HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fynd på annonsmarknader
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 138

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2023/12/14 :  21:50:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
NAD C 375BEE är Nads bästa, och denna näst bäst. Jag har lyssnat på på allt eftersom jag gillar Nad och ägt en del också. Modellerna innan 372 är sämre. Någon modell som är hypad är ju 216 och 214 slutstegen och de är inte bra om man gillar rent ljud. Den där dyrare serien som fanns var ju inte mycket att ha i förhållande till pengen. Nad är duktiga på att bygga prisvärda modeller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/04 :  00:03:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
https://www.blocket.se/annons/stockholm/anthem_mca_2/1202887294
Anthem MCA 2 4000kr Den som bor i Stockholm och behöver slutsteg, åk och lyssna

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/04 :  00:17:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/mccormack_dna_1/1202825127
Defekt steg som kan vara ett fynd, då det brukar gå att laga för dem som kan sådant.Mccormack DNA-1 2500kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2024/02/05 :  16:14:16  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Om man jämför med priserna som visas på hifishark lär väl detta kunna vara ett fynd? Eller?

Pioneer vintage CD-spelare PD-93

https://www.blocket.se/annons/goteborg/pioneer_pd_93_cd_spelare_vintage_high_end/1202926287

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/05 :  20:43:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag förstår ingenting kring priserna på äldre Hifi numera. Ibland kan det vara prestanda ja, men ofta är det nog mest ögongodis för en del.
Och det är inte bara en del grejer ifrån 80 och 90-tal som rusat, utan jag ser ibland tokiga budgivningar på framförallt CD-spelare ifrån 2000-talet.
Samtidig så ser man andra grejer ifrån 80 och 90- tal som går "billigt" och som är bra... Så det är en galen värld vi lever i. Häromdagen så gick tex ett par vita fina Dynaudio Contour S3.4 för 9300kr på Tradera De ligger ute sådana på Hifitorget för 17-18kr i omgångar, så de är uppenbart för dyra tycker köparna.
Jag "tror" mycket grejer har för höga prislappar, om nu säljarna vill sälja.. Vet andra som tagit bort sina annonser då de har varit ute i omgångar utan framgång då priserna på grejerna sjunkit rejält ifrån vad de "vill ha" En del stoppar hellre grejerna i garderoben än säljer till det pris som marknaden ger.Något som jag inte förstår personligen då jag inte ser saker på det viset utan tycker hellre att det ger mer att någon annan får glädje av en pryl än att den ska stå i en garderob. Men garderobspararna finns det gott om, har jag märkt.
Ps. Brukar ibland vara lite pris-polis när jag ser saker som säljarna försöker kränga för nypris eller mycket nära och är 5-15år gamla....
Brukar då påtala att priset är för högt, för det kostade si och så för 10år sedan..... Och vips så brukar det oftast sjunka till max hälften... Jag tycker man ska vara ärlig och inte försöka lura folk.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/02/05 :  20:48:57  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Om nån vill laga en Yamaha D650 Cd-spelare-brännare så har jag en som bara står.
Den spelar bara fabriksskivor numer och inspelningen behöver lite TLC för att funka
Fjärr finns som är helt ok.
Vad en så'n kan vara värd, ingen aning, men den kostade runt 8000:- ny år för 12 år sedan
Om ingen orkar bry sig så får den stå kvar i garaget med Ca: 20 par högtalare av äldre datum.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/05 :  21:04:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
https://hifitorget.se/visa_annons.php/subbas_elac_2030_195302.htm
Subbas Elac 2030 3000kr Kostar 7500kr i butik idag.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/denon_stereo_med_dali_hogtalare/1202932203 Inget fynd. Men jag lägger upp den ändå då det är ett par Dali Evidence 470 som någon kanske kan lägga vantarna på. Ena av Dali:s bästa högtalare ifrån den tiden.
En säljare i min smak. https://www.blocket.se/annons/ostergotland/dynaudio_42c/1202931044 Dynaudio 42C 900kr Testade högtalaren nyss och den låter som den ska. Förutom testet nyss har inte använd den på flera år och det vore bättre om den kommer till användning hos någon.
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/heco_music_style_sub_25a/1202929871 Heco Music-Style Sub 25A 1200kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/07 :  22:28:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Den här CD-transporten ska vara "bra" så den lägger jag upp. https://www.blocket.se/annons/skane/audiolab_cdt6000_cdtransport/1202958170 Audiolab 6000CDT 3500kr (nypris nu 6500kr)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/02/07 :  23:04:42  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Gillar inte slot-in spelare.
Kolla på bilstereo med samma princip.
Filten i öppningen blir stel av damm efter ett tag och börjar då repa skivorna tills dom blir ospelbara.
En gammeldags släde är vägen att gå.
Men, det är jag det.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2024/02/08 :  10:32:29  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Den e säkert bra men de e inget fynd pris.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/08 :  11:59:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Den här CD-transporten ska vara "bra" så den "lägger jag upp".
quote:
Den e säkert bra men de e inget fynd pris.


