HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Drem's
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/04 :  08:18:41  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Hej, så här ser det ut hemma hos mig.

JMlab Electra 946 golvhögtalare
JMlab Electra CC901 centerhögtalare
JMlab Electra SR900 bakhögtalare (på väg)
Denon DVD-A1XV cd/dvdspelare
Ezon IcePower 1000ASP monosteg x 3
Copland CVA-306 6kanal rör-försteg
Rotel RB 956 AX 3/6kanal-slutsteg (bak-kanaler)
Longyu LY-201 nätfilter
SignalCable Silver Resolution analog interconnect (försteg/monoblock)
SignalCable PowerMagic nätkablage (monoblock/nätfilter)
SignalCable PowerMagic Digital Reference nätkablage (försteg/cd(dvd))
SignalCable Silver Res Biwire högtalarkabel (frontar/center)
Optoma Themescene H79 projektor
ADEO Vision Velvet White Pro 90" filmduk


Nya nätfiltret syns under bänken. Letar efter en roligare bänk än IKEA Klubbo. Ny duk kommer förmodligen att bli en XUS Lux Wallscreen. Electra 946 är STORAMåttet är 1258 x 325 x 514 mm och vikten 55 kg.


Icepower ihop med rörförsteg var i mina öron en jackpot i ljudåtergivning. Rörförsteget gjorde bl a så att diskanten blev oerhört mycket lenare och behagligare och samtidigt detaljerad utan att tappa upplösning. Inga kompromisser på tvåkanal samtidigt som man får filmljudet med rör på varje kanal. Cd körs analogt via SignalCable silver res rca. Rotelslutsteget för center och bakre är också någonting som kommer att bytas framtöver men det duger bra så länge. Center och bakkanaler får 100W vardera i nuläget.


Baktill. Bakhögtalarna har inte monterats upp utan dom ligger på golvet riktade uppåt. Det kan bero på att dom är så fula . Önskan är att ha dom mycket tjusiga SR900 bakhögtalarna i Electraserien.


Ezon Audio IcePower ASP1000. Massor med kraft, dynamik och upplösning i minsta format. Passar ljudmässigt väldigt fint ihop med rörförsteget.


Nästan uteslutande SignalCable Silver Res, funkar mycket bra i min anläggning.


Baktill på 946.


Naqref Dark Serpentine, från dvdspelarens 5.1-utgång till förstegets 5.1.


BenQ 8700+ med Texas Instruments HD2+ chip. Körs via DVI i 720p från Denon 3910.


Besök av en forummedlem, då testades Da Vinci cdspelare och nätfilter.


Här var jag och en kompis på besök hos Anders på Hifistället i Göteborg där vi också träffade StefanB (Akkelis) här från forumet.



Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2006/07/06 16:34:28

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:16:18  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Porcupine Tree - In Absentia! Du är min kompis. Sjukt bra skiva! Jag går och väntar på posten, förhoppningsvis ska uppföljaren "Deadwing" komma idag. Sen ska jag spela sönder den

Snygg anläggning! Ser inte helt fel ut att sitta och glo på film där t.ex.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:51:51  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Tack! Jag har precis upptäckt Porcupine Tree och jag är ganksa betagen. Försöker alltid hitta grupper som har något att ge i den genren men det mesta brukar vara ganska slätstruket. Inte Porcupine dock, otroligt mycket att upptäcka i deras musik.

Jag har "busat" och tagit ner mp3 på Deadwing och den är kanon ;)

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:17:06  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Jag kan inte se bilderna.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:31:34  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Sorry Sten, jag får fixa det när jag kommer hem från jobbet idag vid 16.00tiden.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:56:46  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Tack! Jag har precis upptäckt Porcupine Tree och jag är ganksa betagen. Försöker alltid hitta grupper som har något att ge i den genren men det mesta brukar vara ganska slätstruket. Inte Porcupine dock, otroligt mycket att upptäcka i deras musik.

