HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 2004, VIP-natten...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:25:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi hade en tävling om fyra platser till VIP-natten, natten mellan den 10 och 11/9 på Arken.

Vinnarna var Arcam, Mattias, Ulf och Dr Moreau. Förutom våra VIPnattsvinnare så var jag och Zalve med.

I denna tråden kommer vi att beskriva en underbar upplevelse och en natt som jag sent kommer att glömma.

Välkommen till VIP-nattstråden 2004!





Under VIP-natten fick vi chansen att få demonstrationer i PL-Audios rum(DCS, Lamm, JM-Lab,...), Burmester-rummet, QRS & Advantage-rummet och i Mårten Designs rum(Mårten Design, Advantage, EAR, Jorma design).

Men vi börjar väl från början?

Det var ett förväntansfullt gäng som samlades i Arken's reception när mässan var över. Alla vinnarna hade fått var sin HiFiForum.nu-namnbricka med ett mycket speciellt epitet på, det stod "Vipnattsvinnare" på dem...

Det blev en hel del diskussioner om vad vi hade framför oss, frågorna duggade: "Vilka rum är det vi skall lyssna i?", "Får vi spela vår egen musik?", "Vad tror du, kan det verkligen speal bra på en mässa?",.....

Som sagt, förväntan var på topp

Från vänster till höger: Mattias, Ulf och Dr Moreau


och på andra sidan bordet...

Arcam



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:47:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
... upplevelse och en natt som jag sent kommer att glömma


Jo det var väl verkligen att beskriva det. Pac och jag kom väl hem efter 3 och närmare 4 på natten/morgonen.
Jag tror dock att vinnarna var rätt nöjda när vi gav oss på "kvällen"

Sanoj aka Jonas Pehrsson var vår guide och höll humöret uppe tills sladd kom ner.


Sanoj på HiFiForum.nu



Edit: Tyckte det stod Karlsson på IDbrickan. Sorry!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/27 00:13:16
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/27 :  00:12:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tack för rättningen,,, Hittade tom att det skulle vara ett "h" i efternamnet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/27 :  08:54:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
Hittade tom att det skulle vara ett "h" i efternamnet.


Ja allt annat är för kreti och pleti..
Det var en mycket trevlig kväll, där Blue man group satte ett bestående intryck.
Dvd`n är beställd och på väg

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:12:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Blueman group på DVD är riktigt rolig och jag tror att du får ställa dig på kö, det är många som beställer den just nu...

Det för oss in på det rummet där vi startade våra nattliga övningar.

Först ut var....

PL-Audio

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:13:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Sanoj> Har du några bestående intryck av den här?



Nitin Sawhney - Beyond Skin

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/27 10:14:10
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:25:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
Sanoj> Har du några bestående intryck av den här?

Du menar cd-skivan utan musik...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:30:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ja just den! De andra "låtarna" är iof mycket mer musik. Spår 9 är dock coolt! Shake it baby......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:51:29  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Denna lyssningskväll/natt började med en hifidemo inne hos PL-Audio där vi lyssnade på en sorroundanläggning med JM-lab. DVD´n kördes på en duk med måtten (c:a) 2,5x1,5 meter och var ett
"bakprojektionssystem", bra bild trots den stora bilden.
Ett imponerande och dynamiskt ljud, men en bock i kanten var
en viss basbumlighet som vi får skylla rummet på. Kan alltid vara
svårt att få ett optimalt ljud på en mässa.

PL-audio visade ett flertal högtalare från den nya JM-Lab serien, fina Lamm-steg som jag gärna hade lagt beslag på och sist men inte minst apparatur från DSC. Vi fick ett mycket trevligt bemötande från PL-audio-folket. Intressant start på denna hifinatt .


Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:30:50  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Så var det då dags för min berättelse av VIP-kvällen på Arken.

Hela Fredagen var en enda lång väntan. Dom lyssningar jag hann med var bara aptitretare på vad som skulle komma. Så kom äntligen kvällen, och efter en stund var hela gänget av glada vinnare samlade.

PL Audio
Vi blev mycket väl mottagna och det var en imponerande syn med Focal JM Lab högtalare som mötte oss.
Man hade valt att ha två separata anläggningar uppsatta i var sin ända av rummet, kanske inte den bästa lösningen då det kändes aningen rörigt.



Demonstrationen började med att vi fick se en mycket elegant lösning på problemet med att kombinera Hifi och bild i ett rum. Man använde sig av bakprojektions lösning bestående av en halvtransparent skärm och projektor. En elegant och smart lösning som gav en mycket bra bild.

DVD som spelades var 24 timmars Bach konserten i Tyskland samt en live konsert med Blue Man Group. Rekomendation: gå och köp Blue Man Group på DVD i morgon!

