HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som lyssnat på Chord M Scaler?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/11 :  19:29:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag gör det varje gång jag spisar vax numera. En del säger sig inte höra någon skillnad på dess olika upsamplingar, jag säger mig höra en påtaglig. Förvisso har ingen yttrat sig om dess inverkan just här i min anläggning, ty hit släpps ingen in hursomhelst.
Nå, har ni någon erfarenhet av prylen? Jag kan tänka mig att dess inverkan bland annat beror på vad man provar den med för musik. Eftersom det den gör har med detaljupplösning att göra, så krävs såklart att musiken man lyssnar på verkligen innehåller stora mängder med smådetaljer såsom lokalklang och djupledsinformation. Lirar man Kraftverk eller inte vet jag... så gör den nog inte så mycket nytta.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/06/11 :  21:40:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag har hört den tillsammans med Chord Dave. Ruggigt bra, har aldrig hört så mycket information och klang från kända inspelningar förut. Det blev nästan för mycket att ta in, lite som när man hör hifi för första gången. Dock borde man kunna använda samma algoritmer på sina inspelningar och laborera om man får samma utdelning med sin egen dac. Dave är ju en väldigt exklusiv dac. Om man kan leva med lite latens så bör en vanlig dator klara av samma jobb. Har provat lite uppsamplingsalgoritmer i en Raspberry Pi med Volumio men det blev alltför tungt. Chord och deras digitaldesigner Rob Watts är relativt öppen med vad dom gör i filterdelarna med sinc-funktioner med en miljon tappar osv.

Hittade denna men det finns mera, ska läsa...

https://www.moon-audio.com/content/pdf/chord/chord-tech-profile-hifi-critic.pdf

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/14 :  15:23:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad ska man ha uppsampling till?
Är det helt enkelt för att man är tvungen att anpassa den digitala signalen till en DA-omvandlare som är gjord för en annan klockfrekvens? Lite olyckligt har vi ju två standarder, 44 och 48 kHz och multiplar av de frekvenserna. Problemet är att om den digitala signalen har fel frekvens, så måste man interpolera fram nya värden vars placering i tid mellan de två värderna man använder skiftar hela tiden. Handlar kvaliteten på uppsamplarna helt enkelt om vilken precision värderna räknas fram med? Ska man fördubbla frekvensen är det i stället två nya värden som ska räknas fram. Alternativet till detta för att göra det enklare tycker man borde vara att ha två olika klockor anpassade till var sin klockfrekvens. Det förekommer ju också. Borde inte det vara bättre?
Redan i cd-spelarnas barndom började man ju med oversampling. I det fallet var det för att flytta bort de multiplar av den analoga signalen som skapas runt samplingsfrekvensen och multiplar till den till högt upp i frekvenserna för att lättare filtrera bort dem. Av någon anledning ansågs de vara skadliga för ljudet. Numera vill vi i stället ha kvar ljudsignaler ovan 20kHz, trots att vi inte kan höra dem. Vad är vitsen med det?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/06/14 15:31:06
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/14 :  18:43:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Om vi tar den ljudmässiga vitsen, så är det rent konkret att den orkestermusik jag spelar låter betydligt mer högupplöst med den här manicken. Högupplöst-heten innebär rent konkret att jag bland annat får en betydligt mer påtaglig illusion av djup i ljudet.
Den tekniska delen av det hela handlar tydligen inte alls om att återge högre frekvenser utan om att återge mer riktiga transienter. Nu talar jag inte om de där påtagliga smällarna, gitarrsträngknäpparna och liknande, utan om transienter i de små, svaga signaler som utgör just lokalklang, luftighet och djup.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/06/14 :  23:14:41  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Finns det nån billigare manick som trollar på samma sätt som denna Chord?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/15 :  06:26:55  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Vet inte. Priset är väldigt högt, ja. Åtminstone om man ser till det rent fysiska man får - en liten, småful låda med konstiga färgade knappar och lite kolijox inuti. Dess verkan - åtminstone på den "klassiska musik" jag nästan uteslutande lyssnar på, är dock påtaglig, så det finns nog förvisso en del annat för 50 papp som ger betydligt mindre.
Nu vill jag påpeka två saker:
1 Det vill till att man lyssnar på musik som innehåller många instrument, framförs akustiskt, inspelat i en konsertsal eller liknande. I "Enklare musik" (rent ljudmässigt alltså) verkar det inte finnas lika mycket att lyfta fram.
2 Om man inte har en DAC som kan ta emot den högsta samplingfrekvensen som M Scalern kan leverera, så uteblir mycket av verkan. Manicken kan via fjärren styras att förbikoppla upsamplingen helt och i tre steg öka den. Jag använder en Hugo 2 DAC. Den kan ta emot den högsta frekvensen, 768/705kHz (beror på om mediet är 48 eller 44kHz).

