HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par nya krabater ser dagens ljus. (Färdiga?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:37:51  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag har länge varit sugen på ett par nya högtalare men jag har inte hittat den där perfekta högtalaren som jag har gått och letat efter. Varken utseende- eller ljudmässigt. Formen på B&Ws Nautilusserie (se bilden längst ner) är jag mycket frälst vid, men diskantljudet tycker jag är lite för påträngande ibland och jag skulle hellre vilja ha en banddiskant istället för domen som sitter ovanpå själva kabinettet.

Vad gör man i det här läget? JO, det är dags att entra DIY-scenen.


Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/06/11 21:51:52

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:40:13  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply

För att bygga något kan det vara en fördel att ta sig till en byggmarknad och inhandla lite material .


Och om man vill ha det riktigt fint kan det vara fördel att ha en sån här hemma i garaget. Nu har inte jag någon sån hemma men jag lyckades få tag i en herre/gosse (whatever han nu vill bli kallad för) som har tillgång till en sådan, nämligen Dazzin här på forumet. Tack Haakan för tipset . Här står smallsuperman och mäter så mdfskivan verkligen ligger i mitten på fräsbordet.


Här har vi själva "fräsmekanismen".


Och det går betydligt lättare att använda fräsen om ett stycke kontrollpanel finns till förfogande.


Här är alltså fräshuvudet och en kylanordning så att materialet inte ska ta eld (?).


En översiktsbild på fräsen.


Det kan vara trevligt att kunna använda olika frässtål ibland.


Vid fräsning var det väldigt högt distorsion så ett par såna här skyddar öronen ganska bra.


Eftersom fräsen var kopplad till en dator med Corel Draw installerat kan det vara en fördel att ha en kommunikationslänk mellan fräsen och pcn. Här kopplades fräsen samman med datorn via en seriekabel.


Det har blivit "mode" att jämföra traffos på slutsteg men är det något slutsteg vars traffo slår denna? .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:41:12  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply

Åter igen, skydda öronen och håll händerna borta.


Här byter Dazzin frässtål.


Fräsen var inte helt rätt inställd så för att kompensera för det mättes det upp lite extra höjd för att frässtålet inte skulle gå i materialet när det förflyttades över skivan.


Något jag inte hade tänkt på var att när två bitar limmas ihop kan de glida omkring vilket leder till att bitarna inte sitter precis ovanpå varandra och då försvinner lite av mitt koncept jag hade tänkt att använda mig av. Så för att undvika detta frästes två hål i vardera kant där en gängad stång träs igenom vid limning för att
fokuseringen av bitarna ska bli perfekt. Tack smallsuperman för idén.


Vi tar och zoomar in lite.


Lite till...


Här är fräsandet i full gång och smallsuperman assisterar med dammsugaren.


Lika så här.

¨
Här börjar första biten se dagens ljus.


Dazzin kontrollerar att allt går rätt till.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:42:08  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply

Oj vad fint det blir!


Här är första "mellanbiten" som blivit färdig.


Genast fortsätter fräsen att fräsa ut nästa "mellanbit".


...Och Smallsuperman är där med dammsugaren igen.


Här kände jag för att åka hem och göra lite annat medan grabbarna jobbade åt mig och då jag stötte på den här lilla kraken som låg och vaktade ytterdörren .


När jag återvände senare på eftermiddagen var bitarna klara.


Väl hemma lade jag ut bitarna för att se hur de färdiga högtalarna skulle komma att se ut och det verkar riktigt bra så här långt gånget.


En bild tagen ovanifrån och den kan väl kanske kallas för den obligatoriska fotbilden .


För att få lite perspektiv över hur pass stora de är egentligen får Sagan om Konungens Återkomst stå och vila mot dem.


Så här ser de ut inuti.


Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/03/19 17:45:00
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:42:21  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe ser kul ut hoppas det blir bra!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:20:38  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Snacka om häftigt projekt...och med såna metoder blir det knappast annat än "very very nice" !!!

Vad ska sitta i då?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:42:23  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Dessa två godbitar tänkte jag använda mig av:




Nu står det inte riktigt rätt modellbeteckning på detta element utan C²92-2x6 ska det vara.

Jag förväxlade visst elementen och det är visst C²95-T6 jag ska ha.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/03/20 09:27:17
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:45:54  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ska du konstruera filtret själv eller?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:47:59  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag får lite hjälp av en kompis som har använt exakt dessa element i en lika stor låda eftersom jag inte är så haj på filterkonstruktion ännu men samtidigt vill jag se det som ett ypperligt tillfälle att lära mig något också.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/19 :  19:13:52  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
vänter mer spänning på provlyssning

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/03/19 :  20:24:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Spännande att se den växa fram.

Coola kompisar man får via Hififorum!!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/19 :  23:21:27  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Mer info. om konstruktionen tack! sitter med en C2-92-2x6 här oxå tänkte få mitt bygget färdigt till påsk.

lyxigt värre med en datorstyrd-fräs!!!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/19 :  23:59:49  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
mm lyxit värre! tog bara 2 man 5 timmar att få fram dom bitarna..
och sen jobbet som masterofpupets gjort framför datorn.

men det e klart. ännu jobbigare är det med handöverfräs..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/03/20 00:01:17
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/20 :  00:08:07  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
intressanta elementval är det blir nog jävligt snyggt bara du får till finishen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/20 :  09:48:17  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Smallsuper_man>> Den som väntar på något gott hehe. Räkna med 2 månader iaf tror jag . Ni gjorde ett riktigt bra jobb måste jag säga, det ska ni ha credits för!

