HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gjuta kylelement? betongform sida 5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/01 :  08:15:00  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Är det någon som har gjort det?Hittade några gamla låsta trådar om det men inga bilder.Tänkte göra en testgjutning i eftermiddag i en plywood form.

Kan det finnas någon fara i att hetta upp aluminium?Kan det börja att koka och skvätta?Nått annat man ska tänka på(förutom skyddsutrustning)?

Edited by - Llönnblom on 2005/05/08 20:07:10

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/04/01 :  10:45:02  Show Profile Send Martin N a Private Message
Det låter vanskligt.

Det farligaste man kan råka ut för är att ha fukt kvar i en gjutform. Fukten stötkokar till ånga, som kastar ut smältan.

En form i plywood skulle kanske kunna fungera, men om inte någon har provat och säger att det går bra, så är riskerna: Träet i plywooden kommer att kola, gasbubblorna kan ge avtryck i gjutningen, kolningen ger missfärgningar. Limmet i plywooden beter sig troligen på liknande sätt.

Gör istället en modell av den fläns du vill ha, gjut av i gips eller betong. Torka noga. Man kan även använda gjutsand.

Gjut och njut!

Om du vill att formen skall kunna användas mer än en gång så måste du göra flänsen så att den släpper, alla ytor lätt koniska, mm.

Lycka till, och berätta hur det går, vad du använder för att generera värmen, mm.

/Martin
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/01 :  11:22:56  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Formen är klar nu.Blir ett test på ca 200g.Sex flänsar med olika tjocklek.

Angående missfärgningar så borde det gå att blästra bort.Har inte kameran med till jobbet men resultatet(succe eller fiasko) ska fotas.Har tyvärr nån kurs(45min) i matsalen i eftermiddag så det kanske inte blir av.Ska försöka iaf.

Edited by - Llönnblom on 2005/04/01 11:58:43
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:23:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm vet inte om det är så lätt att gjuta aluminium.
Men det är bara att testa. Martins N tips är bra.

Personligen tror jag att du kommer att få en ganska kass struktur på aluminiumet. Troligtvis hisskligt kristalliserat.
O så en sak till.. Aluminium ändrar inte färg när det blir varm så se till att det är svalt innan du tar i det. O så att formen fixar temeraturen på smältan.

Men det är bara att testa

Lycka till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/04/01 14:18:09
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:35:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har ingen personlig erfarenhet, men brorsan gjöt ett vevhus till en motor för ett antal år sen och vad jag minns så använde han sandform.
Han provade med gips först, men då hände precis det som Martin N beskriver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/01 :  14:45:08  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det blev F I A S K O!!!

Fick det inte ens att smälta ordentligt,gasen tog slut.Hade dock värmt bra länge innan det hände,och när det stelnade i smältbunken så blev det väldigt kristalliserat och poröst

Ska testa en gång till nästa vecka.Ska bara läsa på lite mer först.

Ingen ide att ta nått kort på eländet.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/01 :  16:09:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Varför blir aluminiumet så kristalliserat?Och hur gör man för att undvika att det blir det?



Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/04/01 :  16:24:55  Show Profile Send christopher a Private Message
För att gluta aluminium och få något bra resultat måste man en bra bitt över smällt punkten. Det svår är sedan kanalerna till gjutningen och temperature spridningen under gjutningen och kylningen, ideält vill man att kyling skall var uniform igenom hela strukture och under hela kylbelopet.
Gjuta aluminium är inget bus lätt. Gjuten aluminium är något man använder inom industrin när man vill ha ett spännings fri aluminium, dock är det mycket dyrare en vanligt vallsat aluminium.

Lycka till med nya tester, ser fram imot och se va man kan få till hemma.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/04/01 :  16:25:01  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ingen expert på hur alu betersig i olika formar men kommer inte termiska kontaktytan bli dålig om man användar plyfa? eftersom plyfa har så grova ådringar.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/01 :  16:54:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tror nog att man får ta o efterbearbeta kontaktytan.
kristaliseringen uppstår när aluminiumet svalnar.
För att få det bra krävs det är har bra kontroll på hela kylförloppet. Likaså krävs det att man har koll på formtemeratur så att aluminiumet inte stelnar för fort när det kommer in i formen.

Tror nog alla som någon gång gjutit tennfigurer vet hur resultatet blir innan formen är i rätt temeratur.

Smältpunkten på ren alu är 660° så du måste nog komma upp i runt 800° för att kunna gjuta med. O få upp 200g alu i 800° kräver rätt mycket energi så se till att ha en bra blåslampa till hands..



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/01 :  19:24:37  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tack för alla svar

Jag använder formplyfa som är helt slät,dock så inser jag att ytan måste efterarbetas.Detta är bara en testform också.

Tror att jag grovt underskattade hur mycket energi som går åt att smälta aluminiumet.Att göra ett kylelement på typ 3kg verkar helt uteslutet.Har dock inte gett upp helt än.Jag använder en gassvets med mycket grovt munstycke för att värma.

