HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ett besök hos Hi End/AudioConcept i Stockholm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  01:47:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Prolog.
I Somras Var Mattias och jag i huvudstaden för att flytta på en soffa och lite mer saker. Då detta skulle ske på eftermiddagen, så hade vi tänkt att knalla runt i lite olika HIFIbuter.

Vårt första stop skull bli Hi End. NU hade vi bommat att de hade stängt på måndagar

Då detta var en snabbt påkommen sak, så skickade vi PM på helgen. Svaren fick vi när vi redan var i stockholm och inte kunde läsa dem.

Vi besökte några andra butiker, i den andra fick jag inte fotografera, så då kände vi att det metsa gick emot oss, och iaf jag tappade lusten på HIFI för den dagen.

----------------------

Nu hade det blivit så att jag FICK ett ärende till Stockholm och denna gång hade jag kollat med Robban och Patrik att de hade öppet.

Tänkte dela med mig av lite intryck och bilder från butiken. Lika bra att passa på innan HiEnd namnet är utbytt.

I bilen hade jag hela familjen och två gäster som också skulle till Stockholm



Häng med till Stockholm!
(Denna tråd kommer att gå fortare än andra...)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/09 12:46:05

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  02:12:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Känslan när man går ner i "källarlokalen" så får man nån härlig hemkänsla. (Även om ljudet från gatan och rivnings gubbarna längre ner på gatan var högt)

När jag frågade om det var ok att fotografera så fick jag till svar.
"Så mycket du vill. Vi har ett stativ om du vill låna"

Jag förstår om andra butiker ser faran med att folk fotograferar i butik. Men detta svar sped en fin värme.

Halogenspotar i taket ut gjorde belysningen (en del naturligt ljus kommer in via "källarfönstrena"). Detta gjorde att vitbalansen inte alltid blev som tänkt. Hoppas ni har överseende med detta.

Här är en del av synen som möter 'en när man kommer in.



Ett gäng charmiga Synthesis produkter.
På trälårarna står Celebration 300B Monoblocken.
På glasskivan står Ecstasy Dual mono försteg, Pride CD och längst till höger ett Brio RIAA.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/09 03:21:19
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  03:02:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
300B Monoblocken måste vara en dröm att driva några lättdrivna högtalare med. Frun tyckte dessa var snygga. Nästan så snygga att jag fick köpa dem. Bara nästan...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  03:32:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Som lättdrivna högtalare har Robban valt Omega Loudspeakers Super 3 BPC. En Dipol som har en känslighet på 95dB.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  04:06:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Till höger i bilden ser vi en lillbror till Omega Super 3 BPC och en platt sak, som de flesta känner igen formen från.



Magnepan MG12 och den mindrer Omega Super 3. Jag tycker att Super 3'an är rätt smäcker tycker jag. Den har en känslighet på 93dB

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  04:58:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det känns ganska familjärt att gå om kring i den något lilla butiken.
Var man är tittar så finns det märken och modeller som inte känns helt vanliga.




Här är det en läcker högtalare i plywood, Rebel 2, från Finska Pen Audio. Under står Basdelen Chara.


I bakgrunden ser vi lite elektronik från Accustic Arts. Riktiga HIGH END saker.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/09 05:08:44
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  05:32:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är väl lika bra att kolla vidare på denna Tyska HIGH END.

Accustic Arts har hela kedjan från källa till högtalare och allt kablage därimellan. (Tom RACK finns med i sortimentet)

Uppställningen nedan är från höger.



DAC 1 underst.
Drive 1 överst (Svårt annars med en toppmatad drive )

I vänstra gruppen är det
PREAMP 1 överst
AMP1 underst. Ger blygsamma 2x190W i 4 Ohm.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  05:33:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser att jag bommade en sak på bilden.

Överst till vänster så är det ett passivt försteg från ASL.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/09 :  05:46:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härliga bilder!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/09 :  08:06:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ser ut som fostex-element i Omega Loudspeakers Super 3 BPC....!?

