Author |
Topic  |
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 00:39:25
|
jag är civilingenjör, vi ingenjörer är ju som alla vet väldigt kloka och vetenskapliga 
Eftersom jag är så klok har jag byggt mina egna högtalare (se DIY) och mätte upp högtalarna, simulerade delningsfilter och byggde dessa.
Jag kopplade in högtalarna till stereon och började exprimentera med filtret (som ligger utanför högtalaren temporärt ihopkopplat med kabel/krokodilkämmor) genom att prova att bypassa vissa komponenter med en kabel med krokodilklämmor. Kopplade in kabeln vid mellanbasens ingång och jobbade mig bakåt i filtret. Ljudet förändrades tydligt beroende på vilka komponenter jag bypassade.
Ropade efter tjejen för att höra hennes åsikt. Kopplade in, och kopplade ur, "va fan, du måste väl höra skillnaden", men inte hörde hon någon skillnad. Tjejer är ju tjejer..
Kollade lite närmare på kopplingen för att upptäcka att andra ändan av min krokokabel var fastklämd på en spik (använder en bräda med spikar som "kopplingspunkter") som inte hade någon som helst kontakt med någonting annat...
Lite dum kände jag mig.. (tjejen fick förstås inte veta sanningen)
Placebo måste man väl kalla det, men med skillnaden JAG hörde, samt andra människor också antagligen skulle höra, skulle man bestämt kunna sälja det i någon bra form/förpackning för ett par tusen balobas..
 |
/filip
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 01:04:50
|
Att förneka mänskliga suggestiva effekter är lika mänskligt som effekterna i sig.
Varför ser man bara spöken på natten? Är det för att spökena vill undvika att bli sedda eller för att de dåliga synförhållandena gör att vi måste fylla i information omedvetet utifrån våra förväntningar? Och även om man inte förväntar sig att se spöken så kanske man är orolig att man ska ha fel, så det kan funka åt bägge hållen rent psykologiskt. Hursomhelst så bygger båda förklaringarna på tro och antaganden. |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |