HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFiCenter bygger ny butik - Efter kaos kommer ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:17:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som ni kanske har sett här på Butikssidan så ska Malmö HiFiCenter flytta till ny butik. Flytten kommer att ske i början av September.

Jag tänkte att jag skulle starta en bildtråd hur lokalen sakta tar form. Vi börjar lite efter att väggar har blivit målade o innertak har monterats.


Så första bild blir utanför , lite på avstånd.

Butiken ligger till vänster om den gula byggnaden.

Där plankerna står lutade mot väggen kommer ingången att vara



Står man vid ingången o tittar till vänster så ser man var disken kommer att stå. Det blir framför dörren



Här ser man ingång till nästa rum , bilden är tagen där disken kommer att stå



Väl där inne så ser man att det är 2 rum


Tagen från samma ställe som förra men i en annan vinkel


Från andra hållet


Slutligen en bild på sista rummet


Här fastnade Johan på bild igen (Den andra Johan)


Det är alltid svårt att förmedla hur stort det egentligen är , rummet på dom 2 sista bilderna är 13 met långt men det ser mer ut som 5.

Butiksytan är ca 30 kvm större än den nuvarande butiken.


Mer bilder kommer inom kort.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/09/21 21:10:02

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:50:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har aldrig besökt någon av Malmös hifibutiker, får väl passa
på när det blir dags för invigningsfest

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:05:44  Show Profile Send snaben a Private Message  Reply
När är det dags för invigning???

olle

OED
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:09:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vilket härligt LJUS det var i dessa lokaler!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:24:28  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
mja måste hålla med dig om det....dom flesta butiker e i princip mörklagda med endast betongväggar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/27 :  07:46:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
svårt att se på bilderna hur stort det är och var är ytterdörren? =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/27 :  09:04:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Vart i malmö tar detta form?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:01:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Invigningsdag är inte spikat men antagligen helgen efter Arken.


Mikael 1979
Om du läser texten igen så får du reda mer om dörren
Men hur stort det är vet jag inte , fast det är 30 kvm större än dom nuvarande lokalerna. Dom är lagom stora så det blir bättre ytor.

Per
Jo du har så rätt så att det är naturligt ljus in. Rummet på dom första bilder har fönster som går ovanför innertakshöjd. Det ena av dom inre rummen har snett innertak precis vid fönstren vilket gör att ljuset reflekteras in.

Det 3 rummet har inga fönster.

Marcus.
Här har du karta som visar nuvarande adress o den nya



Båtarna som syns i bild är precis där fiskehoddarna är.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:11:55  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Vad lyssnar ni på när ni bygger? Ni har väl en jobbestereo i 50 000 :- klassen minst hoppas jag ;)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:30:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det kommer att justeras allt eftersom när det är färdigt. När man gör en ny butik så hinner man ändra på planlösningen flera gånger om innan man är nöjd. Har man då treatat rummet är risken stor att man får börja om.

Utrustningen blir i 200 000 :- klassen. Och det är i det mörka rummet dom dyrare pryttlarna ska stå. Är det planerat i nuläget

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:38:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Johan,

det ser ut som om detta kan bli riktigt bra!

Jag blev också glatt överraskad av allt det fina ljuset

Det skall bli väldigt roligt att följa Erat bygge

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:40:19  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Antar att hyran är mycket billigare och att lokalerna blir betydligt luftigare och bättre att dema i! Antar att det jämnar ut sig längden, en bra demo för kunden och han blir såld! :)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:58:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
johan_björklund: Men då förstår jag =) jag letade efter nån form av de grade entré fast den kommer väll senare då?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:46:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då var det dax för lite nya pix. Många nämde det naturliga ljuset så jag börjar med en sådan bild då.....



Men det är inte där det roliga händer , det händer i rummer bredvid.


Det knåpas o borras förfullt för det är dax för växlarna att komma upp. Vad man då behöver är en massa kontakter.



Man behöver även en massa meter kabel , det kommer nog att gå åt ett par rullar sammanlagt.


Kontakterna som används blir Neutrik Speakon


Sen är det bara att börja löda


Alla högtalarkablar kommer givetvis att döljas i skena




Här kan ni inspektera lödningarna med. Johan sa nått om lödningslicens


Det färdiga resultatet blir nått så här.



Längre ner på väggen så kommer det fler växlar. Hyllorna är åxå snart på plats.



Jag har ju föresten glömt att visa landmärket som man ska ta sikte på när man ska besöka butiken.


Det här var allt för den här gången , fortsättning följer

Ha det bäst
J





>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:44:20  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Detta måste vara nära Gyllenetider konseren? Vi parkerade rätt nära skrapan...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:01:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ja, det blir nog lätt att hitta

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:17:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Detta måste vara nära Gyllenetider konseren? Vi parkerade rätt nära skrapan...


Du har så rätt så Marcus. Mölleplatsen ligger ett par 100 meter bakom.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/06 :  02:10:57  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Kul reportage!

Har ni hyrt in någon kompetent akustiker att mäta upp rummen så att utrustningen ni säljer får visa sin fulla potential?


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/06 :  08:47:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som jag skrev innan så kommer akustiken att fixas efterhand. Jag vet inte exakt hur dom ska gå tillväga. Jag är inte anställd så jag får inte reda på allt

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:59:40  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Trevligt Ser dock inte vart du skrev det någonstans men det spelar ju ingen roll. Anledningen att jag nämnde det är att akustiken tenderar att vara förskräcklig i hifibutiker. Träväggar (ibland tom betong), en liten soffa och apparater. Inga absorbenter eller diffusorer.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:55:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
He he he

Såg att jag inte hade skrivit det , men jag hade det i skallen ;-)
Jag tycker själv att man inte ska dra iväg o behandla rummen förmycket. Det ska passa alla produkterna , dom står inte på samma ställe , sprider inte ljudet likadant.

Är man i köpartagen så lyssnar man på lite olika produkter i butiken sen lånar man hem.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:51:51  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Otroligt. Dom bygger en ny butik med växel!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:35:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:06:25  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Nåt nytt? eller har du blivit utkastad Johan?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:54:31  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Mmmm, man blir lite allergisk av högtalarväxlar, men dom har iof sin funktion...

Men man hoppas det inte blir en sån vid seriös lyssning i det andra rummet....
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:24:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Utkastad !!! JAG !

Har man så många olika produkter att välja mellan så är en växel för förstärkeriet , högtalarna mer eller mindre ett måste. Men som innan så kommer växlarna bara finnas i det billigare sortimentet. Just i det billigare sortimentet vill kunder oftas lyssna på 5-7 olika saker. Ska man då hålla på att koppla om för jämnan ..........

Dom dyrare prylarna kommer att demas som innan.

Givetvis så kommer det en fortsättning , jag får ringa till dom o säga att fika rasten är över

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000