HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En lite annorlunda HFLS-1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/12/27 :  18:29:45  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Hej, heter Jesper och är ny här på forumet. Har hållit på med hifi i ungefär 3 år och då främst DIY. Har tidigare byggt en power 12 byggsats från BRL, en trevägare med dubbla tolvor, lät mycket men någon hifi var det inte tal om. Så jag letade runt lite och hittade HFLS-1, var med i Hifikits gruppköpet och satte igång med att bygga. Tyvärr så är bilderna av lite halvdan karaktär men jag ska försöka fixa en bättre när högtalarna är färdiga.



Här är lådorna ihoplimmade och skruvade. Det var lite konstigt att arbeta med MDF eftersom jag bara byggt med spånskiva innan.


Nu så har jag klistrat fast bitumen på nästan alla sidor, köpte för lite så 1/3 av baksidan är bara täckt men jag hopppas att det inte ska göra allt för mycket.


Lite mer bitumen


Här är lådorna ihopsatta och filtret ihopbyggt. Jag var tvungen att bygga om filtret en gång eftersom jag hade byggt det spegelvändt och basljudet försvann.


Lådorna färdigfanerade. va, ska han inte fanera baffeln och sidorna?? Nepp, där ska det på lite andra grejor ...


Nämlingen det här, välvda sidor i modebrun bätsad furu. Har även passat på att lacka faneret.


Ganska snyggt om jag får säga det själv



Några bilder till.

Nu så ska jag bara klä baffeln i svart konstläder, mer bilder kommer imorgon..

...eller något

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/12/27 :  22:41:45  Show Profile Send kutte a Private Message  Reply
Det där var snyggt, har själv funderat på att göra något liknande med mina, får se vad det blir med tiden.
Riktigt snyggt faktiskt grattis till bygget

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/12/27 :  22:55:54  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
Det var ingen dålig första post här på forumet!

Har du hunnit lyssna något? Hur låter det?

Mycket snyggt jobbat, ska bli intressant att se bilder på det färdiga resultatet.
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:39:17  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Tackar tackar, tänkte väll att det bästa sättet att inleda sitt postande här på forumet var med ett bildreportage om forumets helgris =) Självklart så har jag inte kunnat hålla mig borta från att lyssna på dom, jag hade väldigt höga förväntnigar på dom och det dom har verkligen levit upp till och då är dom inte helt inspelade än... Kan säga att det är det bästa ljud jag någonsin hört, detta säger inte mycket med tanke på mina tidigare referenser men ialla fall... Nä, nu ska det sovas och imorgon så blir det till att limma fuskläder..

...eller något
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:03:34  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Nu så har det limmats för fulla muggar...


Först penslade man på med golvlim, man tager vad man haver...



Sedan så ropade man på morsan som fick lägga på konstlädret så det blev slätt och utan bubblor







Sen så klippte vi jack så att det skulle gå lättare att få i högtalarna utan att få en massa veck.





Tadaa... Vad tycks?? Nu så ska jag bara göra samma sak på den andra lådan och sedan väntar ljudnirvana

...eller något
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/12/29 :  09:10:13  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Kanon Jesper! Det kommer säkert låta kanon. Försök att få lite mer dagsljus på frontarna när du plåtar så vi ser lädret och elementen.
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/12/29 :  10:57:13  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Tog lite nya ljusare bilder:







Jag har inget stativ än så länge så en blompedistal fick vikariera...

...eller något
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/29 :  19:25:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Av egen erfarenhet, så kanske du skulle ha fäst Skinnet innan du monterade på sidorna, Då hade du inte fått några skarvar mot trät.

Dock Snyggt. Kul att nån annan oxå vågar gå ifrån grundkonceptet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:37:12  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Kanonfint.
Bara att gratulera till ett lyckat bygge!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/01/04 :  00:35:13  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Mycket snyggt, jag har själv funderar på samma grej. dock annat träslag.
Och nu när man vet hur det kan se ut, så blir man ännu mer suger. Måste bara bygga grund utförandet först.
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:12:25  Show Profile Send kutte a Private Message  Reply
Hej Jesper jag undrar hur du har fått till de välvda sidorna så bra
jag provade på en prov bit men tyckte inte det blev så bra, hur bar du dig åt, får grattulera till ditt bygge snyggt blev det.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:20:08  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Tackar, jag körde dom i en elhyvel, är kul när man har tillgång till stora verktyg

...eller något
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000