HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Återbesök hos Time: Mera frosseri i rör och horn.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:25:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Råstekt potatis. Mums!!!




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:45:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det dukade bordet. Times limetomater... Vad som är i glasen får ni räkna ut själva.



Bara köttet som fattas, grillmästaren rycker in:



Jahapp, då skall det väl vara klart nu då...



Trevligt värre! Att äta grillat en mild sommardag i goda vänners lag tillhör de saker som gör livet värt att leva. Av CD-omslaget att döma är det Johnny Winter Live in NYC -97 som snurrar i spelaren. Gott sväng!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/14 21:47:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:51:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Men - var är Per nu då? Pac-a dig hit på en gång, vi är hungriga!




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:58:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:51:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite ögonfägnad:



Visst är musikinstrument snygga! En närstudie av Times klarinett.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:20:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hos Time finns det två anläggningar. Dags för lite hembio kanske?

Med rör såklart...


Quad II - En klassiker.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/15 09:21:53
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/10/15 :  12:48:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Vilken fin vecka för er, direkt från en lite udda JBL-freak till en annan
av snarlik sort..

Time, fina prylar..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/10/15 :  20:07:42  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
quote:
Pac-a dig hit på en gång, vi är hungriga!




Fint reportage, vi väntar med spänning på mera!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/16 :  01:51:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vi tar det lite långsamt och fint nu efter maten.

Vi kan ju kolla på slutsteget till centerkanalen så länge:



Ett hembyggt slutsteg - EL84-rör ser det ut att vara.


Edit: Rättat bildlänk

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/22 13:46:47
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/16 :  15:20:16  Show Profile Send Rapid a Private Message  Reply
Vilken trevlig tråd Fortsätt med bilderna!!

Time: Vad är det för bashorn du har till höger bakom soffan?
Fungerar det bra att låta det spela in i hörnet?

MVH Mattias
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/16 :  16:09:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En liten översikt på hembion, från vänster luftkonditionering, en baspipa inne i hörnet (var det TC-Sound element?), och högtalarna, som var ryska 12-tums bredbandselement som var standard i biografer i gamla Sovjet. Intressanta element måste jag säga, de lät faktiskt riktigt bra och framför allt spelade de musik. Höger och vänster kanal drevs av Quad II och center av hembyggt med EL84-rör. Mycket trevligt!



Jag har en känsla av att det blir fler Quadar i hembion, Time hade hämtat ett par Quad II till samma dag som vi kom dit. Vad var det mer för grejor du hade i hembion Time?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/10/16 :  19:17:40  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Sajber, det är en veckad kvartsvågspipa med ett Ryskt 15" element. Egentligen skulle det vara två men nu blir det ju Jensen Imperial så den kommer att pensioneras, låter bra , kan fixa en ritning om du vill.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/16 :  20:11:40  Show Profile Send Rapid a Private Message  Reply
Time: Aha, jag har inte plats för större saker nu. Har du ritningarna på datorn så får du gärna skicka dom, mest för att det är kul att se hur de är byggda
Mail är: e01man at efd.lth.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/10/16 :  22:16:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Wow vad grejor han har överallt och folk i min bekantskapskrets tycker att jag inte är klok när man kommer dragandes med "nya" prylar, men här ligger jag riktigt i lä då jag inte ens kommer upp i en promille bara av vad time har.

Det är härligt när någon tar steget fullt ut och satsar på sitt intresse.

Ja jag tyckte att det var ett par Edgar horn där och visst blir jag avis på time då jag alltid tyckt att Bruce Edgar har varit väldigt duktig på horn framför allt konstruera nya hornvarianter att de låter bra gör saken inte sämre.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/16 :  23:02:04  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
F-n, va svett jag blir....

Var det en hög med nittisjutior uppe på högtalarlådan
i arbetsrummet tro?

Intressanta runda pipor här och där.

Östatshögtalare är inte dåliga.
Dom konstruerade lådor som vi gjorde på
50-60-talet. Legendarerna kommer från den
tiden. Beror kanske på att sidointrycken,
dvs störningar från annat, var färre på den
tiden precis som i österopa i nutid.

Vi får väl inte glömma Gamma när vi nämner
österopa.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/16 :  23:43:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Berätta nu ....... Hur låter det ???
Förutom väldigt högt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  00:37:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska jag ge min personliga åsikt så är systemet färgat, så som horn tydligen ofta är. MEN - och nu kommer något viktigt: Dynamiken är helt fantastisk! Slagverk låter alldeles fenomenalt bra, rytmiken och "stampa takten-faktorn" är skyhög. Det är roligt att lyssna på den här anläggningen. När vi satt där ute på altanen och åt var det väldigt svårt att sitta still. Gott sväng! Lyssnar man på rytmisk musik med mycket slagverk så har jag mycket svårt att tänka mig något bättre.

Som Time sade när jag pratade om färgning: "Jag har aldrig påstått att det är ofärgat. Den här anläggningen har jag satt ihop för maximal njutning för MIG."
Ungefär så - visst är det det som är huvudsaken?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/17 :  02:06:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Yep !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/10/17 :  10:08:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Man brukar prata om lugnet som vissa anläggningar har. Med Time's anläggning är det precis tvärt om...

Med den enorma verkningsgraden, jag har för mig att det var runt 119 dB för anläggningen i vardagsrumssystemet, så reagerar anläggningen blixtsnabbt på minsta förändring i musiken. Även i komplexa passager spelar anläggningen väldigt lätt och ledigt.

Så, jag upplever samma som Bernt skriver om. Det är en fenomenal anläggning på att få fram rytmiken i musiken och då inte bara trummor och slagverk utan också skillnaderna i ljudstyrka som är inskrivet i partituren.
I och med detta blir Musik väldigt roligt i anläggningen, "Stampa takten"-faktorn är vrålhög.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/17 :  13:21:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
119 Db ???

Måste man inte ha licens för det ??

Tro f-n att systemet reagerar snabbt , Bernt måste ha varit på små rosa moln

Jag tycker att det är ortroligt fräckt med sådana här system , det andas entusiast långa vägar , mer sånt


ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  14:28:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Yello var rena julafton... en sann högtidsstund!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  14:37:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vi är ju inte färdiga med allt än förresten!
Här är lite av vad som avnjöts i hembion:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/10/17 :  15:27:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
Och jag som själv tycker jag har oändligt med dynamik med mina 97db känslighet... 119, kan det verkligen stämma?
ingen smoothing i delningsfiltren eller så?

Men visst, horndiskanter/drivers har ju sånna känsligheter 114 - 118db, otroligt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  15:43:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har för mig att han pratade om att han dämpat något element från
något i stil med 119 ner till 110 dB. Hur var det med det Time?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/10/17 :  16:15:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
Ja man brukar ju dämpa för o få frekvensgången rak..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000