HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Lurförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/06 :  08:37:18  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Jag har kollat runt lite efter lurförstärkare. Om man kollar in tille exempel Head Fi-forumet (eller Head Wize) så finns det en uppsjö med förstärkare och tillverkare. Vad har jag sett i Sverige då? X-Can och Pro-Ject! Ok, jag har inte varit runt så mycket, men det verkar vara dessa två som finns. Harmony Designs måste väl finnas någonstans också? Vilka fler lurförstärkare har folk lyssnat på i landet?

mvh
Kalle

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/06 :  09:20:22  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vincent har en rördriven. Har tyvärr inte lyssnat på denna (ännu)

info om den finns här:
http://www.infit.se/septon/?id=0&m=5&sp=1&p=7&md=132

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/06 :  09:25:30  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Ja, det var sant. Den har jag stött på också. Dock inte lyssnat på heller.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/06 :  09:41:49  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Efter att ha lyssnat på lite olika så kan jag bara säga att vilken du än väljer så bör den ha cross-feed!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:08:27  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Är det fler än Corda (och Ear one) som har crossfeed? Och dem är det så svårt att lyssna på innan man köper dem, för de finns väl bara hos Meier-Audio?

Edited by - karlstorck on 2004/12/06 10:18:02
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:25:01  Show Profile Send Lurman a Private Message  Reply
Corda finns bara hos Meier i europa, men å andra sidan har han 30 dagars "öppet köp" (Du får stå för frakt och exp-avgift dock om du dkickar tillbaka prylarna). Headroom från USA http://headroom.headphone.com/ har också cross-feed, men det blir ganska lurigt att lyssna på dom utan att köpa...

Rega, Creek och Sugden borde också gå att hitta i Sverige, i alla fall på beganatmarkanden. Harmony Design tror jag man kan få låna demo-ex av via posten, men jag är inte säker.

/L
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:26:24  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Ear One kommer man kunna lyssna till på High-End mässan i februari(?) om du har vägarna förbi där.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:29:01  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Rega, Creek och Sugden skulle vara väldigt intressant att lyssna på, famförallt Creek har ett väldigt gott rykte. Sugden saknar väl agent i Sverige sedan länge. Creek har agent i Norge, men jag har inte besvärat mig att maila och fråga. Får väl göra det. Regan borde vara lättare att hitta.

Kalle
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/06 :  11:21:25  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
karlstorck: Creek finns även hos http://www.tekni-fi.dk/ i Danmark. Jag tycker inte du ska begränsa dig till lurstärkarna som finns i Sverige då utbudet är ganska magert.
Vilken prisklass är aktuell för dig?
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/06 :  11:30:32  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Ja-a, du... prisklass...? vad ska vi hitta på :-) Max 5000 kanske, men det är lite mycket egentlöigen. Jag tror man kan klara sig bra med mindre.

Hur som helst tänker jag inte begränsa mig till det som finns i Sverige. Jag ska till England i vår och då tänkte jag lyssna lite mer än vad som finns här (Creek och Sugden framförallt, om inte fler förslag finns :-). Men jag tycker det verkar som om X-Can och Pro-Ject dominerar den svenska marknaden. Vincent har jag sett också som sagt var och Regas finns som beställningsvara på audio Reference (om de har någon inne som man kan lyssna på vet jag inte). Som du säger verkar utbudet i butikerna magert. Så jag var mest nyfiken på vad som finns ute i butikerna.

Edited by - karlstorck on 2004/12/06 11:31:38
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:16:08  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Får väl rekommendera Corda HA-1 MK2 då. Jag har inte lyssnat på den själv men den verkar ganska välmatad och har crossfeed, dessutom till ett rimligt pris, 375 euro.



Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:37:18  Show Profile Send Lurman a Private Message  Reply
Karlstork: Om jag förstod det hela rätt i "Allesandro-tråden" så har du redan en X-can v3, och ett par Grado SR325 på väg i posten, eller? Om så är fallet så föreslår jag definitvt att du väntar ett tag på den kombination och hör hur det fungerar...

Meier tillverkar riktigt bra prylar, men han har mig veterligt aldrig gillat Grado, utan försärkarna är mer anpassade för Sennheiser och Beyerdynamic. Det behöver inte alls bli dåligt, men om du ändå skall skaffa något till ett par Grado kanske Grados egen RA-1 kan vara något... (Har inte du en sådan marbrink?) Ett annat alternativ som ofta förespråkas för Grados lurar är Kevin Gilmores skapelser (www.headamp.com), men jag har aldrig hört någon kombination.

/L
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:52:28  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Håller med Lurman, det är bäst att testa först. Det tror jag karlstorck gör också...