Jag har "busat" och tagit ner mp3 på Deadwing och den är kanon ;)


Jag känner igen reaktionen från då jag hörde In Absentia första gången själv. Man blir bara så glad när man hittar något som är så bra.

Jag har aktivt låtit bli att plocka ner mp3:orna, inte för att jag har några moraliska betänkligheter om det utan för att jag älskar känslan av att sjunka ner i soffan och slå på en skiva som man aldrig har hört förut! Speciellt när förväntningarna har hunnit byggas upp som de har nu...hoppas på att inte bli besviken. Men du och många andra säger att den ÄR bra, så jag litar på er

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:36:10  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Vad fick du ge för Ezon monoblocken?

Vilka mått har stegen?

Jag är själv sugen på att köpa några mono block till mina Electra 926:or men jag nöjer mig nog med ett par 500ASP.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:49:03  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
octavia rs:

14000:- paret kostade dessa. Ska kolla upp måtten lite senare, måste iväg..

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:56:34  Show Profile Send Gurkan a Private Message  Reply
Hoppas på en recension av dom nya stegen :). Väntar själv på Acoustic Reality's 1001.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/05 :  00:37:17  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Gurkan du kommer inte att bli besviken jag lovar dig Jag ska skriva lite imorgon om hur jag upplever ljudet jämfört med dom andra slutstegen jag testat. Nu är det dags för pankebingen.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/05 :  06:34:56  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
octavia rs:

Jag skall kolla upp måttet när jag kommer hem från jobbet idag, glömde av det igår sorry

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/06 :  05:21:24  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Maffigt värre!

Bravo
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/06 :  07:08:34  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
octaviars:

Sorry kom lite grejer mellan igår. Postar måtten på blocken senare idag.

gurkan:

Innan dessa hade jag ett Rotel RB990BX som har varit min trotjänare i många år. Det var rejält med kraft men kanske inte så mycket finlir på den. Det var dock just kraft som behövdes för mina förra 10 år gamla högtalare som var handbyggda från någon snubbe på Septon. Dessa var trögdrivna monster med 15" basar och det var inte förrän JMlabarna kom hem som jag genast insåg att Rotelsteget inte spelade bra nog.

Jag lånade först hem ett Primare A30.3 och spelade på i två veckor. Skillnaden mot Rotelsteget var stor när det gällde mellanregister, detaljrikedom och respons, men den riktiga "punchen" fattades dock. Så läste jag runt 1 miljon websidor och försökte hitta något lämpligt slutsteg/monoblock men så fort det var någonting som hade intressanta specar så skenade priset iväg alldeles för mycket. Och så började jag läsa om IcePower och blev väldigt intresserad eftersom det fick väldigt bra kritik från även det "renommerade folket" Visst är det lite av en chansning att beställa hem utan att ha testat, men det jag läste övertygade verkligen och jag är inte annat än kanonnöjd. Ska ta med stegen till Anders på Hifistället till helgen så han kan få testa lite IcePower också

Angående skillnader i ljudet jämfört med Rotelsteget så är den så mycket bättre på allting och det är kanske inte så konstigt eftersom Roteln ändå har 10 år på nacken. Mer rättvist kanske då att jämföra den med Primaresteget. Blocken lyckas få fram mer "mikrodetaljer"? som t ex att sångarens sätt att andas eller t ex en fingrar som lätt berör en akustiska instrument ohc dess strängar. Såna små saker. Sen den allra största förändringen är hela pondusen och kontrollen som har tillkommit tycker jag. Det är en väldig "attack" eller snabbhet, respons eller vad man skall kalla det, även långt ner i basområdet. Det är full kontroll över hela registret. Jag är definitivt ingen expert men jag tycker att det börjar låta väldigt bra. Har flyttat ut högtalarna en bit från väggen, det gjorde en förbättring i basområdet.

