HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Under huven på SONY CDP-XA20ES
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:58:25  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Idag tog jag av locket på min cd-spelare Sony CDP-XA20ES och tittade lite på vad som fanns innanför skalet. Kan ungefär ingenting om el-komponenter, men det var kul att ta en titt iaf. Mest var jag intresserad av att se hur nätkabeln var ansluten till sjävla nätdelen. Vill byta ut denna mot en skärmad variant.

Ni som vet mer får gärna kommentera bilderna och säga vad vi ser osv. Jag har hört att det finns mycket som går att förbättra, men det blir framtida projekt. Det låter ju väldigt bra som det är

Vi börjar med en (lite suddig) översiktsbild:



Snett från sidan:



Baksidan. Observera variabel utgång som kan kopplas direkt till ett slutsteg. Volymen justeras med hörlursvolymen:



Locket (som hade någon sorts dämpning på några ställen):



Översikt:



Nätdelen. Trodde det skulle vara en ringkärna, men icke!:



Kretskortet bakom sjävla transporten. Vet inte alls dess funktion:



Huvudkretskortet inkl Pulse Dacen:



That all folks!

Jag kommer posta i DIY forumet angående bytet av nätkabeln. Alla som har någon idé hur jag gör detta på enklast och bästa sätt får gärna skriva det där.

mvh

/Erik





TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/05 :  01:10:01  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Du behöver inte låta nedlåtande över att där inte är en Ringkärnetrafo då en järnkärna kan vara nog så bra

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/05 :  01:23:30  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
ok, trodde ringkärna ansågs/var bättre...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/12/15 :  12:49:18  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Fasen, den svarta är ju riktigt snygg! Har själv en gyllenblänkande, men svart är ju svart trots allt... Å andra sidan så har jag svart dac som uppväger! Gillade inte helt ljudet ur min moddade xa-20 som den är konfigurerad.

/en john som också nyligen fått lasern bytt vilket var tämligen problemfritt

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/15 :  16:11:36  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Ja, den svarta är enligt mig helt klart snyggast.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/03/13 :  16:48:33  Show Profile Send mos a Private Message  Reply
En kommentar, jag har modellen före denna serien, en XA2ES: jag testade den variabla utgången direkt in i slutsteg men ljudet var inte alls lika bra som ett ok försteg - jag gissar att det är ganska enkla komponenter och en volympot av det billigare slaget...
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:46:05  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
quote:
Kretskortet bakom sjävla transporten. Vet inte alls dess funktion:

tror det är strömförsörjningen.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:47:54  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Jo det ser ut att vara det... Vad sitter det för opampar i den? (de där små med 8 ben...) jag såg fyra stycken på det ena kortet...

Rannargarden är ju en hejjare på att modda livet ur diverse mojar... skicka ett priv till honom och be honom om råd... han hade ett enormt tålamod med mig Tack igen Rannargarden....

men låter det bra som det är så funkar det säkert ett tag till. Men en nätbrunn är ju aldrig fel att stoppa in i spelaren... så man kan labba lite med strömkabel oxå

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/13 :  23:15:54  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Den är tråden är ju gammal som gatan. Jag har hunnit med tre andra spelare sedan jag hade denna :P

Dock har ingen slagit sonyn på fingrarna när det gäller byggkvalitet och finmekanism...

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2006/03/25 :  21:25:00  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Kul med inni-bilder.....

Her er min tråd med strømkabelbytte XA-30ES:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39796

Et inni-bilde:



Og et inni-bilde av min XA-50ES:



Mvh
Rolf Inge
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/01/15 :  04:53:10  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Äger en likadan som jag funderar på att modda, tar tacksamt emot alla tipps
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:53:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Har precis bokat Johns spelare, ska bli spännande att lyssna lite på den!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.15 sekunder. Snitz Forums 2000