HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Linn Majik vs Vincent sp-996
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/19 :  18:37:03  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jag och peter aka smallsuper_man här på forumet bestämde oss för att i dag testa hans nya vincent monoblock mot min linnförstärkare

kan väl börja med en bild på uppställningen...för dagen var det hfls-1 som skulle plågas eftersom jag var väldigt sugen på att matcha dom med lite mer effekt som vincentarna kan leverera, dvs 125w (linn 2*33w)




ursäkta bildkvaliten den är urusel..måste verkligen köpa en ny kamera

en liten på vincentarna dö dålig kvalite dock




ok nu har ni sett kombatanterna iaf...hur lät det då?
först kändes det som att vincentarna spöade majiken på alla möjliga sätt..helst basen blev 100ggr tightare, nu är det verkligen konstaterat hfls-1 vill ha effekt gärna mycket mer än vad vincent hade..djup å bred stereobild men framför allt basen i ett järngrepp (nästintill) kännetäcknar vincent blocken...trodde inte nånsin det skulle vara kul att lyssna på majiken nåt mer efter det :/ när vi sen kopplade in linnen igen så kändes det inte så hemskt...både mellanregistret å diskanten spelade mycket öppnare på nåt sätt..men den hanterar basen verkligen bedrövligt...mer detaljer på nåt sätt lite svårt att sätta fingret på...

mja kan va så att jag gillar karaktären på min förstärkare jag vet inte ska bli kul å se vad peter tyckte nu när han fått smälta "fighten" en stund

kan dock starkt rekommendera vincent sp-996 till er som vill driva bas på ett BRA sätt billigt dessutom, precis som peter kommer göra

litet ps: majiken agerade försteg åt blocken å min mimik cd förmedlade välljuden

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:18:29  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Ja såhära efteråt så har man ju funderat lite..

Fösrt så måste jag påpeka att håkan har grova akustiska problem (tom värre än jag har).
Det är ju känt att HFLS1 vill ha efekt mycket efekt och det är vad Majik inte har! 996 har det iaf lite granna.. så förutsätningarna är oliga men det är också olika produkter.

när man börjar spela märkar man hur påträdande basen är, på ett otrvligt sätt. den lixom tar ut mellanregistret så det blir en sorts loudnesfunktion nästan. men det är en väldigt fin klang i det som finns . när vi sefan kopplade in vincent sp-996 så slogs jag av stereobilden från monoblocken, basen var taitare men dom akustiska problemen var fortfarande kvar (duuuh). Jag hadde förhoppningar om att den skulle ha såpas bra kontroll över basen att mellanregistret skulle kunna få lite andrum, men även nu var det lite knepigt. det övre registre var fortfarande mycket klart, men den har blivigt lite färgad av vincent åt det mörka hållet, bra eller dåligt? svårt att säga.

efter ett tags poppande och rockande och rageeande osv osv så bytte vi somsagt tillbaka till linn. då hörde man ganska tydligt att linn majik har en lite kallare klang men med tanke på att vincen ät mycket varmare/ murkare, så blir det en mycket behaglig klang. men som sagt stereobilden blev lite lidande och framför allt basen!

Jag ska använda min 996or för att driva 1st 10", det är dens ända uppgift, jag ska dessutom lägga till lite mer kondingar rimfrost ska få köra midi å diskant hoppas på att det blir en bra kombo

//Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:20:52  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
HEHE glömde å nämna mina rumsresonanser :) som inte är av denna värld ;)

nästa ggn vi testar icepowern här hemma peter ska jag ha fixat så högtalarna står på kortsidan ist för långsidan !

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:22:35  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
tack hehe

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:31:43  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Precis som ni skriver så är ju Majikens stora akilleshäl att den inte är särskilt effektstark alls. Har själv haft Majik, och saknade också baskontrollen. Men nog kan den få det att svänga ändå Så länge man inte ger den en alltför taskig last (som jag förstått att HFLS-1 tydligen är).

Har hört storebrorsorna till SP-996 (SP-331?), och det lät klart trevligt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:33:48  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo testen va väl inte riktigt rättvis pga effektskillnaden samt majikens effekt, men vad ska man annars hitta på en söndag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/20 :  01:28:08  Show Profile  Reply
Kul test! Visst är dom bra dom små blocken, men jag var tvungen att sälja mina pga att dom slog av sig själva när man körde dom på surroundkanalerna
Ett 331 borde sitta som smäck till HFLS-1 kanske?! Har ett mycket fint mellanregister och diskant samt även bra kontroll på nedre registren.. Sitter och funderar fram och tillbaka om jag ska bygga mig ett par.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/20 :  12:41:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Enkelt vad Martin. Du ta med ditt 331 hit en dag när min HFLS1 är klara.. Så kör vi en dag och kollar. Jag tror mig veta att jag inte har SÅ mycket rumsproblem. Möjligen i Köket [D:]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:01:17  Show Profile  Reply
Jag får nästan göra så Zalve, kanske kan ta ledigt trots allt till träffen, verkar bli en riktigt kul dag/kväll/natt
Hugg mig på icq sen när du är vaken!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/21 :  04:00:20  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
borde sitta som en smäck ja

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/21 :  04:58:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi kan ta det efter eller straxt före träffen oxå... Skall försöka ha dem klara så fort som möljligt, för att kunna bestämma ytbehandling på dem...

Dvs, du kanske får se dem i naturell miljö (MDF).

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:42:12  Show Profile  Reply
No problemos

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000