Nu skall jag bara göra någonting åt akustiken i rummet också. Mitt tak som är av puts reflekterar en del så att där finns en "ekoeffekt" som jag vill eliminiera. Bakom soffan är det i nuläget tomt, vet inte riktigt vad jag ska ha på den väggen ännu.



Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/04/19 21:05:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/19 :  19:10:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
wow.. du har fått dina kablar ser jag... Hoppas inbränningen går lite smärtfritt. Men misstänker lidande...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:01:15  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
mayro:

Nätkablarna, silver res mellan försteg o slutsteg har jag haft hemma några veckor och dom borde vara inspelade nu. Det lät lite kallt ibörjan men nu bytte jag ju till rörförsteg så hela ljudbilden ändrades ändå drastiskt till skillnad från innan, om kablarna också har med det att göra det vet jag ej för det andra försteget är sålt nu. Det låter iaf fantastiskt nu i mina öron.

Nya högtalarkabeln silver res biwire och en till silver res rca (mellan cd - försteg) kommer ibörjan på nästa vecka förhoppningsvis.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/05/19 20:09:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:05:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Yes.. tittade inte sååå noga.. såg bara signalkabeln ....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:27:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Riktigt snyggt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/06/30 :  23:51:36  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Ezon - The only way to go
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/05 :  08:18:39  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Mycket fint system!!
Kan tänka mig att du gärna tittar på en film eller två.... eller avnjuter lite skön musik
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/07/05 :  16:00:06  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Tackar! Jo här njuts säkert 4-5 filmer varje vecka ihop med polarna. Musik spelas också men den avnjuter jag helst ensam i rummet

Jag jagar en arbetskamrat dagligen nu som möjligtvis kunde fixa ett bättre pris på en JMlab Electra CC901 center, men det känns lite som att den dealen håller på att rinna ut i sanden tyvärr vilket känns tråkigt Jag fortsätter också att leta efter en sådan begagnad men ännu har jag inte sett någon.

Nätfiltret är iaf på plats (tack Unbeliever här på forumet för den dealen ) och en nätkabel kommer om 2-3 veckor till den.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/07/05 16:03:26
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:09:13  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Tack själv Drem! Hoppas du blir nöjd med filtret!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/08 :  01:13:21  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Hur gick det med en ev. E.sound CD-E5 från Akkelis Audio?
Testa den!!! Du blir inte besviken!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/07/08 :  09:05:22  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Jag har blivit erbjuden en test av spelaren genom Stefan på Akkelis, men jag fick lite bilproblem (alla vi hifi-dårar kör ju runt i skrothögar ) som jag var tvungen av fixa. Jag planerar fortfarande att köpa en dedikerad cdspelare men just nu finns inga pengar till det. Däremot så råkade jag springa på en deal med bakhögtalarna i Electraserien som kan bli svårt att säga nej till. Sen fattas bara centern och jag vill verkligen ha den så förmodligen köps en sådan (om jag hittar någon d v s) när pengar finns.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/07/08 09:06:30
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/18 :  01:10:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Mycket snyggt system!

Ang centern; kan du inte prova flytta fram frontarna så du kan sära på bänkarna ~30cm. Då kan du ställa den nya centern på ett golvstativ mellan bänkarna.

Ofta förvånansvärt knepigt att placera centern, men du slipper iaf placera en sub. Eller har du gömt den?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:37:45  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
calle:

Jag kör utan sub. Tycker inte att det behövs här, frontarna går ner till 27Hz. Tack för tipset om placeringen, jag får se hur jag löser det om jag får tag i centern. Det verkar OMÖJLIGT faktiskt och det ser ut som att jag får vänta tills en dyker upp på begagnatmarknaden. Har varit i kontakt med flera butiker (även utomlands) och även den svenska importören men det finns inga CC 901 i CLASSIC kvar. Dom sista tillverkas i Frankrike nu och dom är tyvärr bara med TECHNIC finish

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/31 :  21:47:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Maffigt!
Tur du hittade centern, hade varit förargligt annars.

Har du någon aning om vad det är för en bänk?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000