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/06/15 06:28:10
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/19 :  15:08:47  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Min tanke (min känsla) är att det måste finnas utrustning till ett betydligt lägre pris som erbjuder liknande eller bättre prestanda. Jag har inte hört apparaten, men en kontrollerad blind lyssning skulle jag kräva innan jag köpte apparaten i fråga.
Passar den bara ihop med Chords grejer eller är den universell?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/19 :  22:17:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Alltså, den kan ju skicka signalen vidare till vilken DAC somhelst. Om den mottagande DACen bara kan behandla kanske upp till 196 kHz så skulle jag nog säga att det hela är ganska meningslöst. Lyssnar man på sådan musik som inte innehåller väldigt mycket småsignaler i form av lokalklang, djup, komplex instrumentering etc så är det nog ganska meningslöst också.
Jag tog den på hemlån och har inte gjort något blindtest.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/19 :  23:18:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Gör den så mycket nytta att du kan tänka dig köpa den?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/20 :  09:38:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag har köpt den. Jag lånade hem den och bestämde mig för att behålla den ganska omgående. Så, tråden handlar alltså inte om att jag vill ha någon vägledning, utan om att få läsa om andras erfarenheter av makapären.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/20 :  09:54:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Konstruktören, Rob Watts, deltar i diskussionen i det länkade forumet och besvarar diverse spörsmål.
https://www.head-fi.org/threads/hugo-m-scaler-by-chord-electronics-the-official-thread.885042/page-648

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/20 :  13:25:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Är det någon som förstår det Rob Watts skriver i länken ovan? Jag har en svag aning om att det handlar om att få till en så brant lutning som möjligt när signalen går från 0 till 1 och vise versa. Det skulle då handla om att minimera jitter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/06/20 :  18:17:50  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nu vet jag inte exakt vad man i dessa kretsar menar med "jitter", det har lite generellt med frekvensstabilitet att göra, men verkar betyda nåt annat inom HiFi. Det konstruktören hävdar, är att man på ett bättre sätt kan återskapa signalenvelopen (eller helt enkelt kurvformen) med upsampling, eftersom det ger snabbare respons med högre samplingsfrekvens. Samplingsfrekvensen har ju direkt inverkan på den maximala frekvens som kan sparas/återges. (re. Nykvist)

På mig verkar det som om man här glider in i diskussionen om vad man kan höra. Om man inte kan höra högre frekvenser än 20 kHz, så behöver man inte ha med dessa i sina fonogram, kan man tycka. Och man kan tycka nåt annat. Det som vore intressant är ju att veta, i vilka fall en inspelning faktiskt kan innehålla information med högre frekvens än 20 kHz. I den länkade texten talas det om transienter, ljudet av ett slag mot ett träblock. Går det att visa, att detta ljud kan innehålla högre frekvenser än 20 kHz? Att ett ljud är "explosivt", dvs skarpt, plötsligt, oväntat etc är inte samma som att det måste vara mycket högfrekvent. Enda sättet att få veta vad ljudet "innehåller" är att fånga upp det och analysera signalen med avseende på frekvensspektrum. Riktiga transienter är väl mera fråga om icke-analyserbara förlopp, s.k. insvängningsförlopp, där det händer en enda grej; typexempel är väl in-/urkoppling av elmotorer och sånt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/20 :  18:59:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jitter är just brister i frekvensstabiliteten, vilket påverkar resultatet av da-omvandlingen negativt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/20 :  20:14:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hörbarhetsmässigt handlar det inte om höga frekvenser. Åtminstone inte för min del, eftersom jag inte ens hör upp till 20kHz.
Hörbarhetsmässigt så vill jag beskriva vad apparaten gör med klassisk musik ungefär såhär:
Panoramat öppnar sig, dvs det låter större, klarare och djupare (djupledsupplevelse alltså).
När jag stegar med apparatens fjärr från by-pass och uppåt till 705kHz, så ökar klarheten i varje steg. Lokalklangen framstår mycket tydligare. Instrumenten tycks befinna sig på en större yta både på bredden och på djupet. Jag kan tänka mig att en riktigt god analoguppspelning skulle kunna ge samma resultat. Då kan man såklart invända att det väl är bättre att skaffa just en riktigt god analogutrustning istället. Men det skulle nog bli betydligt mycket dyrare och innebära ett mycket begränsat urval av inspelningar. Nu kan jag lyssna på massor av musik via Tidal Hifi för några hunkor i månaden och med ett superklart ljud.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/06/20 20:17:45
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/10 :  17:34:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
M Scaler testas i nya numret av Hifi o Musik.


De tyckte att det lät skit. Platt, grått, trist.


Nej, nu ljuger jag igen. Dåligt också. Det här lurade nog ingen.

