HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trango bygger (Orion, UcD400, X-bosoz), KLART
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/05 :  21:19:09  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
Då var det dags att starta en tråd om mitt projekt "bygga ny stereo" Egentligen började historien med ett par HFSL-1 förra sommaren, ett bygge som definitivt gav mersmak! Nu har turen kommit till resten av signalkedjan och jag börjar med en för och slutstegskombination...

Min kravlista ser ut såhär;

* Så hög prestanda som är möjligt med mina förutsättningar.
* Kompakt konstruktion, inget monster till slutsteg!
* Optimerad signalväg, dvs, ingen ingångsväljare på försteget, hög
kvaliteet på volymkontroll, kablar och kontakter.
* Övriga komponenter av hög kvalitet.

Egentligen inte en allför orginell kravlista. Efter otaliga kvällar framför datorn och seriös surfning har jag valt följande kombination;

Bosoz försteg, en konstruktion av Nelson Pass (http://www.passdiy.com/) som möjliggör balanserad signal. Försteget har fått mycket fin kritik av de som byggt det och verkar vara av tillräckligt enkel konstruktion för att jag ska våga mig på ett försök! Strömmatningen kommer att vara helt separat för de båda kanalerna och drivas av två måttligt överdimensionerade ringkärnor. Volymkontrollen blir tids nog en DACT CT2 med fyra däck för den balanserade signalen (http://www.dact.com/). Försteget kommer att byggas i en låda med sandwich konstruktion ("yttre" botten/4mm bitumen/ "inre" botten) och med nätdelen kraftigt skärmad. Både in och utgångar blir Neutrik XLR kontakter.

Två monoblock har jag i dagarna börjat att bygga. Dessa kommer att baseras på Hypex UcD400 modulen. Ringkärnorna är 2*40V, 300 VA och lytarna är RIFA PEH169, 2*15 000 uf per monoblock, dessa ansluts med lödda ringkabelskor och mässingskruv från svalander (http://www.svalander.se/). Även här är lådan av en sandwich konstruktion och nätdelen kraftigt skärmad. Kontakterna är Neutrik XLR och seriösa högtalarterminaler är inköpta från svalander.

Vad tror ni? Synpunkter och åsikter är mycket välkommna och antagligen nödvändiga eftersom det här är mitt första elektronikprojekt!

Nästa projekt, PASS F4

Edited by - trango on 2007/02/25 22:21:17

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/05 :  21:39:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
kulikul...ska med stort intresse följa framförallt Hypex-byggena, sitter själv med 4st PEH169 samma size och ursprung :-) som oxå ska bli monoblock tillsmmans med liknande sällskap som du beskriver...
Har du tänkt köra med en Softstart, till dessa?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/05 :  21:56:59  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Lucifer

Jag har en softstart liggande men jag sparar den till ett 8 kanalsslutsteg som jag kanske bygger.



Här kommer en första bild av mitt bygge. Den visar det inre chassit sett rakt ovanifrån. Allt är byggt med 3 mm aluminium och skruvat med M3. Det är känns stabilt redan nu... Undersidan är dämpad med bitumen. Trafo och lytar kommer att monteras i chassits vänstra del medan UcD400 modulen blir ensam i chassits högra del. Kablar mellan strömförsörjning kommer att dras i botten mellan det inre chassit och den yttre lådan i kanaler som jag skär upp i bitumenet. De tre stora hålen som syns i lådans övre vänstra del är genomföringarna för +, 0 och -.



Här syns skärmväggen med två hål som PEH169 lytarna kommer att skruvas fast i...


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Jessnet
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/04/05 :  22:04:57  Show Profile Send Jessnet a Private Message  Reply
Detta ska bli riktigt kul att följa. Skulle vilja göra nåt liknande själv men saknar totalt kunskap om denna typ av elektronik-bygge. Hoppas man kan lära sig.....

Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/05 :  22:09:16  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Jessnet, ska jag vara helt ärligt har jag knappa kunskaper jag också...

Men jag tänker att om jag inte provar så lär jag mig heller aldig. Dessutom är det så tokroligt att bygga stereo!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/05 :  22:28:53  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Ah kul, denna kombination funderar jag på också.
Har BoSoZ halvklar och funderar på Hypex eller Tripath från 41hz.com.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/06 :  05:53:27  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Tobias_Sv, Kul att det finns fler som bygger Bosoz. Även Icewall här på forumet bygger en Bosoz/Hypex kombo. Han har hunnit lite längre än mig och har sitt UcD400 steg redan klart. Det är ett riktigt snyggt och välljudande bygge och tillräckligt stabilt för att tåla en direktträff...

