkoppling: För alla signalingångarna
Balanserade analoga ingångar
Studio Master Kvalitet 24bit/96 kHz DSP för alla digitala och analoga ingångar
HRS Link: Ingång för digital överföring och klockstyrning . För anslutning till CD spelaren HD 990
Klockstyrning: Ultra lågt Jitter, med mindre än 1 ps RMS jitter
EzSet/EQ II: Optimerad för 2 subwoofers
Analog skivspelaringång: Högkvalitativt pickup-steg för MM och MC
En vidare utvecklad RLS teknologi: IV generationens digital analog omvandling med 2 st. stereo AD 1955 Analog Device high-end D/A omvandlare.


Test i Stereophile : http://www.stereophile.com/content/harman-kardon-hk-990-integrated-amplifier

Kastar in slutklämman av John Atkinson :

Harman Kardon's HK 990 is a powerhouse of an amplifier with, overall, superb measured performance. While high-quality outboard phono stages and D/A processors will give better measured performance than the HK 990's equivalents, there is no other sign of any aspect of its performance having been compromised to include so many versatile features. I am impressed; John Atkinson


Riktigt nöjd med förstärkaren ..........

Edited by - tian on 2013/12/07 12:13:21
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/07 :  12:12:37  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Väldigt roligt att höra. Är dina intryck med eller utan mikrofonkalibreringen?

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000