HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 DIY-träff hos HiFIconsult...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/01/22 :  14:49:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

HiFiconsult bjöd in till DIY-träff den 21/1. Vi var många som var där och lyssnade, snackade och framförallt fikade i denna kafféernas hemstad


Det började med att några av alstrena som skulle in i "finrummen" samlades i "farstun" för att samla kraft

högtalare och CD-spelare


Efter en välkomsthälsning från sladd om att vi inte skulle bränna/kortsluta/kvadda/... allt för mycket så var det full fart i två rum.

Koppla, koppla, snacka, pilla, ...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/22 :  14:59:58  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
kom igen nu liter högre tempo vad lät bäst där borta dårå

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/22 :  15:24:11  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Wow! Det här ska bli kul att följa!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/22 :  15:59:18  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
aaa ser man på,jag går å sätter på kaffe så upp med bilderna medans

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)

Edited by - Ibbe on 2005/01/22 15:59:38
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/22 :  17:05:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
JAG VILL SE MERA BILDER NUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/01/22 :  18:27:21  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
AAAAAAAARG!!! Gör inte så här mot oss!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/01/22 :  18:27:53  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Pac, har du somnat Denna bildtråd har jag väntat på länge

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/22 :  18:48:06  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
PAC: VAKNA!!!! vill se mer bilder nu!!!

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:08:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu är jag vaken igen!

I stora rummet var det Advantage Gondul som stod som källa och mestadels var det Burmesters slutsteg som jobbade.

rejält rack med rejäla doningar i



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:32:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I det stora rummet jämfördes högtalarna emot QRS Venus och Aurum Cantus Volla


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/22 :  20:15:56  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Pac:
Kan du inte bjussa på lite bilder på spelande DIY-alster?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/22 :  20:38:20  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Wow vad coolt! Ska bli intressant att följa!


Tick tack..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:16:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Instämmer med många. MER bilder!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:44:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Hej!

Kul träff! Det gick åt 6 kannor kaffe och 5 kransar!

Såg i en annan tråd att själva syftet med träffen blev ifrågasatt (eller hur det nu stog). jag är gärna tydligare på den punkten. Liksom på Arkenmässan så måste de goda krafter som finns när det gäller välljud börja hjälpas åt mera.
DIY-folket är alltid mycket intresserade och också ofta väldigt kunniga. Det är i mina ögon helt fel att behandla dem som en egen lite obskyr grupp som helst inte skall få vara med.

Man driver inte en hifiaffär för att bli rik, det finns betydligt bättre sätt att ta sig fram i så fall... men den som byggt egna högtalare behöver också en förstärkare och det har jag ju några stycken till salu. Självklart betraktar jag även DIY-folket som presumtiva kunder! Ingen hemlighet där. Sedan har vi under ett halvårs tid jobbat med affären och en aktivitet kan ju dra folk som inte besökt oss på länge.

När det gäller själva träffen och det som visades upp så fanns där två stativare i lite olika storlek som var byggda enligt pansarvagnsprincipen. Död låda var ett understatement... Den lilla rockade fint i lilla rummet och den stora lät också bra efter att ha varit på besök i stora rummet först, en uppgift som inte är lätt då 5o basfixade kvadrat lätt käkar upp små högtalare, speciellt som de står mer än en meter från bakväggen och minst två från sidoväggarna...

Hfls1 lät tom bättre än jag mindes och gav mycket riktigt Qrs Luna en match som inte kommer att omnämnas i Lunans brochyrer. Vi tillverkar ju egna högtalare och vet vad en handfull komponenter, några element, en bra låda och lite färg kostar. Avståndet är stort upp till normal bruttopris i butik. Det är som råvarorna till en bra middag. Ställ den kostnaden i relation till vad du betalar på restaurangen.... Det som ni byggare har "gratis" är receptet, dvs någon har tänkt, provlyssnat och mätt för att ni skall kunna gå ut och handla prytlarna. Resten är ert eget jobb med byggandet som ju går på nöjeskontot. Får ni till era Hfls 1 lika bra som de PAC hade med sig uppnås en högtalare som i butik skulle kostat närmare 20 än 10 tusen.

Bernt hade med sig en moddad Cambridge som spelade hysterisk Zappa. Ett tag var där också inkopplat en pryl som liknade ett mellanting mellan en mycket gammal telefon och två cykelringklockor, oklart vad det var men en signalkabel för 24 000:- såg fin ut till den!

Någon form av förstärkare i en trälåda med stort hål var också på besök, såg tung ut.