Trevliga bilder Zalve!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:14:07  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Mycket trevliga bilder, ja Rydberg, de påminner en hel del om fostex!

Dessutom börjar Zalve få upp bildtempot lite grann

Jag har fortfaranade inte fått ändan ur och tagit mig till deras butik, det får bli av snart!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:24:19  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Jo det är klart värt ett besök för alla typer av hifi-entuasiaster då man alldeles för ofta missar chansen att få lyssna på riktigt bra rör-produkter och vinylspelare. Nu heter dom då dock Audio Concept och man finner deras sida på http://www.audioconcept.se

Som Zalve även säger så är det en rätt så liten och "intim" lokal. Är ni där så passa på och snegla in på om Robert sitter och bygger nån vinylspelare eller tonarm just då. Det är väldigt intressant att se. Dock för oss bitna flerkanals-/bild- entusiaster så är det inte direkt nåt vidare att hämta men det blir ev en visning av ett föresteg på Arken.

Jag besöker butiken lite till och från och det är mest att det är alternativa produkter som gör det intressant.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:35:39  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Riktigt trevliga bilder Zalve!

Dazzin; du och jag får väl ta oss dit tillsammans eftersom jag inte heller besökt de ännu?!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:37:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har man som Stockholmare INTE fåt arslet ut och besäkt deras butik,,, så.... bör man nog det.

Ja visst kan man hitta Robban sittandes montera en arm eller nån vinlsnyrra.

Här kollar han in Annonsen, som Patrik har gjort, till Arken 2004.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:44:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
I första rummet, så finns det en plats kvar att kolla in.
Sittandes i en skän soffa kan man fastna länge. Oavsett om det snurrar vinyl eller dom mindre skivorna.

Små välljudande stativare har jag alltid varit svag för... Det blev jag även för dessa.



Har inte riktigt bestämmt mig och jag gillar färgen på dem eller ej,,,

Mycket godis på den bilden.

Kommer ta en paus du för Arken, men det finns ett rum kvar att titta i. Det blev matdags för lillan, så jag fick lite extra tid i det rummet.

Vi kan väl ge en teaser om vad som väntas...



För de soim inte besökt butiken - Gör det,, Eller snacka lite med Robban och Patrik på Arken.

http://www.audioconcept.se

AudioConcept
Hantverkargatan 59
11231 Stockholm

Tel: 08-650 72 50
Email: info@audioconcept.se
Öppettider:
Mån-Fre: 10-18
Lördag: 11-16

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/09 12:47:10
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:54:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Inga bilder på Quad Zalve! Finns också i deras sortiment.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  16:21:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag sa att vi hade klarat ETT rum och att jag fick MER tid i det andra rummet. Bommade du det !?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/09/09 :  17:24:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:35:59  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
C-quence; Ja det låter trevligt, det tummar vi på.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:59:37  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message  Reply
VAr själv på en HiFi runda i Stockholm i onsdags och besökte 5 butiker. Vi var ganska besvikna på det vi hört trots mastiga prislappar, ingen kärlek uppstod. Lite besvikna kom vi på eftermiddagen till Hi End.

En mycket trevlig butik och vi fick ett mycket trevligt bemötande. Så till lyssningen. Vi bänkade oss framför en anläggning bestående av Wien Lautsprecher Manufaktur, ett par lättdrivna stativare samt en sub med 2 x 15 tums basar. Allt drevs aktivt med rotel till bas, rör till mellanregister och digital förstärkare till diskant.

Efter bara ett par sekunder insåg man snabbt att nu hade vi hoppat upp flera divisioner i ljudkvalitet jämfört med det vi lyssnat till tidigare under dagen. Det var helt sanslöst helt enkelt. Det kördes både på cd och vinyl med fantastiskt resultat.

Det är svårt att klä en sådan här upplevelse i ord, jag kan bara säga till de som inte besökt denna affär, GÖR DET, ni lär inte bli besvikna.

Besök gärna några av de andra tunga affärerna också och jämför, då förstår ni skillnaden jag pratar om.

God Hifi jakt på er

mvh
micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000