HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 En skön anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/24 :  16:49:21  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Hej*

Som en kontrast till "bautasystemen" kommer här min blygsamma hi-fi anläggning (ingen del har kostat över 4 000 kr ny!).

Alchemist Axiom, 2x30 watt förstärkare
Micromega Junior, CD spelare, 2x16 bit, 4x översampling
Alchemist TS-D1, DAC, 24 bitars, 8x översampling, 96Khz samplingsfrekvens, Delta/Sigma omvandlare
NAD 6340, kassettdäck, Dolby B+C, HX Pro, Tandberg DynEQ, Playtrim, fine bias
NAD PP1, MM phono förstärkare
Thorens TD280MkII, vinylsvarv, halvautomatisk, 33/45
Denon DL-110, MM pickup
Pioneer DV-575A, SACD/DVD Audio
NAD HFV-2020, hifi-video
ALR Jordan Entry 2M, 2 vägs, aluminiumbasar, textildiskant, 6 ohm
Attacama stativ

Kablar:
Supra Ply 2.4, högtalarkabel
Ixos 105, coax digitalkabel CD -> DAC
Audioquest Turquoise, signalkabel DAC -> förstärkare
Audioquest G-Snake, signalkabel DVD -> förstärkare
Argon 5002, SCART DVD -> TV
Mellan kassettdäcket och förstärkaren sitter ett par halvtjocka o billiga "noname" kablar, men de funkar...

Som ni ser har jag samma "bänk" som vissa andra här...


Ljud och bild...

Skönhet på skönhet! Vänster högst upp är DAC och bredvid phonostärkare.

Låt vinylen snurra!

Gissa skivan?!

Åh, vackert!

Stora skivor...

Små skivor...

Ja, jag lyssnar på kraften i aluminumburkarna (eller vad nu HiFi Agenten brukar säga i sin annonsering )

Tandkrämsslang? Ärligt talat Supra, Colgate är väl ingen bra förebild...


Ljudet är musikaliskt och snabbt med härlig taktkänsla och naturlig klang. Basen är fast och tajt, men saknar givetvis de lägsta tonerna. Välupplöst mellanregister med utmärkt röståtergivning. Mjuk diskant. Bra dynamikförmåga och det är lätt att följa med de olika instrumenten i mixen. Stereoperspektivet är helt OK. Musikaliskt även på låg volym. Kombinationen av snabb och analytisk högtalare bildar fin kemi med lättflytande Alchemist. Kablarna är sprittande och glada, vilket passar den mjuka elektroniken väl. Summa summarum - det svänger skönt! Klarar både tung dans, electro, klassiskt och lättare akustiskt.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2005/04/24 20:41:08

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/04/25 :  00:12:28  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Kul att få se bilder av din anläggning och ta del av din beskrivning av ljudet Det låter i din ljudbeskrivning som att det är lätt att ryckas med i musiken och timmarna försvinner bort så där oförklarligt

/Cyber
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/25 :  03:36:46  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Synes låta mycket trevligt din anläggning.
Ett balanserat system behöver inte kosta skjortan.

Bravo
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/25 :  10:34:53  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Ja, det är medryckande och svänger fint. Ett snabbt ljud där framförallt den attackvilliga och snabba basen och expansiva, expressiva mellanregistret bidrar till detta. Diskanten är luftig, mjuk och lätt men saknar lite i detaljupplösning. Skillnader i inspelningar hörs väl, men tonvikten ligger helt klart på en musikalisk helhet. Kör jag vinyl så stramar stereoperspektivet upp sig och instrumenten får tydligare "kropp". CD löser upp mixen bra, men ljudbilden känns lite mindre än från vinyl.

DVD:n är den som låter sämst (tunt och diffust) men jag kör den med Audioquests billigaste signalkabel så det är inte riktigt rättvist. Kommer nog koppla in den i min DAC vad det lider, har inte blivit av än. Föredrar köra CD i min Micromega - snabbare hantering och visar mer skivinfo i teckenfönstret.

Under skynket döljer sig en SABA 29" typ 15 år gammal, men funkar bra. Framtidsprojekt är en plan TV att hänga på väggen så jag får mer utrymme under och kan samla hela anläggningen i samma hylla. Bör även dämpa reflexer (även fast skynket över TV:n dämpar en del som det är nu).

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2005/04/25 10:36:46
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/25 :  11:43:10  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Snyggt system.

Vore kul att jämföra mina AE agis evo one mot ett par ALR Jordan Entry 2M någongång, då ljudåtergivningen på dessa verkar vara likartad.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/25 :  14:51:14  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Skaplig mängd med skivor också.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:39:47  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Ja, båda är små tvåvägare med aluminiumbasar så det vore en intressant jämförelse. Har en känsla av att Aegis har lite mer värme i mellanbasen. Inte lika neutrala (sterila eller korrekta? *s*), fast nästan. Men jag har inte lyssnat sida vid sida, så det vore intressant att göra det. :)



Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/27 :  18:04:56  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Svårt att säga då jag inte har lyssnat på dem med en anläggning som drar åt det neutrala hållet. Min vincent elektronik är rätt mörk i karaktären, så det är rätt svårt att avgöra hur pass korrekta de är. De har dock ett sjuh-es driv som gör det rätt svårt att sitta still.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:39:29  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Ah, Vincent :) Ja, det är ju ett annat ljud än Alchemist... Alchemist är neutral klangmässigt, men med en lätt mjukhet och bra strömstyrka. Jag gillar högtalare med bra driv, det är vad jag gillar med aluminumbasar, det blir ett annat "klipp" än med plast eller papp. Snabbare, tightare, mer distinkt och torrare. (nu inte sagt att papp eller plast inte kan ha sådant ljud också, men det är något extra stuns i metallbasar som jag gilalr). Däremot är jag inte lika förtjust i metalldiskanter, för det kan lätt bli lite hårt och väl rättframt, så jag tycker mina ALR Jordan ha en bra balans där då diskanten är textil tror jag det var.

Vi får ordna till en ALR Jordan - Acoustic Energy shootout någon gång hahaha :)

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:53:03  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
De där Alchemist förstärkarna är bara så snygga ...

Ser ut att vara ett rätt välbalanserat system ... visst kan man få ljud utan att lägga astronomiska summor pengar

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:27:10  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Yes, mycket örongodis finns att titta på här http://www.alchemisthifi.info

Snygga, musikaliska, gör väldigt mycket rätt. Bäst balans med neutrala och snabba högtalare, det gör att källan kan ge sitt bästa. Kanske Elac kan vara en framtida uppgradering, eller JM Lab, (eller Aucoustic Energy? :) ), eller så kör jag vidare med ALR Jordan. :)

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/28 :  17:24:14  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Mina 996 block saknar vare sig kraft eller ström, så jag har så det räcker och blir över. Mina öron tycker om Vincent elektroniken, då de inte gillar vassa ljusa ljud. (Vincent drar åt det mörka)
Det jag föll för hos AE var klippet i ljudet och den "gåpåiga" spelstilen inte att förglömma desss dynamik egenskaper.
Vad det beträffar aluminium element så kan jag bara instämma i det du skriver.

AE vs ALR
AE vinner på ren knockout.

Edit: stavning

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2005/04/28 17:25:09
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/04/29 :  14:10:09  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Det behöver inte kosta dyrt för att ha ett hifi/musikintresse. Trevlig anläggning och kul att även du uppskattar vinylen.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000