Lurman: Jo, jag har en RA-1 som jag förmodligen kommer uppgradera snart. Dock finns det nog inte speciellt många lurstärkare som passar Grado bättre än RA-1.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:14:28  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Det fanns en på Forumet som bygde och sålde en klon av Grados RA-1 förut, kommer inte ihåg vad han heter. Har ett av hans alster som jag köpt i andra hand. Här snackar vi valuta för pengarna. Lysande hörlursförstärkare!
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/07 :  06:45:32  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Med risk för att upprepa mig själv, så startade jag inte tråden främst för att få råd om vilken förstärkarer att välja till ett par Grado utan för att se vad som överhuvudtaget finns i butikerna. Så vad vi har sett är: X-Can, Pro-Ject och Vincent (samt Rega kanske).

Själv har jag en X-Can v3 + Sennheiser 580 (plus en högst medioker cd-spelare som skall ersättas med en bra. förhoppningsvis en beggad cyrus). Mycket bra kombination. Jag har jämfört lite löst med 650 istället för 580, och jag måste säga att 580 stod sig mycket bra i konkurensen. Och sedan har jag ett par Grado 325 (som ligger hos farsan i väntan på transport). Till dessa skall jag kanske ha ytterliggare en förstärkare. Men tills vidare får de gå med X-canen. Kanske det är den bästa kombom jag hittar och i så fall blir det ett diy-projekt istället (tillsammans med alla andra projekt som planeras planeras och planeras...). Men jag tänkte har två bra lyssningsstationer.

Sedan är jag inte så förtjust i att beställa med ångermånad (som till exempel från Meier) så jag vill nog lyssna i butik och bestämma mig. Men som sagt, jag är mest ute efter att ta reda på hur fattig den svenska markanden egentligen är...


mvh
Kalle
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/12/07 :  09:43:14  Show Profile Send Lurman a Private Message  Reply
Vad jag vet så finns Rega, Pro-Ject, Grado RA-1, och X-can (och tydligen Vincent) att hitta i Svenska butiker. I vissa fall är det beställningsvaror och då kan det bli lurigt med en provlyssning. Ear 90 och Ear One tillverkas ju i Sverige, så det borde inte vara omöjligt med en provlyssning där heller.

F'låt för missförståndet.

/L
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/31 :  08:32:44  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Jag letar (oxå) efter hörlursstärkare ( Jag har idag Sennheiser HD 650 och HD 280 Pro lurar) Jag har hittat/sett en lurstärkare på Lehmnans Audios hemsida som heter Black Cube Linear headphone amplifier.



Någon som har lyssnat på den lurstärkaren?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/31 :  16:24:15  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Cyber: Jag har inte lyssnat på den, men är också lite intresserad av den. Det finns ett par tester på Lehmanns hemsida om jag inte har fel för mig...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/01 :  22:10:24  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
För er som är intresserade av hörlursförstärkare och är beredda att jobba lite själva så vill jag göra er uppmärksamma på tråden
"M³ Project Announcement" på Head-Fi.org (i DIY forumet).
Det är alltså en nya och grymt bra förstärkare som man håller på att konstruera. Det tar nog någon månad innan den är klar.
Klar betyder i detta fallet att man kan vara med i "group-buy" av kretskort och möjligen av de komponenter som är lite svårare att få tag på. Jag planerar att köpa denna bygga denna förstärkare så snart kretskorten är klara.
Tanken är då att samla lite folk i Sverige för att göra Group-buy och hålla nere fraktkostnader m.m.
För eventuella intresserade så håll ögonen öppna för en group-buy tråd.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/11/21 :  13:13:09  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Jag lyssnade på Lehmann-förstärkaren på Ljudmakarn i fredags, och den var himla bra faktiskt. Väl värd att kolla in. Dock var den lite dyr tykcer jag. 8500 kr.

Kalle
Go to Top of Page

Andresin
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:19:35  Show Profile Send Andresin a Private Message  Reply
Jag valde att inte lyssna på den (Black cube linear) när jag var förbi ljudmakarn i förra veckan. Det skulle bli alltför jobbigt ekonomiskt om jag råkade äslka den .

/AK
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/11/29 :  06:32:36  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Ja, det är lite jobbigt nu :-)
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/12/19 :  18:58:47  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Jag köpte en lurförstärkarepå ihifs hemsida, J&W som jag blev jäkligt nöjd med. Har haft creek innan men denna var en hel del bättre. Jag gav ca2100kr meed frakt.Välbyggd och välljudande. Kolla in hemsidan.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/12/20 :  06:22:19  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Vilken hemsida?
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:44:02  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Audio Concept säljer några förstärkare som inte nämns (och nämns) i denna tråd. Bla en söt sak från Edgar - http://www.edgar.sk/ - som tyvärr inte var inne när jag var där och lyssnade :\ Bra ställe om man vill provlyssna eftersom de har ganska många att välja på.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2005/12/20 :  23:21:00  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Vincent menar förståss G&W TW-J1. Hemsidans adress finns in min signatur och här är en direktlänk till G&W TW-J1:
http://ihifi.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=54

Trevligt att höra att du blev nöjd Vincent!

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000