HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Loopens HiFi - - - NYTT PÅ SIDAN 4 - - -
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/10/02 :  22:38:13  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Aaahhh, man kan nästan känna lukten när kartongen är uppsprättad.
Jag tycker verkligen att Dynaudio har hittat rätt med designen på denna serien. Grattis och hoppas Du blir nöjd med uppgraderingen!

Mvh
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:23:06  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Hej!

En liten kort om ljudet: Första timmarna lät det något så bedrövligt illa att jag som vanligt fick lite panik. Men redan dagen efter på kvällen då min gulliga fru hade spelat musik hela dagen så lät de mycket bättre. Ljudet efter 10 timmar var detaljerat och friskt. Märkte direkt att dessa bjässar behöver space så de stog ca 60 cm ut på golvet med en aning invinkling. Redan nu så märkte jag att de kommer att sopa mattan med mina gamla (förövrigt jätte bra högtalare)Contour 1,3. Efter ca. 30 timmar började elementen att spela tillsammans och krispigheten i diskanten skapar en känsla av att man vet vilka halstabletter Dylan käkar. Men basen är fortfarande för bumlig och jag vill inte ha dem längre ut från väggen då de snart hamnar i knät. Hoppas på bättring.

Efter 40 timmar så bar jag in högtalarna i mitt lilla arbetsrum på 10 kvadrat och med massa möbler, datorer och flugspön så tänkte jag att nu kommer väl basen blåsa fiskekepsarna från väggen. Men till min fövåning var här ingen överdriven bas alls!! Vad kan detta vara? Högtalarna står 15cm från bakväggen och jag sitter så nära att jag höjer volymen med stortån. Ingel bummel bas. FÖRKLARING från någon som vet
Teorin är väl att det dämpar i rätt område i det lilla arbetsrummet vilket leder mig till frågan om man skall bygga "tube traps". Vi får se. Just nu håller vi på med renovering i vardagsrummet och innan de nya möblerna kommer hoppas jag på 150 timmar och att basen då är bättre.

Jag återkommer om ett par veckor med utvärdering och nya bättre bilder.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/06 :  12:17:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Tänkte på det tidigar då jag såg Loopen, ser det nu bekräftat det finns fler flugfiske maniska här...Har du Gula spön också?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:34:42  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Spön: Sierra Pico, Sage RPL490, Sage RPL+590, GuideLine Salar 10 7#, BlueLine 13,9 altså inga gula...

Jovisst är även jag manisk flugfiskare men oj va OP det blev men minst lika kul som hifi.

Rullar: Strömsländan, Loop, Okuma, Marryat + lite annat....

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:26:08  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Mycket läckra högtalare!

quote:
Efter 40 timmar så bar jag in högtalarna i mitt lilla arbetsrum på 10 kvadrat och med massa möbler, datorer och flugspön så tänkte jag att nu kommer väl basen blåsa fiskekepsarna från väggen. Men till min fövåning var här ingen överdriven bas alls!! Vad kan detta vara? Högtalarna står 15cm från bakväggen och jag sitter så nära att jag höjer volymen med stortån. Ingel bummel bas. FÖRKLARING från någon som vet?

Jag gissar på att du antingen har en rumsresonans du inte kännt av tidigare eller att det lilla rummet är så fullknökat med möbler så att de får en dämpande effekt så långt ner i frekvens.

Ett tips är att använda LTS sinus-svep http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html (linjärt 0-120Hz) då hittar du ganska enkelt vilka frekvenser det rör sig om.

Gör det och återkom!
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:57:24  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
drägel varning :]

hoppas du blir nöjd och att bas 'problemet' löser sig :]
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:59:50  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Tack för tipset Gerhard46. Jag skall ladda ner filerna när jag kommer hem och så fort jag fått in möbler, stereo, tv, gardiner, mattor, mm så skall jag köra sinus.
Funderar på att bygga ett par Tube Traps men är lite rädd för att dämpa. Kan lätt bli att man dämpar sånt som man inte vill.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:01:58  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
n1o_0: tackar tackar.
Det är inte alltid lätt att gå från stativare till golvare.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:48:11  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Grattis Loopen!
Jag tycker du valde rätt färg!
Jag tyckte jag hörde en bumlig bas när vi spelade på Craften.
Och jag tror inte det kommer från Craften?
Jag letar fortfarande efter beg förstärkare.
Har du sneglat på en center
Mvh Anders
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/06 :  19:37:56  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Designen på de där är inget man sköjar bort!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  00:08:24  Show Profile Send SebastianG a Private Message  Reply
quote:
Spön: Sierra Pico, Sage RPL490, Sage RPL+590, GuideLine Salar 10 7#, BlueLine 13,9 altså inga gula...

