HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hemma hos Pjotre: Hembio för en tvåkanals-älskare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/06 :  17:16:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Om vi går bakåt i signalkedjan från högtalarna hamnar vi genom ett par Jorma no.1 i flerkanals-slutsteget.

Bladelius Grendel


De där blå lysdioderna är svårt att ta miste på. Nog är det en Grendel som tronar i racket. Pjotre's maskin svarar för alla kanalerna så den är utbyggd för alla 5 kanalerna(har jag bestämt för mig... Pjotre, HJÄLP!). Kraften i flerkanalsläget var klart tillräcklig för att göra både Sting och Nemo("Rädda Nemo" filmen...) rättvisa på de volymerna som jag uppskattar.

Vi knatar vidare i signalkablaget och landar i bioprocessorn.

Primare SP31.7


vi kikar lite närmare va?

Jo visst var det en SP31.7


Det är väl här som den största skillanden ligger om man jämför med det jag är van vid. Denna lilla smala tingest, som i min anläggning skulle kallas för försteg, kan så ofantligt mycket mer än vad jag är van vid. När Pjotre skulle byta film så flög fingrarna över fjärren som om han vore en pianovirutous som spelade sitt favorit stycke. Det skall väljas kodningsstandarder och allt möjligt innan man kör. Men resultatet var helt klart värt Pjotre's "plinkanden" på fjärren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/11/06 :  19:18:41  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Mer bilder? och framförallt, hur lät det?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/06 :  19:38:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jajamen här finns många fler bilder

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/06 :  20:12:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
För att få ljud i hela härligheten, Primare, Grendel och Martin Logan, behövs det en källa

Japp, Meridian...


Som signalkälla hade Pjotre en smått sägenomspunnen DVD/DVD-A/CD-spelare, en Meridian 800...

Meridian 800


Denna maskinen ser mycket mindre ut på bild än vad den är i verkligheten. Den är nästan lika stor som Grendel och ger ett riktigt solidt intryck.

Denna spelaren har blivit testad på alla upptänkliga sätt av alla stora HiFi-publikationer och kommer för det mesta ut på toppen. Så nog hade jag förväntningar när jag lade i första skivan och det började lira...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/06 :  20:35:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Funkar Shaktistenarna bra på Meridian spelaren? Anledningen till att jag frågar är att de verkar vara ganska opåverkade av tweaks, min Meridian 588 som jag hade innan reagerade t.ex. inte ett dugg på ECO-3.

Förövrigt en mycket läcker anläggning!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/11/07 :  00:00:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Oj, här har det hunnit hända mycket på någon dag...

Jo, borden som surroundhögtalarna står på är självklart en tillfällig lösning mest för att stämma av rätt höjd för dem... En permanent stativlösning kommer när allt kommer i ordning i det nya rummet sen...

Japp, min Grendel är bestyckad med fem slutsteg och driver än så länge de fem högtalare som just nu finns i anläggningen...

Men efter att PAC var här i sommras så har Cinema I centern bytts ut, fick ett nytt hem på Gotland, mot Theater I och Primareprocessorn har hittat ett nytt hem i Halmstad och blivit utbytt mot en Meridian 861, projektorn hittade ett hem i Mälardalen och nu hänger här en Marantz S3. Och Theater I centern står ännu mer provisoriskt uppställd ovanpå Marantz projens kartong... Men även här mest för att kolla in rätt höjd... Har ett grymt fräkt stativ på gång för centern till det nya rummet....

Rydberg, nej Shakti funkar öht inte på Meridian prylarna... De skapade snarare problem... Meridians prylar verkar öht inte behövas tweakas... Det enda jag märkt skillnad på var när jag kopplade in Transparents nya "strömfixare"... DE gjorde stor nytta!

Shakti stenarna ligger just nu oanvända om någon är intresserad av dem...


Edited by - Pjotre on 2004/11/07 00:01:26
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/11/07 :  00:30:36  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tjusigt! Jag hoppas vi får se bilder på de nya prylarna snart också... Göra hemma hos-reportage hos Dig, Pjotre blir lite klurigt eftersom anläggnigen är i ständig förändring...

Väldigt, väldigt läckert är det verkligen...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/07 :  00:32:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ojsan! Jag får absolut vara snabbare ut med mina bilder i framtiden, halva anläggningen som jag berömmer har fått nya hem

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/07 :  02:31:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Jag vill lyssna!!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/07 :  03:31:48  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vem vill inte det, värsta Meridianuppsättningen oj, oj, oj......
Vilka prylar "Pjotre"!

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/07 :  08:55:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo prylarna är fina, men Pjotre har inte stoppat där.

Förutom elektroniken så finns det en tanke runt akustiken...

Tubetraps!!!


Det står tubetraps en bit ut i rummet och tunga gardiner bakom systemet.

Tubetraps!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/11/07 :  09:42:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Jo alltså, det har hänt mycket och kommer att hända en del till, men sen är jag färdig och då kommer lugnet lägga sig över anläggningen...

Diffussorerna som heter DAAD och säljs av Mårten Design, de som är på bilden lånade jag av Jorma nu har jag egna som är svarta i stället... Dom är dock väldigt bra!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/07 :  09:52:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul, då är det kanske dags för återbesök?

Och denna gången med min DVD-A skiva...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/07 :  23:29:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
För att få fart på anläggningen behövs det mjukvara - skivor och filmer.

Det finns det gott om...

Ena bokhyllan...


...och den andra

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/08 :  03:14:05  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Uhh, nu blir jag nästan avis.......

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/08 :  07:37:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och man måste ju ha en sweetspot att sitta i...

Grym soffa!




HiFiForum's utsände kan rapportera att den är ganska go att sitta...



Som synes så sitter man skönt i den Väldigt skön soffa med tre individuella "stolar" som kan lutas var för sig. Det är som upplagt för goa biokvällar nu när mörkret faller på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/08 :  08:32:42  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Nu blev jag rejält filmsugen!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:05:22  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Är det ett kombinerat soffbord och fotpall? Kan man kanske få reda på vilken tillverkare det är på soffan?

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2004/11/08 09:12:55
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:17:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Märket på soffan är Ekorness och modellen heter Stressless Universe Lux. Finns bl.a. på www.mio.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:17:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Japp, det är ett kombinerat soffbord/fotpall från samma norska tillverkare som soffan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/08 :  16:57:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så här ser det ut då man är på väg till soffan...

Framsystemet, elektroniken och duken



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:18:00  Show Profile Send Margaux a Private Message  Reply
Trivsamt. Mkt trivsamt ja rent utav fruktansvärt trivsamt!


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/08 :  19:49:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Margaux, du har helt rätt, det är mycket trivsamt i det rummet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/08 :  21:50:43  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
det där hade ja kunnat leva med

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:47:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Grymt snygga bilder PAC, Gamla eller nya Kameran ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000