Idag sänkte vi diskanten på Venus med 1,1 Ohm större motstånd...för mycket...på tisdag fixar vi tillbaka med hälften... då sitter nog det sista. Tänk om man vetat hur lång TID det tar att åka omkring med små justeringar, dämpull, resonanser, mätningar.....

Tack alla som dök upp, när jag räknar efter så var där fler än 25 besökare vilket nog får anses gott en fredag kväll. Eller är det ett mått på nördfaktorn ?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:04:17  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Tack för en trevlig kväll, Sladd. Mycket underhållning bjöds det på. Man är alltid lite nervös inför sådana här träffar när man skall visa ngt man byggt. Man vill ju att även andra skall gilla det.
Jag får säga att jag är mycket nöjd med mina två skapelser. Jag tycker de klarade sig galant både mot Burmesters stativare samt Aurum Cantus Volla. Thiel & Partner diskanten tycker jag kommer väldigt nära banden som sitter i Volla och Burmester. Mycket imponerande. Samtidigt inser man att man nog har ett tags "moddande" framför sig... :-)

Innan DIY träffen tog fart fick jag höra något av det bästa jag någonsin hört. Martin Logan..... OJOJOJ.. När jag blir stor skall jag.....
Fantastiskt ljud. Någon gång i livet skall jag äga ett par ML. Ascent eller Odessey kanske.....

Har lite foton som måste skalas ner och tankas upp. Under morgondagen kanske....

Det var inte så att någon fick med sig två längder med Supra Ply 3.4? Glömde nämligen dessa. Märkte det idag när jag skulle sätta ihop grejerna igen...

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:12:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vems var de andra två stativarna ?! (Var det dina Mattias)
Vad är det för bestyckning på dem ?

Edit: Mattias

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/22 22:13:39
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:23:56  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
De stora stativarna med T&P C23 samt Eton 7" var mina, men de små rackarna med T&P C11 samt Eton 5" är mina skapelser de med. De små är jag inte ägare till längre, utan Nikon här på forumet står för den biten nu.

PAC hade med sig sina HFLS1 som imponerar varje gång man hör dem. Fantastiskt mycket ljud/krona på de högtalarna...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:48:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Innan DIY träffen tog fart fick jag höra något av det bästa jag någonsin hört. Martin Logan..... OJOJOJ.. När jag blir stor skall jag.....
Fantastiskt ljud. Någon gång i livet skall jag äga ett par ML. Ascent eller Odessey kanske.....




Säger bara Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmartin Logan..... Helt fantastiskt otroligt underbara högtalare!!!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:09:53  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Martin Logan... Hur utmärker sig dessa?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:23:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Luft, transparens och närvaro.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:30:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt hade med sig en moddad Cambridge som spelade hysterisk Zappa.
Jag kunde inte låta bli...
quote:
Ett tag var där också inkopplat en pryl som liknade ett mellanting mellan en mycket gammal telefon och två cykelringklockor, oklart vad det var men en signalkabel för 24 000:- såg fin ut till den!
Det var Lenn Arts transformatorvolym.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:04:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mattiasa: Kan man få lite mer info om din större stativare ?
Ser ut som en tänkbar start på min tre-vägare

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:13:08  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Verkar som ni haft en trevlig kväll. Hur sent blev det?

Nu vill jag (idiot som glömde kolla almanacken och således missade något jag bokat in ända sedan jag hörde talas om det första gången!) ha mer bilder och info.

Jag har hört Bernts Cambridge och gillar den. Testade ni att matcha upp den mot någon köpespelare för ca 20Kkr? Den bör ha överlevt med hedern i behåll.

Trivdes HFLS-1 med Burmester eller någon annan ultra-fi?

Vill veta mer nu! Kom igen grabbar! Det är lördag och midnatt, det är klart ni sitter vid datorn och hemlighåller en massa bilder och info för oss nyfikna! Inte är ni väl på krogen nu? Sånt kan man ju hålla på med på tisdagar och andra menlösa kvällar!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:24:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Tack Sladd för en mycket trevlig kväll!

Jag instämmer med talarna ovan - det fanns många imponerande byggen att lyssna på. Speciellt intryck gjorde de små högtalarna i lilla rummet. Burmeister-stärkarna var också en trevlig nyhet för mig.

Jag noterar med speciell glädje din målande beskrivning av min volymkontroll. Den hade jag aldrig kommit på själv. Måste bekänna att signalkablen lät bra...

Tack för arrangemanget - toppen!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/23 :  01:56:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hmm kanske skulle ringa och väcka PAC, så vi får lite bilder =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/23 :  02:17:02  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
det tycker jag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000