Jovisst är även jag manisk flugfiskare men oj va OP det blev men minst lika kul som hifi.

Rullar: Strömsländan, Loop, Okuma, Marryat + lite annat....



Vi får väl bilda en flugfiskesektion här på forumet! Inget fiskesnack är OT... Verkligt snygga bilder annars! Väntar med spänning på rapport efter 150 timmar.

Mvh Sebastian

Ps: Var fiskar du mest?


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:21:41  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Det är bara att önska grattis till Contour S3.4, och i ljus lönn
o allt!! Vackert!
Sitt lugnt och låt dom spelas in det blir bara bättre och bättre...
Har varit borta från mina i två veckor och dom knockar mej totalt
med sitt välljud igen när jag spelar mina nyinköpta skivor från
New York....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:38:34  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Grattis till nyförvävet!!!!!!!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:21:30  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Loopen, körde du med baspluggarna i det lilla rummet?
Jag fick dessa högtalare demade för mig i hemmiljö i samband med ett köp av CD-spelare. Det gjorde stor skilnad med baspluggarna i eller utanför basportarna.
/Shaft
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/13 :  11:59:50  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Hej alla och tack för all respons.

anders.s: Du vet var jag bor så du är välkommen på en fika och provlyssning...

Lepra: Nä

SebastianG: Flugfiske kan aldrig bli OT oavsett vad moderatorerna säger JAg hänger med direkt på Flugfiskesektionen. "mangew" är säkert med...och mina två fiskekompisar som lirar fett och kanske kan man släppa in min fiskekompis i norr som är Linn-fantast (Linnoit).

Ledzepp: Jo jag väntar tålmodigt....

datar: Tackar

shaft: Jo jag började med baspluggarna då jag bara har 15cm till bakväggen där men sedan tog jag ur dem och basen är kanon. Men i mitt större vardagsrum har jag problem med för mycket bas .


Lite nytt då!!

Jag håller fortfarande på att spela in högtalarna och är väl uppe i närmare 60 timmar. Anledningen till att det inte kommer några nya bilder är att vardagsrummet genomgår en smärre renovering och den beräknas vara klar till helgen. Sen väntar jag på nya möbler innan jag besvärar mig med att släpa in högtalarna i dess rätta element igen. En nyhet är att jag även håller på att bränna in nya högtalarkablar. Det blev ett par Supra Sword. Jag skall försöka ta några hemska bilder på nuvarande uppställning i lilla rummet fram mot helgen.

Ha det gott alla där ute.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/15 :  16:38:52  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Roligt! Jag har varit intresserad av dina nya högtalare. Är du fortfarande nöjd? Då jag bodde ute i hus "i skogen" 4 månader stoppade jag in mina golvare i ett pyttelitet rum knökfullt med saker. Nu när jag flyttat till ett större hus med bättre plats för stereon så förstår jag att det lilla rummet inte var så dumt ändå...
Det blir väl ganska väldämpat och diffuserat med en massa prylar överallt tror jag.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:31:57  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Hur går det med Contourerna??
Efter att kommit hem från 2 veckors semester, där jag lyssnade
på riktigt tunga grejor i New York så kan jag bara konstatera
när jag satt mej framför stereon att det här är RIKTIGT bra!
Hoppas du får till det med 3.4orna....

Kul med namn här på forumet, trodde du syftade på musik loopar..
och så gällde det flugfiske!!
Har själv en Looprulle liggande på vinden...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:10:54  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Roq: Jo jag är fortfarande mycket nöjd med ljudet i mitt lilla arbetsrum men det kommer bli mycket bättre i det större rummet snart.....