Ni får läsa själva vad de tycker.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/13 :  13:47:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
[url=https://flic.kr/p/2jkRPh1][/url]

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/13 :  17:26:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Intressant apparat, onekligen. Läser ni på Euphonia? Ta iså fall en till på ishoot's senaste post i sin tråd, han har en Innuos Phoenix USB Reclocker.
Får man full effekt från både en sådan och en MScaler om man kopplar ihop dem tro?
Jag har inte upplevt något tydlig skillnad med M-Scaler då jag bett att få höra dess effekt på mässan i Sthlm...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/13 :  18:22:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Att lyssna och bedöma på en mässa är nog inte så lyckat.
Det den gör ljudmässigt framgår ganska bra i H&M-texten här ovan, jag kan bara instämma. Trots att jag vill hävda att den ger påtaglig verkan, så är det ju dock såpass subtila saker att det krävs "rätt" musik och absolut rätt lyssningsförutsättningar i övrigt.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/13 :  21:15:25  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Benchmark DAC3 uppsamplar till 210khz vilket lär låta väldigt bra.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/13 :  21:29:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nu kan det ju möjligtvis vara på det viset att det inte bara kommer an på upsamplingsfrekvensen. Det kan ju vara så att helhetskonstruktionen avgör resultatet, inte enbart en isolerad parameter.
Jag vet inte, men det blir kanske lätt ett fokus på en enskild teknisk del, varvid slutsatser dras.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/13 :  21:34:54  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu kan det ju möjligtvis vara på det viset att det inte bara kommer an på upsamplingsfrekvensen. Det kan ju vara så att helhetskonstruktionen avgör resultatet, inte enbart en isolerad parameter.
Jag vet inte, men det blir kanske lätt ett fokus på en enskild teknisk del, varvid slutsatser dras.


Så är det nog, är ju inte billig heller Benchmark.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/16 :  10:25:10  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det är nog lätt att gå i dom fallgroparna, speciellt om man inte förstår grundläggande digital audio och det är det inte många som gör.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/08/02 :  09:14:34  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, på Faktiskt talas en hel del om hur det funkar (i flera olika trådar dessutom). Eller snarare talas det en hel del om varför det inte borde funka, om jag skall vara uppriktig. Så, jag nöjer mig för närvarande med att notera att det funkar.



Ofta är det väl så, att "finare anläggningar" särskiljer dåliga och bra inspelningar betydligt mer än "enklare anläggningar" gör. Jag är inte så säker på att det förhåller sig så med "Musikskalaren" i systemet.

Konkret så åstadkommer den ett betydligt klarare ljud. Lite mer "tekniskt uttryckt" kan man nog säga att den frilägger alla enskilda småsignaler från varandra. Det i sin tur leder till att de olika småsignaler/mikroljud - som normalt drunknar i varandra - friläggs, varvid en högst påtaglig effekt blir att man hör symfoniorkestrarnas instrument mycket tydligare åtskilda från varandra. En annan effekt blir att de många instrumenten därmed får en mer konkret placering i både bredd- och djupled. Konsertsalen hörs mycket tydligare. 
Man kan växla uppsamplingsnivå med fjärren. Det fungerar så att det bara är en knapp. För varje tryck så ändras uppsamplingen: By-pass=44 - 88 - 176 - 705 kHz (eller by-pass=48 - 96 - 192 - 768 kHz om man utgår från ett 48 kHz-material). Notera att det är en fördubbling mellan de första stegen och en fyrdubbling mellan det näst högsta och det högsta!

Det går bara att stega i en riktning, dvs ökning upp till max och sedan åter till by-pass. Dock kan man "knappa runt" hur många "varv" som helst. Orsaken till att de där "mellan-nivåerna" finns är att "Musikskalaren" skall kunna fungera även med DAC:ar som har en begränsning i maximal frekvenshantering. Jag har en Hugo2-DAC. Den klarar av att hantera 768 kHz, men för det stora flertalet spår på Tidal så är det 705 kHz som blir max, dvs en utgångspunkt i 44 kHz-material.



För eventuella spekulanter på apparaten vill jag betona att den där "riktigt påtagliga wow-effekten" uppstår vid 705/768 kHz. De tidigare stegen ger en del förvisso, men inte så mycket att jag skulle köpa apparaten om jag bara kunde uppnå 176/192 kHz. Den förbättring som uppnås vid 176/192 kHz tycker åtminstone inte jag motiveras av apparatens höga pris.

Jag vill dessutom gärna nämna att det jag lyssnar på till nästan 100% är symfonisk musik och annan "klassisk musik". Så, det är med sådan musik jag har skaffat mig erfarenhet av apparaten.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/08 :  17:18:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ett bra test

https://youtu.be/_YJcdejLvWc

Funkar tydligen inte så bra med Chord Hugo :-(

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/02/11 :  06:30:06  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jodå. Jag har haft Hugo2 tillsammans med MScaler. Jag såg på den där videon för övrigt. Jag tror att snubben (vilken jäkla svada de har de där video-snubbarna...) gjorde ett par misstag. Det ena misstaget ser man ju, det andra misstaget misstänker jag bara:

1 Han använder hörlurar. Min egen erfarenhet är att det endast blir en marginell förändring vid hörlurslyssning. Den mest påtagliga effekten av MScaler sker i tredimensionaliteten. Just tredimensionalitet är ju något som inte är hörlurars starkaste sida direkt.

2 Han spisar kanske sådan musik i vilken det helt enkelt inte finns särskilt mycket småsignalinformation att "lyfta fram". Det är framförallt när det kommer till akustisk musik med massor av instrument spelandes i en lokal som man hör förändringen som MScaler ger. Studiomusik är nog ofta alltför "fattig" på komplex småsignalinformation.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000