HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Uppgradering av Carlsson OA51 till OA51.3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:24:00  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Exakt! Du ser helt rätt! Detta är en slags repris på en tråd som förekommer ngn annan stans. Jag tyckte iof att denna galenskap även skulle spridas här, så att även ni stackare har ngt att flina åt ibland.

Då vevar vi igång!

Att uppgradera ett par OA51 är ganska enkelt, inga svåra grejjer egentligen. Lyftet blir ofantligt! Jag valde det sk "lyxfiltret", med Jensen papper i olja-kondingar och Jantzen Crosscoils. Jag hade sedan innan Scanspeak 18w/8545-00-basarna, och behövde sålunda diskanterna Vifa T11oa.



Här är alla diskanter (förutom den sista) i Carlsson-historien om "80-talarna". Först original Peerless 115DT26 till oa51, Vifa D25AG-35-06 till oa51.2 och sedan Vifa T11oa till .3. Den sista diskanten är en ScanSpeak-diskant som avr7000 testar, då den är mer ljudtryckskapabel än T11oa.




Gamla filtret jämfört med det nya i bakgrunden.







Stanna intonerad, för här dyker det upp fler bilder snart. 8)

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/10/17 20:28:56

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:32:33  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Med stora kliv fortsätter höjdarhistorien...



När man förpackar elektronik så är det vanligt att de packas ganska omgående, vilket gör att släppmedel från plast och annat fortfarande emiteras och ger sk "japandoft", dvs det som luktar nytt.




För att vara säkra att få ett så rent ljud som möjligt, så monteras frontplattan bort för att blottlägga domen.







Med ljummet vatten och diskmedel (oparfymerad) så skall japandoften försvinna.










Nu återstår att montera loss de gamla elementen och filtren. Plastkilen mellan bas och diskant skruvas bort först.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:42:22  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ja, nog låter diskanterna torrt och fint!



Alltså, vi demonterar både diskant och bas, för att lätt komma åt det götta inuti.






Scanspeak 18w/8545, en riktig tjockis när allt kommer omkring. Med den lutande baffeln så är det inte helt lätt att skruva då den inte går att lägga ner lådan med baffeln uppåt. Elementet är som sagt tungt så det duger. På bild syns den distans av plast som sitter mellan element och låda. Distansen finns där bla för att magneten inte skall krocka med basporten som löper precis bakom elementet. Man skall vara mkt försiktig när man lirkar loss basen så att inte plasten spricker. Har man vart duktig med butylkletet sedan innan så kan det vara minst sagt knepigt.




Gamla filtret i lådans botten, basreflexröret bakom. Filtret saknade helt märkning vilket säger enligt John Larsen (carlssonfabriken i Skillingaryd) att dessa högtalare är tillverkade ganska tidigt. De saknar också märkning på baksidan.






- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:51:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Spänningen stiger! Måste ju bli väldigt ren diskant i alla fall!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:54:55  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Skojig tråd!

Ordet diskant har fått en ny mening också...
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:03:59  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Klart avslöjad diskant.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/17 :  23:22:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tackar för bilderna då jag vet att dessa lådor är svåra att hitta så funderar jag på att göra en klon (nu skriker fundamentalisterna) men så är det. Jag har frågar några som har haft fingrarna i dessa OA 51 och det är olika svar hela tiden.

Även om jag inte är någon speciellt stor fantast av carlsson sortimentet så gillar jag OA51 dels låter de bra men sedan ser de annorlunda ut och det gillar jag. Ta det inte nu som om att jag försöker nervärdera orginalen nä de är svåra att hitta och allt för dyra tyvärr. Sedan kan jag utan att skämmas göra den till mina utan att förstöra orginal lådan i mitt val av ytbehandling.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/18 :  12:15:35  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Bubbel:

Har du frågor så förtusan ställ dem! Ingen blir glad för att du står i ovetandets kalla farstubro med mössan i handen. Ang kloner så uppskattas det! Det finns ett rykte att den gamla oa51:an skall få nytt liv och åter komma i produktion, men som sagt det är rykten.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:39:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tackar allra ödmjukast V8 jag kommer med frågor lita på det. Jag har också hört det att en ny variant av oa51 kommer med vissa ändringar bl.a. att basporten kommer att hamna på den andra kortsidan men än är det inte bekräftat och dyr blir den säkert.

Fråga ett. Hur lång är basreflexens rör och inner diameter.

Fråga två. Filter det nya hur är det uppbyggt är väldigt nyfiken dels för att jag kommer att bygga en nästan klon med andra element än orginal en skiss skulle sitta fint. Inte för att de är dåliga nä nä utan jag vill ha upp känsligheten så att jag slipper köpa ett tyngre artilleri än det jag har.

Fråga tre. Undrar vad de rättrogna tycker om detta tilltag ;).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/10/19 :  02:47:34  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Jag tycker man skall kunna bygg vad som helst, men jag tycker inte
om att man plockar bort den otroligt väljudande Peerless 115DT.
En liten tår kan man klämma fram.
Ett fantastiskt element som fanns att köpa redan sent 60-tal om
jag inte mins fel. Tillverkas den fortfarande?

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/19 :  09:55:08  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Bubbel:

1. Vet ej. Som du ser på vissa bilder så sitter en stagplatta i mitten av lådan som ganska effektivt hindrar en att mäta. Men eftersom element är givna (räkna på 8542:ans bas, 8545:an kräver i mitt tycke sk Björklund-modd; en ngt avkortad a4 hoprullad i porten som förlänger porten), och volym och avstämning likaså så är det ju en smal match att räkna ut röret. Röret är vad jag kan mäta 57mm i diam.

