HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Akustik inredning! (lite lyssnings-intryck)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:53:40  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Hej!

Har precis börjat ett projekt som kommer ta ett tag då frugan är höggravid. Jag har alltså fått tag på en hel del akustik material från bl.a bingolotto och Storan´s värsting-studio. Dessutom har jag köpt ett par bas absorbenter från Svanå som kommer på Fredag kväll efter EXTREMT mkt jobb och pengar...

Börjar med ett par bilder på material, och verktygsbilder verkar vara intressant i denna patriarkatiska värld.


en geringssåg på specialbyggd bänk från Compac:

Aldrig har datorn kommit till bättre användning tyckte min bättre hälft!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/05/10 11:48:51

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:07:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Ser intressant ut, följer arbetet med spänning Datorn tycks ha oanade användningsområden
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:16:34  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Här är första ramen på plats på det fruktansvärt fula taket! Alla ramar ska vid senare tillfälle bestas i förmodligen mörk mahogny och sedan blanklackas några gånger. Och dämpmaterialet ska bekläs med tyg för att göra dem snygga, de är grymt fula i färgen. Förortsgrå!!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/20 :  20:42:02  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
alltid kul när folk förstår att akustiken är det viktigaste....att folk ens funderar på att byta cd före är för mig ett mysterium

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:30:36  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Den första uppe. En 296x56x4cm platta

Köpte planslipade furulister på Hornbach, billigt och lätt men när jag väl ska sätta upp listerna slingrar dom sig som ormar men det gick allt att lösa. Eventuellt kommer jag att fräsa kanterna men just nu tar allt sån tid när man bor i lägenhet och inte har ett arbetsrum

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/04/21 :  03:41:01  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Kul reportage, fler bilder, tack Är själv på väg att gör något åt akustiken, så det ska bli kul att få höra dina lyssningsintryck när du nått i mål

/Cyber
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/21 :  08:21:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Mer bilder..
Hur stort är rummet o hur/var har du tänkt att placera dina absorbenter mm

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/21 :  10:40:02  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Jo, Rummet är 4,25m x 4,60m och anläggningen står på den längre av väggarna. Det har varit jättesvårt att få nåt bra foto av rummet!

Absorbenterna sätter jag i taket, kommer att skicka in fler bilder, jag lovar!!Basabsorbenterna som kommer på Fredag är trekanter att sätta i hörnen, kommer nog att behandlas på något sätt. Provade att betsa lite igår kväll, så här blev det!:

Här är arbets/sovrummet!
Och här kommer biten jag betsat:

Och på biten står det en oerhörd skönhet! Någon som vet vad det är?!
Så här blev den iallafall:

Nu ska jag lägga på några lager lack får se hur det blir!
Familjebild taget av min dotter:

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/21 :  13:35:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vilken fin mage!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:04:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

fina grejor !!
blev det bättre av den grejen i taket då?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/22 :  17:33:16  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Tomas du får hemskt gärna skriva lite om bas absorbenterna från Svanå, tänkte själv köpa några snart.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/22 :  23:33:48  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
EuphoniC:
quote:
Vilken fin mage!


Tack! Jag har tränat

Niklas Nord:Jag ska sätta upp 4 m2 till innan jag säger något. En hel del resonanser som ska bort först.

hjort:De kom nu klockan 23 levererad av mailbox 10000 i en bil lastad enbart med mina absorbenter. Jag ska ta reda på lite mer under morgondagen och sätta in lite bilder och lovar att ge dig(och givetvis alla andra) lysssningsintryck när jag är lite färdigare med rummet. De dämpar runt 100Hz, typiskt lägenhetsbummel och är ENORMA i vårat lilla vardagsrum.

God natt!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:06:50  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
hjort: Basabsorbenterna heter LF90 och absorberar mellan 80-110Hz med en absorbtionskoefficient 0.7 och ser ut så här:

De försvinner faktiskt lite när de står på plats:

Här är första plattan på 100x100x1cm på plats:
Först ramen:

plattan:

snygg färg.
Men tänk er att listerna kommer att se ut mer såhär:
1 lager lack:

3 lager lack:

och just nu torkar 4:e lagret! Och sedan kommer tyg att täcka absorbenterna i taket.

