HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 BDR-kone-test
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:25:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Har ju BDR koner så jag bestämde mig för att testa skillnaden mot att ha en vanlig bok under. Såhär ser den ut i orginalutförande:


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:27:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Och såhär såg uppsättningen ut i "tweakat mode"


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/22 14:32:11
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:44:54  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ser intressant ut.
Nu väntar vi på resultatet.
Snygg spelare, vad är det för någon?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  15:24:59  Show Profile Send Skiier a Private Message  Reply

Intressant!

För att få så bra resultat som möjligt kan du ju först
köra med konerna. Sedan lyssnar du och antecknar dina
intryck. Efter det lägger du dit böckerna, drar i dig
ett helrör, slår något trubbigt tungt i huvudet, vilar
ett par dagar, lyssnar igen och antecknar.
Sedan kan du jämföra anteckningarna.

Fast det är klart, risken är ju att du efter helröret och
klubban vaknar upp och undrar vad i tusan du håller på med
och skäller ut frugan för att hon har lagt böcker under
CD-spelaren


Jag väntar också med spänning på resultatet!

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  15:50:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag har gjort ett par snabba tester fram o tebax nu och kan inte detektera någon skillnad. Finns den så är den otroligt liten. Det var lite kluddigt att lägga under böckerna själv dessutom då spelaren väger 15 kilo. Ska ta hjälp av min vän Gromit nån dag så jag ber att få återkomma.

Leif B> Det är en Audio Aero Capitole MKII, en fransk spelare i den högre klassen (www.audioaero.com)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/22 15:53:47
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/22 :  15:53:51  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jisses, vad kommer härnäst? En bunt Stereophile under Passen..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/22 :  16:10:34  Show Profile Send 10 a Private Message  Reply
Eller små klossar för att palla upp högtalarkablarna!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  16:25:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
10> BDR-konerna var fabriksmonterade på cdspelaren så jag är helt oskyldig

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/22 :  16:29:26  Show Profile Send 10 a Private Message  Reply
Hehe, erkänn att det var de som gjorde att du köpte spelaren!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/09/22 :  17:27:32  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
quote:
Ska ta hjälp av min vän Gromit nån dag så jag ber att få återkomma.

Jassådu. Jag tänker minsann inte medverka i sådana här dubiösa sammanhang!

Tänk på att det gäller att välja rätt böcker:
Några tjocka eller många tunna
Stora eller små
Inbundet eller limmat

Framförallt är det ju förstås viktigt att välja rätt genre. Jag såg att du tog kemiböcker. Jag antar att du testade även ekonomi, matematik och även skönlitteratur men förkastade dessa efter rigorösa blindtester?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:12:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fysik/Mekanikböckerna passar nog bäst.
Frågan är nog om ryggen skall vara utåt eller innåt ?! ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:42:55  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Spännande test, Rydberg ! Jag har själv "lite tid över" i några veckor & laborerat med alla möljiga underlag till elektroniken.

Toppa testen med att låna hem ett trepack svampar, eller Energy-transformers som dom heter.
Svamparna sopade mattan med BDR-kon/puckkombinationen under min cdspelare.



Mvh

Edited by - Niclas on 2004/09/22 18:47:34
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:55:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Det är möjligt att mjuka fötter är bättre (de borde vara det). Jag är dock skeptisk om de gör någon skillnad alls

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  19:05:29  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nja har man en Cd-spelare för runt 60k ska det väl mycket till för att tweaka den bättre.

mvh Leif B
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:09:18  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Om de gör någon skillnad har väl med prylarna att göra...
Jag tror att ju dyrare produkter man köper, dvs med bättre och bättre lådor kanske med tjock aluminium rakt igenom, ju mindre skillnad blir det. Men har man som jag en Philips 963SA som har väldigt dålig låda, tror jag fötter kan göra stor skillnad. Eller jag vet eftersom jag testat en hel del fötter själv. Har faktiskt gjort större skillnad än olika signalkablar för mig...

Edited by - marbrink on 2004/09/22 20:11:43
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/23 :  09:03:30  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Som marbrink säger så är nog resultat varierande med olika spelare.. Jag testade dock en fot på mässan i göteborg under Naims CDS3 spelare och det ger resultat, dock så blev det mer resultat med en annan spelare som hadde rör i utgångssteget...

Denna fot är en kombination av hård kula och dämpning, alltså det bästa av flera världar...'

/Martin
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/23 :  11:59:02  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Att olika underlag ger olika effekt kan ju &så bero på vad dom står på. Vad hjälper det med spikes under spelaren om racket/bänken den står på är instabil & vibrerar ?
Jag förespråkar nog Rydbergs sätt, att prova olika "tekniker" hemma under samma förutsättningar. Funkar det bäst med några böcker (en flock Molt ?) är det ju bara att gratulera & då har man sparat en eller flera tusenlappar. Om det sedan skall vara inbundet eller limmat lägger jag nog min slant på glättade pappersark i 500-hög .
"Svamparna" som jag är lyrisk över är fyllda med nå´n blandning av kopparspån & fin sand, så dom känns väldigt stumma när man trycker på dom.
Dessutom fick jag höra att dom var utprovade under dCS-elektronik så det finns nog inget pristak där tweaks upphör att fungera.

Mvh

PS! Rydberg, kasar inte din, för övrigt läckra, cdspelare om Du använder dess tryckknappar ?
BDR-koner på glas blev rena isbanan hos mig. DS!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/23 :  12:36:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
MartinH> Kan väl tillägga att det sitter rör i utgångssteget även i min cdspelare

Niclas> Jo den glider rätt friskt måste jag säga, den är iof tung nog så man kan trycka på knapparna utan att den flytar sig om man trycker löst. Brukar använda mig av fjärren

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:36:51  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Jag har en tid nu använt mig av BDR-koner ståendes på hockeypuckar. Osäker på om puckarna har någon mer funktion, positiv eller negativ nu när jag har koner, än att Wadian kommer upp precis lagom för att ettåringen hemma inte ska nå slädknappen.

Ljudmässigt är dock skillnaden med koner kontra standard ganska stor. Jag hade spelaren förut på mjuka kuddar med inte särskilt lyckat resultat. Att det skulle göra mindre för ljudet för att spelaren är välbyggd tror jag inte jag kan hålla med om, eller beroende på vad den kostar. Min spelare är byggd som en tanks och väger över 25 kg, priset på Wadia med SE-drive är ju också tämligen högt. Ljudbilden med tre BDR-koner blev stabilare och djupare med en mer kontrollerad bas. Tydligen är det viktigt att man placerar ut konerna på "rätt" ställen. Själv har jag en under drivdelen, en under nätdelen och en tredje för att balansera upp det hela.

Som jag har fattat det är det lämpligt med lite hårdare "fötter" om spelaren har en dämpning invändigt och mjukare om drivdelen är mer fast. Men det är viktigt att prova sig fram. Hockeypuckar enbart funkar faktiskt ganska bra.

Edited by - bfjohansson on 2004/09/27 14:38:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000