2. Tror AVR7000 har mer koll på filtret och har mixtrat själv en hel del.

3. Nja, rätttrogna och rabiata carlssonfundamentalister säger nog inte så mkt att du klonar ett par sjäv. Det har på ett tidigare insinuerat forum byggts ett par nedskalade kloner baserade på Peerless b65-oa-elementet och T11oa, aka OP43, av pysseloraklet Naqref. Men jag tror att valet av de element som finns är ganska medvetet gjort för högtalarens funktion i stort. Liknande skapelser har spelats på ett par Audion Silver Night (som på pappret är endast ett uns kraftigare än ett hörlurssteg) och det lät helt förträffligt. Carlsson har som gemensam nämnare från oa12 och framåt, att de växer med den förstärkare de är inkopplade på. Så eg har inte ens jag fått höra hur bra en carlsson kan låta än.

--------------------------------------------

Linnar:

115DT var en ypperlig diskant, medhålles. Men, idag är den milsvida omsprungen av Vifa T11oa. Den som är kär i 115dt kan jag lova inte blir besviken, för i mitt tycke så är t11oa i samma härrad av klang. De låter eg likadant men t11:an öppnar upp dörrar av upplösning som man inte kände till innan. Jag körde länge med att endast bytt basen till en ScSp 18w/8545, och var helt nöjd med det tills min ekonomi tillät en uppgradering. Diskantbyte med filter gick på 4700:-, och är från dag noll värt vartenda korvöre.

Jag tror 115dt tillverkas fortfarande, men med annan tillverkare. Tror det var Audax.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/10/19 09:56:12
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/19 :  10:03:31  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Vi gasar vidare...

Ok, för att få plats med den nya diskanten så måste det karvas lite i lådan. På varsin sida om hålet sitter kanaler för kablarna för den gamla diskanten. Detta pga att lödöronen på de gamla Peerlessarna pekad uppåt, när den är monterad med sk "ledsen min". Kanalerna är frästa för att kablarna från delningsfiltret skall komma från rätt vinkel. För att Vifan skall få plats så skall man karva ut det område mellan kabelhålet och det stora hålet för diskantmagneten. Passa in Vifan i hålet för att se vart det skall karvas och snidas. Detta görs bäst med en vass skalpell, brytbladskniv, eller motorsåg.




- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:34:43  Show Profile Send twostroke a Private Message  Reply
härligt med sånt finlir här på forumet! motorsåg måste ju vara det ultimata!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/19 :  16:43:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Här gäller det att hålla tungan rätt . Vi i eoJued moddar ned yxor och ni motorsågar undrar vad nästa grepp blir....... skogsmaskiner kanske .


quote:
Det har på ett tidigare insinuerat forum byggts ett par nedskalade kloner baserade på Peerless b65-oa-elementet och T11oa, aka OP43, av pysseloraklet Naqref.


Ja den har jag sett och tycker att det är ett fräckt grepp av Nagref jag har även pratat med honom då vi bor i/vid samma stad och han tyckte att det var en kul grej av mig. Men som du vet är min lilla stad full av C-anhängare och vissa är mycket rättrogna ingen nämnd ingen glömd.

Det var bra att jag fick reda på basreflex rörets diameter så blir resten enkelt då jag funderar på att ha ett variabelt rör att prova med.

Resten ser jag på dina bilder och de berättar mycket hur det skall se ut och det kommer man långt med sen är det byggstart på fredag och då skall ett par vara uppsågade.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/10/19 :  18:00:32  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Herregud
Här är det ord och inga visor

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2005/10/19 :  18:05:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Precis, håller man inte tungan rätt i mun blir det inga visor sedan!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/10/19 :  21:04:45  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ordentliga verktyg är halva jobbet.



I alla fall; jag valde att placera Filtren uppepå basrören. Placeras de på botten där de gamla filtren satt, så krockar de med basens bakstycke. Isoleringen (som jag vid första försöket glömde att stoppa i på ena högtalaren, därav NoFluff DeLuxe) naglar fast de nya filtren ganska bra så ngn vidare förankring är inte nödvändig. Terminalens kablar ansluts till filterkortet, och de respektive kablarna träs ut i sina hål.





Nya hål måste borras upp för den nya diskanten. För att täta de gamla hålen så kan en svart musmatta användas som tätning. Jag skar ut i samma form som den gamla diskantens frontplatta.



Diskanterna ansluts och monteras i de nya hålen. Den som är lite observant ser nu att diskantens nedre skruvar inte riktigt får plats i plastkilen. Med en vass kniv så karvade jag ur urtag för dem. Detta ingrepp syns inte utåt. När man monterar basen så är det bra om man är två, dvs en som håller basen, och en som skruvar. Tyngden kan lätt sabba skruv och hål.



Här syns anledningen till "No Fluff DeLuxe". En klar miss från en längtande carlssontok som började bli lite sliten... :oops:




Kilen monteras och innan man drar åt placeras filthalvmånen som på bild, dvs lite innanför urtagen för de gamla skruvarna.



Klart!



Den vita porten är eg ett gäng ihoprullade A4-papper, som jag friserat ett par centimeter i höjdled. Anledningen till detta är att basen Scanspeak 18w/8545 har en liten baspuckel. Detta åtgärdas genom att förlänga basreflexröret något. Ett fullängds A4 ger för slapp bas, lite fladdrigt intryck.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000