Än sålänge kan jag säga att det är helt resonansfritt under plattorna och Sophie Zelmanis sing and dance vart nästan olyssningsbar förut pga resonanser runt 100Hz men låter nu helt skönt som den ska! Mer lyssningsintryck kommer senare!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/26 :  14:53:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Tack! Jag har tränat


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/29 :  20:48:41  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Fler bilder?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/03 :  08:17:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ja, vart tog bilderna vägen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/03 :  09:31:21  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Hej!

Vart tvungen att jobba lite mycket! Det kommer fler bilder imorgon Onsdag!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/04 :  21:44:03  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Blev inte så mycket byggt idag men lite bilder på hur den lackade hyllan blev efter 5 lager!


Hmm! Mina högtalare hör den tristaste färg! Kanske skulle man fanera och behandla...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/06 :  19:32:29  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Nu börjar det likna något! Och imorgon hade jag tänkt att skriva lite lyssningsintryck!




Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/10 :  11:48:14  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Ok! Lite lyssningsintryck! När jag först ställde in första basabsorbenten i sitt hörn märktes en klart tydlig skillnad i området runt 100Hz där jag tidigare hade vansinniga resonanser. Men fortfarande vart en hel del kvar. En ritning för dem som vill:

När den andra inställde sig i andra hörnet bakom högtalarna blev det helt stumt, lyssnade på Sophie Zelmani´s Sing and Dance och vips blev det totalt studiosound i basområdet, otroligt slickt och tydligt. Alrdig har det kommit så skön bas ur mitt system. Dessutom blev musikernas placering i rummet MKT tydligare. Framförallt låter svenska produktioner löjligt bra nu(kan bli lite slickt beroende på produktionen) så det märks hur de(vi) mixar här hemma. Amerikanska produktioner mixas mer efter vanliga kompakt/bil stereos i vanliga resonansfyllda rum och basen kan upfattas lite tunn. Jag tänkte prova att minska dämpningen lite och hitta rummets optimala dämpning. Skivorna i taket dämpar resonanser i diskant-området typ fladder ekon och uppåt. För varje platta som installeras blir det betydligt skönare att lyssna. Det skär inte i öronen som det gjorde innan så fort man höjde lite. Det går snarare åt konserthuset akustik och från garage akustiken. Och även nu blir musikernas placering i rummet tydligare. Nu kan jag ha en riktigt gott tryck med bibehållet mkt bra ljud, men upptäcker för första gången resonanser runt 6kHz. Men jag tänker inte ge mig på att diffusera mera innan vi har flyttat.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/12 :  02:09:43  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Är absorbenten specialbyggd till dig Tomas?
Har du inga problem med lågbas bummel alls i ditt rum?
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/12 :  10:00:09  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
hjort:De ska inte vara specialbyggda tror jag, de har en modellbeteckning. Just nu sitter jag i sovrummet i andra sidan av lägenheten och upplever våldsamma resonanser och går jag in i vardagsrummet där systemet spelar är det basfyllt men resonansfritt faktiskt.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/05/12 :  10:26:53  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Mmmmmm, den här tråden gör en bara mer och mer sugen på akustikreglering... Jag har faktiskt fått tillåtelse av sambon att köpa Varitunes av SMT för att plocka bort rumsnoderna med. Tyvärr så får jag inte placera dem vart jag vill utan får ha dem på bakväggen bakom soffan, men de bör väl göra sitt jobb ändå...

I taket har jag tänkt köpa Ecophoneskivor, dock så skall jag bara sätta halva taket ungefär (10kvm av 20kvm) då jag är rädd för överabsorbtion av höga frekvenser.... Jag är även väldigt sugen på diffusorer, men det blir nog svårt att få igenom...

Gillar din tråd Tomas, kul att lässa om dina upptäckter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000