HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 2004, Burmester rummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:34:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag började på Burmester i den stora Arkentråden men fastnade pga att jag inte riktigt var klar med i vilken ordning jag skulle posta alla mina bilder. Det vet jag nu, så låt oss start om och ta det system som spelade bit för bit.




Det var mycket folk i den stora salen där Burmester anläggningarna stod.



Anläggningen som det spelades på stod längs ena kortväggen. Hade man aldrig sett Burmester förut så slogs man av att det blänkte rätt mycket av elektroniken. För den oinvigde såg det ut att vara mycket krom, nästan som att stirra in i en 50-60 tals Jänkebils kromgrillar. Fast det var ännu blankare!

Det måste ha varit putstrasan_fram så fort ingen såg på

Alla fronter är kromade, svårt att få bilder utan reflektioner



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:38:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Högtalarna heter Burmester B99 och är några rejäla bestar. De klockar in på ca 100kg stycket. Man får en känsla av precision bara man tittar på dem, framför allt tycker jag att fronten ger ett mycket solit intryck.

Aluminium?


Det kan vara aluminium i den fronten, men jag låter det vara osagt. Är det någon som vet?

Äh, vi går ännu lite närmare va?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:43:32  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Riktigt ful-snygga produkter det där!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/16 :  20:12:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Aluminium på frontarna.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:03:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, snyggt och prydligt. Här finns inga felaktigheter i finishen.

Här kommer ett par bilder till på dessa stora högtalare:


Två dynamiska element från Seas och en banddiskant i mitten.
Undrar just var den kommer ifrån



Jag minns inte vad det var för baselement som satt innanför "gälarna"
på sidan av lådan, men de var två element sades det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/16 21:04:03
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:15:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Ja precis!! Brutalt fulsnygga.... Men OJ vad jag tyckte det lät bra!!! Och ändå är ju detta rummet (som HifiConsult brukar ha på mässan) lååångt ifrån optimalt ljudmässigt....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:17:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bilderna är förresten tagna av Zalve. Han har massor!
Kolla på den här bilden - visst är det snyggt?




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/09/16 :  23:32:56  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Vad var det för kablage som Burmester demades med?

/Mikaell.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/16 :  23:48:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nåt Biltema liknande, fast från Burmester själv... Du hörde berättelsen när Sladd hade testat med Transparents Värsta modell ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:17:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, det funkade bäst med Burmesters egen kabel. Betydligt bättre tydligen, så de bytte tillbaka igen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/17 :  07:05:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om vi går vidare till racket, som förövrigt också är ett från Burmester..., så står det en del godsaker i det.

Fullmatat rack


Kromade fronter och reflektioner var det ja! Men det är klart, det är mässa och där brukar det finns människor...

Appropå Människor till höger i bilden nedan står Udo Besser.

Udo i svart med ryggen emot kameran


Udo jobbar på Burmester och kom upp från Tyskland för att kunna ge lite mer information om Burmester. Han höll i ett pass inne i Burmester rummet där han pratade om deras filosofi samt visade på resultatet från den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:00:12  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Jag tycker dessa skapelser är riktigt läckra

Tyckte mig höra någon i "publiken" inflika att banddiskanterna görs utav Philips

Jag kan ha hört fel, har själv absolut ingen aning.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:04:47  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
quote:
Du hörde berättelsen när Sladd hade testat med Transparents Värsta modell ?!

Nej, har du lust att dra det kortfattat?
Jag var bara där en sväng på söndagen så jag hann inte med några längre demon så jag har nog missat många intressanta berättelser

/Mikaell.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:09:47  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
Hade planerat att åka till Arken, men fick tyvärr ändra planerna. Burmester hade jag garanterat inte missat att kolla in.

Synd dock att de inte tog med sin finaste CD-transport (969) och D/A-omvandlare (970). Dessa ska ju vara något av det allra bästa som går att få tag på. (Säkert bland de dyrare också med tanke på prislappen på 57000$).

Skulle inte ha något emot att slänga in dom i min lilla lägenhet.

http://www.burmester.de/english/productlines/da-converter-970-infos.html

http://www.burmester.de/english/productlines/cd-transport-969-infos.html


/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/09/17 12:12:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:10:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
När sladd kopplade in "sin" kabel, så föll hela ljudbilden ihop som en pannkaka. Att mässgeneralen tappade hakan är nog ingen överdrift.

