Author |
Topic  |
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 18:29:19
|
UnBeliever: Tackar, japp mer ljud för pengarna e nog svårt! Iallafall om man köper så pass nya grejor.
Hade så kalt och har ingen möjlighet att ha en stor matta på golvet så det blev på väggen istället. Blev lite mer ombonat och eko friare... |
Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs |
 |
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 19:34:30
|
Jag är förvåndad över att du gillar B2 bättre än Evo one. Jag har haft bägge och tycker att B2 är riktigt dåliga. Vasst ljud och och lite bumlig bas. Jag sålde mina efter två veckor. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 19:43:23
|
Jag föredrar också AE Evo 1 framför MA B2, även om MA inte är dåliga. Tycker AE har lite behagligare ljud. Smaken är som baken!  |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 20:32:04
|
Kevin Mitnick och matte76: Hemma hos mig och med min elektronik låter MA B2 helt klart bättre! Mindre bummelbas, inte lika vasst och kallt ljud ändå MA B2:orna inte är inspelade än. Dom spelar inte lika mycket på en som AE EVO 1 gjorde! Synd ni inte kom förbi när jag hade båda paren hemma!  |
Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 07:26:08
|
Det är en smaksak med högtalare, det är tydligt! Jag upplevde det precis tvärtom vad gäller MA B2 vs. AE Evo 1! Lustigt... Hur går det förresten i jakten på nya (bättre) högtalare Rabbe? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 16:44:50
|
matte76: Det e nog en "lite" bättre stärkare som gäller sen stoppar jag nog... 
Henrik. |
 |
|
UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 20:03:42
|
Det var en väldigt intressant anläggning du hade! Blev förvånad över hur pass bra det lät med tanke på storleken på rummet. Lite studio-feeling att sitta så nära högisarna också. Lycka till med anläggningen i fortsättningen... |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 21:14:07
|
Tack skall du ha Ola. Var mycket trevligt att lyssna och kika hemma hos dig med.
Japp jag får göra vad jag kan och under dom förutsättningarna som råder, men det kanske inte e så illa ändå?!?!  |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 18:35:11
|
Hejsan alla!
Har som vissa sett införskaffat nya högtalarkablar, signalkablar och missing-link till anläggningen.
Börjar med ett foto på högtalarkablarna. Det är PS Audio Xstream Preludes! Kanske lite overkill i till min anläggning men nu finns det kablar att växa i iaf. 

Sedan en bild på högtalarkablarna och missing-linken som är från Tara Labs.

Sedan har vi en av de nya signalkablarna som kommer från NeoTech.

Sedan en bild på högtalarkabeln och jumpern från Rosevoix.

Högtalarkabeln har utbytbara bananer och spadar. Hade mycket problem att få in dem i min Nad förstärkare, den har tydligen lite små hål för bananerna men med lite våld och kraft gick det vägen, var lite svettig ett tag där... 
Första intrycket av högt. kabeln jämfört med Xindaken var precis som jag har velat ha det och strävar efter ett lite mjukare och varmare ljud, har inte alls dom problemen men sssss ljud som innan. Jag tror Xindakarna är lite ljusa över sig och det passar inte mig. Var påväg att göra ett högtalarbyte men lugnar mig nog lite nu och testar lite akustik kanske så kanske jag kan bli riktigt nöjd med mina prylar!
Ha det bäst alla...
MVH Henrik. |
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 19:01:33
|
Kul att du är nöjd med kablarna. Jag känner igen intrycket från mina PS Audio Statement, en bra kabel helt enkelt. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 19:45:01
|
Verkar vara trevliga kablar, och framför allt väl ihopsatt hifi för de pengarna. Skulle vara kul att lyssna på ditt system nån dag
ps. På den sista bilden ser bananerna ut att vara otäckt nära kontakt med varandra. Kan du inte flytta ut dem till de andra två terminalerna? |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 20:51:19
|
Det är inte så illa som det ser ut, kontaktkropparna är isolerade från bananerna. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2005/09/02 : 09:18:04
|
calle_jr: Såg det oxå och ändrade det lite...
Bubben: Då var det ingen fara från början, tack för infon... |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 12:36:36
|
Hallå alla!
Här har varit lugnt ett tag efter en musik och hifilös höst efter en liten "hifisvacka" 
Men nu har jag äntligen kommit loss och lagt ribban där det känns bra för tillfälligt. 
Ny förstärkare och cd är inköpta.
Börjar med en bild på högtalarna som är dom samma sedan innan. Ett par Phonar Monitor IIs.

Sedan en bild övan av den nya elektroniken. 

