HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Signalsladd silver/teflon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:11:08  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Vill visa i bild hur jag bygger egna signalsladdar.
(diskuteras lite på diy forumet, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37270 )

Ingredienser:

Silvertråden träs in i teflonisolerslangen (ett mödosamt o tålamodsprövande sysselsättning, särskilt om man bygger långa sladdar...):

4 färdigtisolerade Ag-trådar:

Silvertrådarna snurras ihop i ena ändan:

Fixeras i handtaget (går lika bra att fästa i skruvstäd el dyl); ville komma åt dagsljuset för bilddokumentation:

Andra ändan fixeras i skruvdragarchucken:

Närbild chuck:

Trådarna tvinnas. För bästa resultat (jämn tvinning) ska trådarna sträckas på lite så dessa inte vobblar när man kör skruvdragaren (...hoppas ni förstår vad jag menar...):

Färdigttvinnad:

Tvinningstäthet:


Silvertrådarna är nu isolerade och tvinnade...

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:21:32  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Hoppas att du inte glömde att märka upp vilken tråd som är +/-,
Det kan bli jobbigt annars
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:32:59  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Oj, då det glömde jag faktiskt; jag får väl gissa - 50% chans att göra fel.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:37:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vad kommer du att använda som skärm?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:43:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul, jag tänkte göra ett par till skivspelaren. Jag hade tänkt mig något liknande, kanske jag härmar dig Ludo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:43:23  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Micke Y:
Kopparfolie fr en slaktad (högtalar)filterspole (se översta bilden).
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:52:38  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Bernt:
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:52:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
ludo

Koppasfolien kan ju bli en rätt bra ledare också men kräver väl lite annorlunda isolering. finns Teflon som tejp?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:02:53  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Micke Y:
...jag återkommer med fler bilder på hur allting ska sitta ihop...för nu klistrar jag in "receptet" fr diy-tråden:
quote:
Bar (fin)silvertråd (diam 0.3-0.6; på bilden 0.4mm). Skaffas hos silversmed.
Teflon slang modell tunnast. Finns bl.a. på Elfa.
(Alternativ till ovanstående är lackad koppartråd.)
Trådarna isoleras (blir då luft/teflon), sen tvinnas med rel hög "cabling" (dvs hög "tvinningstäthet").
Som fyllnadsmaterial mellan de tvinnade trådarna och ytterslangen (också teflon, här c:a awg 4-3) använder jag bomull (på bilden syns ett gammalt lakan som ska strimmlas...)
Bomullsremsan bredd c:a 1-2cm (L:nån meter) lindas sen hårt runt de tvinnade trådarna varpå man trär på ytterslangen.
Man kan även tänka sig att doppa bomullen i nåt oljeaktigt ämne för ytterligare vibr.dämpning och försluta ändarna men har inte själv testat det än.
Sen trär man på skärmen -på bilden heltäckande kopparfolie (slaktar en foliespole = räcker lääänge/är billig). Vanlig skärmstrumpa går lika bra och gör hela kabeln mer lättböjligt men täcker lite sämre.
Skärmen löds sedan ihop (i endast en ände!) med RCA's minuspol.
Jag anser att skärmen bör kopplas in där man har "styvare" GND.

Sist träs krympslang över hela kabeln (tjockaste slangen på bilden). (Använder naturligtvis varmluftpistol för krympning.)

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:23:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Härligt:)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:09:58  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Attans vad sugen man blev på att dona ihop ett par själv. Vet någon var man kan införskaffa silvertråd i Malmö trakten ?

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:42:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Hoppas att du inte glömde att märka upp vilken tråd som är +/-,
Det kan bli jobbigt annars
Ja för att ohm-mäta är ju jättejobbigt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:16:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
finns Teflon som tejp?

Gängtejp är teflon, utan klister då förståss.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:11:37  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Här är det nån som säljer dina kablar redan och inte alls lika snyggt tvinnad som dina!
http://marc.stager.com/silver/

Här är de med en recension:
http://www.tnt-audio.com/accessories/stager_e.html

/G
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:41:35  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Flott tråd og fine bilder. Lagde også et par interconnects i går kveld. Hadde litt tid til overs. Resultat kan sees her:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1109805744

Skal kanskje forske litt med noen tvinning i stedet for fletting. Og gjerne 4 ledere eller mer og fletting etc.
Jeg la inn link til denne tråden i den som jeg lagde på HFS. Håper ikke det gjorde noe.


Edited by - bambadoo on 2005/03/03 10:35:11
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:23:27  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Snyggt jobb! Seriöst. Å snyggt fotat! Verkligen!
Å visst blir man sugen på att testa själv

Har du något kul att testa dem mot när de är klara?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:36:48  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vart drar materialkostnaden iväg på? Ungefär?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/03 :  11:09:41  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Glöm föregående fråga, såg nu tråden i DIY

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:08:15  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Tur att man är gift med en guldsmed... man kanske skulle ta testa med några egentillverkade kablar.

Tanken har jag haft flera gånger, men det är ju inte bara att smälla ihop ett par kablar, de ska ju helst vara mödan värt.

Jag funderade på att ta hem en tjock silvertråd som Ocillia-Speaker använde på Arkenmässan.
Dock så även om silver anses vara en "skräp metall" i en guldsmeds händer så sa min fru att dessa skulle kosta en bra slant i den tjockleken.
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:35:57  Show Profile Send TNT a Private Message  Reply
Bra manikyr :-)

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:30:40  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
quote:
Teflon slang modell tunnast. Finns bl.a. på Elfa.




Jag måste bara vara hel blind, hittar inte denna i elfas katalog. Är det någon som har produkt nr. på denna ?

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:36:20  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Yep, Teflon är egentligen bara ett varumärke för PTFE. Artikelnummer för den smalaste slangen är 55-099-06.

Länk: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021864.htm" target="_blank">http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021864.htm

(Vet inte hur den kommer fungera).


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:39:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
fint. Jag hade inte riktigt koll.
Behöver lite till mitt förstärkarbygge för att skärma nätkablarna tänkte jag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/08 :  23:22:26  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
labrat, jag tackar !

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000