Minnesbilden av Luciatåget (från "Hush! Angels are singing") finns fortfarande fast etsad på min näthinna. Maken till upplösning har jag nog inte hört.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:41:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vad skall man säga om ett system för 900.000:- kronor? Att det lät taskigt? Nä, för det gjorde det inte. Vi moderatorer fick vara ensamma med detta system sent en kväll medans Arken låg tyst och mörk. Vi körde igenom ett tufft pass med Ramstein, Yello, Patricia Barber, von Groove, Michael Ruff, och zalves mer finstämda musik avverkade medan vi turades om att sitta i sweetspot. Vi var alla ganska överens om att systemet klarade allt helt utan ansträngning, det spelade ingen roll hur mycket bas eller hur mjuk hand som krävdes, allt funkade lika bra. Till slut blev det lite frustrerande att vi inte kunde få det att snubbla till lite men man kan ju alltid trösta sig med att man inte har ett rum där det får plats i hemma. Skulle det vara något som inte var på topp så hade det inte Purist systemets förmåga att projicera djupet i inspelningsrummet.

Jag har läst här i Arken tråden att det finns de som tyckte det lät ljust och kallt samtidigt som andra sa att toppen var avrullad med för fylligt mellanregister. Vad stämmer? På vår kväll i sweetspot så håller tycker jag att det snarare drog en lite aning mot det mörka precis som live musik gör. Alla stämmor i körerna på Zalves skiva hördes lika starkt och levererades med finess och klarhet som visade precis hur bra inspelningen var. Vi släckte ner rummet och det var vackert och stämningsfullt så ingen ville tända.

Det kunde flytta luft långt ner i basen som gjorde Ramstein till en högtidsstund och visade på mer förfinat basspel än vad den här ibland ganska grötiga inspelningen kan verka.

Yello och Kraftverk avverkades med en sån självklar enkelhet att det kändes som det var alldeles för enkelt för systemt. Transienter och djupa bastoner seglades igenom hur lätt som helst, inga svårigheter alls.

Pengarna känns som Farbro Anka pengar men det var en högtidsstund att få lyssna på detta system som är så omtalat i världen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:00:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hejsan,

Jag lyssnade aldrig ens sittandes så jag lämnar kommentarer om ljudet därhän.
Däremot vill jag minnas att det sitter dubbla tio tums baselement innanför gälarna.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:07:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fler bilder:





Sladd hade fullt upp med att sköta fjärrkontrollen.





Ännu en bild på uppsättningen i racket.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:23:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Zalve! Jag var där inne och tittade lyssnade. Efter prat/information om hur Burmester matchar komponenter, testar och verifierar produkter samt ett par härliga språk kunde jag inte längre hålla mig. Jag sa i nån av Sladds konstpauser:
-"På tal som sladdar då..."
Och nickade mot golvet.

Kul att dema 900'000krs anläggningen med kabel för 30 kr löpmetern! Öppet sinne och acceptans att "Jaha. Detta funkar här!". Tummen upp.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:54:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, "30kr löpmetern", är du säker på den kostnadsuppgiften?

Detta är en kabel som varit med i utveckling och den är hårt integrerad i systemet. DVS både förstärkare och högtalare samt kabel har designats att fungera som en enhet. Snacka om synergier...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:36:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Pac: inte 100%...inte mer säker än att Sladd sa nått om att den kostar 25, 30 kr per löpmeter men jag kan ha helt missuppfattat det hela. Nån frågade om den kunde ingå i köpet av hela anläggningen varpå sladd nog sa "Hmm...ja det tror jag nog".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/17 :  19:46:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mera bilder:





Det var hela tiden mycket folk i det här rummet.





Sladd i sitt rätta element.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/17 :  21:49:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mycket folk var det, även sådana med sandaler.




CD'n är toppladdad och remdriven. Burmester gör sin egen drive och Udo hade med sig lite delar som man fick fingra på om man gick på hans föreläsning.

toppladdat

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:33:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

CD'n var riktigt go´ att manövrera locket på... Det var många som var framme och testade.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:52:42  Show Profile Send 10 a Private Message  Reply
Det är inte utan att habegäret efter en 001:a sätter in, trots att man inte hört den, att man vet att den är ungefär 10 gånger för dyr och att den ser ut som (för att löst citera Rydberg) "takfläkt och svart skinnsoffa". Consulterna har ju inte uppdaterat sin sida (förstås upptagna med mässan), så om nån vill komma med prisuppgift vore det spännande! Det gäller ju att ha koll på hur mycket man måste äska från "hon som bestämmer"!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/18 :  07:53:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tre bilder på helt fantastiskt hantverk och finish:





Integrerad förstärkare 032, 2 x 171W i 4 ohm.
http://www.burmester.de/english/components/integrated_amp_032_infos.html





Detalj av fronten





Detalj från Burmesters största slutsteg, Power-Amp 909.



Power-Amp 909 ger 2 x 600W i 4 ohm. Skulle inte det vara nog kan man köpa två stycken och
bryggkoppla. De kan då ge 3200W i 1 ohm och är stabila med vilken last som helst.
http://www.burmester.de/english/productlines/power-amp-909-infos.html




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000