Vi börjar med cd. Det är en Cambridge Azur 640C.

Sedan har vi förstärkaren som är en Bluenote Steroid 1 mkII, handbyggd från Italien.

Sedan slutligen en översiktsbild på nuvarande setupen som förhoppningsvis kommer stanna ett bra tag! 

Detta var allt från mig, nu skall jag återgå och sätta mig och njata och lyssna på musik. 
Ha det så länge...
|
 |
|
hifi_harri
Member

201 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 13:17:42
|
Oj!
Stilrent. Berätta mera om förstärkaren.. |
Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 13:44:49
|
Ser snyggt ut. Men har du inte satt högtalarkablarna på fel håll i stärkaren? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 13:58:36
|
hifi_harri: Man tackar! Här kommer lite mer info om den: STEROID 1 mkII
The Steroid 1 mkII is a Stereo Integrated Amplifier with 5+1 inputs and 30 watt per channel into 8ohms. The front panel is made with Polished black Acrylic. It is hard to describe our super bargain amplifier. This amp is a new, apparently simple way, to realise solid-state amp sounding like good tube amps with twice their power. The Steroid 1 mkII sound is open, natural and realistic quite like very expensive amps. It has just no competitors at its price point. The Steroid 1 mkII chassis is completely made of Steel to minimize electromagnetic fields RFI and EMI. Electronically all the active parts of the circuit are powered by different transformers. The Volume remoted control (optional), the self check out relays and even the ON led are separately powered by a specific transformers not to affect the audio signal path. The Steroid 1 mkII has not capacitors on the audio signal and to prevent blowing and dangerous risk there are 4 passive thermal switches cut out the AC power if the amplifier should work under electronic incompatible conditions. The Steroid 1 mkII can be market. It has not got inductive or resistance problems connected with any kind of regular or special audio cables, enabling users to look for their favourite combination.
Technical details DIMENSIONS: 430mm L x 90mm H x 350mm D INPUT/OUTPUT : 5 Line + 1 Phono (optional) + 1 fix output WEIGHT: Kg. 7,00 FREQUENCY RESPONSE: 1Hz - 25KHz @ +/- 3dB THD (Total Harmonic Distortion): 0,1% @ 20Hz - 20KHz PHONO INPUT IMPEDENCE (OPTIONAL): 47 Kohm (47Kohm MM o 470ohm MC) INPUT SENSIVITY: 550 mV (0,9 to 5,0 mV MM variable acceptance) (0,3 to 0,8 mV MC variable acceptance) RATIO SIGNAL/NOISE : -90dB SLEW RATE: 13 Volt Line POWER OUTPUT: 30w+30w 20-20.000Hz max. 0,2% THD POWER TRASNFORMERS: 1 AUDIO Power Toroidal Trafo – 1 Volume control
vemsom: Tackar, vet inte hur du menar riktigt. Men det e så att höger kanal e överst både + och - sen vänster under om det e det du menar, ser inte ut som "vanligt"  |
 |
|
MullBenkt
Member

1276 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:57:43
|
Kanonfint Henrik! Så audioconcept kom till skott till slut? Väntar fortfarande på mina högtalare jag  |
 |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 20:21:06
|
- Nice!
Steroiden är trevlig tycker jag! Kanske en Koala till den då i framtiden? 
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 10:20:39
|
Manga X: Man tackar. Japp den e mycket trevligt och låter inte fy skam iheller. Tror Koalan blir lite dyr, då förstör jag matchningen och går lite ifrån mitt "budget concept". Fast man vet ju aldrig!  |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 13:04:55
|
Hallå ja!
Fick min nya signalkabel idag. 

En bild till.

Det är en Audioquest Sidewinder som körs in för fullt nu när jag skriver detta. Men första intrycket är gott... Kanske blir lite synergi effekt nu att ha signal och högtalarkabel från samma tillverkare?!?! 
Allt för mig denna gång... |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 14:00:02
|
ojojoj
vikken skillnad från den snudd uppgivne mannen som skulle sluta snudd på för inte länge sedan.. 
Vad roligt du "hittar in igen" och verkar glad... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 14:40:54
|
Kablar blir man aldrig trött på!! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
 |
|
Henrik Nilsson
Member

455 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 18:21:59
|
Tobbe: Tack, japp har äntligen kommit på fötter igen och tycker jag fått ihop ett bra system och sitter relativt nöjd om man tittar på pengarna som lagts ut! Men bytes och uppgraderings djävulen börjar jaga mig så smått, men jag står emot än sålänge...
Mc Square: Kanske det...
|
 |
|
Topic  |
|