Micke_Y>> Ja, jag är lika exhalterad jag själv. Igår när jag såg den första utfrästa biten kändes det som ett stort ögonblick eftersom jag själv suttit och caddat fram den och nu fanns delarna verkligen där framför mig. Tack för att min coolhetsfaktor ökade med tio där .

Goffe>> Lådan är mellan 22-23 liter, någon exakt uppskattning var svår att göra pga formen. Basen ska vara kommer gå ner till ca 35 Hz precis som mina nuvarande golvare som på sikt ska ut på försäljning. Var delningsfrekvensen mellan diskanten och baselementet kommer ligga vet jag inte ännu eftersom jag inte har kikat närmare på min kompis filterförslag ännu.

Haakan>> Jag har gett mig på att få till det snyggt och snyggt ska det även bli. Dessa element har jag gått och dreglat efter ett bra tag vilket gör det hela betydligt trevligare när de trillar in på posten lite längre fram i vår .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/20 :  10:31:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
MasterOfPuppetz > Vad för slags lim skall du limma med??? Skulle vara snyggt med ett svart akustiklim !! (Ränder?)?
Har du någon föreställning på ev. ytbehandling ??
Snygg modell på "lådan".
wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:14:39  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag hade tänkt limma med vanligt trälim, men när du tar upp att det blir svarta ränder vid användning av akustiklim kanske det vore ett intressant alternativ. Angående ytbehandling har jag haft ganska många olika förslag och då alltifrån att bara lacka lådan alternativt köra med körsbärsfanér till röd pianolack.

Tack .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/20 :  14:25:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Tänk på att MDF´en drar oerhört mycket lack de första gångerna ....
Byggde en liknande konstruktion som sprutlackades 4 ggr för (förtunnat) att "mätta MDF´en", men man kan samtidigt få en oerhört vacker lyster genom alla lager med lack ... MDF lyser nästan som körsbär .....

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:09:57  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Vill ha
Nu blir man sugen på att starta något nytt bygge...om man kan få tillgång till denna fräss.
Väntar med spänning på slut resultat

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:35:58  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
lägesrapport? hur går det??

närå ska inte stressa dig..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:53:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
D I Y = Dazzin it yourself...

Nån gång skall jag oxå bli kompis med Mr Fräs! [:d]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:00:30  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
nej nej dazzin är grekiska och betyder DIY

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/21 :  12:21:59  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Wolfgang>> Tackar för tipset. Jag ska tänka på det om jag väljer att lacka burkarna.

Christopher>> Det är nog inte omöjligt få om du kontaktar Dazzin.

Smallsuper_man>> Igår jobbade jag nästan hela dagen (inte med högtalarna då ) men sent igår kväll hade jag äntligen bestämt mig för hur/var elementen skulle sitta på frontbaffeln och därefter bestämt var stagen ska vara placerade. Sen hann jag trä på några skivor på gängstavarna för att se hur det kommer att se ut, och jag kan redan nu säga att det här kan bli riiktigt bra . Ikväll tänkte jag försöka limma lite grann och jag får väl ta en bild eller två om det nu kan vara intressant att se...

Zalve>> Det tycker jag verkligen att du ska bli. Han är en mycket trevlig prick och likaså Smallsuper_man.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/03/21 12:23:17
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:53:12  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Idag var det dags för limning av några bitar och det var även då som misstagen började trilla fram.


Dagens första misstag. Det var inte alls någon bra idé att trä på alla bitar som skulle limmas på de gängade stängerna eftersom alla bitar knappast satt helt rak vilket gjorde att inte stängerna heller blev helt raka och jag fick använda en del våld för att trycka ner bitarna.


Här tittar vi ner i lådan. Hoho?!


Här de flesta bitarna är redan ihoptryckta och limmade. På denna bild syns det mycket väl att bitarna inte sitter helt rakt .


Till dagens största misstag då... Jag var tvungen att ta i ordentligt för att få denna sketna bit som satt snett att röra på sig och då hände det här . Nästa bild visar hur det ser ut på insidan. Jag hoppas att det inte ska påverka så mycket i slutändan.




Jag plåtade lite snabbt innan jag torkade bort det värsta limmet.


Dag två var väldigt lärorik och jag hoppas att jag minns vad som gick snett när jag sätter ihop nästa burk. Dock är inte hela första lådan färdig, för nästa bit som skall träs på är den andra stagbiten och när den sitter fast blir det svårt att klä mittensektionen med bitumen så resterande bitarna till första lådan får vänta ett tag till.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:06:16  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
men det därra ser ju bra uat iaf! lite skavaner får man räkna med ibland.. och om du ska fanera så kommer inte det att märkas alls. iaf inte om du spackalr.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:12:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jo jag antar att lite skavanker följer med automatiskt så fort man uttalar D-i-y... För utseendets skull är det nog ingen fara utan jag var mer orolig för ljudet.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/03/21 20:13:05
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000