HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Zekewolfs prylar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/09 :  15:10:04  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå!

Dax att visa vad man har för prylar!
Bilderna är väl si så där kvalitet!

Skivspelare Ariston RD-40DC
CD-spelare Rotel RCD-975
Försteg Rotel RC-980BX
Slutsteg Sony TA-N80ES (biamp low)
Slutsteg Dynaco mkIII monoblock (biamp mid/high)
Högtalare TDL RTL3
Högtalarkablar IXOS Gamma 6003
Signalkablar DIY



Skivspelaren Ariston RD-40DC.





All övrig elektronik, förutom Sony slutsteget som står på golvet.





Högtalare samt Sony slutsteget + ett surroundsystem från Sony med inbyggd processor, slutsteg och sub.





Sweetspotsoffa samt samlingen med CD-skivor.





Vinylsamlingen.




Håll till godo!

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/09 :  15:22:30  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Schysst CD- och vinylsamling!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/09 :  15:25:56  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Jag gillar Dynacoblocken

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:05:42  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Mkt trevligt,och en rejäl skivsamling.

Aristonspelaren är läcker.

Har du jämfört den med ngn annan spelare?
Vad sitter det för arm på den?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:14:09  Show Profile Send Babar a Private Message  Reply
Fint system. Berätta gärna mer om skivspelaren. Är det DC-modellen man ska leta efter om man ska köpa en begagnad RD40?

Den där vinylsamlingen hade det varit kul att bläddra lite i
Vad lyssnar du på för musik?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:24:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Läcker skivspelare.... Skivsamling skvallrar om aktivt LP spelade

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:45:32  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Tack för alla kommentarer!
Skivspelaren är alltså en Ariston RD-40DC. DC-modellen har, inte helt oväntat, DC-motor. Fördelen, jämfört med den mera vanliga RD-40 med AC-motor, är att man dels har pitchkontroller, samt att en DC-motor, i teorin i alla fall, borde ha en "jämnare" gång eftersom den är mindre känslig för nätspänningens variationer.
Jag har precis köpt min skivspelare och jag kommer att tweaka den efter hand. Just nu sitter en vanlig billig batterieliminator som DC-källa. Den kommer, så småningom, att ersättas med något bättre. Vidare har jag originalarmen från Ariston monterad. Jag tror att den heter Genesis eller något liknande. Tydligen ska Rega:s tonarmar passa bra till RD-40, så det kanske blir ett byte i framtiden. Men jag är väldigt nöjd med originalarmen så den får sitta kvar ett bra tag.
Den enda skivspelaren jag kan jämföra den mot är Rega Planar 2 som jag hade tidigare. Jag tycker att Aristonen är ett par snäpp bättre. Den största skillnaden är att Regan är ganska stötkänslig och beroende av att stå på ett stabilt underlag. Aristonen känns mycket stabil var den än står.
Just nu sitter en Rata RP-20 pickup monterad. Den funkar väldigt bra. Jag har däremot inte trimmat in allt efter pickupbyte så det kan, förmodligen, bli ännu bättre.
Vad gäller min skivsammling så är den mycket varierad! Jag lyssnar mycket på powerpop, new wave,
äldre punk, lo-fi, reggae/ska, gammal soul och en del tyngre rock.
Artister som spelas ofta är: Bonnie "Prince" Billy, The Feelies (favoriter!!), Lou Reed, The Clash, The Stranglers, Nick Drake, Danko Jones, Orange Juice, Soft Boys, Camper Van Beethoven, Johnny Cash, Weezer, The Posies, Tom Waits, Juliana Hatfield, Dexy´s Midnight Runners, Soundtrack Of Our Lives, The Smiths, Hellacopters, Loosegoats, Gladiators, The Datsuns, Monster Magnet, mm mm


Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:04:35  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ja det var inte en skiva...
Är det vinyl singlar i hyllan till höger?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:53:13  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå!
Jovisst är det vinylsinglar i samtliga gråa lådor. Jag har väl ca 1800st 7" singlar. Jag är samlare så de spelas, i ärlighetens namn, inte så ofta. Men i bland får man någe tokryck och
tar fram en trave singlar och så har man fullt upp den kvällen! LP spelas däremot ganska ofta.
/ Zeke
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/06/12 :  10:26:37  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej på dej zekewolf!

