HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En kinesisk spindel kryper in
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/05 :  19:14:03  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Tänkte bjuda på lite bilder från uppackningen av min E&T Spider som jag kom över genom ett gruppköp från Coem Audio.
Tanken är att man kan jämföra med följande tråd och se lite vad man får för de extra riksdalerna från finite element.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20984&SearchTerms=,spider
(Hoppas inte stargazer misstycker)

Kartongen såg verkligen inte upphetsande ut, mycket mindre till formatet än vad jag hade förväntat mig. Men vaddå, det är ju bara en låda.




Det första jag fick upp var de karakteristiska "kugghjulen". Prescisionen på dessa var verkligen inte budget. Fantastik finish, jämna kanter och inga grader någonstans. Jag blev lite förvånad till att det var möjligt att använda tre ben om man önskar. Och att jag inte har sett någon spider i sådan uppställning. Jag hade altså inte läst på särskilt mycket om detta rack innan jag beställde, även om jag mailade ett par personer här på forumet för att se vad deras intryck av "kines-spindeln" var. Så helt grisen i säcken köpte jag inte.


När alla delar väl är uppackade så återtår ju bara att sätta ihop det hela.



Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Byggbeskrivningen talade inte om att all pinnar inte är likadana. Hade jag inte varit så ivrig hade jag kanske kommit på det lite tidigare, men nu blev det lite väl sent. Beskrivningen är förkastlig helt enkelt...men vaddå det är ju bara en beskrivning.

De spikes och tabletter som följer med ser helt OK ut, även om de kanske inte smälter in så bra till resten av designen.

Men tyvärr måste jag använda dem på grund av mitt ojämna golv.

Här har vi den stora skillnaden mellan E&T och Finite Element:
Benen är 60 centimeter långa i ett stycke på Kina-modellen, medans de är delade i två 30cm-bitar på den tyska motsvarigheten. Det gör att man kan inte få en E&T i höjderna 30cm, 90cm, 150cm, osv.
Vidare skiljer även de toppstycken som sitter monterade på benen.
På E&T följer formen benen, medans de på finite element bryter av på ett, enligt mig, betydligt snyggare vis.




Här ser man också att min modell är helt i metall. De delar som motsvarar hyllplan, altså som vanligtvis är i trä, är inte i aluminium som övriga racket. De är istället utskurna ur stål. Monterat ser man dock ingen skillnad på aluminium- och ståldelarna.
Men det känns på vikten...

Här är "nätet".


Sådär!
Jag har tyvärr inga bilder på hela racket monterat i nuläget, men det syns inget bra i alla fall med mobil-kamera. Men jag kan säga att det blev jätte-fint.
Så vad kan man säga om skillnaderna mellan E&T och Finite Element?
Jag måste medge att jag har inte monterat någon tysk variant, men passformen på skruvar och toppstycken var inte toppklass på den kinesiska. Toppstyckena fick jag fila en del på för att få på plats och skruvarna fick man dra ett par gånger för att få bort vissa grader i gängorna.
Men hur som helst, jag tycker det var värt det. Prisskillnaden är så stor att det är svårt att motivera varför man ska köpa en tysk modell av omnämnda rack.
Det sorgliga är bara att man ibland ser E&T-rack säljas ut i annonser till "vrakpriser", eftersom nypriset hänvisas till Finite Element. Men visst, alla vill tjäna så mycket som möjligt, och vad köparen inte vet lider han väl inte av...eller?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/12/05 :  20:02:58  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
Bubben: riktigt nice bildreportage! En fråga, vad kostade racket inklusive all frakt och dylikt?

//air
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/05 :  20:07:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Är "hyllplanen" i massivt stål??? Hur mycket väger konstruktionen egentligen, snyggt är det i varjefall.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/05 :  20:08:38  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Ja, just det! Det kanske skulle nämnas i sammanhanget. Nu blev det ju lite grupprabatt, men samtidigt så var dollarn inte så låg då. Men totalt 2300:-. Jämfört med min tidigare Empire-bänk för 2500:- så kan man inte klaga...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/05 :  21:58:19  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Kan tänka mig att Callisto:n kommer må bra i spidern

Hur många kilo klarar hyllplanen av?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/05 :  22:23:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Hur många kilo klarar hyllplanen av?


Trävarianten ska enligt uppgift klara 100kilo per hyllplan...jag skulle nog ändå inte lasta på 300kilo totalt...Dessa stål borde inte klara mindre.

Jag hade inga problem med mitt rack med passform och sådant. Men skruvarna, eller rättare sagt muttrarna man drar fast i var värdelösa det dogs sönder några gängor vid montering. De avhjälps dock med en tur till järnaffären och köpa nya(jo de är standard) med god kvalite för några tior


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/05 22:24:45
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/12/05 :  22:31:52  Show Profile Send weezer a Private Message  Reply
Ja passformen var grym på min med...de hade dock skickat ett för högt rack så jag fick kapa ner mitt lite grann; en av de få med moddat månne? .

Innan jag kapade typ 40 centimeter....




Efteråt....



Edited by - weezer on 2004/12/05 22:33:03
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:11:13  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag har inte sett någon annan siffra än de 100 kg/hyllplan som omnämns, men jag är övertygad om att de klarar mer.
Hela konstruktionen väger lite över 17kg.
Calliston mår sådär i racket. Jag har ju inte provlyssnat ännu iofs...
Jag väntar fortfarande på de hyllplan som mot alla anvisningar ändå ska användas.
Mer kommer...
Weezer: Det där var ett läckert rum.
Jag funderade också på att kapa ner mitt en bit, eftersom jag bara använder två "hyllpinnar". Men efter lite eftertanke så..NÄÄÄÄ!
En valig giringssåg med klinga för aluminium borde gå utmärkt, eller vad använde du?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:23:50  Show Profile Send weezer a Private Message  Reply
Japps geringssåg funkade utmärkt!
Go to Top of Page

rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr

121 Posts

Posted - 2005/11/20 :  22:35:24  Show Profile Send rEVOLVEr a Private Message  Reply
Vart tusan är bilderna i första inlägget? :/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/11/20 :  22:46:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
rEVOLVEr: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45356

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000