Jag har också sneglat på Tripath från 41Hz och jag kommer troligen att bygga ett 8 kanals slutsteg baserat på AMP1 chipset. Men för monoblocken väljer jag Hypex...

Hursomhelst, fler bilder blir det nog ikväll!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Jessnet
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/04/06 :  08:01:14  Show Profile Send Jessnet a Private Message  Reply
trango, håller med om att man lär sig bäst genom att testa själv. Ska ta mod till mig inom kort. Har just avslutat bygget av mina HFLS-1'or.
Ska följa ditt bygge med spänning. Lycka till och lägg gärna upp många bilder.

Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:09:46  Show Profile Send trango a Private Message  Reply


Här kommer kvällens bilder...



Så här kommer lytarna att monteras. Här har jag även dragit kablar till likriktarna. Mittbryggan är tillverkad av koppar. Jag är dock inte nöjd med mittbryggan eftersom konstruktionen känns för klen. Har beställt grövre material som borde dyka upp om några dagar. Trafon kommer att monteras till höger om lytarna.

Under tiden jobbar jag lite med anslutningar, först en översiktsbild...



Och sen en stilstudie av kontakterna...




Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/06 :  23:08:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vilken tjocklek kör du kablarna? och var har du fått tag i den snygga bakplåten?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/07 :  01:14:56  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Nu smyger jag in med en klassisk fråga, förutom DACT/GOLDPT och liknande som kostar SEK1500+ , ingen som vet nån vettig 4 kanals volympot 5k log. ? ALPS RK27 ska ju finnas i 4 kanals men jag vet ingen som säljer. Och han på Ebay som gjorde dom där med dom hemska fräsljuden har jag inte heller sett på ett tag.

http://electronics.dantimax.dk/Accessories/index.html
Han har ju en 6 kanals motordriven ALPS RK16 vore det nått tro?
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/07 :  05:12:43  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Lucifer, Kablarna har en tjocklek av 4mm och är inköpta på Mekonomen. Förvånandsvärt följsamma men lite väl överdimensionerade...

Bakplåten kommer från de HiFi2000 kabinett som denna trio kommer att byggas in i. Modellen heter GX388 (http://www.audiokit.it/) och är ännu snyggare i verkligheten än på bild .

Tobias_Sv, Alps pottar med 4 däck hittar du hos samma firma (Alps RK40) men just den modellen är ganska dyr och har lite fel värden. Volymkontrollen är ett litet problem till Bosoz och balanserad signal. Även jag har funderat på 6 kanals RK16 men jag tror att jag har bestämt mig för en dact. Iofs är dacten vansinnigt dyr och kommer att kosta bra mycket mer än de övriga delarna tillsammans....

I kväll ska jag förresten få provlyssna på ett par Linkwitz Orion, fruktar att den här tråden snart även kommer att intfatta ett par nya högtalare...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/10 :  08:55:01  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Här kommer lite uppdateringar av mitt bygge. Bryggan mellan kondensatorerna är numera plattstång av koppar, 10 mm bred och 3 mm tjock. Mycket bättre än den tunna kopparplåt jag använde tidigare.Jag har också krympslangat alla kablar. Eftersom jag inte har en värmepistol använde jag brödrosten, funkar faktiskt riktigt bra. Även om min sambo suckade högt...

Trafos (http://www.trafoshop24.de/store/viewitem.asp?idproduct=85) har kommit och jag har provat montera dom...



På bilden ovan syns också hur jag planerar att dra modulernas strömkablar, från lytarna rakt genom det inre chassit. Kablarna kommer sedan att löpa i spår i bitumenet mellan det inre chassit och ytterlådan.

Vad tror ni?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/04/10 :  11:06:09  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Ser riktigt snyggt ut Hålen för kontakterna blev jättebra, bra mycket bättre än mina "första" hål... Är det någon som sett en hålsåg flyga förbi så har den inte landat än

Bygg, bygg , bygg. Fråga fråga fråga, Jessnet. Så har jag lärt mig det lilla jag kan, genom att vara nyfiken och ha ett öppet sinne kan man lära sig det mest konstiga. Men varför + och - skall till samma ställe och bli 0 tar det nog ett tag till innan jag greppar Sen blev min låda lite väl kraftig, men det var bra när jag cyklade omkulle i ishalkan en kväll och tappade allting i backen

Jag har tagit ner varmluftspistolen åt dig trango, det är bara att säga till när du villl låna den så din sambo inte skickar dig på undersökning (Har svårt att sluta skratta åt brödrosten om sanningen skall fram) Skall låna en kamera på jobbet i veckan, lägger nog ut lite bilder på mitt steg också vad tiden lider.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/10 :  11:56:59  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Jo det vore roligt att få se bilder på ditt kassaskåp här på forumet...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/04/10 :  21:48:17  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Brödrostar är bra...
man kan t ex "steka" blodpudding om man inte gilla att diska...

