HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Basprojekt mot sitt slut med IB subw + buttkicker
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/25 :  12:05:00  Show Profile Send Margaux a Private Message  Reply
Då börjar mitt basprojekt så sakteliga bli färdigt.

När jag började jaga bas för några år sedan trodde jag att det räckte med inköp av en subwoofer sen skulle det vara klart. Idag inser jag hur fel jag hade.

Jag provade mig fram. Köpte en testvinnande Canton AS300 för 11000kr men lyckades aldrig få den att låta riktigt bra. Dessutom visade det sig att den inte gav någonting under 25 Hz.

Ungefär för ett år sedan fick jag tips här i forumet om så kallade IB subwoofers (Infinite Baffle).

Jag köpte då två st femtontummare (AV-15 Stryke). Det var det enkla.



Längre tid tog det att ta upp hålen i väggen. Men nu efter ett år är det klart. Hålen är gjorda i väggen till pannrummet.



Väl monterade blev resultatet så här:



Ett Labgruppensteg 1000 står för drivningen



Sen rumskorrigerar jag med en TAG McLaren AV32R DP (8 st parametriska filter i den digitala domänen per kanal) och får till en hyfsad frekvenskurva



Jag delar på 80 Hz och är nöjd med det.

Men skadad som man är så kunde jag inte lägga av. När jag körde med IB woofern så fick jag mersmak för sk byxfladder dvs frekvenser som man inte kan höra men känna.

Jag investerade därför även in en sk Buttkicker och monterade den under soffan.



Denna skall monteras vertikalt för att ge bäst känsla enligt manualen.


Jag tackar den på forumet som rekomenderade mig att köpa Labgruppensteget. För det första har det två kanaler vilket kommer väl till pass eftersom buttkickern på 4 ohm behöver minst 400 egna watt. Men dessutom har Labgruppen steget separata volymkontroller vilket är en nödvändighet om man skall använda LFE utgången från processorn. Buttkickern rör sig knappt om man inte styr ut den högre än IB:n.

Väl rätt inställt så är systemet en upplevelse. Bas ner till 20 Hz och därefter buttkicker för signaler under 20 Hz. Slå det om ni kan

Förhöjer då en buttkicker musikupplevelsen? Både ja och nej. Den får inte vara för "högt" inställd. Då skakar soffan så att man inte kan fokusera på musiken. Dessutom är soffan inte "linjär". Soffan skakar med rätt bra i början men blir utslagen för stora så början soffan helt enkelt att dista. Den knakar och ger en massa övertoner.

Dessutom byggs det upp resonanser i soffan som gör att takten ligger ett halvt slag efter om man styr ut för hårt.

Rätt inställt är det dock nimmt. Man tänker inte på den förrän man tar bort den. Basen känns då mindre energirik.

Buttkickerns förtjänst att är den kommunicerar till dig att en baston faktiskt spelas. En 40 Hz ton utan övertoner hörs knappt, inte ens i mitt system. Men med buttkicker känner man den!

Kanske man kan släppa det här med bas nu?





¨


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2005/01/25 12:13:17

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/25 :  12:50:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Synnerligen kraftiga krafttag i basområdet!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/25 :  17:23:47  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
manligt med basarna i väggen...å frågar du mig så tycker jag faktiskt att det ser väldigt snyggt ut


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:37:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vad har basarna för parametrar?
Hur låter det i pannrummet?
Torkar kläderna fortare när du spelar högt??

Tycker du skall fjäska med Harrykommitén....
Helt klart en Dirty Harry!
Ball!!
/esl
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:02:32  Show Profile Send Margaux a Private Message  Reply
Tack för era glada tillrop. De värmer.

Data på woofers hittar man här:
http://www.stryke.com/AVseries.html

Tips på andra IB installationer hittar man här:
http://f20.parsimony.net/forum36475/index.htm

Esl: Pannrummet skulle fungera ganska bra som tortyrkammare.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/27 :  14:05:56  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
quote:
men blir utslagen för stora så början soffan helt enkelt att dista.


Haha Kanske dax att dämpa soffan, asfaltsmattor och extra-stag

Jag funderar på att skaffa en "butt-kicker" till min kontorsstol för lite maffigare känsla när man spelar datorspel. Hur mycket effekt kräver en sådan?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:52:17  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ja jisses... ett helt rum som "baslåda"

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000