HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ett osannolikt test av en Shangling 50w
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:13:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
JAHA.
Här kommer nu nästa helt "sjuka" test.. Vi ska idag koppla upp en liten Shngling integread stärkare 50 watt till mina monster...Infinity reference standard 4,5..Stärkaren skall gå i klass a enligt vad jag har fått berättat..själv vet jag inte

"Vincent" och jag själv är MYCKET MYCKET tveksamma till hur detta kommer at gå med tanken att mina högtalare är svåra att tas med..

Men som sagt massor av ggr.. MAN MÅSTE JU PROVA!!

Så hur tror ni det går?? Brinner den rent av upp som en 100w Electrokompaniet gjorde en gång för länge sedan? Det steget kom direkt ifrån test på hifi o musik då jag blev ombedd av ägaren till Elektrocompaniet att hämta upp det för provspelning... Länge sedan detta. Men mina dåvarande Kappa 9 gjorde procesen kort med steget..
Stömmen gick på.. Sen luktade det illa...LER!!!
Kärt kul minne.. Ni skulle höra förklaringarna.. "Den skulle ju ge mina krell en match"..jojomensan...
Det vart en rökare av klass.. Men inte dåvarande KRELLKLASS direkt..ler

Så mina vänner.. vad sätter vi pengarna på? Brinna?? Eller???


Driver Mayros hifidagis

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:52:00  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ser väldigt svart ut från början, hoppas det håller.
Gäller vara beredd med att dra ut sladden.

mvh Leif B
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:41:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Vi kan kort berätta att den är inkopplad..............
Ägaren gråter här..
Är det av lycka? eller av?????? ja bestämm.. Hur tror man det gått.....

(Jäklar vad det tutar utanför.. Nu måste askoppen va full igen..ler...)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:56:11  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Stackaren, blev han av med förstärkaren?
Eller vill han köpa dina högtalare nu?

mvh Leif B
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  22:06:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Leif... Ägaren är glad..... Stärkaren lever...

Men man får bedömma den som en stärkare för dom 5-6 tusen den kostar.. Den kan inte göra en "Denver"....


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/06 01:51:21
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/05 :  22:14:59  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Skönt att höra.

mvh
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  23:40:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
detta vart en kort test..
Stärkaren kan faktisk få toner ur mina högtalare. Om än med lite svag mellanvärme.. Den gav en rätt fast bas i nedre regionen.. Och jag måste säga den faktiskt spelade rätt ok..

En klar valmöjlighet för en som bygger upp en första stereo med anpassning av saker till mindre rum o högtalare... Stärkaren svarar på nätkabelbyten (har lite olika sorter) med olika resultat.. Vid denna oproffsiga men ändå roliga prov så ansåg vi nog att klarheten var störst o bäst med den dyrare kabeln på nätsidan,. ( Vi = jag samt min fru samt Vincent.)

Men vi tycker nog att den faktiskt lät bäst rent musikaliskt med dom billigare kablarna även om man lite förlorade rummet i ljudbilden... Dom hjälpte stärkaren att få mer mellanvärme..

Värt att notera är att fast man skulle kunna kalla denna stärkare mer ljus i mellanreg än min tidigare Accuphase så är den inte hård..
Naturligtvis går dom inte att jämföra med varann. Men det är en bra hållplanka för att få en bild av vad som menas..

Då skall man veta att rörmonoblocken som står här ger en lite vass karaktär.. Så det är nog rätt bra presterat av en stärkare för dessa pengar.

Att koppla in den var inga problem alls. Samt manövrera den med fjärren är inte ens en konst för mig.. Och viken fjärr!! Otroliga saker man får med dessa kinagrejor...

Om man skulle jämföra den med en stärkare jag hörde för bara några dagar sedan så fanns den en hel del gemensamma nämnare med en äldre advantage.. Jag sa inte dom är LIKA som bär. Men ändå finns där mera likheter än olikheter.. Och då anser jag dom tidiga stereostegen ifrån advantage hade en lite trevligare karaktär än dom senare jag hört...

Men helt kort angående denna lilla spelning kan man nog säga att för dessa 5-6 tusen man betalar för dom här grejorna så får man rätt otroliga grejor för kr och ören.. Jag skulle inte kunna spela med en stärkare av denna typen själv.

Men jag har hört den på mera rätt nivå på andra högtalare där den mera kom till sin rätt. Att sätta en 50w stärkare att driva mina tungdriva saker är en förolämpning mot stärkaren och inte ett rätt mått på hur den spelar i vanliga fall.

