HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 SaiMs musikrum och akustiklösningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  14:13:58  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Tjena tjena!
Kommer att posta lite bilder här på mitt nuvarande musikrum samt ett par gamla. Jag försöker med lite diskretare medel fixa till mitt rum aukustiskt, och mottager gärna åsikter/kritik för just akustiken. I dagsläget låter det dock mycket bra .

Nedan ett först smakprov på mitt nuvarande rum. "Tavlorna" är Eccophon Master Alpa absorbenter (60x60x4 cm) som är vitrollade på sidorna och målade med ett svart mönster som jag inte tror har särskilt stor inverkan på absorptionen då det är ganska glest.


Mer kommer snart .

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  14:57:04  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
På andra sidan ifrån lyssningsplatsen hänger en tavla med färgskvätt duk där "stommen är 2 st 120x60 ecophon absorbenter. Totaldjupet på tavlan är ca 8-9cm inklusive luftspalt bakom ecophon-plattorna:
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:37:31  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Ser ut att vara ett trevligt rum. bra kombination att få in absorbenter som snygg design.
bra jobbat. Ser även ut som att vara ganska högt i tak. har jag fel?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:42:48  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fint... och smarta lösningar på det estetiska.

Har du målat själv?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:43:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Bakom lyssningsplatsen finns inga "onaturliga" absorbenter, utan tanken är lite dead end - live end, dvs absobenter i främre delen av rummet och hårda ytor i bakre delen men med ett hyffsat avstånd ifrån lyssningsplatsen så att inte reflektionerna stör:
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:55:12  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Ska vi byta vardagsrum??
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:57:16  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
jaejin: Tror det är 2,55m-takhöjd, så det är liite högre än standard, men inget exceptionellt.
Dock är det gips i alla väggar samt tak, så det finns inga problem med bumlig bas... snarare tvärt om. Både B&W Nautilus 804 och SAT Amplifix räknas ju bland de slankare, så jag funderar på att byta till en lite mulligare förstärkare... Men man vill ju inte göra avkall på klarheten hos amplifixen... Svårt det där...

Nitram: Japp, jag tycker inte att man ska skämmas för att hänga upp egna verk, särkilt när man kan kombinera det med funktion .

Kommer mer helhetsbilder snart...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/14 :  16:01:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Ruggigt snyggt.
Vad har du använt när du målade de svartvita?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/04/14 :  16:50:20  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
ahhh riktigt trevligt rum Barcelona fåtöljen är bara för snygg

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:06:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Gah! toksnyggt!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:35:27  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Nedan en översiktsbild:



Som kanske kan ses så står högtalarna ganska långt ut i rummet, närmare bestämt ca 1,5 meter ifrån frontvägg. Med detta avstånd blev basenresponsen som rakast enligt mätningar (och mina öron håller med ). Med denna placering stör dessutom inte reflexerna ifrån frontväggen ljudbilden tycker jag. Kanske inte den snyggaste placeringen av högtalarna, men Nautilus 804orna tål ju faktiskt att visas upp .

För att bli ännu nördigare så är det insytt dubbla lager med stage-drop moltex ifrån JAM (absorbent-filt) inuti gardinerna. Kan nämnas att gardinerna väger en hel del nu . Det fick även positiv bieffekt av att gardinerna faller snyggare (tyngre?) nu .

När det är dags för intimlyssning (gillar att lyssna ifrån en helt tyst bakgrund sent på kvällarna när allt annat också är tyst) så dras gardinerna för och det placeras ut några extra (närmare bestämt 4 st 60x120cm) absorbenter bakom högtalarna. Då blir det intimlyssning och man hör varenda detalj (åtminståne så mycket som denna anläggning kan presentera).
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:44:22  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna...

De svarta vågorna är målade med svart väggfärg. För att få mjuka vågor la jag en ganska styv kabel (en RG-62a ) i lite böljande vågor och ritade efter, sen var det bara att fylla i .

Kommer bilder på hur intimlyssning kan se ut senare...
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:01:03  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Såhär kan det se ut när det intimlyssnas...:





Det röda ljuset kommer ifrån en lampa i köket. Bilden är dessutom väldigt exponerad då det var närmast mörkt i rummet.
När jag orkar ska jag klä de 2 absorbenterna som står i mitten också med svart tyg.

Edited by - Saim on 2005/04/14 18:15:21
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:14:13  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Några representativa exempel på vad det lyssnas på:





Ganska varierande musikstilar som kan ses...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:48:59  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Grymt snyggt Saim
Var har du köpt absorbenterna?
/Jonas
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/04/14 :  19:17:00  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ahhh Doris. Med Janne "Loffe" Carlsson på trummor

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/14 :  19:39:25  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
härlig lösning på första reflexen ser väldigt cleant ut!


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/04/14 :  20:30:17  Show Profile Send Shullman a Private Message  Reply
Hur stort är rummet?
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/04/14 :  20:51:33  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Jonas: Aborbenterna är köpta på Malmö Akustikteknik.

Shullman: Rummet är 3,7 x 6,5 m, dvs ganska avlångt. Sen är det öppet ut emot både kök och hall (och uterum om man öppnar upp). Kan tycka att basen sträcker sig lite för kort ner ibland, men vet inte om det är högtalarna eller rummet som begränsar där...
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:13:13  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Jävligt nice!
Absorbenterna är nog dom snyggaste jag har sett, inspirerande.

Fast har du inte funderat på några sorts fötter till högtalarna?
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:32:49  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Saim: Var inne på deras hemsida men hittade inga priser.
Vad kostade dina skivor om man får fråga
/Jonas
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/04/14 :  23:16:03  Show Profile Send duratec a Private Message  Reply
Me like a lot Detta var en väldigt trevlig setup. En S.A.T amplifix ser jag men vad är det för spelare?? är det en NAD silverline?
MÅste ge grymt me cred för inredningen också, helt i min smak
Mvh
Andreas

Edited by - duratec on 2005/04/14 23:20:27
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:02:30  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Snyggt!

Jag är imponerad av alla som lyckas hålla rummet så rent från prylar... jag har aldrig lyckats. Hur jag än försöker så ser det "rörigt" ut.

/Sören
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:26:05  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Ett rum i min stil - stilrent och prydligt, som det skall!
Bra jobbat!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/04/15 :  11:27:08  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
va fick du betala för absorbenterna ? å ruggit snyggt måste jag säga

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/04/15 :  11:40:07  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Din Mies van der Rohe fåtölj är grym!!!

En av dom vackraste som finns, en sån vill jag också ha!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000