HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 hur många?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/25 :  21:43:36  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
satt å funderade...hur många här har lyssnat på en "linn-rigg" samt vad har ni för uppfattningar? jag tycker det verkar vara 2 olika läger..dvs antingen hookar man på linn eller så avskyr man som pesten

gärna lite uppfattningar osv

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:56:43  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Har lyssnat på en del, bland annat Ninka + Classik imponerad inte på mig särskilt. Dock var väl svagaste länken högtalaren, Classik är nog en rätt ok produkt.

Överlag får jag den uppfattningen att Linn inte är särskilt prisvärda (ialla fall nya produkter), i de prissegment (gissningvis även ett eller två steg under) som de ligger på måste de finnas en hel del andra konkurrenskraftiga alternativ.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/26 :  00:49:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har lyssnat på Tonläget i Göteborg vid några tillfällen. Jag tycker det låter bra. LP12 är en klassiker!
Han hade inte CD12 i affären, den skulle jag gärna höra någon gång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/26 :  01:30:14  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jao cd/lp12 är verkligen dom grejer dom kanske är "bäst" på jag är dock ytterst tveksam till deras högtalare exvis...samt att det e klent med effekt ur deras slutsteg :/

jag gillar dock allmänt "linnljudet"

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/03/26 :  13:00:53  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Har varit på High Fidelity i Stockholm ett par gånger. Äger inga Linn-prylar men har alltid blivit mycket bra bemött! Där har jag lyssnat på följande:
- Classik + någon mindre Linn-högtalare. Inget man skriver hem om, men helt okej!

- Kollektor, Genki, Lk85/Lk140 och någon Linn-högtalare för cirkus 45lappar. Detta lyssnade jag på för ca 1.5 år sedan och det lät mycket, mycket trevligt. Sedan den dagen betraktar jag mig som ett Linn-fan. Fast jag har inga Linn-grejor Tycker nog att deras grejor är lite väl högt prissatta...samt lite svåråtkomliga, om man inte bor nära en Linn-affär (vilket jag inte gör).

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/03/27 :  08:45:20  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Tror nog att detta forum m.a.p. Linnfolk kommer att bli tämligen kortlivat...

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/04/01 :  09:27:52  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Har själv haft en komplett Linnanläggning, och jag måste
säga att Karik är en mkt trevlig cd-spelare och även LK280 då
helst med den separarta strömförsörjningen Spark.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/04/01 :  10:15:31  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Nejdå man kan gilla Linn utan att vara sk "fantast"

Jag kan hålla med om att många av deras nya grejer inte direkt kanske kan kallas prisvärda men får man tag i en LP12:a till ett bra pris så är det ju guld värt. Otroligt bra vinylsvarv.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:31:49  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Har aldrig hört en Linnprodukt, men gillar dom ändå (ööö...).

Skulle jag få i uppdrag av nån vän som vunnit på lotto att sätta ihop en stilren ljudanläggning med schysst ljud, så skulle jag inte tveka en sekund på elektroniksidan. Klimax och Exotik är nog de vackraste produkterna jag sett. Om vi snackar modern och stilren design, alltså.

Som en parantes kan jag nämna att jag ville vår dotter skulle heta Linn...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/18 :  00:17:24  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
min lillasyster heter Linn

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/05/20 :  10:48:58  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Naim(en) så trevligt Haakan

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/20 :  11:33:56  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/05/22 :  10:46:16  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Heter inte hon som håller i sex & samlevnads spalten i aftonbladet också Linn..? Inte nu för att jag brukar läsa den och vad har det föresten med Linns hifi prylar att göra

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/22 :  12:48:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag har haft en del LINN-prylar - men inte ett helt system. Tyvärr gjorde jag bort mig lite i uppgraderingskarusellen är jag rädd.

Först var system konfigurationen:

Rega P2+ AT95
Linn INTEK
LINN HELIX

Denna konfiguration var lite mörk i klangen
------------------------------------------------

2:a systemkonfigurationen

LINN BASIK + K5 eller K9
LINN INTEK
EPOS ES11

Denna konfiguration blev ljudet ljust å skrikigt. Skulle nog behållit mina HELIX, diskanten var lite skygg...men hade nog kommit till sin rätt här.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:18:14  Show Profile Send Andreas N a Private Message  Reply
Har haft följande linn prylar

