HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Insidan av en Cayin A-88T rörförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/08 :  11:28:46  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Tänkte visa för intresserade hur en Cayin rörförstärkare ser ut innuti, modellen är A-88T (interceptor visade systern A-300B på Hiend 2005)
Denna är dock bestyckad med KT88 rör i stället för 300B.

har haft denna 6 månader och är väldigt väldigt nöjd med den.
Är inte allt för kunnig inom elektronik, så huruvida det vi ser är bra överlämnar jag med varm hand åt de som vet

Modellen är en integrerad med passiv förstegsdel, bestående endast av en motoriserad alps-pot. rörbestyckningen är 6SN7/6SL7/KT88 och den lämnar 22/44W triod/ultralinear

externa Bilder och info finns på interceptors hemsida: http://www.interceptor.dk/

nåväl, vi börjar med en översiktsbild:

Vad man kan säga att att ordning och reda råder, tysk ordnung kombinerat med kinesisk fingerfärdighet är nog modellen.
Alla kablar är prydligt dragna och fastbuntade, De större elyterna är av fabrikat Nichicon, och det som ser ut som en trafo till höger är en drosselfiltrering.

Närbild på "skatboet" runt 6SN7 / 6SL7 rören:


Själv blir jag bara förvirrad förmodligen det snyggaste skatboet jag någonsin sett, lite kondensatorer av fabrikat RealCap, och motstånd av (antar jag) ordinär kvalitet.
Längst ner i bild ser vi 2 av 4 pottar för bias-justering, vad jag ska mäta var framgår dock inte av det medföljande kretsschemat, så jag låter dem vara så länge.
till vänster ser vi rumpan på alpspotten.

kabeldragning kring KT88 rören:

Prydligt odentligt buntat, och snyggt tvinnade snören (till glöden antar jag?)

slutligen bakre delen, reläer för ingångsval, och mer prydlig kabeldragning:


jag är helt klart imponerad inte bara av ljudkvaliteten, utan även byggkvaliteten som iaf imponerar på en novis som mig, men det är ju inte omöjligt att det finns utrymme för förbättringar.

har även en del bilder på innanmätet på Cayin CD-15A som används som källa. kan lägga upp dessa senare om någon tycker det verkar intressant?

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:19:02  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Jäklars, vilken ordning på trådarna!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:43:15  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
heja kina

No hay banda!!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:59:32  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag vill gärna se den utifrån också! :-)
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:13:41  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Lindvall: kan nog trolla fram lite utvärtes bilder oxå, ska bara hitta kamerastatviet...och dammstrasan annars finns det ju fina promo-bilder hos interceptor
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:39:46  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
motstånd av (antar jag) ordinär kvalitet.


Motstånden är också av god kvalite: låginduktiva metallfilm 3W (de flesta) & 2W. Med andra ord kan du vara lugn.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/09 :  00:56:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker Spark har bra ordning på byggena, jag har ställt
bias på ett par såna och det ser alltid mycket prydligt ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/09 :  09:46:33  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
ludo: känns skönt att veta att det inte är biligast möjliga innehåll när utsidan är så snygg.

Bernt: du har inte biasjusterat en A-88T möjligtvis?, skulle vilja lära mig hur man gör men hittar ingen som tillhandahåller biasjusteringskurser.

Om det finns någon i stockholmområdet som mot lämplig ersättning kan visa mig hur man gör, är det bara att PM:a

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000