Author |
Topic  |
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 00:39:25
|
jag är civilingenjör, vi ingenjörer är ju som alla vet väldigt kloka och vetenskapliga 
Eftersom jag är så klok har jag byggt mina egna högtalare (se DIY) och mätte upp högtalarna, simulerade delningsfilter och byggde dessa.
Jag kopplade in högtalarna till stereon och började exprimentera med filtret (som ligger utanför högtalaren temporärt ihopkopplat med kabel/krokodilkämmor) genom att prova att bypassa vissa komponenter med en kabel med krokodilklämmor. Kopplade in kabeln vid mellanbasens ingång och jobbade mig bakåt i filtret. Ljudet förändrades tydligt beroende på vilka komponenter jag bypassade.
Ropade efter tjejen för att höra hennes åsikt. Kopplade in, och kopplade ur, "va fan, du måste väl höra skillnaden", men inte hörde hon någon skillnad. Tjejer är ju tjejer..
Kollade lite närmare på kopplingen för att upptäcka att andra ändan av min krokokabel var fastklämd på en spik (använder en bräda med spikar som "kopplingspunkter") som inte hade någon som helst kontakt med någonting annat...
Lite dum kände jag mig.. (tjejen fick förstås inte veta sanningen)
Placebo måste man väl kalla det, men med skillnaden JAG hörde, samt andra människor också antagligen skulle höra, skulle man bestämt kunna sälja det i någon bra form/förpackning för ett par tusen balobas..
 |
/filip
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 01:04:50
|
Att förneka mänskliga suggestiva effekter är lika mänskligt som effekterna i sig.
Varför ser man bara spöken på natten? Är det för att spökena vill undvika att bli sedda eller för att de dåliga synförhållandena gör att vi måste fylla i information omedvetet utifrån våra förväntningar? Och även om man inte förväntar sig att se spöken så kanske man är orolig att man ska ha fel, så det kan funka åt bägge hållen rent psykologiskt. Hursomhelst så bygger båda förklaringarna på tro och antaganden. |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 02:13:49
|
quote: Ropade efter tjejen för att höra hennes åsikt. Kopplade in, och kopplade ur, "va fan, du måste väl höra skillnaden", men inte hörde hon någon skillnad. Tjejer är ju tjejer..
Min flickvän hör oftast mer skillnader än jag själv. Trots att hon är tämligen ointresserad av Hifi |
kabelskitsnackare
|
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben

787 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 02:36:11
|
Fimax: Jag har varit med om situationer där det tagit mig många sekunder att detektera att endast en högtalare varit aktiv!
När det gäller flickvänner/sambos så är eventuell placebo än värre. Jag pillar med högtalare en hel del och det har hänt många gånger att min sambo lyssnat och undrat varför det låter så bra..? Fast inga förändringar hade gjorts. Hon mådde väl bra och ljudåtergivningen blev därefter.. så hurvida placeboeffekten spelar roll är väl inte så mycket att snacka om? Den finns där och gör ibland att det låter bättre... kan inte se några problem med det. |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 09:59:20
|
"Den finns där och gör ibland att det låter bättre... kan inte se några problem med det."
"Problemet" är bara ett problem när någon tar betalt för "ljudförbättringen" eller när någon beskriver fenomenet som en generell sanning och gärna publicerar sina "rön" i en blaska eller på nätet.
Många "fnuttar" blev d |
 |
|
mwali
Member

171 Posts |
Posted - 2005/01/18 : 16:13:51
|
Att fruar/flickvänner intygar att anläggningen låter bra i samband med någon förändring, följer samma mönster som när fruar/flickvänner frågar sina måttligt klädintresseade män huruvida något plagg passar i en provhytt i en butik.
Det flesta män svarar naturligtvis att plagget passar utmärkt! Därmed kan man äntligen få komma ur butiken någon gång....
Vilken fru vill ha sin man nergrävd bland kablar och mekandes bakom anläggningen? Säger jag att det låter bra kommer min man tillbaks i den verkliga världen och kan umgås med mig istället.
Observera, jag är medveten om att det finns undantag bland kvinnorna. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/01/18 : 16:19:19
|
Kabeln fungerade som en antenn och plockade upp högfrekvent skräp som störde ljudet. Vi som vägrar acceptera placebo-effekter har förklaringar på allt! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 07:04:57
|
Tidigare erfarenheter av tjejjers intresse för hur det låter (likvärdig mitt intresse för koutställningar och tidiga ryska traktorer) har på senare tid kommit på skam.
Det skedde något mkt trevligt vid min senaste uppgredering, jag har som vissa här vet en gottt öga till PA steg, och en kväll när jag fått mitt nya PLX steg på plats i systemet och vred upp lite försiktigt (kan vara ett smart drag om man sitter på 2.4kW) kom flickvännen in i rummet och stod där helt tyst... HON LYSSNADE.
-Så här skall det vara
Kommentaren var lika enkel som slående, och sedan dess gör hon mig gärna (och betydligt oftare) sällskap i soffan och kommer med små kommentarer då och då angående attacken och detaljerna i musiken (hon gillar Yello).
inget är statiskt. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
|
Topic  |
|