En fin anläggning du har helt klart sen blir man mycket imponerad
av din fina vinylsamling och ordning och reda verkar det vara där
precis som din CD-samling.


Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:10:08  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Men i bland får man någe tokryck och tar fram en trave singlar och så har man fullt upp den kvällen!


Det tror jag det...

Kul med vinyl... måste medge att ja e lite sugen...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ipren
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/13 :  11:18:31  Show Profile Send ipren a Private Message  Reply
Gillar man vinyl så är din skivspelare nått o sukta efter, mycket vacker o Välljudande !
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:00:27  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå!
Åter igen tack för alla positiva kommentarer!
Jag misstänkte att skivsamlingen skulle vara av mer intresse än hårdvaran!! Min anläggning är ju definitivt inte "high end". Jag brukar kalla den för "ambitionsanläggning".

Ambitionsanläggning = Anläggning som presterar ett någorlunda godkänt, neutralt ljud till ett överkomligt pris (gärna begagnade prylar, loppisfynd mm), men man vill gärna ha ännu bättre prylar!

Överkomligt pris = De pengar som, mot all förmodan, "blir över" när man lagt pengar på alla andra intressen som man oxå har!

Andra intressen = resor(här går de mesta pengarna åt!), böcker, musik(skivor(!) & konserter), flugfiske mm mm mm mm

/Zeke
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:15:51  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Gillar inte bara samlingen och anläggningen, utan även rummet! Det verkar vara ett perfekt krypin att sitta och lyssna i den soffan

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/17 :  12:02:02  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
ja den dära cd och vinylsamlingen får du gärna donera till datarbehövandefonden. PG: ge-mig-nu

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/11/16 :  08:33:01  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
En hel del uppdateringar!!!
"Nya" (=begagnade) prylar:
Försteg Copland CTA-10. Genomgår just nu renovering/uppgradering med nya kontakter, kondingar mm, så Rotelförsteget finns kvar i uppstälningen tills vidare.
Cd-spelare Musical Fidelity Electra E624. Mycket trevlig spelare i svart pianolack.
Eftersom mina Dynaco mkIII också ska renoveras/uppgraderas (nya kondingar) så har jag skaffat ett Hafler 9130 slutsteg för att ha så länge. Låter väldigt trevligt och det är möjligt att det kommer att ingå i någon biampvariant när Dynacostegen är fixade.
Nytt högtalarkablage Ixos Gamma 6002 biwire.
Håller på att experimentera med några diy signalkablar med inspiration av olika projekt här på Hififorum.
Och så den senaste investeringen ett par elektrostathörlurar från Micro Seiki (MX-5) med tillhörande adapter. Gedigen kvalitet och mycket trevligt ljud, men givetvis ska adaptern modifieras lite.
Vidare har jag micklat lite med högtalarna. Bytt internkablage till Oelbach, lagt i lite mer dämpmaterial runt diskanterna och ställt upp högtalarna på betongplattor. Det sistnämda gav definitivt mest resultat. Dessutom har jag inhandlat nya kondingar till delningsfiltren för att uppgradera även där.
Det kommer nya bilder när jag är klar med alla renoveringar/uppgraderingar.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/16 :  12:41:42  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmm det är ju så man blir bara "lite" sotis...
Den vinylsvarven var trevlig.... För att inte snacka om den samlingen vinyl....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/16 :  14:06:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Sicken tjusig vinyl-spelare. Den skulle nästan kunna konvertera även mig till vinyl... Finns det lock till den? Inte så snyggt med lock kanske, men nödvändigt om man har 3 långhåriga katter...

Vinyl-samlingen var inte dålig heller, får mig att tänka på High Fidelity (boken och filmen..). Organiserar du om samlingen när du mår dåligt oxå? ;-)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/11/16 :  15:50:12  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå!
Lock finns endast som option till skivspelaren. Locket tillhörde en basplatta där locket satt på distanser. Alltså inget lock med gångjärn. Jag antar att kombinationen lock/basplatta är svåra att få tag på vi det här laget. Jag har däremot lagt beslag på ett gammalt lock till en annan skivspelare, av okänt fabrikat, så jag ska göra någon hemmabygd variant av optionalternativet. Den blir lite dammig som den står nu, även om jag inte har några husdjur som "stökar" till lite extra.

High Fidelity är ju nästan en norm för mig! Underbar bok och nästan lika bra film. Jag tycker de lyckades bra med att förflytta den engelska handlingen i boken till filmvariant USA. När jag läste boken, för ganska många år sedan, så slog det mig att den i stort sett handlade om mig! Men jag har ingen egen skivaffär, tyvärr!
Vinylen är sorterad i "tråkig" bokstavsordning. Med mitt teflonminne så är det enda chansen att hitta någonting över huvud taget! ;)

Just nu står vinylsamlingen i ett annat rum. Ett rör brast i väggen bakom hyllan med vinyl, med vattenskada som följd. När jag flyttade hyllan med vinyl fanns det stora mögelfläckar på väggen. Och lite mögel hade spridit sig till lådorna med 7" singlar!!!! Som tur är så ligger alla skivor i plastfickor!! det visade sig att röret läckt lite grann under en längre tid!
/ Zeke
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/16 :  21:43:12  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
snygg skivspelare! och jäklar vad skivor du hade, sådär ska jag oxå ha en dag

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2005/11/17 :  00:05:49  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Oj!

Jag kommenterar ganska sällan någonting här i hififorumet, men nu måste jag säga att din skivsamling ser väldigt prominerade ut.

quote:
Vad gäller min skivsammling så är den mycket varierad! Jag lyssnar mycket på powerpop, new wave, äldre punk, lo-fi, reggae/ska, gammal soul och en del tyngre rock.
Artister som spelas ofta är: Bonnie "Prince" Billy, The Feelies (favoriter!!), Lou Reed, The Clash, The Stranglers, Nick Drake, Danko Jones, Orange Juice, Soft Boys, Camper Van Beethoven, Johnny Cash, Weezer, The Posies, Tom Waits, Juliana Hatfield, Dexy´s Midnight Runners, Soundtrack Of Our Lives, The Smiths, Hellacopters, Loosegoats, Gladiators, The Datsuns, Monster Magnet, mm mm
Thumps up:)

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/11/18 :  07:59:33  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå,
och tack för alla positiva kommentarer!
Dilemmat som jag har, är att det finns alldeles för mycket bra musik!! Och skivorna tar, minst sagt, mycket plats. Jag och min sambo har letat lite efter en ny bostadsrätt, men skivsamlingen begränsar utbudet för vår del. Det måste finnas plats!! Och jag har ingen tanke på att sluta köpa skivor!
"Nya" musikaliska favoriter: American Analog Set & Super Deluxe!!!!!!!!!!!!
/ Zeke
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/12 :  01:06:41  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Fina grejer.
Men vågar man fråga hur många Lp skivor du äger?
Om du nu har 1800 singlar så har du väl säkert över 2000st lp skivor skulle ja tippa på.
Men har du lyssnat på alla?
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2007/01/12 :  08:30:05  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå!
Oj det var länge sedan någon rotade i den här tråden! Antalet LP-skivor ligger väl runt 2000 som du gissat. Vidare så överdrev jag nog antalet singlar. Antalet är "bara" ca 1600.
Jag har precis flyttat till en ny bostad så jag har varit dålig på att uppdatera denna sida. Jag har, tillsammans med min sambo, rustat ett gammalt IOGT hus på landet. Vardagsrummet är på ca 60 kvm och har en takhöjd på 4,5 m. Så det finns lite potential.
Dilemmat är väl att jag måste investera i ett par nya högtalare. Jag använder förnärvarande ett par Royd Doublett. De låter helt fantastiskt men är ett nummer för små i det gigantiska vardagsrummet. Saknas lite "tryck" med andra ord.
Jag har även bytt möbler för skivförvaring. Numera används Ikeas Bonde till skivorna och en sideboard från samma serie används som stereobänk. Passande eftersom man numera bor på landet!
Och eftersom jag hållit på med husrustning så har mina renoveringar av Dynacoslutstegen och Coplandförsteget inte hunnits med. Får ta det i vår. Så just nu kör jag med försteg från Rotel och ett slutsteg från Hafler. Det funkar det med.
Mvh
Zeke, numera landsbygdsbo
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:23:42  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mmm du får ta & skaffa dig ett par rejäla frontare då med andra ord.
Mm jag misstänkte att du överdrivit lite med singlarna.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/19 :  23:50:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Hur ser det ut nuförtiden?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000