Högtalare:
Nexus
Kan 1 (2par)
Keilidh
Isobarik
Index

Förstärkare:
Kolektor
LK85
LK280

CD:
Karik

LP:
LP12
Basik


Tycker att linn är ett märke som var roligare tidigare.
Visst, ett nytt Linnsystem låter bra men har inte det där lilla extra som alltid stod över konkurrenterna tidigare.
Dom har på något sätt drunknat i träsket av hyfsade märken.
Men det är ju bara vad jag tycker förstås.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/09/07 :  07:29:28  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
lyssnade på en del linn i en butik för några år sedan. Visst såg jag möjligheterna med att få ett bra system. Men pga att uppställningarna alltid var smalt mellan högralarna och långt till lyssningsplatsen så lät det aldrig bra.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/11/22 :  16:02:25  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Har en afromosia LP12:a själv, en bra och snygg skivspelare som inte ser ut som nå'n jäkla månlandare eller något som professor Baltazar skruvat ihop - en sann prydnad mao.
Annars är det snudd på lite sekterism kring Linn från stund till annan...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/25 :  21:34:40  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Jag har en isärplockad Linnrigg. Under trappan står ett par 5140 och häckar. I ena hörnet av arbets/musikrummet står tre LK100, i bokhyllan ligger filter till dessa. 5 meter K600 ligger ihopsnurrat med ett antal svarta signalkaglar. En kolektor står längst ner i stereohyllan. Den enda Linndelen som används just nu är en Ikemi (med Naim NAC202, NAP200 + B&W N805).
Jag var oerhört nöjd med mitt linnsystem så länge som jag hade ett hyfsat stort rum. Driv och engagemang var ledorden. Nästan all musik blev kul att lyssna på. Efter senaste flytten insåg jag tyvärr hur svårplacerade 5140 är i ett litet(!) rum när jag inte kunde komma ut på balkongen eller öppna dörren till rummet ordentligt ==> Lite nya saker införsskaffades. Jag vill inte göra mig av med de gamla grejorna, på en gång ett större rum hittats ska jag uppgradera före högtalarna samt använda LK100 till ett "distribuerat" system i huset/lägenheten, de förtjänar ett bättre öde än att säljas.
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/09/01 :  17:56:09  Show Profile Send duck77 a Private Message  Reply
Hej!

Jag har hört på en del Linn system.


Katan Stativare i aktivt läge lät helt ok, dock saknas ju bas för att det är en stativare

Sen har jag hört på Nika, dessa var liksom Ej inbjudande på nått sätt , dessa ska visst växa om man kör dom Aktivt.

Allt givetvis med Linn Elektronik Classic-movie&music samt olika för och slutstegskombinationer Uni-disc Cd osv

Sen även Keltik i butik samt hemma hos bekant, denna var en riktig Besvikelse.

och några dyrare modeller Akurate 242 denna gillade jag inte alls, obs var Demo i butik så det säger kanske inte så mycket Dålig samt DYR!!

Nee bäst Linn hitills är Katan samt Espek Golvare.

Men som sagt smaken är som baken delad!

Har dock inte fattat uppställningen än, Smalt mellan Högtalarna och ingen Toe-in brukar det vara.

Regards
/Sjosse

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/09/21 :  13:31:47  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jag har väl hört på det mesta linn har att erbjuda, men det har inte riktigt fallit mig på läppen. I vissa fall kan det kanske förklaras av dålig rumsakustik, men jag har aldrig fått någon wow-känsla trots höga sexsiffriga belopp.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/15 :  14:07:35  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har väl hört på det mesta linn har att erbjuda, men det har inte riktigt fallit mig på läppen. I vissa fall kan det kanske förklaras av dålig rumsakustik, men jag har aldrig fått någon wow-känsla trots höga sexsiffriga belopp.[/quote]

Ja, det här med Linn och akustik har väl aldrig gått i samma hand. Dock så tycker jag många Linn-anläggningar har låtit trevligt, med ett undantag. Nästan alla högtalare har stått (nästan) kloss an mot väggen bakom, oavsett hur väggen bakom har sett ut (läs: om det varit en dämp-, betong- eller trävägg) Detta tycker jag gjort att basen allt som oftast tagit överhand.

Jag gillar dock filosofin att man köper allt hos en och samma handlare, känns bekvämt på något sätt Dock kan ju inte en tillverkare vara bäst på allt, därmed faller nog det argumentet också

Edited by - Merkurius on 2007/02/11 13:58:33
Go to Top of Page

Tabulk
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:31:14  Show Profile Send Tabulk a Private Message  Reply
Letade efter ett par högtalare till datorn eftersom dom medföljande var tämligen löjliga, hittade ett par Kan II som jag först provade i stereon. inte särskilt analytiska i toppen å basen ner till 70Hz bara, så jag förväntade mig inte så mycket av dessa små högtalare, 30cm höga, men...ett stort men, jag satt och lyssnade och njöt i 3 timmar, ja jäklar vad dom engagerade, dom lirar verkligen musik..så om dom nu hamnar till datorn får vi se men jag lovar i alla fall att inget MP3 ljud skall komma ur dessa lurar.....(är ni nöjda med ljudet, rör inget, det blir svindyrt) gammalt djungelordspråk....

Tabulk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000