Ledzepp: Roligt att komma hem och inse att man har kanonljud Många gånger är det så att man vandrat runt på mässor eller butiker och hört en massa bra och sedan när man kommer hem och hör sin egen anläggning så inser man va bra det låter. Jag har precis renoverat klart mitt vardagsrum och väntar på mina nya möbler och innan dess kommer jag inte våga bära in högtalarna. Just nu så ekar det betänkligt då det endast finns ett par stolar och en tv. Men snart så... Hur går det själv med uppdateringarna?
Jovisst är jag hängiven flugfiskare Looprullar har jag några och fiskar gör jag så mycket som det bara går. Looprulle på vinden låter inget vidare Sälj den till mej eller börja fiska

Jag återkommer med mer rapport när jag har stereon på rätt plats igen.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/10/22 :  12:31:21  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Ja man får väll ta upp flugfisket igen när man får mer tid...

Har lite beslutsångest vad det gäller uppgradering av CD-
spelare, vi får se vad o när det blir.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/22 :  12:37:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Många gånger är det så att man vandrat runt på mässor eller butiker och hört en massa bra och sedan när man kommer hem och hör sin egen anläggning så inser man va bra det låter.


Jo, detta har jag upptäckt ett par gånger också

Ledzepp: Köp ett par Looprullar till eller åteminstone spolarna. Förslagsvis nymph modellen och använd dem som kabellyftare. Då får du användning för din rulle


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:31:39  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Jaha så har jag kånkat in min högtalare i vardagsrummet igen och som jag trodde så kom problemet med för mycket bas som ett brev på posten. Vet inte vad jag skall göra åt problemet då jag med mina gamla Contour 1.3MkII inte hade detta problemet. Nu har jag iofs inte fått in soffan än men något fel är det. På lördagen så flyttade jag högtlarna från långväggen till en kortvägg och vips så var problemet med basen borta
Jag skall idag flytta dem till motsatt vägg för att se om problemet kommer tillbaka. Om inte så har jag börjat få en ny misstanke om vari problemet ligger. Både kortväggen, och långväggen som skall provas idag, är ytterväggar och min vanliga "hifi vägg" är en innervägg med en stor matplats på andra sidan. Kan det vara så att matplatsen är problemet????? Detta är ett mindre kul problem då vi nyss renoverat och planerat och de nya möblerna är på väg

I går (söndag) så fick jag nog av allt vad hifi heter och tog flugspöna och drog ut i skogen för att lyssna på tystnaden som endast bröts av några vak. En öring på 1.5kg och ett par regnbågar på en torr geting blev resultatet. Dagen utrustning var Sage RPL+ 590/Loop2 och Scierra Tico/Strömsländan. Flugor var Siikavaara Dog Nobbler och Hjorthårsgeting.

Jag skall fösöka ta lite bilder på rummet och högtalarplacering men mottager tacksamt tips på vari problemet med för mycket bas ligger. Jag vet att man kan "tuna" rummet med absorbenter men detta är en sista utväg och jag oroar mig för dämpning då det lätt resulterar i att man dämpar fel.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/10/25 :  23:04:04  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message  Reply
Jag tror att ditt problem med basen kommer att försvinna nu när du snart får en riktigt bra spelare. Det är bara att koppla in NAD-spelaren så är dina problem ett minne blott
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/26 :  07:59:57  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
LÖSNINGEN ÄR NÄRA!

Igår så flyttade jag högtalarna igen fast till motsatt vägg mot vad jag brukar ha högtalarna. Äntligen så börjar bitarna falla på plats. Min teori om att det är matplatsen på andra sidan väggen som spökar verkar mer och mer sannolik. Har läst och hört att en basvåg är många meter lång och det kan ju vara så att jag har ett stort bas/resonans förstärkning i angränsande rum. HJÄLP MITT HUS ÄR EN TRANSMMISSION LINE Hur som helst så verkar problemet vara löst och man får väl helt enkelt acceptera att det är som det är. När jag tidigare spelade på min Contour 1.3 så upplevde jag inte detta problem och det troliga är väl därför att det är basfrekvenser under 40hz som är problemet. Med dessa mycket större högtalare så blev man pinsamt påmint om dess resurser.... Bara att tänka om vad det gäller möblering för det är väll så att man möblerar sitt rum efter stereon?

NAD!!!!! Pinsamt att du "Kevin Mitnick" avslöjar mitt dvd köp . Jaja jag har köpt en beg. Nad 312 dvd spelare men den skall bara användas till att kolla någon film ibland... Kommer snart en present på bussgodset

Nya bilder kommer snart.....
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:02:56  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Nu är så äntligen vardagsrummet klart och jag kommer snart att lägga upp lite nya bilder och och lite omdömme om hur jag tycker det låter.

Ses....
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:50:11  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Väntar med spänning!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000