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/12 :  20:41:06  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Fick ett ryck idag och jobbade på med ett av monoblocken. Först skar vände jag det inre chassit upp och ned och skar ut spår i bitumenet. Försökte dra kablarna på ett sånt sätt att jag kan undvika att korsa dom. Sen var det bara att försöka passa in kablarna i spåren. Det blev några svordommar innan de låg kvar på plats...



Nästa steg vara att skruva fast det inre chassit i HiFi2000 ytterlådan. För det använde jag 4 st genomgående M3. Jag är mycket nöjd med resultatet, lådan känns väldigt väldämpad och klarar knacktestet mycket bra. Så här ser lådan ut nu efter dagens jobb.




Strömmatningen till Hypex modulen är de tre kablar som dyker upp till vänster i bild. Dragna under det inre chassit från lytarna till höger.

Ytterligare en bild på lytarna...



Och en stilstudie på hela lådan...




Det var allt för idag, nu ska jag bygga ikapp det andra blocket också..,

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/05/15 :  20:18:13  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Efter en del bekymmer med brända säkringar och lite ombyggnationer som följd börjar monoblocken bli färdiga. UcD400 Moduler är beställda och borde dyka upp under veckan. Vidare har jag färdigställt båda blocken så nu är det bara att peta in modulerna och ansluta kablarna så ska det fungera sen!

Här kommer lite bilder!!!



Så här ser det ut med trafo och kablar på plats. När jag kopplar på strömmen mäter jag 58 volt vilket kommer att bli alldelens precis lagom... Vi tar en översikt på båda monoblocken också...



Som ni ser är de spegelvända.

Så nu är det dags att börja fundera på nästa steg i mitt projekt. Först kommer det att bli en DIY bänk sen har jag inte bestämmt mig för om det blir en DAC eller ett försteg. Det hela beror mycket på vilken SACD spelare jag bestämmer mig för att köpa.


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:47:45  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Idag damp modulerna in! Typiskt att man sett fram emot det flera veckor och när det så är dags är man ändå inte riktigt förberedd... Nåja, ena monoblocket är klart...

Modulen kopplades till högtalarkontakterna via 0.5 mm silvertråd isolerad med bomull. Det kändes inte riktigt bra att ansluta med de klämhylsor som levererades med modulen så jag lödde direkt på kortet i stället. Fungerade riktigt bra. Sen var det bara att ansluta modulen till ström och XLR kontakten då ser det ut såhär...




Sen var det dags att tända rökelse, be en bön och trycka på kontakten. Allt verkar fungera! Har dock inte lyssnat än då saknar både CD och anslutningskablar... Suck...


Avslutar med några stilstudier






I morgon blir det nästa monoblock!

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:56:29  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där var väl nästan onödigt snyggt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:56:38  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Snyggt trango!

Vad gick lådorna från Italien på om man får fråga?

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/05/16 :  22:02:55  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Tack för berömmet! Himla kul!

Jag köpte tre lådor och jag tror det blev strax över 400:- per låda inklusive frakt och allt. Enda nackdelen är att man får räkna med att det tar lite tid att få kontakt med audiokit sen tar det några veckor innan de ens drar pengarna och skickar lådorna...

Sen är lådorna inte av den stabilaste typen, men om man gör som jag och bygger på ett inre chassi blir det mycket stabil och känns också resonansdött.

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/05/16 :  22:42:38  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message  Reply
Är inte 0.5mm (diameter?) ledare för högtalarutgången väldigt klent?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/05/16 :  22:57:00  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Okej! Tack för infon.

De italienska lådorna är helt klart ett alternativ som jag skall titta närmare på.... Vad är måttet på dina lådor?

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/05/17 :  06:21:10  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
php;

Hmmm, Jag har faktiskt inte funderat så mycket om 0.5 mm i diameter kan vara för tunnt för högtalarutgångarna. Tror du det?


xdakob;
Måtten på mina lådor är 330 x 280 x 80 mm.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/05/17 :  08:27:15  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message  Reply
Grovt räknat får jag det till:

P=U*I, U=R*I => P=R*I^2 => I=(P/R)^0,5

I=(400/4)^0,5=10A

Snittarea på tråden blir A=r^2*pi => A=0,25^2*3,14=0,20mm^2

Jämför att vanlig lampsladd på 0,75mm^2 väl är specad till 10A.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000