HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 kvällen då arbetskompisarna fick känna på lite....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:00:32  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
2-kanal


Mina arbetskamrater har under en längre tid fått höra diverse utläggningar ang mitt intresse: Musik, musikåtergivning.
Det ville sig inte sämre än att de bad mig ta med mig lite grejer för att visa de "otrogna" vad som döljs bortom "SIBA-träskets" skumma gränser i ljud väg.

"SJÄLVKLART!" sa jag.

Så igår efter jobbet så körde vi igång.

Rummet vi var i ligger ovanför vårat kontor, med en fin utsikt utöver Göteborgs hamn (Skandiahamnen). Rummet i sig va lite väl stort för just de högtalarna (HFLS1), rummet är nog ca 60kvm totalt sett.



Perfekt för lite afterwork


Väl i soffan så såg det ut så här



Fördelen med det här rummet va att vi inte fick några "pucklar" någonstans i registret. Så jag fick tillfälle nu för första gången att höra HFLS1 i ett någorlunda "dött" rum. Direktljud.
Dessa högtalarna låter riktigt bra, även i ett rum så stort som detta.




Hade med mig lite smått o gott att spela upp för mina kollegor


"budget-system"


Vi tänkte även klämma in lite film, visa hur bra ljud verkligen kan förbättra intrycket man får utav en rulle.
Vi körde dvd via en bärbardator (käckt) och använde firmans LCD-projje (snällt utav dem)

Vi orkade inte bry oss om att bilden inte hängde precis i mitt i mellan högtalarna.



Mina kollegor va uppenbart imponerade utav hur mycket välljud man kan få ur ett sådant "litet" system som detta.

Det var framför allt en trevlig kväll med mycket bra musik som sen avsulades med en bra film, the Bourne identity.


Vi kommer snart att göra om detta igen

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:11:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Snygga soffor!

Visst är det kul att bjuda de icke invigda på lite välljud

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:35:24  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Snyggt med vita HFLS, jag hade länge funderingar på att göra mina i samma färg. Till sommaren ska de dock bli svartmetallic=).

Vad är det för cd/dvd-spelare du kör med?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2005/02/23 19:38:57
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:45:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ayayay: Det finns ju svarta skruv i GBG och köpa. Kolla med PAC, det skulle extra snyggt på dina VITA högtalare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:57:39  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Ja det är riktigt kul att visa dem vad det finns för alternativ i musikåtergivning. Många gick där ifrån med nya "idéer" i huvudet

Kul att kunna påverka.

Mina HFLS1:or är bara grundmålade så att jag kan se vart jag behöver spackla och sen slipa lite extra. Har inte helt bestämt mig ännu för vilken färg jag vill ha på dem. Är inne lite på att måla dem svarat och köra pionolack-stuket på dem. JObbigt men snyggt (a la steinway )

CD-spelaren är en Xindak SCD2 som är lånad utav en vän.
En väldigt välljudande spelare.

Zalve: Jo, jag har tillochmed varit inne i en affär som har svarta skruv (torkx) Så det kommer inom kort Tack för påminelsen, dags att ta sig i kragen och köra färdigt mina små ögonstenar.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2005/02/23 19:58:16
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:59:38  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Kan säga det oxå att sofforna är riktigt bekväma

Lätt att det blir fler msuik/film-kvällar där inom en snarr framtid.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/23 :  20:10:06  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Appropå soffor, vad gillar ni vårt senaste nyförvärv

Jag bara älskar denna soffan! Den är så stor så att man kan gömma sig i den

oxford heter den


dålig bild, iknow...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/23 :  20:14:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ohhh vilket bra initiativ, Ayayay! Snacka om att bidra, att engagera sig!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/23 :  20:30:15  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
EngelholmAudio: Tycker det är kul att samla ihop folk för att ha lite trevligt. Och nu va det så att vi hade några musikintresserad på jobbet, så allt föll sig så naturligt

Sen märkte jag det att det är fruktansvärt kul att dema grejor för folk!

Sen om man kan hjälpa människor så här enkelt så skall man göra det, väldigt givande måste jag säga.