Men att få verkligen höra den då den kan spela ut fullt även om testen var kort va stenkul..

En sak minns jag ifrån då jag hörde den hos Vincent. Det var renheten i toppen. OM än ljus då vi då plågade den med rena silverkablar hela vägen.. Vilket är tufft för en lite ljus produkt..

Samma sak inträffar ju även här på mina ribbons..
Den skriker INTE fast den är ljus.. I alla fall inte dom två ggr nu jag hört den.. Så det gör den nog till en bra stärkare för en lite mörkare högtalare i toppen.. Där kan nog symbiosen med denna tonala spelsätt och öppenhet bli helt kanon...

Kul var detta i alla fall... Nu skulle man vilja prova en sån där rörsteg också.. Dom kostade runt 5000 levererade tror ja.. Men säljs inte mera vad jag sett.. Kul att få lära lite mer om Kinasakerna trots man inte själv svänger ditåt.. Men som sagt. En dag så.. man vet aldrig vad kineserna slår till med nästa gång.. Kanske kommer det riktig highend som gör livet surt för oss alla som då trott dom inte lyckas.. En del hävdar ju dom nu fått till en del saker. Och denna stärkare tyder på att detta kan gå fortare än man tror..

MVH
Och tack för lånet vincent.. Kul att få prova..


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/06 02:02:02
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/02/10 :  17:59:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Mayro, tråkigt att höra att du har så tungdrivna högtalare.
Har du funderat på att leta nya högtalare?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/10 :  18:21:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
varför i hela världen skulle jag det?? Skrattar... Det är inte fel på dom. Det är som detta med vädret du vet.

Det finns inte dåligt väder. Bara för dåliga kläder...

Samma här.. Jag provade INTE denna lilla för ett ev köp. Utan rent bara för det var skoj.. Man måste kunna lite om allt anser jag. Och hur skulle man kunna ge ett inlägg om något man inte ens provat själv..
Nu har jag hört detta lilla steg på rätt avpassade högtalare. Och hört det spela riktigt fint där..

Och även hört det spela på mina rätt mycket mer högupplösande monster. Så nu vet jag mera om den än jag gjort om man inte provar var gränsen går för detta lilla steg..

Jag är för övrigt lite imponerad av vad man får för dessa i sammanhanget små pengar faktiskt...

I går hörde jag även ett annat slutsteg för ynka 4-5 tusen spela rätt ok faktiskt...

Så man måste höra allt för att veta saker.

Nästa helg så ska jag lyssna på Krell monoblck.. 450w för en snudd kvarts mille.. Här provas allt som provas kan..

Intresset har inte skygglappar som du ser...

Själv bygger jag just upp mitt system igen här. Så jag hämtade mitt nya bas slutsteg igår..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/10 :  18:40:23  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Hej Mayro!
Skulle vara kul med lite mer lyssningsintryck från Shanling'en med andra högtalare, om du har tid. Väntar nämligen själv på en sådan. Slog till och köpte grisen i säcken, kommer förhoppningsvis få stärkaren i början av nästa vecka. 4000:- blev det ink tull och moms (via ett gruppköp), vilket är fantastiskt med tanke på att den kostar mellan 12-15k i Sverige/Europa (detta är dock den nyare modellen, utan inbyggd DAC och förbättrad strömförsörjning, men förövrigt samma specifikationer/prestanda).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/02/10 :  19:47:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Mayro, dipar högtalarna mcket lågt i ohm:en ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/10 :  19:51:28  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
under en Ohm

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/10 :  20:35:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
labrat..

Jag har bara hört steget på Vincents pmc tror jag dom heter.. samt mina då.
Och på mina blir det lite fel.. Först o främst beroende på att det är som sagt ett osannolikt test... Den skall snudd brinna då den kopplas in PGA lasten... Så det är väldigt orätt vist mot denna lilla stärkare.

två är att det inte riktigt är samma nivåer den kopplas in i.. Så man hör saker man inte skulle gjort via lite mindre grejor.. Detta parat med den saken att mina högtalare är för svår last gör testen lite orättvis. Och då tar jag i i i underkant...

Men tror du blir rätt nöjd med ditt steg. För pengarna tror jag inte det är ens sämre än dom integrerade advantage jag har hört. Aplifix osv... Dom befinner sig i samma divition enligt mitt förmenande.. Förutom att det står made in china på ditt...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000