Jo det är ett fyndpris för en nya spelare som knappt är använd och är ny, men måste det "vara" att det kostat 10 papp
nytt och nu kostar 1000kr efter "ett år", jadå blir det inte mycket upplagt i denna tråd..... men ni får leta fynd själva då jag lägger ner fyndtipsen. Ska det bara klagas så får det vara.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/02/08 :  13:05:59  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ta inte åt dig Per.
Den kan ju vara ett fynd för någon och blir åsikter inte giltiga.
Sedan är det ju så att smaken är som baken, delad.
Och det är alldeles säkert en riktigt bra spelare för Audiolab skulle aldrig göra mindre än sitt bästa.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/08 :  15:35:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tar inte åt mig något då jag känner gubben som klagar Men när en pinal som knappt är använd och som fortfarande säljs i butik sedan säljs för ca halva pengen inte är fynd då blir det inte mycket fynd där ute.
Ska bara sådant som säljs "långt under" vad det "brukar säljas för" räknas som fynd, jadå då blir det inte så många fynd mer i Januari då folk säljer extra "billigt" pga pengabehov.
Ett annat exempel!
Man kan tex känna till en produkt som presterar "otroligt bra" för sitt pris som den "brukar ligga ute" jämfört emot "annat i samma prisklass" på begagnatmarknaden och då ser jag den som ett fynd. Och det kan handla om allt ifrån ett par stativhögtalare för 500kr som kostade 2500kr för 10år sedan till ett slutsteg som kostar 7500kr och kostade 40 papp för 20år sedan när man jämför emot annat ifrån samma tid.
När jag lägger upp fynd så är det inte alltid pga att priset är långt under vad det brukar vara utan oftare att det är en produkt som presterar ovanligt bra jämfört emot annat i samma begagnade prisklass och det beror på att jag nog har världsrekord i att lyssnar på grejer genom åren sedan 1990 då jag mer eller mindre bodde i butiker och lyssnade och jämförde och hade några kompisar som var likadana.
De senaste 10-12åren har jag däremot lagt av att lyssna runt och litar mer på vissa personers omdömen.
Så mina fynd är som oftast inte alltid att det "måste" vara långt under vanligt begagnatpris och ska ju egentligen inte vara här då så jag skippar det i fortsättningen eftersom andra inte ser det som fynd.
Och hur många tittar egentligen i trådarna här, en handfull personer ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2024/02/08 16:19:27
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/02/08 :  16:45:49  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Tack Per.
Jag trodde jag hade sårat dig.
Och jag håller med dig helt.
Fynd kan vara nästan vad som helst som går för en "skräppeng"
Själv har jag en nu servicebehövande CD-spelare/brännare som köptes för 4000:_ när nya modeller lanserades
Den kostade ny 8000:-
Fynd?
Hel klart.
Jag spelade in 1200 Vinyler till datorn med den så jag har en komplett backup i datorn nu.
Men sluta inte lägga upp fynd här, för jag tittar alltid på nya trådar som dyker upp då jag kommer på besök.
Att jag inte skriver mycket beror på att jag inte har nå't vettigt att säga.
Då är det bättre att vara tyst än att ordrikt berätta att man inte har nå't av vikt att framföra.
Stå på dig, innan nå'n annan gör det

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2024/02/08 :  20:18:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Du behöver inte ta åt dej.
Men för mej e inte detta ett fynd då cd spelas bättre genom en dator m bra ljudkort.
Å bra ljudkort kan man fynda på Vend lr blocket.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/02/08 :  20:58:12  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Du kan aldrig få bättre ljud ur en dator.
bit-stream samplar ljudet så många gånger per sekund att du inte kan få en cd-spelare eller annat ljudkort att bli bättre, möjligen mer kompakt.
Ett ljudkort som gör det du säger koster över 8000.-, jag vet för jag har byggt såna datorer åt folk som både spelar andras musik och sin egen.
Rätta mig gärna om jag har fel.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2024/02/08 21:56:12
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2024/02/09 :  13:19:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har jämfört mitt Lynx L22 mot många cd spelare å Lynx piskar skiten ur alla cd spelare ja testat emot.
Lynx L22 kostar beg runt 1500:- har ja sett fleara gånger.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2024/02/09 14:19:29
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2024/02/09 :  14:18:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
https://hifitorget.se/visa_annons.php/rorhybrid_i_miniformat_195556.htm

De här ser ja som ett riktigt fynd.
Rör försteg m magiskt öga.
500:- får man knappt nya rör för.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2024/02/10 :  00:40:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Jag har jämfört mitt Lynx L22 mot många cd spelare å Lynx piskar skiten ur alla cd spelare ja testat emot.
Lynx L22 kostar beg runt 1500:- har ja sett fleara gånger.


Fast egna lyssningsupplevelser är inget bra mått på kvalitet ur prestandasynpunkt.
Skall man diskutera prestanda måste det bottna i något man kan sätta fingret på samt uppvisa, dit hör inte lyssningsjämförelser, annat än att man kan bli klok på vad man föredrar själv eller inte.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/10 :  14:37:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

Ja har jämfört mitt Lynx L22 mot många cd spelare å Lynx piskar skiten ur alla cd spelare ja testat emot.
Lynx L22 kostar beg runt 1500:- har ja sett fleara gånger.

När jag har en CD-spelare igen så kan vi ju göra tester och jämföra, om du nu vill det...Då jag inte heller tror att Lynx är så klar vinnare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2024/02/10 :  17:23:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja testar gärna.
Ja ska även låta Lynx möta Gustard.
De som låter bäst stannar kvar.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2024/02/10 :  18:22:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad bra eftersom du är säker på Lynx, då kan jag köpa Gustard:en.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2024/02/10 :  18:52:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Njae!
Sakta i backarna nu.
Gustarden om den förlorar måste gå en match mot Motu Track16 först

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2024/04/16 :  11:22:26  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Kanske inget fynd men ett lite speciellt högtalarsystem som synts här på forumet

https://hifitorget.se/visa_annons.php/hornsystem_modell_storre_199828.htm

Edited by - Guru on 2024/04/16 11:23:31
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2024/04/16 :  11:49:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det systemet är det bästa jag hört och det enda system - tillsammans med Tobbes Tannoy Buckingham - som kunnat återge full dynamik av en orkester. Time är mycket bra att ha o göra med.

Köp du som kan

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 138  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.93 sekunder. Snitz Forums 2000