Detta är inget jag håller på med hemma.På jobbet har jag lite oömmare lokaler att hålla på i.Det blir inget mer test innan måndag.

Mvh.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/04/02 :  10:12:07  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
För ca tio år sedan startade vi ett stort projekt på min dåvarnade arbetsplats,
-en centralvärmepanna för husvagnar där de flesta delarna skulle pressgjutas eller
strängsprutas i aluminium. Mönsterås Metall blev vår leverantör och de första prototyperna
skulle sandgjutas för att spara tid och pengar. Vi fick göra stora ändringar eftersom
precisionen var låg och godstjockleken stor (>8-10mm). Alla delar var en smula knaggliga och buckliga
och krävde en hel del efterbearbetningar som t.ex. svarvning och fräsning av tätande ytor.
Delarna var också blästrade med grov sand, troligen för att ursprungliga ytan var ful.
Vi svetsade en hel del porer eftersom gaspannorna skulle värma vatten.

Utan att själv ha provat tror jag det är svårt att få snyggt resultat, åtminstone jämfört med strängsprutat eller pressgjutet. Usch, hoppas jag har fel, gillar inte att vara glädjedödare.
Grovblästring kan säkert dölja skönhetsfel. Tror också designen har stor betydelse för
hur mycket man ser av defekterna.

Lycka/lacka till!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/04/02 10:21:11
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/02 :  11:12:38  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Du är ingen glädjedödare.Såna historier som du berättade är precis vad man behöver läsa när man ska fösöka undvika att göra fel.Lika bra att ha alla fakta på bordet innan nästa test.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2005/04/02 :  18:51:20  Show Profile Send vagabond a Private Message
Jag har försökt gjuta på ett riktigt gjuteri men det blev inte bra. Jag fick veta att aluminium måste "pressgjutas" för att bli bra. En idé är att låta nån skära ut flänsar på nåt sätt från ett solit stycke aluminium, om man nu kan hitta nåt sånt.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/02 :  22:35:04  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har smält alu av misstag en gång. Glömde en kastrull (billig, låg kvalité) på spisen lite för länge, plattan på max. När jag kom in i köket igen så låg det smält alu över hela spisen. Stängde av den och väntade tills det svalnat, sedan var det bara att lyfta loss en ca 3mm tjock, spisformad aluplåt. Kristalliserade sig inte det minsta, helt slät och fin yta.

Kanske inte en metod att rekomendera...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/04/03 :  01:06:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag kommer att testa med att gjuta alu. en bit fram i sommar.
Så jag läser denna tråd med intresse.
Tror bestämt att man skall använda någon bestämd kvalité när
man skall gjuta.

Om det är kylflänsar som skall tillverkas finns ett annat mycket
enklare metod som också blir snyggt.
Man sätter helt enkelt ihop en massa små alu.plåtar med alu.plattstål
i mellan varje plåt.
Med lite fantasi kan man knåpa ihop vilken form som helst.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/04/03 :  21:49:18  Show Profile Send Joav a Private Message
Testa att använda Zink istället för aluminium det kat tydligen vara lättare att gjuta (Är ej helt säker men du kan kolla på det). Vill du få saker snygga så kan du presitionsgjuta, det är myvket bök mede det men man kan får större valfrihet i form...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/03 :  23:03:15  Show Profile Send silvervarg a Private Message
För mycket länge sedan så göt vi aluminium med stor hjälp av folk som verkligen kunde gjutning.
Första problemet var formen, som vi byggde i gjutsand (dvs en engångsform). Vi hade ett original som vi gjorde en avgjutning av.
Närst problem var att smälta aluminiumet, och jag har för mig att det var 800 C som gällde.
Bägaren som aluminiumet smältes i var använd många gånger, men tydligen tog den en del stryk varje gång, så precis på slutet så började den läcka så att 800 C varm aluminium börjar rinna och skvätta ut lite på golvet. Akta fötterna!!!
Vi hann i alla fall gjuta utan att förlora för mycket aluminium. Formen hade bara några ganska små hål och ett större (där aluminiumet hälldes i). De små för att luften lätt skall komma ut ur formen. Pga de små hålen så svalnar aluminiumet ganska långsamt.
Resultatet blev mycket lyckat, och ytan blev mycket jämn.

Lärdommen var dock att det var svårt och mycket som kunde gå fel. Dessutom blev det nog inte så billigt att gjuta aluminium heller.
CNC fräsning ur stort aluminiumblock verkar klart enklare, även om det inte heller är billigt eller problemfritt.
Jag föreslår att du först gör provgjutning med tex tenn för att testa tekniken och få ett "original" som kan kopieras.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/04 :  07:51:01  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
silvervarg.

Hur mycket alu. smälte ni och vad använde ni för att värma?Ungefär hur lång tid tog det att smälta?

