HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JanErik - hembyggen i studentlya
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/08 :  22:15:39  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message  Reply


Har bara datorn som signalkälla, inget speciellt ljudkort utan jag använder bara det inbyggda på Abit NF-7. Hör ändå ingen större skillnad mellan datorljudkort.
Använder datorn för att spela MP3:or, visa film, se på TV, och spel. Moderkortet har 5.1-ljud, använder dock bara front- och bakutgångarna.
Datorn är vattenkyld och ljuddämpad, hörs knappt.
(den högra är bara hjälpmaskin som snurrar distcc och sånt när det behövs).


Fronthögtalarna är Ljudiagrejer till 100%. 5,25" MGR, båda de och diskanterna är magnetskyddade.
Förstärkaren driver fronthögtalarna och ger ca 25W RMS i 8 ohm dubbelmono.
Storyn om bygget finns på http://www.abo.fi/~jskata/25wamp .
Nån kanske lägger märke till användargränssnittet - japp ,det är KDE med Motif widgetset, under Gentoo Linux. Det är givetvis ALSA som sköter ljudet, även om jag inte kör 2.6-kärnan.


Andra sidan... tangentbordet har jag målat själv i bästa Sw3Cl0ck3r5M0ddar4nda :D


Bakhögtalarna, 8" bas, också MGR från Ljudia. Under sängen ligger förförstärkaren och slutsteget som driver dem. Förförstärkaren är byggd enligt ESP:s design: http://sound.westhost.com/project97.htm
Nyaste tillskottet till anläggningen dessutom.
Slutsteget en dubbelmono med 3A från ESP, ca 60W RMS i 8 ohm, enligt http://sound.westhost.com/project3a.htm . Potentiometrarna är inte inkopplade längre, ställer volymen på förförstärkaren. Ska kanske fixa nån snygg graverad platta tidsnog.


Slutsteget och förförstärkaren utdragna.
Slutsteget är byggt i en gammal datorlåda, förförstärkarens låda är hembockad.


Baksidan av slutsteget och högtalarna... högtalarkablarna är flätade CAT5-nätverkskablar.

Lägg märke till att jag gillar Metal-Flake Aluminium :)

Edited by - JanErik on 2004/09/08 22:30:14

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/08 :  22:53:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
häftiga hembyggen, du verkar ha fått inte ganska mycket..

Snyggt flätade kablar föresten =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/08 :  23:09:22  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message  Reply
quote:

häftiga hembyggen, du verkar ha fått inte ganska mycket..


??? Hur ska man tolka det? Är lite berusad nu men...???
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/09 :  00:04:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
quote:
JanErik:??? Hur ska man tolka det? Är lite berusad nu men...???


Menade bara att du fått in mycke ljud i din studentlya


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/09 :  08:16:57  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Hur fick du till framsidan till bakre slutsteget?
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:00:57  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message  Reply
Det är nog bara en plåt... dessutom är det datorlådans ursprungliga baksida. Har varit nån märkesdator, HP eller Compaq, minns inte, desktoplåda typ 386:a.
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:02:45  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
Ser lite ut som Studentbyn i Åbo? Kan det stämma?
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:13:00  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message  Reply
Japp, det är nog StudentbyGhettot :)
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:21:38  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Menar du att framplåten kommer ifrån den ursprungliga datorlådan? Var det inte mer hål i den?

Eller menar du att du bara tog någon plåt? Hade du tur och hittade en i rätt storlek?
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:43:42  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej vad är det för diskant du har i frontanrna?
jag har provat med MGR TTMST-1 till de baselementen som du har, men är inte nöjd, jag tycker att den låter aldeles för vast, och iriterande.
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/09 :  17:43:31  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message  Reply
Diskanterna är Zachry HR-020, billig (skräp)diskant... 16€ på Ljudia

Angående plåten på slutsteget så har jag nog bytt ut baksidan också. Klippte nog ut den av en större och bockade till den.

Edited by - JanErik on 2004/09/09 18:29:53
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  00:18:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Project 03 (ESP) låter faktiskt riktigt bra. Speciellt med en bra nätdel. Kul att se fler ESP-byggare.
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/10 :  14:15:45  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message  Reply
Jag är nog helt nöjd med 3A:n, har trafos från skrotade overheadprojektorer som ligger på ca 100VA 24VAC.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000