"Musik-diggande "skall vara roligt (och det är det)

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2005/02/23 20:31:58
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:04:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Pianolack hade jag med tänkt. Har dock inte ännu fördjupat mig i det.
Säg till hur du gör om du hinner måla/lacka innan mig.



Frågan är om du tog eller gav något av dina kollegor ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:16:48  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hei

Kuult initiativ!

Kan du si litt mere om anlegget?
Komponenter og lite data?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:03:25  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
RODA: Bra ide!

Som sagt så stod en Xindak SCD2:a som signal källa (lånad)

Signalkablarna är DIY som jag håller på att testa och utvärdera, de låter riktigt bra faktiskt.

Strömkablarna är utav Ölflex-modell (diy).

Förstärkningen stod Musical Fidelty X-A50 för. 2X50W i 8ohm, tror det dubblar neråt en bit. Har inga bra dataq på dem.

Försteg- Embla PreOne MK2, riktigt prisvärd liten sak.

Högtalarkabel - MIT T2 mycket nöjd med den här sladden

Måste säga att för att vara ett såpass "billigt" system så presterar det väldigt mycket välljud för pengarna. Tror många skulle bli förvånade.

Har testat att driva ett par Miles 2:or med dessa monoblocken, ägaren trodde inte sina öron

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:09:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härligt! Det verkar vara en mycket trevlig lokal.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:18:12  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Ja denna lokaeln är riktigt nice, den har bastu och en bar!!!

Funderar på att hosta nåt HiFiforum event där. Typ visa lite HTPC eller mer i 2 kanal

Nån som skulle vara intresserad utav detta

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:32:54  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Du har ställt upp det väldigt snyggt alltså! gillar dina små slutstegs "bänkar" eller plattor,har du gjort dem själv?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:37:52  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Det enda jag kan ta åt mig äran för är just uppställningen. Monoblocks-stativen fick jag med när jag köpte dem

Försökte få det hela att se inbjudande och aptitligt ut

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/26 :  09:14:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Ja denna lokaeln är riktigt nice, den har bastu och en bar!!!

Funderar på att hosta nåt HiFiforum event där. Typ visa lite HTPC eller mer i 2 kanal

Nån som skulle vara intresserad utav detta


Verkligen! Hembio med OTL kanske??? Det hade varit kul...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/26 :  10:45:22  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Why not Bernt En god idé måste jag säga.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/02/26 :  11:24:33  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej ayayay

Hade varit riktigt kul med ett event där!
Skulle kunna plocka med lite roligt,
Av både det ena och det andra!
Schysst soffa ser generös ut

Mvh Anders


Edited by - govinda on 2005/02/26 11:28:36
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:28:01  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
anders.s: Det planeras för fullt faktiskt inför att köra ytterliggare en afton uppe på "Bryggan"

PM:a gärna förslag på vad vi skall spela på, eller vilken film man vill se etc...

Återkommer med datum.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:20:34  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Vad är det för bänk som allt står på märke, modell?
Den var mycket snygg.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/03/08 :  07:57:38  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Snare2: Det heter Empire, och man kan bygga på 3st hylor till på det (ligger därhemma. Är du intresserad så är det till salu för en vettig peng

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/08 :  08:12:40  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Vill Sticka in lite om det här att undervisa de "Otrogna"
11 Hungriga Ungdomar var Hihopträngda i och runt soffan Vid Fotbolls-VM 2004!
Fick chans att Demonstrera lite Stadium-atmosfär I flerkanal men Denon AVC A11-SR + Elektrostater.
Bilden var Framgiven på vår Enkla Funai 32" Bredbilds-TV
Chips och Dricka försvann i Rask takt och En av Ungdommarna ville Ha alla Svaren

Bra Intiativ av Dig ayayay

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/03/08 :  08:30:03  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
JonasV: Hel rätt!

Så skall de tas

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:50:31  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Snyggt! Att Eraton var så liten visste jag inte. Ser ju nästan ut som en insekt som sitter där på hyllplanet . Mkt snygga skärbrädor till monoblocken dessutom .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:03:12  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Mr Ekan: Kul att se dig

Det är faktiskt ett Embla PreOne MK2 det är modellen innan Erato. Och ja, den är riktigt smidig Låter riktigt bra oxå

Skärbrädor

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000