Det låter som om det är lite för svårt det här...Ska nog leta lite på skroten parallellt med testerna.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:12:12  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
ILLYs metod kanske vore nått att testa.Släpa med en gammal spis till jobbet,på med en trefashandske,svetsa en stålform att ställa på den stora plattan(full effekt) och sätta sig och vänta.En riktig busmetod..hihihi

Hur lång tid glömde du spisen ILLY?

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:32:12  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det finns lösa plattor för ett par hundra hos Clas i sjön.Lite enklare....Om det inte skulle räcka kan man ju hjälpa till lite med gasen.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:33:10  Show Profile Send esl a Private Message
Aluminium är ju inte bara aluminium... det legeras med mangan, magnesuim, koppar mm..

1050A Den vanligaste legeringen för aluminiumplåt. God korrosionsbeständighet, formbarhet och svetsbarhet. Har mycket stort användningsområde inom industrin.

2007 Likvärdig med EN 2011. Ger något längre spån men har 20% högre brottgräns vilket är en fördel vid krav av starkare gängor. Är en mycket vanlig legering i övriga Europa och används oftast till hydraulik och pneumatik komponenter.

2011 Den bästa legeringen för skärande bearbetning och som har goda hållfasthetsvärden. Mycket korta spån. Korrosionsbeständigheten är mindre god och svetsning kan inte rekommenderas. För dekorativ anodisering är denna legering inte lämplig, men anodisering kan ändå vara lämpligt för att öka livslängden på slitageytor samt förbättra korrosionsbeständigheten.

2014 Lämplig legering för skärande bearbetning och med höga hållfasthetsvärden. En vanlig legering inom försvars- och flygindustrin. Korrosionsbeständigheten är mindre god och svetsning kan inte rekommenderas.

2024 Denna legering används främst inom flyg- och försvarsindustrin.
5005 Legering för dekorativ anodisering av plåt. Har ungefär samma egenskaper som EN 1050A, men med något högre hållfasthet. Används till fasadklädnader, skyltar, paneler och apparatdelar som kräver hög finish.

5083 Mycket god korrosionsbeständighet i marin miljö samt god hållfasthet. Något bättre spånbrytning än legering EN 5754. Ett material med minimala spänningar och mycket god svetsbarhet. Används bl.a. till båtar, maskindetaljer, fixturer och verktyg. Finns i plåttjocklek upp till 500 mm.

5754 Legering med hög korrosionsbeständighet och svetsbarhet, relativt god formbarhet, skärbarhet och hållfasthet. Lämplig för marin miljö. Vanlig legering i tjockare plåt för maskindetaljer och i tunnare plåt där högre hållfasthet erfordras.

6005 Likvärdig legering som EN 6063 men med något högre hållfasthet, bättre skärbarhet och med bibehållen ytfinish efter anodisering.

6012
6262 Genom tillsats av bly har dessa båda kortspåniga legeringar utmärkta egenskaper för skärande bearbetning. Korrosionsbeständigheten är god och båda legeringarna är lämpliga för dekorativ anodisering.

6063 Den vanligaste legeringen för strängpressade profiler. Används till konstruktioner som fordrar god hållfasthet och ytfinish. Lämplig för profiler till fönster, dörrar, inredningsdetaljer och elektronikchassi.

6082 En bra legering där högre krav ställs på hållfasthet och skärbarhet. Förekommer i både plåt, stång och profiler. Används i bärande konstruktioner och till maskinbearbetade detaljer med krav på god ytfinish och anodisering. Inbyggda spänningar kan förekomma i valsade produkter.

7020 Lämplig legering för svetsförband där krav hög hållfasthet erfordras. Svetsade konstruktioner för korrosionsskyddas. Legeringen har även goda egenskaper vid skärande bearbetning.

7022 Legering med mycket goda hållfasthetsegenskaper, hög brottgräns och bra skärbarhet.

7075 En av de hårdaste och starkaste aluminiumlegeringar. Används oftast som ersättning av stål inom flygindustrin och vid tillverkning av verktyg. Mycket hög hållfasthet, låg vikt och goda spånbrytande egenskaper vid skärande bearbetning. Legeringen har god formstabilitet och kan hårdanodiseras.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/04 :  11:18:36  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag tror att det är 6082 som jag har(40x40 stång).
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:36:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ska nog stanna kvar efter jobbet idag och bygga en liten stålform.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:27:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Gjuta egna kylflänsar?! Det var mig ett udda DIY-projekt:)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:56:28  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
försök att få tag på offeranoder i zink, det är låglegerad zink vilket gör att den har bra termisk ledningsförmåga, kanske hälften av strängpressad aluminium. Nu är ju 90 % av värmeöverföringsmotståndet mellan kylfläns/luft och halvledare/kylfläns så att man tjänar inte så mycket på att använda aluminium före zink, men viss skillnad är det dock.
det är dock billigare med aluminium, men den måste ju strängpressas för att ge låg tillverkningskostnad. Zink kan man ju smälta om själv, och den lägre smältpunkten (418 C ) mot Al (657 C ) gör det lättare.
Zink oxideras dock lätt av luften när den är smält.

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000