Efter detta var det så dags att vända sig om 180 grader och lyssna på ”vanlig” 2-kanals Stereo (äntligen). Man spelade på Utopia med Lammslutsteg, Edge försteg, Verdi spelare.
och Elgar DAC???




Lyssningsintryck:
Det var tydliga problem med basen i rummet, men förutom det så tycker jag att det lät direkt och kraftfullt med detaljskärpa.
Personligen gillade jag inte vad jag hörde. Det är svårt att säga exakt vad det var, men alla högtalare kan inte passa alla öron.

Sladd stack in huvudet efter en stund och det var dags att gå vidare till nästa rum som var:
?????????

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:43:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

Kristoffer presenterar lite snabbt vad det är vi skall få se



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/28 02:07:08
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/09/28 :  02:02:19  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Det var en riktigt trevlig kväll/natt grabbar

Lite om minnen som består, JM-lab:
Att uppleva Jacques Loussiers trio på DVD var första gången för mig. Riktigt kul att få se "gubbarna" spela

Men ljudet var inte i min smak. Har en del skivor med gruppen och de låter sannolikt bättre. Rumsproblemen i basen var också tydliga. Upplevde man kunde höra vart baslådan stod. Inte min stil.

Under kvällens lopp krympte min JLT-samling med en pinne, mer om detta senare

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2004/09/28 02:27:25
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:04:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, visst fanns det rumsproblem, men dynamiken i tvåkanalsanläggningen...

Anläggningen var som sagt en DCS/Edge/Lamm/Jm-Lab anläggning

DCS & Edge


DCS-stacken(Verona, Purcell, Verdi & Elgar) har det snackats mycket om. DCS är ett av företagen som ligger bakom de digitala ljudformaten så det var väldigt spännande att sitta framför en ev deras stackar. Mer om deras Audiofilprodukter kan man hitta här

Försteget som användes var en Signature one från Edge, mer om den här

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:25:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kraften stod en Sverigepremiär för. Det var ett par Lamm M2.2 som tronade vid sidan om racket.

Lamm M2.2


Högtalare i denna tvåkanalsanläggningen var ett par JM-Lab Alto Utopia BE.

JM-Lab Alto Utopia BE


Det var en komplett BE serie som visades upp på Arkenmässan.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:31:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag vill rikta ett speciellt tack till Kristoffer, tack för att du tog så väl hand om oss!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:17:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Precis som doktorn ordinerat är det dags för nästa rum.

Det är dags för...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:15:35  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Hifipromenaden genom Arkens korridorer fortsätter denna sena kväll och vi går tillsammans med "Sladd" in i Burmester rummet.
Efter en information om Burmester och deras oerhört höga kvalitetskrav med matchade komponenter på alla nivåer samt kvalitetstänkande i alla dimensioner började så demon.
Det spelades bl.a. en Burmester cd med Ann-Sofie von Otter
och detta lät...fantastiskt bra, vilken upplösning, rent som
en fjällbäck.
Hela kalaset gick på runt 900000:-, så det är bara att ta fram stora plånboken. Det visades också en stativare, ett par monoblock modell XXL. Snygg design krom och spegelfront men det är ju alltid olika tycke och smak. I Högtalarna för 395000:- satt det två tio" två 4"
och en banddiskant.

Visst lät det bra men smakar det så kostar det
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:36:45  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Burmester, vad skall man säga?
Blankpolerat som delar in folk i två läger: antingen älskar man det, eller så hatar man det. man får tycka vad man vill, men designen är onekligen speciell.



Vi klämde och kände på anläggningen, speciellt på den remdrivna cd-spelaren.



En fantastisk känsla, byggt som ett kassaskåp. Det är svårt att förmedla i ord, åk till Hifi Consult och känn själva är allt jag kan säga.



Vi sattte oss då ner och Sladd berättade ”The Burmester story” (sök på tidigare tråd i forumet ni som inte redan vet om den). Imponerande och annorlunda sätt att tillverka och testa sina produkter.
Efter denna föreläsning hade vi ännu högre förväntningar om hur det skulle låta, speciellt med tanke på vad anläggningen kostade.

Lyssningsintryck:
Hur lät det då? - Jo tack bara bra!
Tag en skiva som Waterfalls med Sara-K, en utmärkt skiva, men tyvärr lite sönderspelad på mässor. Helt plötsligt var det som om det som om skivan fått nytt liv, en enorm närvarokänsla med massor av detaljer som man inte hört tidigare.

Njutning och kritisk... Mattias och Dr Moreau


Det här var en av dom få anläggningarna på mässan som gav mig rysningar i ryggraden.
Ni vet dom som fyller kroppen och som ger gåshud –fantastiskt!

En sak upptäcktes dock och det har även skrivits en del om detta på forumet var lyssningspositionen. Det är oerhört viktigt var man sitter placerad när man lyssnar, det kan skilja mycket och kan påverkar ljudbilden enormt.
Om man var lite elak skulle man kunna säga att man bör vara lika noggrann hur man sitter och lyssnar som hur Burmester bygger sina grejer.

Summeringen är att det lät mjukt, öppet och rent med detaljskärpa= fantastiskt bra.

Jag måste dock säga emot mig själv, då jag tycker att det fattas någonting.
Mitt bland all utveckling, kvalitetskontroller och polerande tycker jag att någonting har gått förlorat. Nämligen glädjen! allt är på något vis för perfekt, vart tog entuiasmen vägen?

En Porsche må vara rolig att köra, men det är ändå någonting visst med Engelska bilar!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:37:54  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Alla som ser eller hör Blue Man Group fastnar!
Själv beställde man deras 2cd's samt deras dvd direkt efter hemkomsten från mässan

Tyckte PL audio inte kanske hade suveränt ljud, men suverän livekänsla fanns det i det rummet iaf.

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/09/29 :  02:04:26  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Det var en upplevelse att få vara med om VIPnatten.Tack till PAC och utställarna!
Över till ljudet. DCS stapeln (4 enheter) måste vara en av HIFI världens dyraste CDspelare. Ljudet via Edge, Lamm och JMlab hade en mycket bra upplösning och dynamik- det var verkligen drag i musiken.Det fanns dock ett svårt basproblem (rummet) som man fick försöka "tänka bort" för att uppskatt övriga kvaliteér.JMlabs större högtalare är några av de få konventionella högtalare jag gillar (Dipolälskare som jag är-Audio Artistry!).
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:02:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag upplevde också mycket stor skillnad mellan sweetspot och bara en plats bredvid i Burmesterrummet.

I Sweetspot spelade det dynamiskt och med en ordentligt tilltagen ljudbild både i djup och i sida. På platsen bredvid var djupet nästan helt borta...

Jag kommer speciellt ihåg hur zalve sprack upp i ett jätteleende när han äntligen fick höra sina julsånger från sweetspot.

Det är för övrigt Zalve's fantastiska bilder i hela detta reportaget, Tack Z!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:08:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

oj vilka trevliga inlägg, man blir ju nästan religiös - även utan julsångerna

OT: som nybliven ägare till BMW-sexa vill jag bestämt dementera att skillnaden skulle ligga i favör åt alla de engelska vrak man ägt

sorry, bara en liten liten passus.... nu väntar vi med spänning på resten!!

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:51:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För att inte säga hur undebart "Black Magic Woman" lät (Från Companion skivan)

Edit:
Givetvis med Patricia Barber

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/29 15:03:38
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:21:32  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Tja vissa vill ju bara ta sig från punkt A till B utan att njuta av naturen längs vägen.
Med en Engelsk bil kommer du att att spendera mycket tid längs vägkanten, och kan på så sätt kunna njuta av naturen.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:42:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tyskt eller Engelskt, det börjar låta som tycke och smak och där finns det ju bara ett "rätt" nämligen att var och en väljer för sig själv...

Efter en Burmester-upplevelse var det så dags för helSvensktiaf en liten stund.... Vi gick vidare och lyssnade på...
QRS nya Venus


Det blir tyvärr väldigt lite bilder från detta rummet eftersom man höll på att testa diverse och rummet var lite i oordning när vi kom in. Men en uppfattning om vad QRS Venus kan fixa kanske vi fick ändå, eller vad säger våra VIP-vinnare?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:10:23  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Så var det dags att lyssna på QRS Venus, eller Mini Jupiter som Sladd kallade den.

Mycket av Olles filosofi ligger bakom konstruktion och ljudideal av denna högtalare.

Designen är i mina ögon inte alltför lyckad, då dels högtalaren är STOR plus att toppen på högtalaren ser ut som Dart Vaders hjälm från Star Wars filmerna.
Det visade sig dock att mina första negativa intryck blev som bortblåsta när Sladd började spela lite musik.

Scanspeak ringradiator


Lyssningsintryck:
WOW!!! , här finns potential.
Jag skall säga att gillade ljudet från dessa högtalarna från första stund, trots att dom inte var inspelade och inte riktigt färdigutvecklade.

Det var ett mycket direkt och kraftfullt ljud i högtalarna, (på det positiva sättet).
Direkt och varmt ljud utan att för den skull tappa detaljer.

Vänta ett litet tag på att Sladd hunnit ordna till det sista, åk sedan till Alingsås och lyssna -du kommer inte att bli besviken.

(OBS att jag inte är sponsrad av Sladd) jag tycker bara att dom lät så bra.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000